Samsung Q60aauxxc - hvite flekker - garanti ?

Oekern

0
5 Jun 2007
593
249
43
33
Hei !

Tenkte jeg kunne høre her før jeg sender inn TV på reklamasjon da det ant. koster en hel del
om det faller utenfor garanti. Skjønner ingen kan gi fasit svar her, men får jeg en pekepinn på hva folk tror/mener holder
det for meg.

TV\en er en Samsung QE70Q60AAUXXC. Kjøpt ny av meg 9.6.2022. Altså 1 år og 2mnd gammel.
Jeg har lagt merke til hvite flekker før, men svært svakt/lite.
Etter at jeg byttet reciver syntes jeg disse kom mye bedre frem i sorte scener/på mørke klær/biler osv.
Jeg antar dette er fordi jeg nå har mye bedre bilde oppløsning enn før. (Gikk fra HD til 4K med hdr 10+)
Dette er såppas plagsomt blitt at jeg sende inn en reklamasjon på det. Skal jo ikke være slik.
Alle HDMI kabler som blir brukt er 8K klare fra AVshop (Dreamscreen)
Jeg har prøvd:
Sjekke om det lå oppdatering på TV, NEI.
Resatt TV til fabrikk instillinger, hjalp ikke.
Ser i Filmmaker mode.

Her er noen bilder. Det skal sies at det kommer en god del bedre frem på bildene enn det man opplever selv, man alle hvite flekker man ser her ser man i live også. Se spesielt i hjørnene og det sorte felter over og under film-bildet.
2ijGwO9.jpg

lWD92T5.jpg

M4RfJMi.jpg

cI3KHe3.jpg

19rUnie.jpg

7aWA1Ag.jpg

Er det evn.t noen instillinger jeg kan prøve/justere for å få bukt med dette ?
Eller er dette rett og slett en feil på TV ?
Hva mener/tror dere ?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.535
335
83
46
www.avforum.no
Dette er bakbelysningen på TVen din, og har nok vært der hele tiden, så er neppe en garantisak. Det finnes jo TVer med flere soner som vil gi mindre av dette problemet, men det er nok kun OLED som eliminerer problemet totalt (dog har OLED andre issues som dårlig uniformitet = farger endrer seg over bildeflaten, spesielt synlig på store flater i lignende farger som en landskap i snø o.l.).

Oekern

0
5 Jun 2007
593
249
43
33
Okei. Så dette er faktisk normalt ? o_O Er det slik på dyrere TV'er også
Da later det til at det ikke er vits å sende den inn. Hm.

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Okei. Så dette er faktisk normalt ? o_O Er det slik på dyrere TV'er også
Da later det til at det ikke er vits å sende den inn. Hm.
I mer eller mindre grad, veldig lite på min Panasonic men er litt synlig når jag Ikke har signal på dvs helt sort skjerm. Hva kaller de dette igjen? Er det bleeding eller clouding?

På min Panasonic så er det ikke synlig på film, men ser litt oppi hjørnene uten signal.

Du kan jo begynne med å poste bildene til Samsung eller butikk på Mail med beskrivning. Da slipper du å sende inn unødvendig.

• Like
Reactions: Oekern

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Jeg reagerer litt på bildene, mulig bildene lyver litt.. Virker som du har litt mye brightness? Om det ikke bare er scenen, tenker spesielt på fargebildet med jenta.

Isåfall kan dette iallefall justeres.

Oekern

0
5 Jun 2007
593
249
43
33
Jeg reagerer litt på bildene, mulig bildene lyver litt.. Virker som du har litt mye brightness? Om det ikke bare er scenen, tenker spesielt på fargebildet med jenta.

Isåfall kan dette iallefall justeres.
Bildene lyver. Gammel telefon med slitt kamra linse. Og som sagt kommer disse hvite flekkene bedre frem på bildene enn hva man opplever live.
Jeg har satt tv på Filmmaker mode uten å gjøre noe mer.
Tok kontakt med butikk, men ble henvist til digitalt skjema hvor det ikke var mulig å laste opp/legge ved filer... Så leste jeg setningen hvor kunde blir belastet for arbeid og feilsøkning samt frakt hvis det ikke dekkes av garanti. Da tenkte jeg det var lurt å høre jeg først.
Kan sende bildene til Samsung før jeg eventuelt sender inn TV. Det var lurt.

