Stereobenk og planlegging

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Jeg har saumfart alle møbelforretninger og elektronikkutsalg rogaland distrikt , og har tilgode å se en eneste stereobenk som virker praktisk. Enten er det åpne løsninger, tenker på glassplater / åpen bak slik du ser alle ledninger forfra+ er vondt å komme til når du skal koble til og fra ting. Ellers så e det overpriset til de grader eller så er det ok pris, men byggekvaliteten er til å grine av..

Jeg hadde strengt tatt ikke lyst til å bygge selv, hadde lyst å kjøpe noe som skulle se fabrikklagd ut. Men ingenting oppfyller kravene. så er det vel bare å sette igang. Fant ut de hadde rimelige hobbyplater på coop obs bygg i en tråd her , men det er jo i furu og kommer til å se ut som et hyttemøbel, så jeg drev å testet litt med krisebær beis , siden mine klipsch høyttalere er i kirsebær. Lakk og en liten bit hobbyplank ble handlet inn og malt, og jeg likte ekstremt godt fargen når den var ferdig , så er iallefall det i boks.

tn_sammenligning.jpg

Øverste er ubehandlet.
Nederst er 1 lag
Innfelt er 2 lag, matchet mot høyttalerene. Kommer bare til å bruke 1 lag. Skal også teste videre med klarlakk.

Etter mye om å men, har jeg klart å lage et utkast til en stereobenk jeg er passe fornøyd med.

tn_utkast_Foran.jpg

Venstre hylle (Dør åpen) står hyllene i blu-ray høyde , og høyre side (dør lukket) er for eventuelle effekttrinn som måtte komme i tiden framover, har ikke tegnet inn vifter lufting til disse men setter inn dette når behovet kommer.

tn_utkast_Bak.jpg

Venstre side: Har satt opp veggen litt lengre inn , tenkte å montere en 4punkts veggkontakt her og eventuelt henge opp en nettverksswitch og ac adapter og sånt på, slik det kommer opp fra gulvet. Setter hjul på under / bak lista under slik at lista kommer ca 7 mm opp i fra gulvet , noe jeg renger med jeg trenger siden jeg har teppe der jeg bor nå. Videre er veggene bak hengslet slik at det er lett å komme til, men det er mulig å lukke igjen for å skjule kablene. Vurderer også å sette selve hyllen som forsterkeren står på, på glideskinner a la kjøkkenskuffer slik jeg kan dra ut forsterkeren. Må forske mer på hva d tåler osv i så tilfelle. De blir frest inn i hyllekanten så de blir usynlige forfra. Dører i sotet plexiglass er også en mulighet , men jeg har ingen ide om hvordan jeg skulle ha hengslet de i så tilfelle.

HVa sier dere , har dere forslag ang design for å få det til å se noenlunde profft ut , og har dere forslag til andre praktiske løsninger jeg ikke har fått med ?

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Forstår dere er lei Stereobenk DIY , har scanna igjennom en del av dem... :p

Men, iveren er tilstede enda , og versjon 3 kom i løpet av ettermiddagen...

utkast%20v3%20foran.jpg

Nå med vifte bak.

utkast%20v3%20bak.jpg

ingen kommentarer , eller forslag ?

Noen som vet hvor det er mulig å kjøpe materiale annet enn hobbyplater ? Feks bøk, osv ? Helst i stavanger / Sandnes området. Ser for meg å bruke benkeplater, men det blir vel fort dyrt i annet en hobbyplater... :(

Hazze

0
3 Des 2006
558
0
0
www.aseas.no
Du finner ganske rimelige bøkeplater på IKEA, vet ikke om du har en i nærheten. Tror de heter Pronomen, er 28 mm tykke og kan kjøpes i ca 120 cm, 180 cm og 240 cm så her slipper du kansje masse kapp som går til spille også.

gubben

0
29 Aug 2005
8.394
0
0
De heter Pronomen ja, har brukt disse selv (mange :-D ) Relativt rimelige, men den oljen som er brukt er ikke god. De har også plater på 124 x 40 som kan være greie til litt mindre hyller. Racket jeg har nå er bygget om minst fire ganger ettersom behovet melder seg . Prøvde å være minimalistisk en stund med få komponenter , men den gang ei.. Alltid noe nytt som skal ha plass :mrgreen:

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Okei , hvis jeg skal lakke over i , må de pusses ned da ? Siden de allerede er oljebehandlet, tenker jeg på.

Edit : Ser ut som det blir furu uansett, men jeg skal innom på lørdagen å kjøpe med en vareprøve :) Jeg har aldri jobbet med rå-tre , bare MDF. Forstod det var noe vanskeligere å jobbe med med tanke på endene av platene osv. Har søkt litt med rundt om kring , men det virker ikke som det er mange som har brukt denne løsningen, uten om du gubben :) Har du noen bilder jeg kan titte på ?

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Var på ikea å tittet i dag , men vareprøvene var uten navn og selve platene lå på eksternt lager , så jeg måtte betale, for så å kjøre å hente , så da ga jeg bare balla. Har vært å handlet oljebies fra herdins og kjørt en ny test på ei ny furufjøl, så får vi se i morgen hvordan reslutatet blir. Til nå,etter 5 timer tørking i kaldt rom så må jeg si at det var veldig lett å se stripene etter malerkosten... Er det noen som vet om det går an å rulle på oljebeis ?

gubben

0
29 Aug 2005
8.394
0
0
Største fordelen med Ikeaplatene er at de er tyngere enn furu (og tykkere ) Oljen de er satt inn med pusses lett vekk. Bruker lakkpensel (Jordan) Det kan også være lurt å tynne lakken før påføring, da "flyter" den lettere.
Vedr. endeved = skarpt verktøy :-D og litt finpuss med sandpapir....

Panny

0
20 Mai 2005
38
0
0
Bare for å gi et lite bidrag.

Når jeg lagde min "stereobenk" så brukte jeg MDF plater (sponplater, men bedre egnet til møbler). Malte dette med svart halvblank (40) interiørmaling. Det vil ikke gi det utseende du har sett på nå, men jeg har vært meget fornøyd med dette.

For å sette sammen platene så må du bruke treplugger. For meg var det (selvfølgelig) nytt at det fantes et lite verktøy som nesten gjorde denne jobben selv: Borejigg fra Biltema (45,-).

19 Aug 2007
1.066
1
38
Sandnes
Svamp skal handles inn ja , jeg er på andre laget nå , og ser fortsatt strøkene. Handler bare inn svamprulle , regner med det går greit. Tynner virker også som en god ide, det var litt tyktflytenede greier dette. Nå er det vel å merke Første gang jeg beiser noe i hele mitt liv. Likte egentlig bedre lakkbeisen, men ser at det kan være en fordel å ha dreisen på oljebeisen når overflatene blir så store som 150x50 cm.

Gubben: Hadde tenkt å lage alt i benkeplater på 28mm, så tykkelsen blir den samme ser det ut som, eneste som virker som en fordel med platene fra ikea er at du slipper kvister, men jeg klarte liksom ikke danne meg noe bilde om hvordan det blir seende ut...

Panny: Har jobba endel med mdf i gamlebilen , genialt materiale å jobbe med og selges i 100 meter nedi gata her til en rimelig penge, oppkappet etter mål. Men skal det bygges i mdf så vil jeg
a) legge med tynnfiner
b) Lakkere i lakkboks, siden jeg ikke har egnet plass til å lakkere selv. (uisolert garasje) å det koster skjorta , så det utgår. Samt for blank finish kommer til å lage refleksjoner fra lerretet er jeg redd, så jeg prøver å unngå det.

Forsker litt på alternativ a i en annen tråd, må regne litt på hvor mange kvadrat det blir totalt som skal legges med tynnfiner. Men at vi nærmer oss prisen på en AANNØ-benk er det iallefall ikke tvil om :)

Takk for tipset om borejiggen iallefall , en slik må handles inn.

eMTea

0
2 Jan 2006
5.422
0
0
www.emtea.net
Jeg ville egentlig anbefalt deg herdins besien som er vannbasert, denne er mye lettere å legge, både for nybegynnere og proffer, men den krever at den får tørket ut, før du lakkerer over, hvis ikke kan du jo tenke deg resultatet selv;)

Ser ut som en godt planlagt stereobenk! og jeg har tenkt masse på slike løsninger selv, jeg kommer nok til å bygge i heltre eik når jeg kommer i gang.
Skal bygge masse i eik, høytt, sub, stereobenk, og kanskje salongbord.

Håper du poster mye bilder i prosessen, det er artig å kikke på hvordan prosessen går...

18 Aug 2010
95
0
6
Hei folkens , jeg kan lage kraftige stereo benker etter mål / tegninger. legger ved eksempel men kan lage andre typer også .

Vedlegg

• A621F174-1190-466C-9DDB-12C98DFA6A6C.png
    A621F174-1190-466C-9DDB-12C98DFA6A6C.png
    6 MB · Sett: 102
  • C9CDF0BE-3D64-4E45-8746-9E3B9C85D36A.png
    C9CDF0BE-3D64-4E45-8746-9E3B9C85D36A.png
    6,2 MB · Sett: 106