Styring av projektor, lerret og lys via PC/fjernkontroll.

Zamot

0
27 Mar 2003
2.508
0
36
Vurderer kjøp av Action! model one, og da vurderer jeg også å kjøpe et greylinelerret. Og da kan man jo vurdere motorisert lerret.
Har IR-mottager og girder (til å styre winamp på PC), og eventuellt lysstyring.

Så kommer spørsmålet:
Kan jeg, og vil det være praktisk, å koble projektoren til PC-en?
Hvordan gjør jeg det mest mulig praktisk, at jeg kun trenger å trykke på en knapp på (universal-) fjernkontrollen, så slår projektoren seg på og lerretet senkes (Via 12V trigger fra projektor)?
Via USB eller RS232? Noen som har erfaring med RS232? Hva slags windows-software bruker man til dette?

Egentlig holder det kanskje å kun slå på projektoren (med IR mot den), og så går vel lerretet ned.
Men tenker på eventuell lysstyring også. Det er flere tråder som har omhandlet dette med X10. Hvordan kan man gjøre dette lettest mulig? Finnes det en X10-sender som kan kobles til PC, for å sende RF signaler til selve dimmeren?
Dermed kunne det holdt med ett trykk på fjernkontroll, til IR på PC, så sender denne melding til projektor, som igjen sender melding til lerret. I tillegg sender PC melding til lyset... Voila!
Noen forslag?

splatt

0
29 Sep 2003
378
0
16
Når det gjelder lysstyring, så fant jeg en X-10 unit som kan kontrollere opp til 16 enheter. Denne tok i mot IR-signaler, og er du så heldig at du har en Philips Pronto eller Marantz fjernkontroll, så ligger det koder til disse for å styre denne boken :)

Fant den på http://www.x-10.no/. Navnet var SES-207 INFRARED MINI CONTROLLER, og befinner seg under Automatisering->X10 Kontroll./Interf.

Zamot

0
27 Mar 2003
2.508
0
36
Hm det så interresant ut.
Men jeg har Denon fjernkontroll, og må kanskje kjøpe en IR-fjernkontroll i tillegg (for å lære opp Denon med denne).
I tillegg så trenger jeg da en dimme-mottaker (til 12V elektronisk trafo), med innebygd eller en ekstra bryter til å ha på veggen.
Fant ikke disse tingene i farta. Får lete mer i morgen.

Hm.. Ser flere muligheter her med X10.. Det kan jo også brukes til å styre strømmen til projektor, slik at den er av når projektoren ikke er i bruk. Men da må det legges inn en forsinkelse også, når man slår den av..
Oi dette kan bli veldig avansert, men spennende! :D