System Audio's venner: Dansk dynamikk :)

20 Sep 2007
8.548
0
36
Starter en klubb for oss som har, har hatt eller bare liker SA.

Har selv hatt endel forskjellig fra SA og det var dette som satt igang hifiinteressen min for fullt. Takk til Soundgarden og venner som fikk meg til å titte på SA! :)

For min del begynnte det med et sett gode gamle 1550. Disse ble utvidet med en 520center og 505 bak, samt SE200 sub. Så kom en sub til, og et sett til med 505. En Exact har vært innom, men er nå til salgs, og Ranger har jeg hatt mange gode stunder med det året jeg eide disse. Jeg var også fryktelig nære å handle Explorer men fikk aldri Exact til å fungere bra som center så det ble fort avskrevet for kinoen. Men Explorer er fremdeles på Topp 3 listen min når man tar pris og design med i vurderingen (kun slått av Burmester B25 faktisk). Denne har en nydelig dynamikk og en silkemyk diskant. Passer til all musikk og er ikke for avslørende......

Vel, dette er min SA-historie sålangt. Hva har dere opplevd?

Geir Arne

25 Jan 2008
3.209
0
0
Flott tiltak:)
Har eid en SA 200se sub. (tror det var det den het, 10")
Aura30 eller Mantra30 står på ønskelista.

8 Nov 2005
29
0
0
40
SA Aura 60

Har akkurat bestillt SA Aura 60, og er kjempe spent på å få disse inn i stuen. Har faktisk kjøpt de "uhørt", har lenge gått og siklet på 1750, men fikk så et impuls innfall her jeg sitter i nordsjøen, så kan nesten ikke vente til jeg kommer hjem og får kjørt det i gang. Skal kjøres på en H/K avr 260. Kan bli bra:)

DJDAN

0
25 Jan 2010
80
0
0
Er det noen her som har Ranger Master? Skulle gjerne hørt litt om denne høytaleren, da jeg heller ikke finner noen test av den.

20 Sep 2007
8.548
0
36
fordfiesta skrev:
Flott tiltak:)
Har eid en SA 200se sub. (tror det var det den het, 10")
Aura30 eller Mantra30 står på ønskelista.
SE200 heter suben. Har hatt 2 stk selv.

Både Mantra- og Aura 30 spiller bra, til og med XP30 spiller morsomt syntes jeg. De har fått riktig mengde fylde sammenlignet med gamle 1530 og 1730.
dons599 skrev:
Har akkurat bestillt SA Aura 60, og er kjempe spent på å få disse inn i stuen. Har faktisk kjøpt de "uhørt", har lenge gått og siklet på 1750, men fikk så et impuls innfall her jeg sitter i nordsjøen, så kan nesten ikke vente til jeg kommer hjem og får kjørt det i gang. Skal kjøres på en H/K avr 260. Kan bli bra:)
Grattis med Aura 60. Er strålende høytaler.

Det burde bil en god match med H/K. Kanskje bi-ampe de?

Geir Arne

22 Feb 2008
3.083
0
0
Var på en hifi messe engang å ble vilt forelsket i SA ranger når den var ny. Siden da har jeg alltid hatt eg godt øye til SA. Er vel noe med det slanke, lekre designet og den rytmiske og engasjerende spillestilen.

Sitter nå på rimelig nyinnkjøpte Mantra 60, blir spennende å følge opp disse med ny forsterker og diverse :)

20 Sep 2007
8.548
0
36
Quisten skrev:
Var på en hifi messe engang å ble vilt forelsket i SA ranger når den var ny. Siden da har jeg alltid hatt eg godt øye til SA. Er vel noe med det slanke, lekre designet og den rytmiske og engasjerende spillestilen.

Sitter nå på rimelig nyinnkjøpte Mantra 60, blir spennende å følge opp disse med ny forsterker og diverse :)
Vil tippe Mantra 60 er noe lettere å drive enn Ranger, men min erfaring er at SA og sepesielt Ranger suger enormt mye effekt. Den beste komboen jeg har hørt med Ranger var Primare A32 som ga 400W i 4 ohm. Det var dessverre 5 min før de gikk ut døra og jeg følte meg rimelig snurt for å ha gått glipp av dette.

