RuneW: Byggetråd - Kino - Ventilasjon V2.0

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
snail.png

Dette er historien om verdens tregeste kinobygger.

INNHOLDSFORTEGNELSE (fungerer best hvis man bruker forumstandarden for antall viste poster per side)
  1. Innledning [post 1 - 40]
  2. Planlegging av ventilasjon [post 41-->]
  3. Fuging av såle [post 95-->]
  4. Ventilasjons-design ferdig. Deler kjøpt inn. [post 181-->]
  5. Tetting av gammelt kjellervindu [post 199-->]
  6. Gipsing oppunder gulv og generell tetting av ytterskallet i rommet [post 275]
  7. Oppsetting av stenderverk og himlingsbjelkelag (snekkere) [post 280]
  8. Kjerneboring [post 473, 484]
  9. Planlegging av trekking av k-rør [post 434]
  10. Tetting/nedveiing av eksisterende tak m/gips, pølse & fugemasse][post 551]
  11. Festing av k-rør på vegg BAK stenderverket[post 556]
  12. Tanker rundt teriminalplate bak anlegget[post 610-->]
  13. Snekring av bakboks til terminalplaten[post 778-786]
  14. Retting av buet stender[post 806-824]
  15. Spikerslag til PJ [post 1011]
  16. Isolering av taket [post 1223, 1381, 1409, ]
  17. Forberedelser til gulvuttak - stumperister [post 1274, 1865, 1871]
  18. Montering av (horisontal) Z-kassett [post 1333-1351]
  19. Montering av utvendig avtrekksvifte [post 1379]
  20. Planlegging av gipslagene i taket [post 1458]
  21. Montering av (stående) Z-kassetter [post 1545]
  22. Gipslag 1 i taket[post 1592]
  23. Trekking av høyttalerkabler[post 1677]
  24. Hoppe-tester...[post 1690-->]
  25. Forsterkning av himlings-bjelkelag og re-isolering[post 1773]
  26. Fuging av tak/vegg-hjørner[post 1889]
  27. Tanker rundt spot'er i vinduene/trafo og belysning generelt[post 1943-->]
  28. Isolasjon av veggene m/avstandsholdere til yttervegg[post 1984-->]
  29. Høyttaler-terminal-plate bakpanel[post 2025-->]
  30. Gipsing av lag 1 på veggene[post 2111 -->]
  31. Forberedelser til montering av mørkeleggingsgardiner[post 2189-2298]
  32. Noen tanker om nødbelsning og exit-skilt [post 2378-2440]
  33. Noen tanker rundt type og størrelse på lerret[post 2567, 2748, 2787]
  34. GreenGlue-arbeider [post 2588]
  35. Tanker & tegninger omkring stereo vs surround og høyttalere[ca post 2681]
  36. Bygging av boks til CinemaCam[post 2731]
  37. Skisser av nedfelte høyttalerterminaler[post 2848]
  38. Tanker om projektor-plasserings/hush-box [post 2941-->]
  39. Bygging av fattigmanns-DIY frese-jig for små diametere[post 3162]
  40. MDF Smartpanel på veggene + utfresing til høyttaler-terminaler[post 3240]
  41. Utfresing i Smartpanel til terminal-platen [post 3344]
  42. Diverse fuging mot el.bokser + Deler til mørkeleggingsgardin ankommet [post 3719]
  43. Montering av mørkeleggingsgardin 1 [post 3815]
  44. Utforingslist m/integrerte spot'er blir laget [post 3878]
  45. Montering av lyd-dører del 1 [post 3952]
  46. Lyd-dører del 2 (pølsing & fuging) / del 2 [post 4014/4024]
  47. Retting av skjev dør [post 4072]
  48. Dobbelt-dør-prosjektet (alt det mellom dobbelt-dørene) del 1 / 2 / 3 / 4 [post 4087-->]
  49. Mørkelegging del 3 / 4 / 5 / 6 / 7 [post 4103-->]
  50. Dobbelt-dør-prosjektet - del 5.1: Akustikkplater settes på plass / (del 5.2) [post 4265]
  51. Dobbelt-dør-sluse nr 1 ferdig! [post 4327]
  52. Dobbeltdør-sluse nr 2 - del 1 / 2 / 3 / 4 / 5 [post 4346-->]
  53. Tanker om plassering av sittegruppe [post 4423]
  54. Tanker rundt HEVESOFA [post 4458]
  55. DIY Lydvindu del 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / ferdig! [post 4748-->]
  56. Spot'er i vinduene [post 4918]
  57. Akustikkplater mellom vinduene ferdig! [post 4993]
  58. Ekstra tetningslister på dør del 1 [post 5053]
  59. Tetting bak utforinger til lydvindu [post 5057]
  60. K-rør-tetting the Tack-It way![post 5107]
  61. Pritt Sticky Tac-tikk for tetting av vinduer [post 5131]
  62. Montering av innvendige ventilasjonsdeler (inntak) (del 2) [post 5468-->]
  63. Montering av innvendige ventilasjonsdeler (avtrekk) (og helt ferdig) [post 5544]
  64. (Om)bygging av spotkasser i bakkant - del 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 [post 5589-->]
  65. Side-spotkasser del 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 [post 5788-->]
  66. Lydvinduer 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 [post 6375->6827]
  67. [post ]

