SVS-Venner

25 Mai 2011
800
0
0
27
Problemet mitt er at dem 2 metrene bakerst i rommet blir brukt som "kontor" med pc-benk, så det lar seg ikke gjøre å flytte sofan helt bak dit desverre :(

har sett på SB med helt lukket kabinett, men usikker på det, liker å ha muligheten til å tune dem litt selv med porter.
Eventuelt er det jo bare å tette igjen alle 3 hull (som du nevnte)

Synd ingen har SVS lokalt, så man kunne testet før man kjøper..

Det forandrer saken litt. Har du prøvd å flytte lytteposisjonen en meter lengre frem? Er ikke mye som skal til for at det blir hørbart bedre.

Dersom du er godt fornøyd med PB13 Ultraen din er det jo selvfølgelig å anskaffe seg en nummer to av samme modell som blir det klokeste valget, men jeg er litt usikker på om det vil bli så mye bedre enn det du har nå. Klart du vil få høyere volum der du allerede har god bassrespons, men siden du syntes at én Ultra ikke blir bra nok over 50hz har jeg vanskelig å tro at 2 stk vil gjøre det bedre.

Mvh. Mathias

17 Jan 2010
261
0
0
Mo i Rana
Ja da har man 2 stk SVS 13 ULTRA i hus.
Har en PB 13 ultra fra før, og kjøpte nå et tårn fordi jeg ville se hvordan det oppfører seg, og det er jo mye mye enklere å flytte på rundt i rommet.
Angrer litt at jeg ikke fikk enda en PB 13 ultra da det ser penere ut symetrisk :confused:

Har ikke justert noe på subbene, begge står med volum -0 phase 0 og ikke justert EQ.
Første test var litt skuffende, da begge subbene stod i hvert sitt hjørne av rommet , da ut faset dem hverandre helt, snudde jeg fasen 180 grader ble det "bedre".
Men plasserte begge subbene nå i ca samme hjørnet å tok en test.

Og må si det er ikke stort mye mer man får med å doble antall subb.
Ikke om man skal stole på målingene :

test 01.jpg

Grønn linje: Begge sammen
Rød og Lilla: en og en målt hver for seg alene.

Må vel prøve å finne riktig plassering i rommet, men hadde egentlig trodd man skulle merke litt mer når man skrur på enda en 1000W forsterker, eller er det feil tankegang ? :)

20 Nov 2008
13.877
84
48
Disse ser jo ut til å fase ut hverandre - du har jo mindre nivå med to enn med en alene !
Du må nok eksperimentere mer med fase justering her ja .

25 Mai 2011
800
0
0
27
Her ser det ut som litt faseproblematikk ja. Det er vanlig å få 3-6db høyere output med dobling av antall subwoofere.

Mvh. Mathias

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
*edit* Sånn går det når man ikke ser at det er flere svar i tråden... Beklager hvis dette virker litt god-dag-mann-økseskaft.

Jeg har SB13-Ultra (og kjøpte denne "uhørt"). Og for en sub! Både til film og musikk! Og hvilken kontroll den har over musikken. Å påstå at SVS ikke lager musikalske subber er bare tull! Det er jo også en stor fordel å velge en trykkammersub hvis hovedbruken er musikk, fordi den er raskere enn ported sub. Her en link til et innlegg jeg skrev om forskjellene mellom trykkammer og portede subber: http://avforum.no/forum/showthread....PB-2000-(x1)?p=1995205&viewfull=1#post1995205

Jeg syns trykkammersub får litt urettmessig lite oppmersomhet som en kombinert film og musikksub. Det virker som det er en gjengs holdning at "det eneste som duger er bassrefleks". Også av SVS importøren i norge. Men jeg ble faktisk anbefalt å heller kjøpe SB13-Ultra foran PB13-Ultra av SVS på facebook (de har glimrende support dersom man sender dem spørsmål). To grunner til dette: 1) Jeg har såpass lite rom (dvs. "kun" 23 kvadratmeter -- SVS kaller dette for lite). Portede subber er generelt kun anbefalt av SVS dersom man har utelukkende filmbehov eller større rom. 2) Rommet vil forsterke en del av de laveste frekvensene og dermed hente ut mer dybde.

