Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012)

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
Velkommen til Skrot-Teateret; en kino sterkt preget av bytte av utstyr og store ambisjoner.

Fremfor at alle skal bla seg til side 1 i en stadig lengre tråd har jeg valgt å legge opp selve presentasjonen på minhjemmekino og den kan du lese her:

Skrot-Teateret: Den store presentasjonen

--------------------------
img_45c9710ced8f5.jpg

Seksjonen nedenfor vil være et slags mimrealbum med bilder av tidligere oppsett og produkter som har levnet ett godt inntrykk.
-------------------------------------------

Gutterommet himme hos hu mor:
img_460cd4ca917ec.jpg

klipsch rf7, krell kav 400xi, midgard oberon 6.1, phillips dvd9000, playstation 3, xbox360

Når man har 12 kvadrat til råde bør man vise litt hensyn med tanke på hva man stapper inn av anlegg, men jeg har aldri vært noe flink til å følge slike læresetninger. Klipsch RF7 er ett par dynamikkbomber som overgår det meste. Med sine überraske doble 10 tommere pr kasse og hornladning i diskant og mellomtone, i kombo med 2x600watt var det intet annet enn spinnvilt! Og det verste av alt? jeg angrer litt på at jeg solgte de. De ga meg utrolig mye med tanke på hvor lite de egentlig kostet. Og i tilfelle du lurer: ja jeg har sprengt de en gang au. det tok nesten ett år å få nye elementer!! Den selgeren fikk høre det litt ja! :)
----------------------------------------------

Første oppsett i ny leillighet (2007)
61acf6839cf5201d8a3f6d4519643e18.jpg

klipsch la scala, krell kav 400xi,midgard oberon 6.1, phillips dvd9000, xbox360, playstation 3

Når man kjøper seg ei ny leillighet må man jo bare gjøre om litt på anlegget. Ut føyk dynamikkbombene klipsch rf7 og inn kom selveste Klipsch La Scala 1, en klassikker av en høytaler. Stygge som nøkken, og de låter som om de sku ha blitt pælma ut av hælvete! De er mildt sagt spinnville. Husk at vi her faktisk snakker om en gjennomført honrkonstruksjon hvor det i bunnen sitter ett 15tommers basselement, i horn konstruksjon faktisk! Det anbefalles å bruke opp til ca 200 rørwatt på disse beistene, men på bygda har vi våre egne regler, jeg pøste på med 2x600 watt, og det gjekk jo som det måtte gå; rett tebake te hælvete! Surt men sant.. men det var et hyggelig bekjentskap.
Også krell kav400xi som ble brukt som rein forforsterker ble solgt til fordel for noe helt annet :eek:)

------------------------------------------------

Parasound JC1
hifi-utstyr-4-of-7.jpg

hifi-utstyr-3-of-7.jpg

McIntosh mc275r
hifi-utstyr-5-of-7.jpg

Yamaha rx-v1800 silver:
hifi-utstyr-1-of-7.jpg

------------------------------------------------

Sist redigert:

pahf

0
7 Sep 2005
15.643
0
36
Meget bra utstyr du har her :) Krell som pre er jo ikke å kimse av.

Blir spennende å se utviklingen.

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
Pahf:

Mm, krell som integrert var grei nok, men den flata ut når jeg virkelig guffa på. Løsningen ble midgard oberon 6.1 og det føltes som om krellen forandret innmaten, det ble en langt større kontroll på lydbildet, detaljer kom tydeligere frem og den generelle lydkvaliteten ble løftet flere hakk. Så jeg tror på fidelity's utsagn om at preampen i denne integrerte boksen er verdt prisen aleine! Det eneste problemet er som sagt at etter å hørt rør, så trives jeg ikke med krell sin lydsignatur! Så ja, det blir en meget spennende tid fremmover!

Det virker som om første produkt inn er NMD MC-3R MKII, en preamp som har mottatt glitrende omtale, men som visstnok skal ha visse problemer i kombo med ice baserte forsterkere. Importøren mente på at det skal kunne fixes med et riktig valg av kabler, så jeg ligger i kontakt med importøren om å også sende med et par kabler han mener burde funke :eek:)

pahf

0
7 Sep 2005
15.643
0
36
Høres bra ut, er vel endel kabelskeptikere som vil stille seg tvilsomt til dette, men jeg velger å være troende til det motsatte er bevisst, .:)

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
hehe, ja, den kabeldebatten pleier å ta av litt vell mye. Det er iallefall noe jeg ikke legger meg opp i. Pr dags dato bruker signal og ht kabler fra monster som en mellomløsning, vil ikke kjøpe ordentlige kabler før jeg får leilligheta og er 100% sikker på hvor lange kabler jeg trenger, like dumt å kjøpe for lange som for korte! Men det kunne ha vært artig å sett om importørens kabler gjør en stor forskjell kontra mine egne.

