Spesiell stereobenk..

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Har tenkt å bygge meg en rack til å ha under lerrettet, for alt utstyret.
Trenger forslag fra dere til materialer å bruke. Kunne tenke meg noe som ser litt "anerledes" ut.
Har tenkt på sortmalt leca, og stål plater. (avtypen med slikt mønster: //\\//\\), + blå lysrør bak.

Kom gjerne med forslag, uansett hvor sprøtt det er. 8)

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Hei Burre.
Høres artig ut det racket, men sortmalt leca er bare gøy inntil det legger seg litt støv på. Støvet syns bare utrolig godt på sort, og prøv å tørke støv av leca............!

Jan I

0
13 Des 2002
2.160
1
38
Hei Burre
Anbefaler deg å IKKE bruke stål/jern eller annet ledende matriale i stereobenken,dette pga. negativ innvirkning på lyden.
Kan ikke si hvorfor,men dette er av egen erfaring.
Kan jo anbefale: Marmor eller annen type stein til benk.
Tre finnes jo i utallige sorter og enkelte blir meget bra hvis du lakkerer disse. Ellers kan jeg jo anbefale toppen av kjøkkenbenker,her finnes også utallige utførelser.
Ellers er jo tykk acryl,gjerne med neonlys bak meget bra (les fancy)
Glass er jo også en mulighet.
Er vel bare fantasien som setter grenser.
Mvh Jan I

yannz

0
9 Jun 2003
408
0
16
yannz.sliter.nu
Stein og treverk er vel blant de beste forslagene; men hvorfor skal du på død og liv ha fancy lys? jeg mener.. lys? rundt/bak/under/vedsidenav lerretet? det virker jo bare.. selvmotsigende? riktignok fancy, men i mine øyne hadde det ødelagt mye av kinoopplevelsen.

riktignok er jeg av den typen som syns nødlysene på kino burde være av under visning.. heller ha et sinrikt system som skrur dem på om i tilfelle brann osv..

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Bruker projektoren til både film, TV-titting og PC. Mesteparten av tiden har jeg også taklyset på.
Lys bak lerretet har jeg positiv erfaring med, da projektoren min er ganske lyssterk. Sortnivået øker, og lyset avlaster øynene.
en annen grunn er at jeg ikke ser en dritt når jeg driver og kobler bak utstyret. Skal selvfølgelig ha en bryter på det, så jeg får slått av, hvis jeg vil.

yannz

0
9 Jun 2003
408
0
16
yannz.sliter.nu
Lys bak lerretet er forsåvidt et minst like interessant prosjekt. Har du egne spots bak, eller hvordan virker dette?

Men hey, lys man kan skru av; da er det jo ikke galt. :D

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Har ikke lys bak lerretet nå, men har tenkt å kjøpe slike små lysrør fra en bilrekvisita-butikk.det er et veldig "mykt" gult lys. så er det vel bare til å prøve seg frem med tanke på plassering.

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Burre skrev:
Har tenkt å bygge meg en rack til å ha under lerrettet, for alt utstyret.
Trenger forslag fra dere til materialer å bruke. Kunne tenke meg noe som ser litt "anerledes" ut.
Har tenkt på sortmalt leca, og stål plater. (avtypen med slikt mønster: //\\//\\), + blå lysrør bak.

Kom gjerne med forslag, uansett hvor sprøtt det er. 8)

Med fare for ikke å være sprø i det hele tatt :shock: vil jeg nok hevde at selve konstruksjonen (bærende deler og plater/hyller) enklest realiseres i tre. Tilkuttet stein i et fancy steinslag er gjerne litt dyrt.
Hva med å kontruere hele greia i tre, for deretter å lage "fronter" foran bena/sideveggene av annet materiale (pleksiglass, marmorfliser, stål etc.) Kan anbefale pleksiglass foran malte flater, siden det er både stilig og lett å holde rent. Ulempen i dette oppsettet er kanskje uønskede refleksjoner. Man kan evt. trekke bena med samme stoff som høyttalerfrontene? Dette gir et matt utseende. Er man smart, fester man med borrelås, så kan man bare vaske frontstoffet hvis det blir skittent.

Jeg synes også at det er tøft med brede, lave hyller i hele lerretets bredde... Sjekk ut IKEAs hylle "LACK". Du kan legge den ned, matte ned overflaten med sandpapir og male den i ønsket farge (les: sort). Bare vær sikker på at hyllene er brede og høye nok for dine komponenter. Tror hver av de 4 hyllene er omtrent 41cm brede i liggende stilling. LACK hylle:
10973_PE087900_S3.jpg