RuneW: Byggetråd - Kino - Ventilasjon V2.0

EXCEL

0
6 Des 2005
976
0
0
...uansett om de kan være litt "pirkete" -de er gode å ha disse opphavene(les foreldre):mrgreen:

Ookami

0
15 Mar 2004
1.640
0
0
RuneW skrev:
At det var???
Rune, Rune, Rune...... nei nei nei.....
Sender deg en 75 siders PDF om Pressostater, og Differansetrykkspressostater i særdeleshet.

kødda
Delete "Differansetrykkspressostat"
Instert "Ett signal som slår seg på når filteret er tett"
Er umulig å vite når det er "akkurat tett nok", og koster skjorta å skulle skifte for ofte. (

Blir luftfilterkassa stående ute, eller i ett rom?
Ett enkelt alternativ er ett væskesøyle-differanse manometer.

Kjenner jeg fikk lyst til å tegne en prinsippskisse :mrgreen:

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
EXCEL skrev:
...uansett om de kan være litt "pirkete" -de er gode å ha disse opphavene(les foreldre):mrgreen:

Jada, det hender de har noen fornuftige tanker - de har jo tross alt vandret her på jorden noen flere år enn oss ;-)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Ookami skrev:
Rune, Rune, Rune...... nei nei nei.....
Sender deg en 75 siders PDF om Pressostater, og Differansetrykkspressostater i særdeleshet.

Hehehe!

Ookami skrev:
kødda
Delete "Differansetrykkspressostat"
Instert "Ett signal som slår seg på når filteret er tett"
Er umulig å vite når det er "akkurat tett nok", og koster skjorta å skulle skifte for ofte. (

Blir luftfilterkassa stående ute, eller i ett rom?

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt på noen luftfilterkasse i det hele tatt, men hvis det er snakk om noe slikt, så blir den på utsiden (der jeg boret de to hullene du vet...).

Ookami skrev:
Ett enkelt alternativ er ett væskesøyle-differanse manometer.

Ja, det var akkurat det jeg tenkte å foreslå... :mrgreen:

Ookami skrev:
Kjenner jeg fikk lyst til å tegne en prinsippskisse :mrgreen:

Som han sa i første episode i "Ut i Vår Hage 2":

Feel Freeeeeee!

13 Feb 2006
16.436
0
0
.. Og som et lite supplement vedr. U-rørsmanometre: http://home.no.net/bjmichel/prosjekteksamen/rapport.doc
De kobler jo ingenting ut og inn, ei heller regulerer de noe. Derimot gir de deg en særdeles billig og god oversikt for status!
Differansetrykkpressostater har jo en tendens til å koste litt, men i ditt tilfelle tviler jeg på at det egentlig betyr noe? ;-)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Scrooge skrev:
.. Og som et lite supplement vedr. U-rørsmanometre: http://home.no.net/bjmichel/prosjekteksamen/rapport.doc
De kobler jo ingenting ut og inn, ei heller regulerer de noe. Derimot gir de deg en særdeles billig og god oversikt for status!
Differansetrykkpressostater har jo en tendens til å koste litt, men i ditt tilfelle tviler jeg på at det egentlig betyr noe? ;-)

Det er godt å se at det ikke bare er meg det har klikka for ;-)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Ok, nå er jeg igang med en skikkelig afro-amerikaner-jobb (i mangel av et korrekt politisk ord...). Jeg har tatt ibruk pølsa og skal dytte igjen åpningenene mellom gipsplatenen og bjelkene. Dette blir for en (pr)øvelse å regne. Eksamen blir når jeg skal "pølse" mellom sprekkene på de 3 gipslagene...

Her er vi igang med å "pølse" direkte fra boksen:
attachment.php

Det startet bra. En perfekt 8-10mm sprekk som pølsa var lett å fin å dytte inn i:
attachment.php

Det skulle fort vise seg at sprekkene langt fra var ideelle over alt... (som om jeg ikke visste det...)

Her har vi et eksempel:
attachment.php

Sprekken mellom gipsplatene er ok (ca 10mm), men mellom gips og bjelke er det ca halvparten, noe som medførte at jeg måtte splitte en pølse på langs og knote inn denne.

Etter ganske mange minutter har jeg "pølset" 2 av 10 bredder. Som sagt, dette er for trening å regne, for det er ikke SÅÅÅÅÅ nøye her. Kommer fra nå av til å gi beng i å "pølse" sprekker hvor det ikke er plass til en hel 10 m pølse.

