Stående bølger; HVA ER DET EGENTLIG???


Gelbear

Medlem
2 Nov 2006
1.288
0
36
Har søkt gjennom forumet etter "stående bølger" men klarer ikke finne ut hva det egentlig er..:oops:

Noen som kan gi en grei...eller en veldig utdypende forklaring?
 

Gelbear

Medlem
2 Nov 2006
1.288
0
36
Takker for svar!:)

Så da kan man få slike "topper" ved forskjellige frekvenser?
Dette kan kureres ved demping og/eller tweeking +- db ved gitte frekvens? eller f.eks romkorreksjon?

Eller er jeg helt på villspor?
 

Mozze

Medlem
5 Mai 2005
1.974
0
0
Langt baki hodet mitt bygges det et kinorom som kanskje ser dagens lys hvis jeg noen gang flytter til et egnet hus.
Da har jeg i alle fall tenkt på å lage vegger som luter ut, altså er skrå. Min teori er at lydbølgene reflekteres i en vinkel og derved ikke kan lage stående bølger. Mulig det i stedet lager et lydmessig *******, men jeg har aldri testet og ikke sett noen andre som har gjort det heller. For ti-tolv år siden støpte jeg og noen kompiser høyttalere i betong og da skrånet vi innerveggene nettopp pga stående bølger.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte om det har noe for seg?
 

Gelbear

Medlem
2 Nov 2006
1.288
0
36
Hmm...har et uinnredet loft med skråtak som skal bli kinorom en vakker dag. :mrgreen: Vil dette hjelpe mot stående bølger?
 

Herminator

Medlem
8 Feb 2007
5.736
0
0
Alle skråe flater vil jo hjelpe mot stående bølger, ved å lage kinorom med skrå vegger som går mot hverandre jo lengre bak i rommet en kommer så får en jo også auditorium effekt ved at volumet lengre bak ikke taper seg så mye i forhold til front. Det væreste for stående bølger lydmessig er jo 2 rette vegger(flater) mot hverandre som reflekterer de samme bølgene. På en hvis frekvens så vil man få stående bølger og lyden vil da være sterkere noen steder og nesten ikke til stede andre steder. Dette kommer nesten ene og alene på lengden av rommet (vegg til vegg). Det er rommet lengde som bestemmer hvilken frekvens som er mest utsatt for stående bølger.

Nå har jeg ikke så greie på romkorreksjon, men eneste måten jeg kan tenke på at kan "bryte" stående bølger er fasejustering rundt den aktuelle frekvensen, ellers hjelper det jo med møbler og hindringer som sprer lyden litt.
 

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
og jeg som trodde dette var en stående bølge :)
perfectstormdvdcover.jpg


Jeg har nå spilt litt i den nye stua mi, den er veldig høy med skråtak øverst og jeg får en katedrallignede følelse, men ikke på musikk/film. Her føler jeg at det er blitt fyldigere lyd og mere lyd. Trepanel og veldig lite tekstiler så man skulle tro det ble mye gjenklang, men ikke på musikk faktisk.
 

Herminator

Medlem
8 Feb 2007
5.736
0
0
asvaberg skrev:
og jeg som trodde dette var en stående bølge :)
perfectstormdvdcover.jpg


Jeg har nå spilt litt i den nye stua mi, den er veldig høy med skråtak øverst og jeg får en katedrallignede følelse, men ikke på musikk/film. Her føler jeg at det er blitt fyldigere lyd og mere lyd. Trepanel og veldig lite tekstiler så man skulle tro det ble mye gjenklang, men ikke på musikk faktisk.

Jeg har ikke mye lyst til å ha stående bølger i stua mi, men den der har jeg enda mindre lyst på i stua!

Rart fenomen, det at det ikke er så mye klang i musikken, men mye klang ellers? Er vel ikke like lett å høre det når man får konstant strøm med lyd. Ellers har jeg også hørt at ett kvakk fra en and ikke kan lage ekko?
 

knutinh

Medlem
24 Okt 2003
14.113
1
38
Herminator skrev:
Nå har jeg ikke så greie på romkorreksjon, men eneste måten jeg kan tenke på at kan "bryte" stående bølger er fasejustering rundt den aktuelle frekvensen, ellers hjelper det jo med møbler og hindringer som sprer lyden litt.
Romkorreksjon er normalt et lineært filter - litt som en equaliser bare mye mer presisjon.

For enhver lineær funksjon h(z) finnes det en invers funksjon h'(z) = 1/h(z) som forhåpentligvis er stabil ;-) Hvis man godtar forsinkelse så finnes det en ekvivalent til h'(z) som gir rett totalrespons, men forsinket i tid.

Romkorreksjon kan "invertere" romresponsen (dvs sende ut lyd som er i motfase med stående bølger i rommet). Begrensningene er stort sett at man kan gjøre dette ideelt bare for et uendelig lite punkt (der hvor målemikken befinner seg), evt litt mindre presist over et gjennomsnitt av flere målepunkter. Hvis rommet forandrer seg etter målingen så reduseres nøyaktigheten i korreksjonen. Dessuten må man ha uendelig dynamikk/forsterker for å kunne forsterke et nullpunkt - altså blir det et trade-off mellom tap av dynamikk og graden av korreksjon.

-k