Surround høytalere på vegg

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Hei, jeg vurderer å gå opp fra 5.1 til 7.1 Surround står nå bak sofa på stativ.

Jeg tenkte å bruke disse som back istedet, surround funker ikke så bra bak sofa i kontinuerlig musikk, men på film er det greit.

Tenker at det blir bedre med 7.1 da surround kanskje passer best på siden.

Er Dali Fazon jeg vurderer som surround, eneste mulighet er høyt på vegg på sidene akkurat litt fremfor sitteplass litt under en halv meter framfor muligens vinklet ned mot sitteplasser.

Er vegg på høyre side og stor åpen portal på venstre side som leder mot kjøkken og gang. Så venstre sannsynligvis henges over denne portalen nær taket.

Tror dere dette gir en grei oppgradering av surround. Med surround opp på sidene istedenfor bak, og to små bakhøyttalere på stativ?

23 Okt 2005
1.064
104
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Min mening er at de er verdt å prøve, syns de høres ut som du har en plan som gir god mening. Jeg har og til tider hatt ukonvensjonelle løsninger pga utforming på forskjellige rom å alltid fått gode resultat 😉

• Like
Reactions: Danke
16 Mar 2012
750
793
93
Hei, jeg vurderer å gå opp fra 5.1 til 7.1 Surround står nå bak sofa på stativ.

Jeg tenkte å bruke disse som back istedet, surround funker ikke så bra bak sofa i kontinuerlig musikk, men på film er det greit.

Tenker at det blir bedre med 7.1 da surround kanskje passer best på siden.

Er Dali Fazon jeg vurderer som surround, eneste mulighet er høyt på vegg på sidene akkurat litt fremfor sitteplass litt under en halv meter framfor muligens vinklet ned mot sitteplasser.

Er vegg på høyre side og stor åpen portal på venstre side som leder mot kjøkken og gang. Så venstre sannsynligvis henges over denne portalen nær taket.

Tror dere dette gir en grei oppgradering av surround. Med surround opp på sidene istedenfor bak, og to små bakhøyttalere på stativ?
Tenker at det er en god plan. Surround på siden gir mye mer enn Surround back også, så vil nok bli en stor oppgradering så sant du ikke alt har fått vinklet stativ høyttalere inn mot ørene alt og har litt avstand. At de henger høyt er ofte en fordel når man ikke bruker atmos, men hvor høyt som er fornuftig må man jo prøve. Har selv takhøyttalere på surround i tv kroken og det funker for så vidt, men man merker lyden blir feil på visse ting og lyden kommer for høyt i forhold til hva som ses på TVen. Tror avstanden til høyttaler har mye å si i forhold til høyde. Det sagt er vel surround back det som gir minst i et surround oppsett. Hadde selv mye heller valgt 5.1.2 enn 7.1 hvis man har mulighet 😊

• Like

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Siden høytalere blir helt oppunder tak, så kunne de kanskje funke som Atmos høytalere også siden Dali kan vinkles ned, om jeg med tid får nyere Receiver?

Det må bli helt oppunder veggen på sidene, og da kunne Surround back isteden bli brukt som Surround som nå?
Noen tanker om dette?

Da slipper jeg styre med å bore nye hull siden vi har murvegger, og slipper å dra nye kabler, eneste jeg gjør er ny kobling på høyttalere romkalibrering, benevning og litt justering etter mål.

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Siden høytalere blir helt oppunder tak, så kunne de kanskje funke som Atmos høytalere også siden Dali kan vinkles ned, om jeg med tid får nyere Receiver?

Det må bli helt oppunder veggen på sidene, og da kunne Surround back isteden bli brukt som Surround som nå?
Noen tanker om dette?

Da slipper jeg styre med å bore nye hull siden vi har murvegger, og slipper å dra nye kabler, eneste jeg gjør er ny romkalibrering, benevning og litt justering etter mål.
Litt usikker på hvor godt det vil funke. De skal vel helst stå ca på linje med LR og skal vel også være litt foran deg, men kan jo for all del få en god effekt. Vanskelig å si uten å prøve. Er det som er dritt når man må borre 😅
Screenshot_20230328_190858_Samsung Internet.jpg

• Like

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Ok blir kvartmål nærmere fra Sofa på bildet med Surround/Atmos.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Ca her uten at det er helt nøyaktig.... Det blir helt oppmed veggen under taket siden ene siden kun er mulig over en portal mot kjøkken.

Vinklet ned mot sitteplasser.

Screenshot_20230328_190858_Samsung Internet (1)~2.jpg

Sist redigert:
  • Like
Reactions: chrisand25

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Slik blir det ca med surround og back.

Back blir nå brukt som surround på stativ.

Jeg tror det er heldigere om jeg får surround på siden oppe på vegg litt under taket og back slik de står bak sofaen.

Men siden Surround står høyt oppunder tak vinklet ned, så muligens de kunne bli brukt som atmos i et 5.1.2 oppsett om jeg får muligheten til Atmos, Ny receiver.
Screenshot_20230328_190858_Samsung Internet (1)~3.jpg

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
En annen ting, så i en Yamaha tråd det ikke var bare bare å bytte mellom Atmos og vanlig Dts Hd og Dolby true HD..

Noen som kan gi noe tips om dette.

16 Mar 2012
750
793
93
Setter man Yamaha i straight, spiller den det lydsporet som er tilgjengelig. Man kan også upmixe dette for lyd i alle kanaler som funker helt greit på det meste.

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Setter man Yamaha i straight, spiller den det lydsporet som er tilgjengelig. Man kan også upmixe dette for lyd i alle kanaler som funker helt greit på det meste.
Hva heter den upmiks der man spiller Dts-HD eller Dolby Digital og Dolby true HD med Atmos høytalerne?

Hørte om man spiller det med Straight 5.1.2 så får man kun 5.1

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Hva heter den upmiks der man spiller Dts-HD eller Dolby Digital og Dolby true HD med Atmos høytalerne?

Hørte om man spiller det med 5.1.2 så får man kun 5.1
Er vel dolby surround den upmixingen heter som jeg syntes låter best. Bruker alle kanalene uansett, men spor med atmos blir ikke like bra hvis man glemmer sette tilbake til straight når atmos er tilgjengelig. Har lagt den inn på en tast på universal fjernkontrollen min så jeg bytter med et trykk. Man får også ganske god oversikt over forskjellige dsp programmer på en av appene til yamaha. AV controller heter appen. Vet ikke om det er samme app på disse nye reciverne, men har vel neppe blitt noe dårligere tenker jeg.

• Like