Sorzy's nye hule

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Ja har hørt at disse skal være av beste sort og tåle mye. De skal også dempe bedre rent lydgjennomtrengningsmessig. Og ikke minst at ved å legge plate på tvers (horistalt) av stendere gir en stivere konstruksjon i følge våre amerikanske venner.

Hvor stor effekt tror du variabel stender avstand har for lyden i rommet?

Holder selv på med lukket trappeløp hvor jeg monterer doble gipsplater med GG. Alle tilstøtende vegger er forsterket med 30/30 c/c. Vurderer å legge siste laget gips horisontalt.

Variabel stenderavstand tror jeg har lite å si dersom man bruker disse platene pga. stivheten. Men siden jeg bygger fra scratch var det nå eller aldri og den ekstrakostnaden er marginal. Dersom du bruker c/c 30 og dobbel gips og endatil varierer med siste lag horisontalt bør du vel være ok.

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Hva skal du ha over hulldekket?

Der er det først lagt membran (samme type som brukes på tak som ble helsveiset og mer eller mindre limt til dekket med gassbrenner), deretter isolasjon (styrofoam), duk, 2-4 stein og til slutt Asak heller. Kan ta et bilde av ferdig terrasse og legge ut om et par dager, holder på med impregnering av hellene nå...

regnep

0
9 Aug 2013
744
0
0
Variabel stenderavstand tror jeg har lite å si dersom man bruker disse platene pga. stivheten. Men siden jeg bygger fra scratch var det nå eller aldri og den ekstrakostnaden er marginal. Dersom du bruker c/c 30 og dobbel gips og endatil varierer med siste lag horisontalt bør du vel være ok.

Du har nok rett i at veggene rundt trapp kan bli bra nok. Grunnen til at jeg går så grundig til verks er at midlertidig hjemmekino er vegg i vegg med trappen og vi ønsker "absolut tysnad" i stuen over.

Skal si du ikke overlater ting til tilfeldighetene ut i fra den behandlingen du gir hulldekket. Skal bli interessant å se ferdig resultat.