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
I den siste perioden har jeg brukt PS3 for avspilling av sone A blu ray og sone 1 dvd filmer mens en phillips dvd9000 har spint dvd og cd platene. Men nå har hdmi utgangen på phillipsen takket for seg. jeg har prøvd med flere kabler og gått igjennom alle innstilllngene på maskinen, den utgangen har vandret til de evige jaktmerker.

Når en ting ryker er det jo greit å kjøpe noe nytt og bedre, spesielt siden denne spilleren begynner å dra å årene, så jeg har vurdert en Denon 1930. Jeg skal ikke ha en high end spiller, men en som spiller av mine dvd plater med et mer enn greit nok resultat samtidig som den fungerer mer enn godt nok til musikk. En dedikert cd spiller skal inn i oppsettet, men dette er ikke før om en stund. Altfor mange baller i lufta om dagen!

Men, denon 1930 sies å gjøre en exellent jobb med bilde og lyd i prisklassen, men finnes det bedre alternativer? hva med en hd spiller? ville en slik gjør en bedre jobb med dvd og musikk platene? Gode forslag mottaes med stor takk.

8 Nov 2005
584
0
0
De testene jeg har lest av denon 1930 konkluderer stort sett med at den er konge på dvd, men holder ikke mål på cd.
I nyeste Hjemmekino ble en Marantz-spiller i tilsvarende prisklasse testet, og med ganske bra resultat. Den hadde t.o.m upsampling på cd.
Kan være verdt et forsøk?

pahf

0
7 Sep 2005
15.643
0
36
Hva med dedikert cd og dvd da? Så får du både i pose og sekk. Tror du skal rimelig høyt opp i klassene for å finne en dvd spiller med like bra lyd til musikk som en vanlig cd spiller :)

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
Suprmann: Jeg har lest igjennom nyeste Hjemmekino, og marantzen vant på lyd, men den manglet litt på bilde kvaliteten kontra denon'en. Jeg legger mest vekt på at spilleren gir et ganske så greit resultat på mine kjære dvd plater som har det har blitt så altfor mange av. hehe

pahf: jeg er ikke ute etter en high end spiller som gir exellent lyd OG bilde, men en som gir bra bilde og grei nok lyd. Jeg lurer på om jeg skal investere i en dedikert cd spiller iløpet av sommeren, men bare avforum sin offisielle htpc er klar, så skal jeg også ha den, så jeg lurer litt om det kan lønne seg å heller kjøpe en god dac og bruke htpc som hoveddrivverk.

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
En liten omtale av Logitech Harmony 1000.

Linken ovenfor går til den lille testen jeg skriblet ned etter å ha testet denne fjernkontrollen her en dag.
For min del har det så langt vært et meget bra kjøp. Kontrollen er meget lett å sette opp, nesten på grensen til å være kjedlig enkel. Den er småsexy og ergometrisk riktig. Fint lite å utsette på den.
----------------------------------------------------------

Så til the big question.

Nå begynner det å nærme seg innfytning i ny leillighet med stormskritt og her om dagen var jeg nede å målte opp litt. Jeg hadde så å si slått fra meg tanken på projektor, og heller bestemt meg for en samsung LE-52M86BD. Men etter å ha målt opp, så må jeg innrømme at tanken på en projektor basert løsning er meget fristende. Det vil ikke bli mer enn 90 tommers lerret, men det duger i såfall fint.

Men så er spørsmålet, hva vil lønne seg av samsungen, sony pearl og benq w9000?

Jeg har lest igjen de andre trådene her på forummet, og er egentlig like mye i tvil. hehe. Så gode konkrete synspunkter hjertelig velkommene. Når et kommer til signalkilde vil dette være ps3 i starten, og så en htpc med blu ray bare vi her på avforum blir enig om en konfigurasjon.

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
Benq W9000 er bestilt!

Om 15 dager er leilligheta klar, og da var det på tide å ta et valg: plasma, lcd, bakprojection, eller en projector basert løsning. Plasma og lcd ble raskt valgt bort grunnet størrelsen. Maksimalt 52 tommer om det skulle være mulig å betale for uten å pantsette svigermor var ikke aktuelt. Svigermors markedsverdig har nok falt litt.