Andre tråder og innlegg:

http://avforum.no/forum/showthread.php/134523-valg-av-ny-subwoofer-12-15000

http://avforum.no/forum/showthread....p-hifianlegg?p=1993084&viewfull=1#post1993084

17 Jan 2010
261
0
0
Mo i Rana
takker for svar, Midas og resten :)

Ja som du nevner, trykkammer subber er nok gode på et mindre rom.
Men reflex subber går dypt ned på hz og passer nok bedre til film (tviler ikke på at en lukket kasse ikke er god nok til film og da... bare man velger riktig)

Dette er jo et kinorom, så film er jo hva jeg bruker dem til primært. men så liker jeg å spille musikk med litt volum innimellom, og syns det er behagelig å kunne skru opp volumet uten å tenke på at subber\stereo gir seg, men heller at det er du selv som må gi deg først :mrgreen: altså at man har litt å gå på.

Men mitt primære problem er vel egentlig rommet i seg selv, uansett med 1 eller 2 subber så er det samme elendige målingene akkurat hvor man må sitte :mad: , det er som at du har 2 subber der dem spiller med motsatt fase i lytteposisjon.

Så jeg vurderer å flytte rundt på hele rommet, om det ikke er noen måter man kan dempe rommet på slik at denne utfasingen midt i rommet blir borte.
Men tror mine REW målinger å tilpasninger av rommet hører hjemme i en ny tråd.

edit: la inn et bilde der du ser forskjellen på foran vs bak (målt med 1 sub) ca 10db i forskjell.

front vs rear.jpg

Sist redigert:
20 Nov 2008
13.877
84
48
Den røde grafen der er da slett ikke så ille hvis dette er uten EQ ?
Du har jo veldig høy oppløsning på grafen din , så i grove trekk så er dette ca +- 4 db fra 20 til 100 hz , og jeg har sett laaangt verre utgangspunkt enn det for og si det mildt :)

17 Jan 2010
261
0
0
Mo i Rana
Den røde grafen der er da slett ikke så ille hvis dette er uten EQ ?
Du har jo veldig høy oppløsning på grafen din , så i grove trekk så er dette ca +- 4 db fra 20 til 100 hz , og jeg har sett laaangt verre utgangspunkt enn det for og si det mildt :)

Ja helt uten å stille på noe, bare rett frem slik som subben står.
Er jo bra at grafen er fin :) det som irriterer meg er 10db forskjellen i midten av rommet (noe som ikke kan løses på noe måte)

20 Nov 2008
13.877
84
48
Har du ikke 2 bånds PEQ på denne suben da ?
Tar du og demper ved ca 25 hz med ganske lav Q , og ved 63hz med litt høyere Q , så blir du kvitt de verste peakene , og da kan du heve nivået på suben en del uten at det blir for mye av det gode - burde hjelpe en del det.
Hvis ikke så er jo Antimode en genial sak da :)

Er det noe glatting på disse grafene ?

17 Jan 2010
261
0
0
Mo i Rana
Har du ikke 2 bånds PEQ på denne suben da ?
Tar du og demper ved ca 25 hz med ganske lav Q , og ved 63hz med litt høyere Q , så blir du kvitt de verste peakene , og da kan du heve nivået på suben en del uten at det blir for mye av det gode - burde hjelpe en del det.
Hvis ikke så er jo Antimode en genial sak da :)

Er det noe glatting på disse grafene ?

jo det er 2 bånds PEQ, men skal inrømme at jeg ikke forstod så mye av den (det lille jeg så på det).
med bare 1 linjers display og en multifunksjons vridbryter for å behandle alt ble det knotete.
Slik jeg fikk til virka det som at jeg kunne bare velge en bestemt HZ å stille den enten opp eller ned.
Men EQ på disse svs har jo fått mye skryt, så jeg må vel prøve å sette meg inn i hvordan jeg skal tukle med dem.
Det fulgte jo ikke med noe manual i eksa.

20 Nov 2008
13.877
84
48
Den bør du nok prøve dem frem litt med ja - når du har kommet såpass langt at du tar målinger , så fikser du nok dette også.
Og siden du kan ta målinger underveis , så er det jo bare og prøve seg frem.
Velg senter for peakene som utgangspunkt , og demp etter ønske , og så kan du variere Q- verdien (hvor bredt den skal virke) til du synes det ser fornuftig ut.

Manual finner du sikkert på nett hvis du googler litt :)

F.eks her : http://www.svsound.com/800-1000d_manual.pdf

17 Jan 2010
261
0
0
Mo i Rana
Den bør du nok prøve dem frem litt med ja - når du har kommet såpass langt at du tar målinger , så fikser du nok dette også.
Og siden du kan ta målinger underveis , så er det jo bare og prøve seg frem.
Velg senter for peakene som utgangspunkt , og demp etter ønske , og så kan du variere Q- verdien (hvor bredt den skal virke) til du synes det ser fornuftig ut.