Ett sted går grensen - selv for meg... ;-)

Vedlegg

• IMG_9375.jpg
    IMG_9375.jpg
    44,3 KB · Sett: 410
  • IMG_9377.jpg
    IMG_9377.jpg
    46,6 KB · Sett: 435
  • IMG_9378.jpg
    IMG_9378.jpg
    43,1 KB · Sett: 415

SannaX

0
20 Jan 2007
8.305
0
36
Uff...dette så slitsomt og tungt ut RuneW! Jeg fuget med akryl jeg...håper det holder..

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Jeg fikk tatt et par rader i går også, mens minstemor badet i ekstrabadet i kjelleren (skrik når du er ferdig da, mens pappa jobber litt i kjelleren). Det fungerer faktisk ganske bra på så lenge det ikke blir bommelom i vannet (som det gjorde sist jeg prøvde dette stuntet...:-().

Når jeg tar bare der det går med hele pølser, er det egentlig bare moro. Men det er kjedelig både å skrive og lese om, så jeg ligger litt lavt på avforum til jeg er ferdig med det...

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
K-rot-og-rør

Jeg må be om unnskyldning for at jeg virrer litt frem og tilbake i oppgavene mine, men nå bare måtte jeg begynne med k-rørene!

Et sted må man jo begynne, så jeg startet med øst-veggen (den gamle, massive murveggen mot den gamle delen av huset). Her et fattig forsøk på å finne ut av hvor "rør-gaten" skal gå. Langs den grå tapen vil det gå ca 3x20 mm + 3x16 mm (el og HDMI er ikke iberegnet):
attachment.php

(Ja, jeg var barnevakt i kveld også. "Ta den hammeren der og den haugen med spiker der og lek litt du!")

Jeg fester k-rørene i muren siden det er såpass god avstand mellom denne og stenderverket. Mur er ikke det letteste å feste k-rør direkte i, så det var bare å brette opp ermene og sette igang masseproduksjon av fester:
attachment.php

(Hehehe - fersket i å lage et illustrasjonsbilde! Ser jo at dette ikke hadde gått bra i virkeligheten slik som de klossene ligger...)

Dette må da være nok???
attachment.php

In your dreams...

Tre-festene måtte jo festes i muren på et vis, så da var det å bore en del hull i muren. Jeg kunne velge mellom følgende verktøy til jobben:
attachment.php

(og i tilfelle noen ikke skjønte det - Den 22 år gamle Hitachi'en er det eneste som duger når det begynner å butte)

Ja, her er treklossene festet så flott til veggen så atte:
attachment.php

(ser litt meningsløst ut uten k-rørene kanskje...)

Med noen av k-rørene på plass, begynner man å ane poenget med dem (merk den profesjonelt tapede antennekabelen):
attachment.php

Nede i venstre hjørne her vil det komme 4x20mm + 3x16mm pluss HDMI-kabel/32mm og alt av strøm. Og i tillegg kommer selvsagt alt fra venstre siden av rommet... Det blir garantert en /%¤/&%¤/%& røre!

---

Jippi! Jeg måtte ha en avveksling fra k-rørene og fikk pølset ferdig 80% av taket...

Vedlegg

• IMG_9379.jpg
    IMG_9379.jpg
    83,7 KB · Sett: 411
  • IMG_9381.jpg
    IMG_9381.jpg
    59,5 KB · Sett: 428
  • IMG_9382.jpg
    IMG_9382.jpg
    48,9 KB · Sett: 411
  • IMG_9380.jpg
    IMG_9380.jpg
    75,5 KB · Sett: 409
  • IMG_9383.jpg
    IMG_9383.jpg
    80,1 KB · Sett: 415
  • IMG_9384.jpg
    IMG_9384.jpg
    56 KB · Sett: 78
  • IMG_9385.jpg
    IMG_9385.jpg
    76,5 KB · Sett: 435
13 Feb 2006
16.436
0
0
Si meg; hvor tar du egentlig tålmodighet, krefter og pågangsmot fra? Med både "snørrunger" og "krokodille" svinsende rundt både bein, armer og spikerpistol? Sagt uten forkleinelse av slike herligheter de tross alt representerer. Spikerpistolen dog utelatt, i denne sammenheng. ;-)
For min del, (og jeg er definitivt ikke alene!), kan jeg ikke begripe dette.
Innen dette prosjektet står ferdig, skulle det i det hele tatt ikke overraske om du avslutter det hele med en velspekket foyer med tilhørende billettluke! :mrgreen:
Om enn gjentatt til det kjedsommelige; "Hat´s Off"!
Maken har i alle fall ikke jeg sett! Måtte bare resultatet stå i stil med både forventninger og arbeidsinnsats?
Egentlig er jeg ikke i tvil. Om ikke dette resulterer i en innertier i alle aktuelle sammenheng, så vet jeg uansett ikke om noe bedre......