Så sto jeg igjen med valget mellom bakprojection og en projector. En BP tv har mange fordeler! den er mer komtakt, den krever mindre og kortere kabling, den har alt på ett sted, og når den jeg tenkte på faktisk er en 65tommer fra JVC basert på deres berømte d-ila teknik var det ikke så gæli. Den kunne også henges på veggen. 1080p hadde den også, noe som var et klart krav fra min side. Da var et ikke så mye å klage på. Men så var detta med størrelsen, dere vet jo hvordan vi gutter gjerne vil kompansere for noe annet, og i mitt tilfelle ville 65tommer bli litt lite, vel, stort nok egentlig, men jeg målte opp i leilligheta og fant ut at jeg hadde ca fem meter fra sitteposisjon til vegg hvor bildet skal befinne seg. Noe som gjør at et bilde på 100 tommer bør gå glatt.

Tankene har vært mange de siste dagene, det er ikke billig. en ting er rundt 35k for en projector, det er greit, men man bør også ha et bra lerret, og man må ha lange kabler, og takfeste, eller et veggstavi, og man må tenke på kvaliteten på lerret, fargene på omgivelsene og om man er regnbuesensitiv. Sistnevnte er jeg ikke. Kort sagt sto jeg litt på stedet hvil, men når avshop plutselig la ut Benq w9000 på tilbud, kr 26 500, et demoeksemplar med under 5 timer på pæra ble jeg tent, har ikke opplevd det sida jeg så vidt begynte på puberteten og, vel, det er en helt anne historie. Jeg slo til jeg! Den skulle bare bli min! Riktignok har sony pearl litt mer mjukt og naturlig bilde, men prisdifferansen ble for stor.

Nå er penga overført til butikken, kosten i ett par uker vil bli vann, nudler og brød, lommeboka griner, dama mener på at jeg er gærn, modern rista på huet når hørte om dette, og gutta på jobben vil sikkert juble siden de nå har noen som kan jobbe overtid en periode fremmover!

Når det kommer til lerret har jeg tenkt på følgende:

DreamScreen V2 DynaGrey WideFrame 16:9 230 cm/106". Rommet vil bli ikke akkurat helmørkt. Dog skal jeg dekke til vinduene så det holder, men jeg har også en liten plan for en langt heftigere lyskontroll etterhvert, men den tid den glede.

Akkurat nå gleder jeg meg samtidig so jeg gråter over tusenlappene som flakset ut av vinduet!

27 Jan 2006
9.982
0
0
50
Oyoyoy!

Gratulerer så meget, nå ble jeg misunnelig gitt:mrgreen:

Jeg vet hva 8720 er god for, så jeg tør ikke tenke på hvor bra det må være med den du har bestilt:-D Dette blir nok grisebra skal du se!!

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
Vettemann: 8720 var og er en meget god proj. jeg kjøpte jo den før jul når prisen falt i bånn. Men på starten av 2007 fikk jeg tak i en ps3 fra statene for en billig penge, og den samme dagen la jeg ut 8720 for salg, den endte opp hos Devilej, Etter å ha sett ps3 gi 720p oppløsning på en plasmaskjerm kunne jeg ikke forestille hvordan 1080p ville være, og jeg klarte heller ikke å forestille meg å ikke ha en proj som takla netopp 1080p når ps3 sender ut denne oppløsningen med glede. Om jeg gleder meg til 25 mai når jeg kan fyre opp hjemmekinoen? oh yes baby!!

rekyL

0
24 Aug 2006
445
0
16
Gratulerer, Skrotnisse! Dette blir sikkert helt rått! Sikler etter denne selv, men av økønomiske grunner blir det det nok 8720 på meg.

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
rekyL: Jeg hadde det også sånn, av økonomiske årsaker skulle det EGENTLIG ikke bli noen dyr pj eller noe annet nå. Men det røyk jo. Klarte bare ikke å avslå tilbudet fra avshop. 5k spart er 5k tjent. Hadde tenkt på ett lerret til 5k, men siden jeg sparte 5k på proj'en, så legger jeg heller de ekstra i et lerret, bør bli et bra resultat. Og folk sier at det ikke nødvendigvis er så dyrt å flytta for seg selv, hva veit de!! hehehehe

20 Aug 2004
11.893
0
36
42
shoottheshow.com
MrMyagi: Takker og bukker, jeg håper iallefall at den er dritfet. :)

Som avspiller skal jeg bruke blu ray på playstation 3. Bare avforum får bestemt seg for komponenter til en htcp skal jeg nok ha meg den også, da får den ta seg av dvd avspillinga. Men jeg driver å bytter ut favorittfilma med blu ray utgaver etterhvert så de kommer, så det blir nok mest 1080p materiale på den.

Har også kjøpt inn ett par relativt stilig og behagelig hjemmekinostoler, men bilder kommer senere. gjett om jeg gleder meg a!! :)