System Audio's venner: Dansk dynamikk :)

11 Mar 2007
552
0
0
Tenker på å prøve System Audio igjen. Har hatt Mantra 60 og likte den veldig godt. Noen soundgarden butikker har enda Mantra 60 igjen, og selger jo ut disse til rundt 10k.
Vil det være verdt å legge på de ekstra 6000 som Mantra 50 koster? Er det noen som har hørt både Mantra 50 og Mantra 60?

17 Jun 2011
2.490
46
48
Med tanke på diskant plassering og ny innmat vil jeg si ja!:) Hørte på Mantra 50 sist jeg var der , sykt imponerende:) Husker dessverre lite fra Mantra 60, men anbefaler 50 uansett:)

9 Okt 2012
24
0
0
leifeinar skrev:
Kjøpte meg et par Mantra 30 på halv pris hos soundgarden, %k er vel bra pris. men pønsker litt på hvilken AMP. er forskjellige kandidater på sentralen.

Primare A33.2 med Hegel HD20 som dac/pre.

Parasound A23 Hegel HD20 som dac/pre.

Marantz PM15S2 med HD 20 som dac

Uansett hva du velger blir det nok forskjellig lydkarakter, så det vil bli elle melle her. Hva med å teste ut litt forsterkere fra Soundgarden hjemme. Du kan deponere på f.eks Hegel og Primare der.

Her kunne du valgt f.eks Primare i 22 og Hegel H100 for å få en pekepinn på hvilken av disse som passer dine preferanser best. Tror heller ikke at Cambridge Azur 851 forsterker vil være en dum match. Denne burde testes ut. Fåes hos HiFi-Klubben. Vet en annen, da med Mantra 60, som ble meget fornøyd med 851 forsterkeren.

Lykke til med jakten :)

9 Okt 2012
24
0
0
xnn3882 skrev:
Tenker på å prøve System Audio igjen. Har hatt Mantra 60 og likte den veldig godt. Noen soundgarden butikker har enda Mantra 60 igjen, og selger jo ut disse til rundt 10k.
Vil det være verdt å legge på de ekstra 6000 som Mantra 50 koster? Er det noen som har hørt både Mantra 50 og Mantra 60?

Hei.

Jeg hadde valgt Mantra 60 fremfor Mantra 50. Mantra 60 har jeg selv og den spiller mer engasjerende enn Mantra 50. Har også hørt på Mantra 50. Men syns personlig ikke de har samme dynamikk og bass. Mantra 50 er vel blitt mer HiFi korrekt... Ikke lett å forklare. Tar man i betraktning at det er 6000 i forskjell her, ja da er valget enkelt. Kjøp Mantra 60 og legg de 6000 du har "spart" i elektronikken, om du ikke har noe som passer disse fra før.

Tror du garantert ikke vil bli skuffet over Mantra 60. Det er virkelig en fantastisk musikkformidler og i mine ører en "no brainer" til 10K... :)

Lykke til med valget ;)

LarsGr

0
28 Des 2007
5.533
0
0
Mantra 30

Er det noen som har erfaringer med Mantra 30?

Har tidligere latt meg imponere over Mantra 60, og vurderer nå å hoppe på tilbudet på Mantra 30 på Soundgarden.

14 Jan 2008
1.304
0
36
Er det noen som har erfaringer med Mantra 30?

Jeg bestillte på det tilbudet. Søkte mye rundt og det er utrolig lite info og erfaringer av den modellen. men jeg kom frem til at prisen var såpass bra at det er lite å tape.

22 Feb 2008
3.083
0
0
Har fra før eid Mantra 60. Prøvde meg på 30 modellen, den sto i 2 dager før den gikk på hode og ræva ut døra. Manglet for mye oppmot 60 modellen for mine ører.

LarsGr

0
28 Des 2007
5.533
0
0
Quisten skrev:
Har fra før eid Mantra 60. Prøvde meg på 30 modellen, den sto i 2 dager før den gikk på hode og ræva ut døra. Manglet for mye oppmot 60 modellen for mine ører.

Hva var det du savnet i forhold til storebror?

22 Feb 2008
3.083
0
0
LarsGr skrev:
Hva var det du savnet i forhold til storebror?

Manglet en god del pondus og tyngde i lydbildet, det bler rett og slett for slankt. Følte ellers de var veldig kjedelige, ingen sjel ved dem. Jeg husker Mantra 60 som en morsommere høyttaler.

LarsGr

0
28 Des 2007
5.533
0
0
Quisten skrev:
Manglet en god del pondus og tyngde i lydbildet, det bler rett og slett for slankt. Følte ellers de var veldig kjedelige, ingen sjel ved dem. Jeg husker Mantra 60 som en morsommere høyttaler.

Takk for tilbakemelding. Har hatt XP30, og synes også disse var for slanke i lydbildet. Hadde håpet at det var meg dypde i Mantra 30, men om de ikke klarer seg uten sub (til musikk) står jeg over disse.

rvv

0
15 Jul 2010
105
0
16
LarsGr skrev:
Takk for tilbakemelding. Har hatt XP30, og synes også disse var for slanke i lydbildet. Hadde håpet at det var meg dypde i Mantra 30, men om de ikke klarer seg uten sub (til musikk) står jeg over disse.

Jeg har Mantra 30 og synes de klarer seg uten sub til musikk (men sub gir helt klart mer i endel sjangre/innspillinger). I forhold til 60 så mangler de ikke for mye til mine ører selv om 60 har mer av alt.

Det som er viktig med 30 er nok krefter i forsterkeren og rett matching. Primare er en veldig god match til 30, mens jeg synes selv at Hegel er en bedre match på 60. Det også ganske mye å hente i romkorreksjon hvis man har mulighet for det.

Andre små tips til nye eiere eller andre som tenker å teste 30 selv:

Fyll sandkammeret og la de spille skikkelig inn (20-50 timer) før du begynner å lytte og justere andre ting - 30 varierer ganske drastisk karakter under innspillingstiden mellom innestengt boks, super kjedelig og kjempe boomy før den finner formen.

Xinhua

0
22 Sep 2006
3.047
0
0
38
Hvordan tror dere ett Saxo 10 5.1 system med en ekstra sub SA SE 200 vil låte på musikk ?

Vet det kommer til å være rått på film :)

rvv

0
15 Jul 2010
105
0
16
leifeinar skrev:
Hvordan får jeg opp "proppen" på `sand kammer på mantra? gjenger? eller propp?

Den er ren propp men den har noen ringer så det er lettere å vri & dra enn bare dra.

10 Mai 2007
75
0
0
leifeinar skrev:
Kjøpte meg et par Mantra 30 på halv pris hos soundgarden, %k er vel bra pris. men pønsker litt på hvilken AMP. er forskjellige kandidater på sentralen.

Primare A33.2 med Hegel HD20 som dac/pre.

Parasound A23 Hegel HD20 som dac/pre.

Marantz PM15S2 med HD 20 som dac

Jeg har Primare PRE30/A33.2 sammen med Mantra 60, og A33.2 gir et massivt trykk på disse. Oppgraderte fra Primare I30 og forskjellen i kontroll og trykk i bassen, spesielt på lavere volum, var markant og akkurat det jeg var ute etter. Punchy og kraftfull og samtidig spot on oppover i frekvensregisteret. Jeg er ikke i tvil om at A33.2 vil sparke skikkelig liv i Mantra 30.

Mvh,
Knudder

rvv

0
15 Jul 2010
105
0
16
Knudder skrev:
Jeg har Primare PRE30/A33.2 sammen med Mantra 60, og A33.2 gir et massivt trykk på disse. Oppgraderte fra Primare I30 og forskjellen i kontroll og trykk i bassen, spesielt på lavere volum, var markant og akkurat det jeg var ute etter. Punchy og kraftfull og samtidig spot on oppover i frekvensregisteret. Jeg er ikke i tvil om at A33.2 vil sparke skikkelig liv i Mantra 30.

Mvh,
Knudder

Kjører A33.2 på mine Mantra 30 (med Hegel HD11 som pre på digital musikk & TV), definitivt en god match! :-D Planer om å bytte ut Denon receiveren med PRE32 & R30 i løpet av året.

4 Jul 2012
135
0
0
mantra 60 som bak ht

Hei igjen:-o har mantra 60 som front ht,og er KNALL fornøyd:razz: har lenge sett på noe i system audio serien til nye bak ht. først var det vegghengte SA exact som var meningen å gå til anskaffelse av, men siden frøken fryd i huset her nekter det,så vurderer jeg nå mantra 60 som bak ht også. noen som har erfaringer,input om den tanken? blir det overkill? lite spredning av lyden sammenlignet med ht som er laget for å fungere som bak ht? eller vil det rett og slett bli helt konge?? mantra 60 finner en jo pent brukt på nettet for 8 lapper, men Exact koster jo 8 lapper pr stk nye og er vriende å finne brukt.. alle meninger tas imot med takk:p :p

14 Jan 2010
1.585
0
0
Kyllingen skrev:
Hei igjen:-o har mantra 60 som front ht,og er KNALL fornøyd:razz: har lenge sett på noe i system audio serien til nye bak ht. først var det vegghengte SA exact som var meningen å gå til anskaffelse av, men siden frøken fryd i huset her nekter det,så vurderer jeg nå mantra 60 som bak ht også. noen som har erfaringer,input om den tanken? blir det overkill? lite spredning av lyden sammenlignet med ht som er laget for å fungere som bak ht? eller vil det rett og slett bli helt konge?? mantra 60 finner en jo pent brukt på nettet for 8 lapper, men Exact koster jo 8 lapper pr stk nye og er vriende å finne brukt.. alle meninger tas imot med takk:p :p

Dersom du kan akseptere Exact i ebony utførelse så er det jo halv pris.

System Audio Exact høyttaler - Ebony

21 Feb 2006
497
1
18
Åsane utenfor Bergen
Må da være mer WAF å ha et par snasne vegghøyttalere istedenfor store gulvstående?
Ellers er jo også Mantra 30 i sort høyglans, eller sort ask å få på tilbud hos Soundgarden til 4999,-