UTGANGSPUNKTET
attachment.php

Byggingen kom egentlig igang allerede 3-4 år før jeg begynte med selve kinobyggingen, nemlig da vi bygde på huset. Huset ligger i en skråning, så kjelleren på delen vi bygget på ble en sokkel-del. Hjemmekino var i tankene allerede før byggingen, så en del ting er gjort mer eller mindre riktig allerede fra bunnen av. Av disse kan jeg nevne:

• Pussing av Leca-veggene også på innsiden (selv om de ikke vil synes bak gips & panel)
  • Forsøk på mekanisk frikobling av sålen i forhold til resten av huset
  • Innsetting av "lydvinduer" vha fugemasse
Tre av veggene på rommet er altså nye og laget av 25cm Leca isoblokker. På den ene av disse er det ytterdør og to vinduer. Den fjerde veggen er den gamle ytterveggen og er selve gromveggen i rommet. Denne veggen er mellom 45 og 50 cm tykk og består av betong iblandet relativt stor sprengstein (les granitt).

Så status ved på starten på denne tråden er en råkjeller med mål som vist her:
attachment.php

Jeg kommer til å bygge et rom-i-rommet med 2x4 stenderverk og eget bjelkelag til himlingen. Jeg er (sykelig) opptatt av ikke å forstyrre min egen familie og naboer og kommer til å legge stor vekt på lydisolasjon. Det blir derfor vegger med 2/3 lag med gips og tak med 3 lag gips. Kommer til å kjøre på med GreenGlue mellom gipslagene også (selv om jeg fortsatt er i tvil om hvor mye effekt dette har). Tør vel nesten ikke la være, da det blir for sent å gjøre noe med dette senere... Uansett regner jeg med at rommets dimensjoner med utforing, stenderverk og gipsplater blir ca 630 x 375 x 230 (litt avhengig av utforing og antall lag plater). Her er en skisse av med stenderverk og gipsplater:

attachment.php

Så vidt jeg kan skjønne er disse dimensjonene ok mht "room modes". Ikke 100% optimalt, men langt ifra katastrofalt, spesielt ikke med tanke på at den klassiske forestillingen om "optimale lendge:bredde:høyde-forhold" bør tas med en god dose salt (i følge Floyd E Toole).

---

En liten ting: Kinorommet mitt kommer aldri til å bli noen kompromissløs kongekino med kullsvarte vegger og stjernehimmel. Det setter min frue en effektiv stopper for. Hvis du er interessert i slike prosjekter, kan du bare lete videre. Jeg skal derimot prøve å gjøre det beste ut av et rom som også skal kunne fungere som et rom man kan spille Risk i, for å si det slik. Regner med at det blir en del Petter Smart-løsninger for å få dette til, og det er her du kommer inn i bildet. Håper dette kan bli en ide-dugnad som vi fikk til i sono-tråden

Så selv om sluttresultatet ikke blir kino-nirvana, håper jeg denne tråden kan være av interesse. Jeg regner nemlig med at langt flere kjenner seg igjen i min situasjon enn de som ikke har noen hemninger overhodet når det gjelder sin hjemmekino...

