SiCkPuPPys tvkrok - kjellerstue med filmdilla

23 Nov 2007
1.674
43
48
Har ikke brukt veldig mye tid, men litt tid på å titte på litt forskjellige receivere..
Jeg ser at for å få en receiver i den klassen jeg er vant til å ha, så må jeg langt opp på 20-tusenklassen for å få noe som begynner å matche mtp utganger og muligheter.
Så enn så lenge blir jeg nok å fortsette med Yamaha A3070'n jeg har. Så lenge ARC fungerer som det skal der og jeg har de inngangene jeg trenger pr i dag så blir jeg nok å vente til det tvinges frem et bytte. Jeg _tror_ jeg med receivern jeg har i dag skal klare meg selv om jeg skulle "dumme ut" å kjøpe meg en PS5 eller en annen konsoll som skulle trenge VRR.

Men jeg tenkte jo at "men når jeg ikke trenger forsterker i receiveren så kan den jo bli billigere", men nei.. Da mangler de jo pre-out totalt da jo, noe så dumt..!
Og skal en ha en rein prosessor så snakker man jo heroin priser igjen.. Hvor er Ståle krapyl!!??!! :eek:

Men jeg må si jeg ble litt nysgjerrig på Marantz spesielt, og så titta jeg litt på en Sony av alle ting, men Sonyen falt ut pga manglende pre-out igjen, men Marantz får sånn skryt for lydkvaliteten sin. Slik jeg leser det så tror jeg den kunne matchet mine ører ganske bra egentlig.
Og så er det jo Onkyo, Denon og NAD da.. Men jeg ser også at jeg som er vant til Yamaha kommer til å få en "utfordring" mtp å kunne manuelt justere litt på oppsettet inne i receiveren etter jeg har kjørt en kalibrering. Det bruker jeg å gjøre på den jeg har i dag, og slik jeg leser det så er det Yamaha som har den største friheten til dette.

Så, er det noen som har noen erfaringer med nyere receiver med HDMI 2.1 som minimum støtter 4K120 VRR og har alle "apper" og tilkoblinger man trenger i 2023?
Jeg liker og blir veldig nysgjerrig på det de skriver om at Marantz er en av de beste på musikk-delen samtidig som de er gode på film. Det er der jeg føler jeg ville hatt mere ut av Yamahaen min, på musikk siden av den. Da føler jeg liksom den dør litt, at den bare "javel, så du skal ha musikk? Ja da får du vel få litt musikk da, men jeg gidder ikke bry meg.." :p

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Jeg oppgraderte i sensommer fra en eldre Denon AVR-X 5200W til Denon AVC-X 4800H.
Angrer ikke et sekund. Jeg var veldig fornøyd med stereo (pure direct) på den gamle, men med den nye og Dirac så er
det uten tvil en ny opplevelse som den gamle ikke var i nærheten av.
Surround biten var det også stor forskjell på. Føltes mye "mer/større/mer sømmløs" eller hvordan man skal beskrive det.
Dirac på surround er jo og helt magisk.
Gikk også fra 24-bit dac til 32-bit dac.
På papiret har den nye 15w mindre pr kanal, men det er ingenting jeg merker og den nye går kaldere enn den gamle.
Den nye reciveren er jo klar for alt av formater og slikt som er nå i dag, det som stopper meg for å utnytte den til det fulle i dag er nå TV og xbox one. (Mangler Dolby Vison, VRR og 4K gaming)
Helt klart en invistering som koster, men som sagt, angrer ikke et sekund.

Edit:
Etter jeg har kjørt kalibrering med Dirac kan jeg endre delefrekvenser, tidskorrigering og nivå individuelt.
En annen fin ting (Som jeg antar andre merker også har) er at man kan justere slike endringer individuelt for stereo og surround, man vil jo ofte
dele sub litt lavere på stereo enn surround.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: sickpuppy
23 Nov 2007
1.674
43
48
Jeg oppgraderte i sensommer fra en eldre Denon AVR-X 5200W til Denon AVC-X 4800H.
Angrer ikke et sekund. Jeg var veldig fornøyd med stereo (pure direct) på den gamle, men med den nye og Dirac så er
det uten tvil en ny opplevelse som den gamle ikke var i nærheten av.
Surround biten var det også stor forskjell på. Føltes mye "mer/større/mer sømmløs" eller hvordan man skal beskrive det.
Dirac på surround er jo og helt magisk.
Gikk også fra 24-bit dac til 32-bit dac.
På papiret har den nye 15w mindre pr kanal, men det er ingenting jeg merker og den nye går kaldere enn den gamle.
Den nye reciveren er jo klar for alt av formater og slikt som er nå i dag, det som stopper meg for å utnytte den til det fulle i dag er nå TV og xbox one. (Mangler Dolby Vison, VRR og 4K gaming)
Helt klart en invistering som koster, men som sagt, angrer ikke et sekund.

