Sorzy's nye hule

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Hallo folkens! Jeg har en tråd på hfs men siden nytt rom blir kombinert musikk og hjemmekino vil jeg gjerne få med hjemmekino-entusiastene på avforum også. So here goes:

I fjor sommer startet bygging av nytt dedikert lytterom for å dyrke hobbyen hifi/hjemmekino. Arkitekt tegnet tilbygg til huset, byggesøknad ble godkjent i løpet av dager og det ble prosjektstart på høsten. Byggesøknad gikk overraskende greit, mest fordi tilbygget i sin helhet blir liggende under bakken. Ikke påvirker dette BYA (bebygd areal) eller utnyttelsesgrad, det var heller ikke nødvendig med nabovarsel siden det ikke blir noen fasade-endringer :)

Hovedmål for nytt rom:

- Trivelig å oppholde seg i
- Må kunne spille så høyt jeg vil når jeg vil
- Stort nok rom for akustiske tiltak og optimal høyttalerplassering
- God ventilasjon
- Ingen kompromisser som begrenser mulighetene f.eks. vinduer, drager i taket, pipe eller gud forby en diger støpejernpeis i rommet :)

Som nevnt blir dette et dedikert rom så vi kan gå ganske kompromissløst til verks her.

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Her er bilde av hus og terrasse slik det er i dag. Planen er å bygge nytt rom under terrassen og deretter anlegge ny terrasse tilsvarende dagens løsning.

Hus1.jpg

Plantegningen under viser tilbygget på ca. 80 m2. Terrassen på første bildet vil bli demontert og deretter gravd ut til full kjeller som vil utgjøre tilbygget. Planen er å støpe såle, mure vegger og betong hulldekke som tak. Deretter blir det terrasse på toppen mer eller mindre identisk med dagens løsning.

Hus2.jpg

Ny konstruksjon blir mekanisk frakoblet eksisterende bolig. Tatt i betraktning at rommet ligger under bakken og ikke koblet til eksisterende bolig håper jeg å unngå tiltak for å dempe lyd til omgivelsene. Med gulv, vegger og tak i betong blir det minimalt med lyd som slipper ut av rommet. Desto viktigere å ta høyde for akustiske tiltak i rommet.

Rommet kalt kjellerstue blir innvendig på 6x8 meter og kan fritt utformes etter egne ønsker. Tanken bak å bygge et såpass stort rom på nesten 50 m2 er å ha plass til å gjennomføre akustiske tiltak og samtidig ha nok plass igjen til å unngå for mye kompomisser mtp. høyttalerplassering. I tillegg er det nå engang slik at prisen på å bygge litt større er relativt marginal når man først bygger ut, så hvorfor ikke?

Døren inn til rommet blir trolig flyttet noe til venstre slik at jeg ikke låser meg når det gjelder evt. større akustiske tiltak mot høyre vegg. Ellers har rommet ingen vinduer (og er forsåvidt heller ikke godkjent for varig opphold), men det er et bevisst valg. Det blir to individuelle dører som slår hver sin vei inn mot rommet, hvor minst en av de blir med demping.

Jeg håper på ferdig innvendig takhøyde på minst 2,5m. men utgravingen vil vise høyde på eksisterende dren rundt huset og i stor grad avgjøre hvor dypt vi kan legge ny såle.

Sist redigert:

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
En endring som relativt raskt ble gjort var å sette opp en egen vegg (i rødt) langs eksisterende vegg (i full lengde, ikke bare i kinoen som på tegningen). Dette for å ha 5 cm. luft mellom eksisterende bygg og nybygg og unngå at lyd forplanter seg til eksisterende bolig. I tillegg ble leveransen av betongelementer til taket mye enklere med denne løsningen. Nybygget er således mekanisk frakoblet (kun kontakt via grunnen).

Hus3.jpg

Noen som vet hvordan jeg kan få bildene vist i full størrelse (1024px bredde)?

Sist redigert:

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Her er status ca. september i fjor:

Hvis det var noen som tvilte på om prosjektet ville bli gjennomført kan jeg berolige med at nå er vi i gang :) Det tok imidlertid lang tid å få tak i noen som kunne grave men når vi først fant en som tok jobben har det gått unna. Byggegropa er ferdig utgravd og mer enn 30 turer lastebil + henger er kjørt bort :-o Stein er planert i bunn og ringmur er støpt. På mandag blir det levert 34 paller med Leca og jeg er meget fornøyd med at jeg denne gangen ikke skal mure en eneste av de :)

Byggegrop.jpg

Sist redigert:
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Dette kommer til å bli en helt vanvittig kino med de planene du har og utstyret du kommer til å fylle den med, gleder meg til å komme og se det ferdige resultatet.