BUDSJETT
Her er et slags budsjett. Mye er sikkert glemt/feil, men jeg skal fylle ut etterhvert. Jeg har nå tatt med "rubbel og bit":
budsjett.gif

AVForum'ere som har beæret meg med sitt besøk i "kinoen" (i alfabetisk rekkefølge)
  • BEF
  • HiFi-Plumber
  • Konrad
  • OleA
  • Paalab
  • Reiny
  • Roffe
  • Snickers-Is
(har jeg glemt deg, så vær snill og tips meg)

AVForum'ere som, på en eller annen måte, har hjulpet meg i byggeprosessen (i alfabetisk rekkefølge)

Her vet jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne. Det er så mange å takke. Så mange som har hjulpet. Bare oppmuntrende meldinger her i denne tråden er faktisk til stor hjelp. Jeg skal prøve å få til en liste en gang

---
Tabber jeg har lært av (i den rekkefølgen de ble gjort): Se post #9318

Vedlegg

• HT_tilfeldig_bilde.jpg
    HT_tilfeldig_bilde.jpg
    104,4 KB · Sett: 4.720
  • raakjeller.gif
    raakjeller.gif
    5 KB · Sett: 4.557
  • Ventilasjon_Topp.gif
    Ventilasjon_Topp.gif
    15,9 KB · Sett: 4.603
Sist redigert:

Kokken

0
1 Sep 2004
12.553
1
0
Reservert avlastning til tekst og innhold i første post

Ad notam: Opprinnelig svar til førstepost er gått ut på dato da førstepost stadig redigeres, trashes av system og slikt og er quotet i post#4

HoJ

0
14 Nov 2005
18.135
9
38
47
Stavanger
Dette blir kjekt å følge, håper du kryddrer dette prosjektet med like mye bilder som subene du laget.. Gleder meg..

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Kokken skrev:
Selv om du ikke leverer nok en AVF batcave, så gleder jeg meg til å følge denne tråden. :-D Jeg vet fra sonos-sub-tråden hvor nøye du er og ikke minst hvor flink du er til å dokumentere (for oss) step for step. Ser allerede du har gjort imponerende mye grunnarbeide og planlegging før rommet er særlig snekret. "Mother of all Lydfelle": Er det for å forhindre forplanting i ventilasjon eller ren lydfelle for akustikk?

Takk for de hyggelige ordene, Kokken!

Lydfellen har ikke noe med akustikken å gjøre. Det er mulig jeg ved en senere anledning må ty til bassfeller, men den tid den sorg.

En av mine store problemer med denne kinoen er ventilasjonen.

Ventilasjon og lydisolasjon går IKKE godt sammen. Men skal man overleve i et ellers hermetisk lukket rom MÅ man ha luft. Så jeg må gjøre det beste ut av det. Det beste jeg har kommet opp med til nå, er å plassere de indre ventilene i gulvhøyde og føre luften opp (inne i veggen) via en monster-lydfelle og ut over bakkeplan.

Jeg er ingen ekspert på dette feltet (heller), og tar imot alle forslag med åpne hender!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
HoJ skrev:
Dette blir kjekt å følge, håper du kryddrer dette prosjektet med like mye bilder som subene du laget.. Gleder meg..

Ikke umulig. Ikke umulig ;-)

Vi får følge med på hverandres fremgang...

Kokken

0
1 Sep 2004
12.553
1
0
RuneW skrev:
Så vidt jeg kan skjønne er disse dimensjonene ok mht "room modes". Ikke 100% optimalt, men langt ifra katastrofalt. For de som interesserer seg for slikt, legger jeg ved et bilde fra en "room mode kalkulator" som det tredje bilde.
24829d1194954447-runew-bygging-av-kino-endelig-igang-room_modes.gif

Jeg er interessert, men usikker på hvordan jeg tolker og ikke minst utnytter resultatene av slik simulasjon. Kan du utdype?

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Kokken skrev:
Jeg er interessert, men usikker på hvordan jeg tolker og ikke minst utnytter resultatene av slik simulasjon. Kan du utdype?

Her er jeg sikkert på minst like tynn is som deg... Men jeg vet såpass som at det betyr problemer hvis du har stående bølger fra flere forskjellige "modes" ved sammenfallende frekvens (spesielt under 300 Hz).