Edit:
Etter jeg har kjørt kalibrering med Dirac kan jeg endre delefrekvenser, tidskorrigering og nivå individuelt.
En annen fin ting (Som jeg antar andre merker også har) er at man kan justere slike endringer individuelt for stereo og surround, man vil jo ofte
dele sub litt lavere på stereo enn surround.
Ah, takk for innspill.
Jeg har begynt å så smått forelske meg i Marantz Cinema 50, men jeg skal sjekke ut Denon AVC-X 4800H etter ditt tips.
Dette er ikke noe som skal skje over natta her og nå, men jeg liker å dykke litt inn i materien..

Edit: er den store forskjellen på 3800 og 4800 kun effekten? For min del da så kan jeg egentlig sammenligne med 3800?

Edit2: Denne Denon receiveren virker jo veldig bra. Nå er dette bare en random youtube video, men ja.. Dette blir moro å forske på fremover 👌

Sist redigert:

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Ah, takk for innspill.
Jeg har begynt å så smått forelske meg i Marantz Cinema 50, men jeg skal sjekke ut Denon AVC-X 4800H etter ditt tips.
Dette er ikke noe som skal skje over natta her og nå, men jeg liker å dykke litt inn i materien..

Edit: er den store forskjellen på 3800 og 4800 kun effekten? For min del da så kan jeg egentlig sammenligne med 3800?

Edit2: Denne Denon receiveren virker jo veldig bra. Nå er dette bare en random youtube video, men ja.. Dette blir moro å forske på fremover 👌

Det jeg vet om av forskjell er at 4800 har 1 hdmi mer, monoblokk konstruksjon samt 32bit :)

• Like
23 Nov 2007
1.674
43
48
Har jo ikke Kjell rundt her, og når jeg fikk sett på litt alternativer så endte jeg opp på HiFi-klubben i dag.
Dritten når jeg kom dit var at lagersaldoen på nett ikke stemte med virkeligheten, så det sto at de hadde 4 på lager men de hadde bare 1.
Så siden HiFi-Klubben på Hamar er en enestående butikk så gikk duden rundt i butikken å plukket så mange jeg trengte(3stk) fra oppsett rundt omkring i butikken slik at jeg skulle få nok. Kjøpte også med en signalkabel til senterkanalen, så nå er jeg kabelmessig klar for morgendagens innrykk av et monster av en senterkanal i forhold til hva jeg har hatt før.

Nå er jeg faktisk kommet såpass i form for noen dager at jeg har vært nede i tv-stua å titta litt og fikk først litt panikk når jeg målte ut størrelsen på vokal-sentern, men jeg tror jeg har kommet til en grei løsning. Effektforsterkerne får stå ved siden av senterkanalen, Receiveren får stå der den står, Rotelen får stå i midten nede og bluray-spilleren tror jeg at jeg skal lage en løsning på at kan bli hengt oppunder rommet lengst til høyre. Jeg synes det ser så dumt ut med en slim-enhet liggende i bunnen av en sånn hylle, så enten får jeg lage en hylle(mulig den reolen kommer med slike hyller men at jeg har kasta den?), men jeg tenker heller å 3D-printe et oppheng for å henge den oppunder hylla slik at det rommet kan brukes til annet også.

Så i morgen på denne tiden så håper jeg at jeg har vertfall pakket ut vokalen og satt den på plass, om den er koblet til eller hvor langt jeg ellers kommer i prosessen får dagsformen bestemme :)
Nå blir det operasjon på tirsdag og noen dagers rekonvalesens(hør på fagterminologien) før jeg håper å være i stor bedring på kort tid og da snakker vi å ferdigstille!

Jeg blir ikke å stresse noe med nye bakhøyttalere enn så lenge, slik jeg ser det så henger de 601'ene med helt ok enn så lenge, joda de skal byttes ut men det blir når det rette paret med Mentor 2 melder seg.
600 senteren vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med da, skal jeg selge den eller henge den opp i verkstedet eller noe kanskje? Det er jo to innganger på den, så kan kjøre den som L/R oppe på veggen i ei av furtebuene.. For jeg har jo en stusselig Denon x250bt liggende som jeg hadde tenkt å dytte ut i garasjen eller ei bu, det kan jo være noe..

23 Nov 2007
1.674
43
48
Jadda!!
Nå er den kommet i hus!
Jeg vet jeg sa at jeg skulle uansett få koblet den opp i dag, men jeg må se an litt.. Selger kom kjørende fra Vestby til Hamar med den, han bærte den inn og ned ei fryktelig kjip kjellertrapp, pakket den ut og satte den på plass der den skal stå. Det finnes for få slike kjærnekarer som det der, fy fader nå er jeg en happy camper her! :geek:

Skal liste meg ned i kjelleren og i hvertfall få tatt et bilde av at den er på plass og få lagt ut etterpå, men hvor mye mer jeg får gjort må jeg bare se an litt.
Det er vertfall godt å se at jeg nå har 3stk strøkne Mentor enheter i front med samme finish og klare til å underholde!

🧩

16 Mar 2012
929
1.015
93
Jadda!!
Nå er den kommet i hus!
Jeg vet jeg sa at jeg skulle uansett få koblet den opp i dag, men jeg må se an litt.. Selger kom kjørende fra Vestby til Hamar med den, han bærte den inn og ned ei fryktelig kjip kjellertrapp, pakket den ut og satte den på plass der den skal stå. Det finnes for få slike kjærnekarer som det der, fy fader nå er jeg en happy camper her! :geek:

Skal liste meg ned i kjelleren og i hvertfall få tatt et bilde av at den er på plass og få lagt ut etterpå, men hvor mye mer jeg får gjort må jeg bare se an litt.
Det er vertfall godt å se at jeg nå har 3stk strøkne Mentor enheter i front med samme finish og klare til å underholde!

🧩
Det finnes heldigvis flere hyggelige folk enn det motsatte selv om det ikke akkurat ser sånn ut på nyhetene 😅. Gratulerer med ny center!

• Like
23 Nov 2007
1.674
43
48
Tok en kjapp test bare med å koble senteren til receiveren slik den gamle var.
Allerede slik låter det bedre.
OG! Jeg testet musiccast samtidig, det fungerer jo som en drøm! Og lydkvaliteten er rett og slett strålende!
Hatt denne receiveren i mange år og har gått glipp av dette helt til nå, nå ble jo ikke begjæret etter bytte av receiver så stort lenger likevel. 🤭
Så tusen takk chrisand25 for tips, er det sånn at du har Yamaha receiver selv også?
20231118_182954.jpg

16 Mar 2012
929
1.015
93
Tok en kjapp test bare med å koble senteren til receiveren slik den gamle var.
Allerede slik låter det bedre.
OG! Jeg testet musiccast samtidig, det fungerer jo som en drøm! Og lydkvaliteten er rett og slett strålende!
Hatt denne receiveren i mange år og har gått glipp av dette helt til nå, nå ble jo ikke begjæret etter bytte av receiver så stort lenger likevel. 🤭
Så tusen takk chrisand25 for tips, er det sånn at du har Yamaha receiver selv også?
Vis vedlegget 246592
Så bra du er fornøyd og at music cast funker! Gjør ting endel lettere.

Ja har opptil flere musiccast enheter. Både reciever og 2 prossesorer fra yamaha, så er glad I yamaha 😂. Har også en liten sånn musiccast 2x50w sak i snekkerboden/garasjen. Svært glad i lyd, så mye høyttalere rundt i huset. Receiveren og ene prossesoren min er riktignok for gammel for musiccast, men har koblet til en musiccast enhet til den.