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Oppdatering fra midten av oktober:

Her er veggene ferdig og klargjort for betongdekke. De vertikale dragerne langs yttervegg (bare halvparten som vises her) er for å forsterke yttervegg mot marktrykk. Planen er å fylle tilbake i full høyde så greit å sikre seg litt ekstra. Totalt 8 stk. HEA 100mm. bjelker festet i gulvet og senere i betongdekket med 16 mm. bolter.

betong1.png

Hulldekke klar for montering

betong2.png

betong3.png

betong4.jpg

betong5.jpg

betong6.png

betong7.png

Hver av de 7m. lange betongelementene veier 2,7 tonn så det var litt størrelse på krana som stod på andre siden av huset. Kranfører så ikke en dritt så litt spenning var det jo innimellom når kommunikasjonen ikke fungerte, "stopp....STOPP.... STOOOOPPPPP"

Nå blir det et par uker med mindre spennende arbeid som støping av fugene i dekket, slemming utvendig mur, tilbakefylling og planering, membran på dekket osv. Tipper de gjør mest mulig av utendørs aktiviteter ferdig i god-været som er nå. Rommet er pr. nå utilgjengelig da de ikke har saget hull fra eksisterende bolig inn til nytt rom. Litt surt at jeg ikke kommer inn i hulen og får "føle" hvordan det kommer til å bli :p

Sist redigert:

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Noen flere bilder fra ca. en måned siden:

reisverk1.jpg

reisverk2.jpg

reisverk3.jpg

reisverk4.jpg

Det er 48x98mm på de to ytterveggene og 48x48mm på de to innerveggene. På alle vegger er det variabel stenderavstand med 2x c/c 60cm, deretter 3x c/c 40cm og til slutt 4x c/c 30cm før dette gjentas rundt det hele. Sannsynligvis overkill men litt ekstra arbeid for å unngå at alle fakk resonnerer ved samme frekvens.

Sist redigert:

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Siste oppdatering fra "hulen" hvor ting ikke akkurat går i rakettfart. Ikke er det verdens mest spennende oppgaver som pågår nå heller...

plater1.jpg

plater2.jpg

plater3.jpg
I forhold til mange andre her på forumet ser jeg lett at jeg burde ha meldt meg på et fotokurs :p Jeg har en blitz liggende uåpnet og det er trolig en god start før neste oppdatering.

Plater på veggene blir ferdig i løpet av neste uke. Veldig fornøyd med at takhøyde etter isolering er 2,65m :D Deretter starter den store og langt mer spennende jobben med å bygge opp rommet, lover hyppigere oppdateringer med flere bilder da.

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Bra økt av snekkerne, nesten ferdig med plater nå:

plater4.jpg

Det blir vel til at jeg setter inn et par høyttalere senere i uken når rommet er ryddet for en første test og kanskje litt målinger for å finne hvor bassen er problematisk og hvilke romnoder som krever tiltak.

Og de skarpøyde der ute ser kanskje at jeg har fått på blitz'en også. Var på tide å børste støvet av esken :p

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Ikke så mye som skjer i "hulen" for tiden dessverre, fikk klar beskjed fra "sjefen" om at endringene ellers i huset som følge av påbygget må ferdigstilles før jeg får lov å starte på innredning av rommet.

Ellers er flybilletter og hotell til Munchen High End messa i mai bestilt. Drar med meg broder'n så da blir det en fin blanding av hifi, øl og besøk på den lokale BMW fabrikken (roboter og samlebånd fascinerer, og litt BMW da) :)

OleM

0
26 Jul 2003
11.823
0
0
Flott potensiale her med den størrelsen på bygget. kan jeg spørre sånn røffli hva et slikt råbygg kommer på? Da tenker jeg på graving støping og all lecablokker og plank levert og montert.

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Hvordan går det her?

Tiden i sommer har gått med til å nyte været og jobbe utendørs. Etter at påbygget var på plass var det mye som måtte ordnes utendørs, støttemurer, plen, hekk, redskapsbod osv. osv. Men nå er det snart høst og på tide å trekke inn så det drøyer nok ikke lenge før det kommer nye oppdateringer :-o

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
Flott potensiale her med den størrelsen på bygget. kan jeg spørre sånn røffli hva et slikt råbygg kommer på? Da tenker jeg på graving støping og all lecablokker og plank levert og montert.

Utgraving, såle, vegger og tak (råbygg uten finish) kommer vel på et sted mellom en halv og en mill tror jeg. Varierer mye avhengig av type materialer, hvor mye det koster å bli kvitt massen som graves ut osv. Påbygget er på totalt 85m2 så i tillegg til nytt hifi-rom ble det treningsrom og en bod.

regnep

0
9 Aug 2013
744
0
0
sorzy dette blir spennende å følge med på. Hvilke vei ligger og hvilke størrelse er det på gipsplatene på veggene?

sorzy

0
24 Jul 2008
733
0
0
Akershus
sorzy dette blir spennende å følge med på. Hvilke vei ligger og hvilke størrelse er det på gipsplatene på veggene?

Jeg brukte Hunton Fermacell på veggene (skulle egentlig brukt Norgips UltraBoard men de hadde leveringsproblemer). Disse platene er utrolig stive (for å unngå at de resonnerer) samt at man kan skru i de direkte. Siden platene er 60x240cm måtte vi legge platene horisontalt (for å passe med 60/40/30 c/c som du kan lese om tidligere i tråden).

regnep

0
9 Aug 2013
744
0
0
Ja har hørt at disse skal være av beste sort og tåle mye. De skal også dempe bedre rent lydgjennomtrengningsmessig. Og ikke minst at ved å legge plate på tvers (horistalt) av stendere gir en stivere konstruksjon i følge våre amerikanske venner.

Hvor stor effekt tror du variabel stender avstand har for lyden i rommet?

Holder selv på med lukket trappeløp hvor jeg monterer doble gipsplater med GG. Alle tilstøtende vegger er forsterket med 30/30 c/c. Vurderer å legge siste laget gips horisontalt.