SVS-Venner

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
Spennende, får du lagt ut en måling med den nye hårrullen :)

Det skal jeg få gjort. Jeg er utrolig spent på hva jeg får til med denne. Med 2 PC12-NSD og en SVS AS-EQ1 fikk jeg en utrolig flat kurve helt ned til 15hz. Det klarte jeg aldri med 2 PB12-NSD DSP så derfor ble de solgt. Men jeg har lært mye om kalibrering av sub pga PB'ene. :)

jakv

0
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Da har jeg pakket ned min 20-39 plus, og skal levere den til ny eier i morgen. Satser på at PB10 går ut døra i løpet av ikke så lang tid også, og da er tiden inne for å tenke nytt.

Har kommet til at en tube er veien å gå pga utfordringer med gulvplass, og PC13 ultra står øverst på ønskelista. Det jeg lurer på er hvor stor forskjell det er mellom de gamle typene med 750W Bash og de nye med DSP og 1kW amp. Har en antimode innkoblet, så DSP er ikke noen nødvendighet, selv om en kanskje kan kutte antimoden med DSP.

Titter i utgangspunktet på brukten, men om de nye modellene er vesentlig bedre kan en ny være aktuelt også.

Noen som har noen formeninger?

S-A

0
27 Apr 2005
292
0
0
Da jeg jeg fått en SB12-NSD i hus og får vel melde meg inn her.

Et spm, jeg ser mange av dere har både 2 og flere 13" etc. Når jeg setter gain på max på min sub opplever jeg at det blir alt for mye bass ift hvordan de som mixet lydsporet har tenkt seg lydbilde. Hva er grunnen til at dere da trenger flere sub'er? Dere som har flere 13" har dere gain på max i tillegg? Hvis ikke, hvorfor holder det ikke med 1 sub og heller øke gain for øke basstrykket? Spiller dere virkelig så høyt at at dere må ha flere 13" for at bassen skal henge med?

Beklager dumt spm og det er sikkert et naturlig svar. Prøver bare å øke innsikten :)

25 Apr 2005
43.993
0
0
41
Nord-Trøndelag
Da jeg jeg fått en SB12-NSD i hus og får vel melde meg inn her.

Et spm, jeg ser mange av dere har både 2 og flere 13" etc. Når jeg setter gain på max på min sub opplever jeg at det blir alt for mye bass ift hvordan de som mixet lydsporet har tenkt seg lydbilde. Hva er grunnen til at dere da trenger flere sub'er? Dere som har flere 13" har dere gain på max i tillegg? Hvis ikke, hvorfor holder det ikke med 1 sub og heller øke gain for øke basstrykket? Spiller dere virkelig så høyt at at dere må ha flere 13" for at bassen skal henge med?

Beklager dumt spm og det er sikkert et naturlig svar. Prøver bare å øke innsikten :)

MAX ???
Trenger vel ikke mere en 50% på gain på subens forsterker.

Flere suber for mere Headroom, forbedring av frekvensrespons og forbedret bass i rommet om en tørr teste litt mere en " der skal subene stå " teorien

S-A

0
27 Apr 2005
292
0
0
MAX ???
Trenger vel ikke mere en 50% på gain på subens forsterker.

Flere suber for mere Headroom, forbedring av frekvensrespons og forbedret bass i rommet om en tørr teste litt mere en " der skal subene stå " teorien

Jeg har den ikke på max, jeg har den på ca 50%. Jeg sier _når_ jeg har den på max blir det for mye bass. Derav spm; hva skal man da med flere suber.

Men jeg ser av svaret ditt at det er flere grunner til å velge et multi sub oppsett.

25 Apr 2005
43.993
0
0
41
Nord-Trøndelag
Det mest utbredte er nok ønske om headroom. Det gir kontroll når hver sub ikke trenger jobbe så hardt.

Har 4 suber. Alle har gain på 50% pr. nå.
Så kjører jeg lavere gain ut fra surroundforsterker.
Funnet ut det passer best for mitt oppsett.

Men det er ikke sikkert det passer i ditt rom, kansje du trenger mere, eller mindre gain og suber til og funke

29 Feb 2008
1.899
3
38
Jeg har den ikke på max, jeg har den på ca 50%. Jeg sier _når_ jeg har den på max blir det for mye bass. Derav spm; hva skal man da med flere suber.

Men jeg ser av svaret ditt at det er flere grunner til å velge et multi sub oppsett.

Flere subber = smoothere respons, mindre forvrenging og mulighet for å spillere høyere med headroom.

Dette er responsen i mitt rom med 6 stk 12". Bedre respons har jeg aldri hatt her i rommet, mrk dette er med litt eq men uansett det beste jeg har hatt.

16489771721_b3609e9e70_b.jpg

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
Jeg har sub-gain på 100% og justerer ned level på avr. Med dette kan jeg være sikker på ut subutgangen ikke klipper når jeg drar på.

25 Apr 2005
43.993
0
0
41
Nord-Trøndelag
Etter som nå Lsound kutter ut SVS, har nå Surround.no og Soundgarden overtatt SVS i Norge.

Og med det blir SVS et mere "dagligvare" merke.

Om noen ikke skulle fått det med seg alt :)

12 Feb 2007
1.328
0
36
hei.
har en svs pc-2000 som jeg er veldig fornøyd med. jeg vurderer og kjøpe en til. så jeg lurer på hvor mye høyere kan jeg spille med 2 stk kontra 1 stk.
så mad max i går og det var rimelig heftig når volumet nådde 90 db. den slet litt på dette derfor vurderer jeg en til.

Sist redigert:
12 Feb 2007
1.328
0
36
Dersom du har to suber stilt til samme volum og de spiller i fase skal du få 6dB økning.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

og med frontene får jeg 9db økning totalt. og uten frontene blir det 6 db om jeg forstår dette riktig.

lite og hente i grunn. mulig jeg må over på noe heftigere.

12 Feb 2007
1.328
0
36
3db er dobbelt så høyt, 6db er fire ganger så høyt...Men ikke overalt, alltid.
Litt bedre forklart her http://newt.phys.unsw.edu.au/jw/musFAQ.html#add

tror du har misforstått litt eller så er det jeg som er helt på ville veier og misforstår innlegget ditt.

med fronter og en subwoofer får jeg 6db økning. kobler jeg opp en til får jeg en økning på 3db totalt 9db. det vil si at vis jeg kan spille 100 db med en subwoofer og kobler opp en til som er identisk kan jeg ikke spille 200db men 103db. men jeg dekker et mye større området og i lydbilde. det blir jevnere og større. men jeg kan ikke spille dobbelt så høyt.

jakv

0
10 Des 2004
24.682
1
38
56
Kristiansund
Hvis du har en som spiller 100dB og kobler til en til som også spiller 100dB vil de to spille 106dB når de spiller sammen.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

kane7

0
11 Apr 2008
907
0
0
Ålesund
tror du har misforstått litt eller så er det jeg som er helt på ville veier og misforstår innlegget ditt.

med fronter og en subwoofer får jeg 6db økning. kobler jeg opp en til får jeg en økning på 3db totalt 9db. det vil si at vis jeg kan spille 100 db med en subwoofer og kobler opp en til som er identisk kan jeg ikke spille 200db men 103db. men jeg dekker et mye større området og i lydbilde. det blir jevnere og større. men jeg kan ikke spille dobbelt så høyt.
103db er dobbelt så høyt som 100db.
Jeg er litt usikker på logaritmen når du snakker om 200db men jeg tror det er hundre ganger høyere enn 100db. 20db er ihvertfall 10 ganger så høy som 10db.