• Like
23 Nov 2007
1.674
43
48
Stilig!
Men da har jeg fler spørsmål til deg! Hehe 🤭
Feks så driver min receiver å skrur seg på av seg selv igjen noen minutter etter at jeg har skrudd den av. Så går det et minutt eller to så skrur den seg av igjen.
Det har ikke gjort meg noe særlig så jeg har ikke forsket noe på det, men jeg er litt nysgjerrig på hvorfor..
Vet du noe om slik oppførsel?

Var det sånn at du også har Mentor 8 eller var det oekern av dere to som hadde det..? Hvilken frekvens deler dere fra Mentor Vokal på? 40Hz? 60Hz? 80Hz?

16 Mar 2012
929
1.015
93
Stilig!
Men da har jeg fler spørsmål til deg! Hehe 🤭
Feks så driver min receiver å skrur seg på av seg selv igjen noen minutter etter at jeg har skrudd den av. Så går det et minutt eller to så skrur den seg av igjen.
Det har ikke gjort meg noe særlig så jeg har ikke forsket noe på det, men jeg er litt nysgjerrig på hvorfor..
Vet du noe om slik oppførsel?

Var det sånn at du også har Mentor 8 eller var det oekern av dere to som hadde det..? Hvilken frekvens deler dere fra Mentor Vokal på? 40Hz? 60Hz? 80Hz?
Nei det har jeg ikke vært borti som jeg husker. Sikkert et eller annet som står på og trigger da? Et eller annet som er skrudd på eller noe. Vet ikke😅

Oekern som er din Mentor venn😉

• Like
23 Nov 2007
1.674
43
48
Hmmm, nå har det skjedd noe rart..
Han som kjøpte 604'ene av meg sier at ene diskanten på de er gåen.
Er det noen som har en lignende høyttaler liggende hvor diskanten er fungerende/hel?
Delenummeret er ZZ13137

Jeg har tenkt å bare demontere den fra senterkanalen min og sende nedover til han, men om noen har en "til overs" så hadde det vært helt gull.
Jeg finner de på nett rundt omkring og mulig hifi klubben eller noe har de? Men jo billigere jo bedre, så lenge den fungerer :)

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Gratulerer med ny center :)! Lik frontrekke på oss nå 😎
Kudos for at du har fått til lik farge på alt.

Jeg deler center på 80hz. Kan fint deles lavere. Kan spilles ganske så høyt selv med deling på 40hz, men med LFE tilkoblet er det bedre og gi den litt mer pusterom. :)

• Like
23 Nov 2007
1.674
43
48
Tidligere eier hevdet at han har flittig sett etter forsterkerne..
Glad jeg åpnet for å ta en titt.
Bør jeg anmelde for mordbrannforsøk? 😯🙈🤬
20231119_111327.jpg

16 Mar 2012
929
1.015
93
Tidligere eier hevdet at han har flittig sett etter forsterkerne..
Glad jeg åpnet for å ta en titt.
Bør jeg anmelde for mordbrannforsøk? 😯🙈🤬
Vis vedlegget 246593
Der trengtes det en forsiktig blåsing av støv ja😅.

Angående deling anbefaler THX standarden deling på 80hz. Dette går litt på at ved 80hz og ned er det vanskelig å høre hvor bassen kommer fra. Lettere og få en god frekvensrespons i det lave og gir også en god avlastning til høyttalerene, så man kan spille høyere med lav forvrengning.

• Like
23 Nov 2007
1.674
43
48
Har fått rensa de og fysisk satt de der de skal høre hjemme for fremtiden nå.
Det var akkurat plass i bredden til senterkanalen og en 275 på hver side av den.
Men i morgen er det operasjon på sykehuset så jeg begynte ikke å koble opp noe nå, så da er det bare å dra frem hele racket når jeg kommer meg i kjelleren igjen og begynne å koble om.
Men mens jeg renset 275'ene i dag så satte jeg på spotify via music cast, fader der redda du meg godt altså..! Selv med at jeg nå kjører Mentorene på hver sin kanal bare på Rotelen og Vokalen rett fra receiveren så spiller det helt sykt bra i mine ører. Kan egentlig ikke se for meg at det kan bli så veldig mye bedre med en 275 på hver av frontene og Rotelen til senterkanalen, men jeg lar meg mer enn gjerne motbevise..! :D For den vellyden og punchen jeg hørte i dag er akkurat det jeg har savna og håpte på å innfri med mentor 8 i hus. Så nå er jeg lykkelig åkke som jeg altså :)
Rotelen gir jo 200W i hver kanal den og, så det er jo nok til å drive de helt greit med en sånn egentlig.
Men det imponerer meg nesten mer at Yamahaen klarer å få senteren til å låte såpass som den gjør, Senteren er ratet fra 25 til 150W og 3070'n skal levere helt ok selv om jeg driver 3 kanaler med den..