Geir Arne

Coffey

0
11 Mai 2007
395
0
0
Har begynt å sikle på et par hvite Aura 30 som en liten estetisk oppgradering i stua. Har i dag en NAD C315BEE som jeg egentlig er godt fornøyd med.
Noen som vet om jeg ville klare meg uten å oppgradere forsterkeren også?

8 Nov 2005
29
0
0
40
ganilsen skrev:
Grattis med Aura 60. Er strålende høytaler.

Det burde bil en god match med H/K. Kanskje bi-ampe de?

Geir Arne

Det må bli senere, og det er nok kun økonomi som bestemmer det:)

Men skal supplere med en 12" aktiv sub, i stereo oppsett til å begynne med, så regner med detblir litt guff!

frha

0
24 Jul 2007
443
0
16
Jeg savner de små SA 505 innimellom. Et vanvittig stort lydbilde fra en liten høyttaler. Noen av mine beste hifi minner er Minor Majority - Candy Store på SA505.

Har siden eid 1530, 510av, noen eldre versjoner jeg ikke huser navnet på og Talent. Sistnevnte var jeg ikke særlig fornøyd med, men så er dette også en livsstil høyttaler som er ment å henge på veggen med sine fordeler og ulemper.

For meg blir det mere SA fremover - med full aksept fra fruen i huset!

20 Sep 2007
8.548
0
36
chrissy1989 skrev:
Jeg liker SA men har det ikke, men kan jeg være med her da da? heh
Dansk kvalitet er det hvertfall
chris
Såklart! :)
dons599 skrev:
Det må bli senere, og det er nok kun økonomi som bestemmer det:)

Men skal supplere med en 12" aktiv sub, i stereo oppsett til å begynne med, så regner med detblir litt guff!
Tenkte å bi-ampe 260. Mener denne kan omdirigere bakkanalene (surround back) til å hjelpe front HT.

Geir Arne

30 Mai 2010
796
0
0
Jeg kjenner noen som eier SA 1750, og han er veldig fornøyd ;)
Kjører de med music angel kt88 rørforsterker.
Kjempeartig å høre på den kombon!

Chris

8 Nov 2005
29
0
0
40
ganilsen skrev:

Tenkte å bi-ampe 260. Mener denne kan omdirigere bakkanalene (surround back) til å hjelpe front HT.

Geir Arne

Takk for tipset, det er det første jeg skal sjekke opp i når jeg kommer hjem :-D

Coffey

0
11 Mai 2007
395
0
0
ganilsen skrev:

Må man ikke ha doble terminaler på høyttalerene for å kunne bi-ampe? Eller har jeg misforstått?

20 Sep 2007
8.548
0
36
Coffey skrev:
Må man ikke ha doble terminaler på høyttalerene for å kunne bi-ampe? Eller har jeg misforstått?
Jo. Har ikke Mantra 60 det? Trodde SA brukte bi-wire fremdeles. Alle mine utenom 505 og Exact har hatt det i allefall.

Geir Arne

20 Sep 2007
8.548
0
36
Rettelse; der var det jo bare single-wire. Da fungerer det naturligvis ikke med bi-amping. :(

Geir Arne

Hansy

0
4 Jan 2007
801
0
0
Som stor entusiast av SA så må jeg vel skrive litt :)

Har selv hørt på det aller meste fra SA, feks 1750, Ranger, Ranger master, 1550, 1530, XP30, Aura 30, Aura 60, mantra 30, mantra 60, samt Explorer master. Samt hatt SA 505 hjemme.
Imponerende nesten alle sammen, på hver sin måte, entusiastisk spillestil, og kontakt bass er slett ikke en dum kombinasjon.

Selv må jeg si at det er fristende med en kombo av Explorer master og Hegel H200 etterhvert :smile: