Samsung trækker sig fra UHD Blu-ray markedet

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no

einis

0
6 Jan 2004
16.148
9
38
de kan jo ikke sabotere produktet slik apple og andre gjør med utdaterte pad`s og telefoner. de fleste i vesten som ikke har en dedikert bluray har kanskje en xbox eller playstation isteden, markedet er mettet. ikke nødvendigvis salgslutt pga streaming.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
de kan jo ikke sabotere produktet slik apple og andre gjør med utdaterte pad`s og telefoner. de fleste i vesten som ikke har en dedikert bluray har kanskje en xbox eller playstation isteden, markedet er mettet. ikke nødvendigvis salgslutt pga streaming.

Ja, og det gjelder nok en hel del områder om dagen, det er jo kraftig fall i omsetning også av telefoner f.eks, folk ser rett og slett ikke behovet for å oppgradere når modellene for de fleste praktiske formål ser nesten helt like ut flere år på rad... TVer holder seg nok gående verdimessig ved å øke størrelsen noen tommer for hvert år. Det eneste av UHD Blu-ray spillere som ser ut til å selge om dagen er jo gjerne de som er tilpasset projektorer og dermed tar seg av den nisjen, men også der er det jo trangt med Oppo ute av gamet og egentlig p.t. kun Panasonic igjen. Dessverre funker ikke Panasonicene bra som mediaspillere, så mediaplayere selger nok fremdeles til nedlastningsfolket, men funksjonsmessig har det skjedd lite også på den fronten på lang tid. Tone mapping f.eks., er det jo ingen mediaplayere som får til. For folk med projektor og STORE TVer er imidlertid Apple TV ofte litt for "grovkornet" (men absolutt mye bedre enn før...), da en jo ønsker maksimal kvalitet på store lerreter, så det er uten tvil et behov for tone mapping også internt i projektorene og i de TVene som ikke klarer å levere nok lys for HDR (f.eks. da OLED TVer). TVene har jeg inntrykk av at stort sett får til mapping greit, men på projektorer har det jo vært hakket verre. Heldigvis ser det ut som siste generasjons Epson i toppserien (TW9400) har fått skikkelig tone mapping, samt da JVC´s nyeste N-serie. Vel, litt OT dette, men poenget mitt var vel kanskje at behovet for en "god" UHD spiller p.t. ikke er spesielt stor for annet enn det svært så smale segmentet for projektorer, og da er det jo lite å hente for store aktører som Samsung å utvikle den type funksjonalitet, spesielt når Panasonic allerede har såpass gode løsninger i salg.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Ikke overraskende. Fysisk er dødt.

Det kommer vel litt an på hvordan man ser det.... (på ipad, mobil, TV, projektor osv) :mrgreen:

Bruker man f.eks netflix, er det ikke sikkert filmen er tilgjengelig der lenger når man skal se den. Er man opptatt av høyest mulig kvalitet på både lyd og bilde, er det vel ikke noe blant direkte streaming som slår 4K UHD BD platene i dag...

I dag som vinyl er blitt på moten igjen, blir det på en måte litt feil å si at fysisk er dødt...

Synes kanskje ikke Samsung la sjela si i byggekvaliteten på 4K UHD spillerne sine, og de ble vel laget for å fungerte best sammen med Samsung TVer.

Godt Panasonic. Sony og Pioneer og en og annenn Xbox fremdeles er på banen når det gjelder UHD spillere....

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
At samsung gir seg på disc betyr ikke så mye. Som nevnt over så lager de ikke noe kvalitets avspillere, og eneste store de gjorde var vel å være først ute med rimelig 4k spiller (som desverre ikke var så bra uansett for oss uten HDR tv..)

Og så bra som egentlig både Bluray og UHD er så trenger vi ikke enda ett format, disse 2 kan bare leve evig i perfekt harmoni :D

Gorm

0
13 Des 2002
40.114
102
63
55
Jessheim
Nå har jo aldri Samsung laget bluray-spillere som utmerker seg positivt i noe som helst retning (annet en pris kanskje)? Jeg har prøvd meg på Samsung bluray ved et par anledninger, men det har vært kortvarig pga mangler på funksjonalitet eller rett og slett at spilleren bråker for mye. Muligens har de bare innsett at de ikke klarer å konkurrere med de beste på ytelse, uten at det blir alt for dyrt? Så i stedet for å si det rett ut, slik Oppo gjorde, så pakker de det inn i "vi-er-ikke-tapere" innpakning?

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Høres ut som en meget klok konklusjon.

Ja de store som Sony og Pioneer kan vel enklere forsvare litt Bluray og UHD R&D enn Oppo som ikke lager noen annen tech av samme type..

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg foretrekker fysisk medie. Jeg har dessuten for tiden bare mobilt bredbånd så streaming av film er uaktuelt. Har en sonefri Samsung som bråker endel og en Xbox One X som også bråker endel. Har tenkt på UHD-spiller, men foreløpig skrur jeg bare opp lyden og overdøver bråket. 🙂