Har du et rom som er ca dobbelt så langt som det er bredt, vil stående bølger pga lengden og bredden på rommet sammenfalle i frekvens og man har et problem. Bildet over er fra en litt enkel Room Mode Calculator (tror jeg). Det virker i alle fall som den bare har tatt med "Axial modes", dvs stående bølger mellom de parallelle flatene i rommet.

kenti

0
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Hei, alltid interessant med nye byggetråder! Begynner med en gang å mimre hver gang jeg ser en ny slik tråd :)

Når det gjelder room-modes, har du tastet inn i fot. Tar meg friheten med å legge ved en riktig graf her. Med et rom på 6m får du selvfølgelig ikke første naturlige ressonans (på lengden) > 90hz. Du får den litt under 30hz, og det er mye bedre. Du får da jevnere påfølgende ressonanser, noe som er bedre enn få med stor avstand.

Lykke til, skal prøve å følge med litt etterhvert.

24837d1194959582-runew-bygging-av-kino-endelig-igang-runew_room_modes.jpg

Vedlegg

• RuneW_room_modes.JPG
    RuneW_room_modes.JPG
    35,7 KB · Sett: 249

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
kenti skrev:
Hei, alltid interessant med nye byggetråder! Begynner med en gang å mimre hver gang jeg ser en ny slik tråd :)

Når det gjelder room-modes, har du tastet inn i fot. Tar meg friheten med å legge ved en riktig graf her. Med et rom på 6m får du selvfølgelig ikke første naturlige ressonans > 90hz. Du får den litt under 30hz, og det er mye bedre. Du får da jevnere påfølgende ressonanser, noe som er bedre enn få med stor avstand.

Lykke til, skal prøve å følge med litt etterhvert.

Hah! Bra at noen følger med ;-)

24 Mai 2003
608
0
0
I følge denne linken: RealTraps - ModeCalc må du oppgi lengdene i meter eller centimeter ved å skrive "m" eller "cm" i lengde, høyde og breddefeltene. Bare så du ikke snubler på startstreken...

EDIT: Ser mange folk kom meg i forkjøpet :)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
havard_johan skrev:
I følge denne linken: RealTraps - ModeCalc må du oppgi lengdene i meter eller centimeter ved å skrive "m" eller "cm" i lengde, høyde og breddefeltene. Bare så du ikke snubler på startstreken...

EDIT: Ser mange folk kom meg i forkjøpet :)

Ja, alle er visst våkne untatt meg her ;-)

Bare så det er sagt: Jeg har ikke brukt noen Room Mode-kalkulator for å beregne dimensjonene på rommet. Det var dessverre/heldigvis (stryk det som ikke passer...) andre ting som bestemte dette.

kenti

0
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Ja, det er sånn det ofte er for flesteparten av oss det. Bare å gjøre det beste ut av hva man har. Selv med den ny grafen har du slett ikke noe dårlig utgangspunkt, pga lengden på rommet.

27 Des 2005
24.925
0
36
Nordfjord
Oj! Denne gleder jeg meg til å følge. Blir vel en bildeorgie uten like, og det liker vi. :-D Stå på Rune!

Har du kommet så langt at du har bestemt deg for finish og farger? Stoler? Sofa? Begge deler? Teppe på gulvet? :)

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
teddytusen skrev:
Oj! Denne gleder jeg meg til å følge. Blir vel en bildeorgie uten like, og det liker vi. :-D Stå på Rune!

Har du kommet så langt at du har bestemt deg for finish og farger? Stoler? Sofa? Begge deler? Teppe på gulvet? :)

Hehe. Blir vel noen bilder etterhvert, ja.

Spennende at du nevner farger og møbler. Håper det kan bli litt diskusjon og innspill rundt dette. Som sagt, så blir ikke dette en kompromissløs kino, så helt mørke farger blir det ikke. Tenker i retning "caffe latte", eller hva det heter (er helt håpløs med fargenavn). Mener krokodillen synes det var all right.

Har kjøpt et lass med MDF SmartPanel, så selve strukturen på veggene er vel banket. Er ikke helt sikker på om jeg skal he ett eller to lag gips under dette.

Lys/lysstyring er jo også et hett tema. Tenker i retning up/downlights litt høyt opp på veggene. Også her er alle forslag velkomne!

Har lyst på en recliner/sofa, men tror det blir litt trangt med en 1+2+1-løsning. Nok et åpent spørsmål...