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Scrooge skrev:
Si meg; hvor tar du egentlig tålmodighet, krefter og pågangsmot fra? Med både "snørrunger" og "krokodille" svinsende rundt både bein, armer og spikerpistol?

Trikset er vel rett og slett å ikke ha (mulighet til å) det travelt. Da kommer jo alt det andre av seg selv. Man blir ikke sliten når man bare har anledning til å jobbe noen timer i uka vettu! Og jeg trenger ikke være bekymret for å ha krokodillen rundt beina, for hun er imot hele prosjektet og sitter som regel og ser på TV eller sover.

Og igjen - husk å ikke blande sakte jobbing med velutført arbeide!

SannaX

0
20 Jan 2007
8.305
0
36
Hehe :)

RuneW skrev:
Trikset er vel rett og slett å ikke ha (mulighet til å) det travelt. Da kommer jo alt det andre av seg selv. Man blir ikke sliten når man bare har anledning til å jobbe noen timer i uka vettu! Og jeg trenger ikke være bekymret for å ha krokodillen rundt beina, for hun er imot hele prosjektet og sitter som regel og ser på TV eller sover.

Og igjen - husk å ikke blande sakte jobbing med velutført arbeide!

Nesten som å høre dronninga sjøl: " Måtte vi gjøre det så omfattende da? Kunne vi ikke bare gjort det på vanlig måte?" Så går hu på sofaen og ser på Top-model :D
Nei, når dette byggverket står oppe med all lyd og bilde får nok pipa en annen låt...det er ofte sånn med kvinnfolk, de synes ikke noe om selve prosessen med bygging og innkjøp av div. utstyr, men når det står der og det er satt opp så de bare kan trykke på "DVD-knappen" på Logitechen, da er det moro :) Når de ikke minst ser at unga elsker rommet, da skjønner de det!

Må si meg enig, byggkongen av denne tråden har en ekstrem arbeidsmoral det står respekt av!

PS! Var ikke lenge du klarte å holde deg vekk fra forumet Rune :wink:

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
21
38
Sarpsborg
Litt høyttaler, PJ og ikke minst lerrets-plassering...

Nå som jeg er godt igang med k-rørene, melder problemet med plassering av høyttalere seg. Jeg er fortsatt litt i villrede hvor sweet spot vil havne, og det er kanskje heller ikke mulig å forutse på det nåværende tidspunkt, men i følge Dolby kan man gå ut fra følgende "stjerne" ved høyttalerplassering (klikk for større versjon):

Ideell plassering blir da i senter av disse kjeglene ut fra sweet spot. Som man kan se av bildet, så har jeg liten frihet når det gjelder plassering. Venstre surround bli plassert mellom vinduet og døra. Bakhøyttalerene kan ikke komme for langt inn mot hjørnene, siden jeg antageligvis vil plassere bassfeller der. Fronthøyttalerene blir "jaget" ut på gulvet av Ernaene osv.

Når jeg får tenkt meg om litt, så er det vel egentlig bare plassering av PJ jeg virkelig er usikker på. Plassering av denne henger selvsagt sammen med avstand og størrelse til lerret (og ikke minst: type PJ...). Planen er dette lerretet. Jeg blir sittende ca 3.7 meter fra det, vil jeg tro. Det blir i alle fall plassert rundt 40-45 cm fra frontvegg. 230cm lerret er kanskje ikke så halvgæærnt da? Eller burde jeg gå ned til 200 cm?

Ok. Nå har jeg tenkt meg enda litt mer om og står igjen med følgende spørsmål:

1. Hvor stort lerret bør jeg gå for?
2. Til hvor bør jeg dra rør til PJ

Se det! Kunne jeg ikke ha skrevet det med en gang og spart oss alle for masse svada? Tullebukk...

Vedlegg

• Speaker placement 2s.jpg
    Speaker placement 2s.jpg
    62,1 KB · Sett: 436