Manual finner du sikkert på nett hvis du googler litt :)

F.eks her : http://www.svsound.com/800-1000d_manual.pdf

Takker, jeg har funnet manualen :) men når man er litt grønn er det ikke enkelt dem 2-3 første gangene å tyde den hehe.
Men det lille du sa om "hvor bredt" Q verdien skulle være forklarte mye.

Så om jeg skjønner riktig så finner jeg riktig hz, prøver meg frem til -12 , og så kan jeg øke bredden med Q
Men er det slik at PEQ1 og 2 gir meg 2 frekvenser jeg kan stille på, altså om jeg har en dip på 20hz og 35hz ? (hva om jeg har en dip på 20, 30, 40hz?)

og til sist, hva betyr slope enkelt forklart ?

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
572
113
Ullensaker
Dipper, skal du være veldig forsiktig med å justere på!

Når du skal stille PEQ så finner du senterfrekvansen på den ene toppen. Om vi ser på rød kurve på innlegg nr 1767. så ser det ut som å være 64hz. Så velger du bredden på det området du ønsker å justere ned. ( Q ) Velger du feks 10. så vil du justere 5 hz på begge sider av 64hz. Dvs den angriper området mellom 59hz og 69hz. Jeg ville prøvd med 20hz. først, og med 6db.

Siden du er inne å måler ( da har du kommet langt ) så justerer du deg frem slik at du får den toppen noe ned. Det er ikke sikkert at du trenger å justere den dypeste delen, da mange inkl meg liker noen ekstra DB helt der nede. Om du ikke får det til slik du vil så vil jeg i aller høyeste grad anbefale en DSPeaker 8033c ( om du bruker reciver ) eller en 8033s om du bruker stereoforsterker i oppsettet. Om du vil leke deg mer med lyden så er en DSPeaker 2.0 Antimode Dualcore et leketøy som gjør mye mye gode ting.

Om du kan legge ut et vannfall, GD og impulse så er det lettere å gi deg råd. vannfallet forklarer mye mer om de toppene dine er problemområde...

20 Nov 2008
13.877
84
48
Takker, jeg har funnet manualen :) men når man er litt grønn er det ikke enkelt dem 2-3 første gangene å tyde den hehe.
Men det lille du sa om "hvor bredt" Q verdien skulle være forklarte mye.

Så om jeg skjønner riktig så finner jeg riktig hz, prøver meg frem til -12 , og så kan jeg øke bredden med Q
Men er det slik at PEQ1 og 2 gir meg 2 frekvenser jeg kan stille på, altså om jeg har en dip på 20hz og 35hz ? (hva om jeg har en dip på 20, 30, 40hz?)

og til sist, hva betyr slope enkelt forklart ?
Du har skjønt det riktig ja :)
Du får bare prøve deg frem med de mulighetene du har , og velge de frekvensene som kommer nærmest.
F.eks 31 som den første , og 63hz som den andre. Så demper du disse med passende Q-verdi i samarbeid med REW .
Når du har fått jevnet det mest mulig , så kan du som sagt sikkert heve nivået på suben noen db siden peakene er redusert :)

Når jeg ser nærmere etter , så er det vel ikke så mye og hente på å dempe på 31 hz , hvis det var laveste alternativ. Men du kan jo øke ved 40 hz i stedet , men tror du kun kan øke et område med 3 db. Men det skulle uansett hjelpe på det.

Har forsket på andre portuningsvarianter eller ? Kan jo hjelpe litt det også .

Sist redigert:
17 Jan 2010
261
0
0
Mo i Rana
den er portet til 16hz, siden jeg liker dem lavest mulig :mrgreen:
Skal ta noen bedre og nye målinger senere når jeg er helt ferdig med å flytte rundt på disse brautene av subber for å finne helt optimal plassering.
Jeg merka at med å flytte en til hvert hjørne av rommet diagonalt fikk jeg best mulig effekt på midten av rommet... men fremdeles best lyd foran å bak.

Jeg måtte prøve litt ikveld med begge på, så jeg så nettopp Dark Knight og prøvde med litt musikk.
Men må nesten si at 1 eller 2 spiller ingen trille når man skal se film, ihvertfall ikke til et normalt volum.
Muligens det er litt å hente på musikk, men hadde man kunne levert tilbake subben i butikken like enkelt som å hente den på posten hadde jeg nesten vurdert det.