Men ja, blir spennende å høre om det endrer noe etter hvert :)

16 Mar 2012
929
1.015
93
Har fått rensa de og fysisk satt de der de skal høre hjemme for fremtiden nå.
Det var akkurat plass i bredden til senterkanalen og en 275 på hver side av den.
Men i morgen er det operasjon på sykehuset så jeg begynte ikke å koble opp noe nå, så da er det bare å dra frem hele racket når jeg kommer meg i kjelleren igjen og begynne å koble om.
Men mens jeg renset 275'ene i dag så satte jeg på spotify via music cast, fader der redda du meg godt altså..! Selv med at jeg nå kjører Mentorene på hver sin kanal bare på Rotelen og Vokalen rett fra receiveren så spiller det helt sykt bra i mine ører. Kan egentlig ikke se for meg at det kan bli så veldig mye bedre med en 275 på hver av frontene og Rotelen til senterkanalen, men jeg lar meg mer enn gjerne motbevise..! :D For den vellyden og punchen jeg hørte i dag er akkurat det jeg har savna og håpte på å innfri med mentor 8 i hus. Så nå er jeg lykkelig åkke som jeg altså :)
Rotelen gir jo 200W i hver kanal den og, så det er jo nok til å drive de helt greit med en sånn egentlig.
Men det imponerer meg nesten mer at Yamahaen klarer å få senteren til å låte såpass som den gjør, Senteren er ratet fra 25 til 150W og 3070'n skal levere helt ok selv om jeg driver 3 kanaler med den..

Men ja, blir spennende å høre om det endrer noe etter hvert :)
Tipper center vil låten enda bedre med egen effekt. Er en del begrensninger på forsterkere i reciver. Du vil jo også få enda litt mer effekt med nadene dine, så da gjenstår det å høre vilke som passer best til høyttalerene i forhold til lydsignatur og preferanser.

Du må uansett ha lykke til med operasjonen i morgen, så er du nok snart sterkere tilbake 😊

• Like
23 Nov 2007
1.674
43
48
Vært hjemme noen dager nå med ganske kjapt stigende bedringskurve, i dag var jeg innom sykehuset å fjernet "rotet" de hadde lagt igjen oppi diverse systemer og allerede ut døra så kjente jeg at "åh, jeg tror jeg skal klare å sitte på gulvet!"..
Så da ble valget lett, kjærringa stakk på kveldsvakt så ingen her til å holde meg i ørene, jeg har brukt en drøy time nå på å flytte rundt på ting og koble opp, så uten å ha prøvd volumknappen noen ting som helst mer enn bare å bekrefte at alt skrur seg på som det skal og lyder kommer fra der det skal, så er jeg kommet hit vertfall!
Får se an formen mens konemor er på tidligvakt i morgen og se om jeg prøver å kalibrere noe eller om jeg må vente litt.. Hun skal uansett til Dublin på torsdag, så nå er det ikke lenge før jeg er i mål her..! :)
Beklager dårlig bilde forresten, men med mobil i en mørk kjeller så blir det bare sånn akkurat i dag. Bedre og fler bilder og inntrykk kommer nok på løpende bånd :)
9H9G6es.jpg

23 Nov 2007
1.674
43
48
Ok, et bedre bilde måtte til. Jeg bare satte på traileren til Narvik på Netflix for ikke å ha helsort skjerm, selv om den ble nesten helsort læll..
Men ja, slik ser det ut i dag :)
wFiVQXe.jpg

Jeg ser også at jeg må justere ned gain på subben litt og kanskje litt opp på centerkanalen og kjøre en ny kalibrering, men sett bort fra subben så ser jo levels ut ganske ok?
O4xANGc.jpg

• Like
Reactions: Oekern