Kan prøve å dra ned brightness litt å se om det hjeler, evn.t om det er egen innstilling på bakgrunnsbelysning.

Det var filmen i, så og si sort hvit (Emancipation) som fikk dette frem veldig godt.
Dette var vel andre filmen jeg spilte av med ny reciver så derav jeg dro konkulsjon med høyere oppløsning.
Det er nok det at det kom så tydelig frem på den filmen at jeg nå "ser etter det" på vanlig farget film.. Hmm.
Dette likte jeg ikke :(

Oekern

0
5 Jun 2007
593
249
43
33
Har mailet litt med Samsung og konklusjonen er at dette er noe dem kaller for Clouding og er og forvente.
For en som alltid har kjøpt billigste TV tilgjengelig uten å ha dette problemet, for så og endelig slå på "stor-tromma" og oppgradere et hakk eller 2, så
er jo dette helt fjernt, men det er vel ikke annet en å skylde på en selv for dårlig research.
Skal uten tvil høre med forumet her før neste kjøp ja.

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Har mailet litt med Samsung og konklusjonen er at dette er noe dem kaller for Clouding og er og forvente.
For en som alltid har kjøpt billigste TV tilgjengelig uten å ha dette problemet, for så og endelig slå på "stor-tromma" og oppgradere et hakk eller 2, så
er jo dette helt fjernt, men det er vel ikke annet en å skylde på en selv for dårlig research.
Skal uten tvil høre med forumet her før neste kjøp ja.
Jeg synes Samsung er dårlig på billig produkter. De har dårlig rykte også..

Husker jeg hadde en Samsung Bd spiller som røyk bare jeg tørket støv under den, samt en billig 6 serie som hadde grusomt bilde i 40".

Det sies at man må opp i 8 serie for å få bra saker, samt at holdbarheten og kvaliteten er lav.

Om du vil ha billig tv så er det Panasonic, TLC og LG som gjelder.

einis

0
6 Jan 2004
16.161
14
38
vet da ikke hvordan denne er sammenskrudd, men økning i ghosting eller ghosting helt ny fra butikk kan i teorien skje som fraktskade eller støt på andre vis. har skjedd med 2 av mine pc monitorer under flytting og div behandlinger hjemme. panelet/tetting etc flytter seg littegrann og plutselig er det der premanent.
eneste måten å vite for sikkert er evt. å sammenligne med et annet eksemplar.

Danke

0
4 Aug 2007
12.554
285
83
Ikke noe synlig på vår Panasonic 55 JX600E tror vi betalte 4990kr på salg i Sverige. Farge og sortnivå og kontrast er imponerende iforhold til prisen.

Kjempebra bilde med Dolby Vision, eneste den ikke er best på er svære panoreringer. Dvs feks landskap som suser forbi, Ikke at det er plagsomt eller at det hakker men tror dyrere fikser det bedre.

Den gamle Panasonic 42" PX80 plasma som kanskje er over 13 år gammel fungerer bra enda og står på gutterommet med blurayspiller fra Denon og Chromecast.

Veldig bra bilde på den også, eneste at den ikke er ekte 1080p
(Hd ready 720p skalerer til 1080p24) og den har også litt vansker med svære panoreringer. Ikke at det hakker, men tror de dyrere også gjorde det bedre.

PX80 kostet 6000kr på Elkjøp med avslag pga konkurrerende prisforskjell hos Elprice.

Sist redigert:

Oekern

0
5 Jun 2007
593
249
43
33
Jeg synes Samsung er dårlig på billig produkter. De har dårlig rykte også..

Husker jeg hadde en Samsung Bd spiller som røyk bare jeg tørket støv under den, samt en billig 6 serie som hadde grusomt bilde i 40".

Det sies at man må opp i 8 serie for å få bra saker, samt at holdbarheten og kvaliteten er lav.

Om du vil ha billig tv så er det Panasonic, TLC og LG som gjelder.
Ja later til at man må en del opp i pris for og få noe som er bra.
Blir nok ikke billig tv igjen, vi får heller spare opp og ta det på et senere tidspunkt.
Blir hvertfall ikke Samsung igjen uansett, da vi på neste skal ha dolby vision.