Når det gjelder gulvet spørs det nok om det blir parkett/laminat med et teppe foran høyttalerene for å ta de verste refleksjonene. Har vel egentlig forberedt meg på å dekke taket med en form for akustikk-plater, men har på ingen måte besemt meg. Ett eller annet må jeg kle inn gipsen med i alle fall. Aldri i livet om jeg sparkler og pusser ned hele det taket...

Konrad

0
9 Jun 2003
9.266
0
0
49
Spennende! Her går det unna, jeg er meget imponert over at du får til dette i tillegg til at du har tre små (og en stor) som krever sitt.

Ser ut som du har løst utluftingsproblemet, det er blir bra tykkelse på kortveggene.

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Konrad skrev:
Spennende! Her går det unna, jeg er meget imponert over at du får til dette i tillegg til at du har tre små (og en stor) som krever sitt.

Ser ut som du har løst utluftingsproblemet, det er blir bra tykkelse på kortveggene.

Unna og unna... har vel ikke gjort stort annet enn å drømme om kinoen de siste 3 årene... Dvs, jeg har totalrenovert 2 bad for i det hele tatt få lov til å begynne nede i dypet, og det teller jo litt :mrgreen:

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Mini HDMI-kabel (Type C)

Lurer forresten på om jeg skal prøve å skaffe noe ala dette mellom receiver og projektor når den tid kommer. Må jo være genialt mye enklere å få gjennom et k-rør som ikke er overdimensjonert. Synd at den ikke er lenger. Noen som har sett noen lange HDMI-kabler med Type C i minst en av endene?

Skogs

0
11 Okt 2006
2.018
0
36
her kan det bli nyttig å følge med tenker eg:D
en byggningsmann-kompis av meg frarådet å ha gips bak mdf, pga faren for at gipsplatene knekker, og bli hengende og dingle bak. for meg hørtes det litt tullete ut, men en kan jo ha det i tankene, og være forsiktig når du skrur ting inn i veggene etterpå!
Ka med spon - gips - mdf? kanskje spon bremser andre frekvenser enn gips?

ang. lufting. for en stund siden bodde jeg på en hybel som lå rett ved siden av en hovedvei. bygget var relativt nytt og veldig godt lydisolert. åpnet man vinduet var det voldsom støy fra trafikken. lukket man vinduet ble d så og si helt stille! og det til tross for at det var en lydisolert luftsluse. denne isolerte altså veldig mye lyd samtidig som den slapp inn luft.(riktig nok pga vifter som lagde undertrykk i rommet, men likevel.) det kan jo være noe å sjekke opp i!

har btw funnet på en bra løsning for å lydisolere vinduer, i tilfelle vinduet ikke lydisolerer nok fra før av!

lykke til med byggingen!

RuneW

0
21 Jan 2005
20.600
20
38
Sarpsborg
Skogs skrev:
her kan det bli nyttig å følge med tenker eg:D
en byggningsmann-kompis av meg frarådet å ha gips bak mdf, pga faren for at gipsplatene knekker, og bli hengende og dingle bak. for meg hørtes det litt tullete ut, men en kan jo ha det i tankene, og være forsiktig når du skrur ting inn i veggene etterpå!
Ka med spon - gips - mdf? kanskje spon bremser andre frekvenser enn gips?

Forklarte han deg på hvilken måte evt gipsplatene skulle knekke? Skjønte ikke helt dette jeg... Jeg har vurdert å lage spikerslag på de områdene det blir aktuelt å henge (tunge) ting. Mulig jeg vil vurdere dette enda sterkere nå.

Skogs skrev:
ang. lufting. for en stund siden bodde jeg på en hybel som lå rett ved siden av en hovedvei. bygget var relativt nytt og veldig godt lydisolert. åpnet man vinduet var det voldsom støy fra trafikken. lukket man vinduet ble d så og si helt stille! og det til tross for at det var en lydisolert luftsluse. denne isolerte altså veldig mye lyd samtidig som den slapp inn luft.(riktig nok pga vifter som lagde undertrykk i rommet, men likevel.) det kan jo være noe å sjekke opp i!

Vinduene er helt tette uten noen form for sluser (ble frarådet sluser på lydvinder, men dette dreide seg om vanlige sluser). Friskluft må jeg få fra annet hold...

Skogs skrev:
har btw funnet på en bra løsning for å lydisolere vinduer, i tilfelle vinduet ikke lydisolerer nok fra før av!

Ja, men så spytt ut da mann! Du har kommet til rett plass for å spre din kunnskap!