Strømrens - Hifi og elbil

Espen000

Medlem
30 Sep 2007
1.107
1
38
Hei

Jeg har en easee lader til elbilen min. I stuen står en Hegel H360. Under lading av bil kommer det er kraftig summing fra Hegel forsterkeren som tydelig høres fra andre enden av stuen.

Vil en form for strømrenser hjelpe i dette tilfelle ? Finnes det andre løsninger eller må jeg bare leve med dette?

Espen

hårek

Medlem
26 Mai 2003
3.455
8
38
Ladeboksen (Easee) har overhodet ingen betydning. Laderen sitter i bilen, det er der støyen kommer fra. Noen biler støyer antagelig mer enn andre, Audi er kjent for å lage støy.

Tipper det er ringkjernetrafoen i Hegel som lager lyd. Antar det kan kureres med et DC filter, f.eks Supra strømfilter DC-BLOCKER.

Edit: kom på at jeg har skrevet om dette før: https://avforum.no/forum/index.php?...gkjernetrafo-likestrøm-på-strømnettet.272453/

Sist redigert:

Perbear

Medlem
11 Des 2004
22
0
1
Ladeboksen (Easee) har overhodet ingen betydning. Laderen sitter i bilen, det er der støyen kommer fra. Noen biler støyer antagelig mer enn andre, Audi er kjent for å lage støy.

Tipper det er ringkjernetrafoen i Hegel som lager lyd. Antar det kan kureres med et DC filter, f.eks Supra strømfilter DC-BLOCKER.

Edit: kom på at jeg har skrevet om dette før: https://avforum.no/forum/index.php?threads/brumming-i-ringkjernetrafo-likestrøm-på-strømnettet.272453/
Et bra nettfilter med common mode filter og X- og Y-kondensatorer bør hjelpe. Jeg er derimot usikker på om DC blocker er tingen, de brukes vel normalt i signalvei?

Hvis lader i bil genererer DC så høres det rart ut. Normalt er problemet harmonisk støy basert på nettfrekvensen. Dersom forsterkeren din er relativt ny så skal den tåle en viss mengde harmonisk støy. Hvis den allikevel støyer så kan det være at elbilen din generere mer nettstøy enn tillatt. Enten fordi det er feil på laderen i din bil, eller at bilprodusenten har satt inn en lader som ikke følger gjeldende krav for nettilkoblet utstyr.

hårek

Medlem
26 Mai 2003
3.455
8
38
Et bra nettfilter med common mode filter og X- og Y-kondensatorer bør hjelpe. Jeg er derimot usikker på om DC blocker er tingen, de brukes vel normalt i signalvei?

Hvis lader i bil genererer DC så høres det rart ut. Normalt er problemet harmonisk støy basert på nettfrekvensen. Dersom forsterkeren din er relativt ny så skal den tåle en viss mengde harmonisk støy. Hvis den allikevel støyer så kan det være at elbilen din generere mer nettstøy enn tillatt. Enten fordi det er feil på laderen i din bil, eller at bilprodusenten har satt inn en lader som ikke følger gjeldende krav for nettilkoblet utstyr.
Det du tenker på i signalvei er antagelig en ground-loop isolator? Det er noe helt annet.
Ja, det er harmonisk støy på nettet som er problemet. Når støyen er asymmetrisk så blir det en DC komponent. Og toroidtransformatorer er veldig følsomme for slik støy.