Surround for den nye

lofthouse

Medlem
16 Feb 2023
1
0
1
Jeg har alltid vært glad i lyd, men etter nytt hus, barn etc så har vi kun hatt lydplanke i stua.
Nå er kjellerstua ferdig (ble nok kombinert lekestue men også mulighet for ok filmkos) og her skal jeg ha 5.1. MULIG atmos etter hvert
Nå kommer jeg med noen spørsmål (ikke helt klart å finne svar i forumet)
1. Når jeg velger Reciever med feks 7-9-11 kanaler, eksempelvis Marantz, Denon o.l, kan overflødige kanaler brukes til å feks gi ekstra kraft til fronthøytalere? Eller må man da ha effektforsterker i tillegg?
2. Til bakhøytalere skal jeg ha innebygde da sofaen er nødt til å stå ganske nære bakveggen, har noen av dere erfaring med gode innebygde? Har laget vegg som står litt unna kjellervegg og isolert.
3. Jeg har sett meg ut Arendal høytallere i front, enten 1723 eller 1961. Uten å bli helt blakk (alt blir nok kjøpt i etapper), hvilken reciever anbefaler dere? Maks 20 000,-

16 Mar 2012
930
1.017
93
Ja gøy med lyd. 5.1 er absolutt moro, men har du muligheten så sett opp atmos også. En helt annen opplevelse.

Angående dine spørsmål, så skal jeg forsøke svare.

1. Det var ihvertfall mulig før mener jeg på noen reciverer å bi ampe med overflødige kanaler. Mener min gamle yamaha som jeg har på loftstua kan det, men tror ikke det er så mye å hente på det siden det er begrenset med strøm og man ikke får full effekt med alle kanaler i drift.

2. Mange bra inwall høyttalere. Velg med integrert backbox, så er det lett å montere og har tilpasset kasse volum. Hvis mulig skal jo surround stå på sidevegger i et 5.1 oppsett som kanskje gjør det mulig med stativ høyttalere eventuelt.

3. Arendal er bra greier. På reciver hadde jeg nok gått for 1961 serien. Vesentlig lettere å drive med reciver. Har en nabo som har dem i stua med en marantz av60? Husker ikke helt betegnelsen, men er helt ny modell. Ca 14000kr. Funker bra. Han har også fullt 1723 oppsett i kjeller kinoen sin som funker helt rått, men en helt annen prisklasse. Du kan lese om rommet hans i siste stereo pluss.