Rockwool DIY - Hvordan forhindre støv?

BeinarEkk

Medlem
15 Jul 2023
2
0
1
Hei. Jeg er hifi-entusiast og ellers omtrent nybegynner innen akustisk behandling av rom. Men virker veldig gøy å kunne prøve seg frem og lære ved egen prøving og feiling. Jeg har i første omgang en ambisjon om å få opp noen plater til å absorbere diskant of mid-range. Og etter hvert også noe bassfeller. ..til førstnevnte har jeg 3cm rockwool "lydplater".

Satte i gang, men så meldte ettertanke seg: hvordan sikre at platene er åpne og frie nok til å absorbere lyd effektivt, samtidig som støv fra isolasjonen sikres (100%) fra å komme ut i rommet?

Jeg har en datter med mild astma og det vil være uaktuelt å plassere inn i boligen dersom jeg forblir i tvil. Merket selv å bli påvirket i øyne og hals kun etter enkel tilskjæring av en prototyp (følger innstruks om å bruke maske for videre arbeid 😷)

Ved å google litt fant jeg i internasjonalt forum noen som anbefalte grønnsaksduk (slik som legges over jorden for å beskytte mot frost).

Andre som har erfaringer og kan bekrefte/avkrefte eller komme med andre seriøse forslag? Og da gjerne noe som er greit å få tak i 😁

(Kan ellers nevne at jeg hadde tenkt å dekke til platene med laken og en transparent/lysgjennomtrengelig rullegardin ..og denne skulle da males på, som et lerrett for estetikkens skyld 😅

Hilsen,
En interessert som ikke aner hva han driver med

16 Mar 2012
750
793
93
Akustikk er gøy å drive med. Blir utrolig store forskjeller som regel når det er riktig plassert. 3 cm er vel kanskje litt tynt, men vil jo ta ned toppen hvis den er litt skarp, så kan jo fungere. Bruker selv bark duk fra biltema rundt isolasjonen med topp resultat. https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/markduk/vevd-jorddekke-50-gm2-2000021389 . Ikke noe mer støv i luften enn normalt med denne duken rundt og er jo viktig at dette støvet blir holdt på plass. Har så pyntet med for eksempel høyttaler stoff.

Hvordan det blir rullegardin stoff og eventuelt maling utenpå vil påvirke har jeg ingen ide om, men ser for meg det muligens blir litt hard/tett overflaten.

Uansett lykke til med prosjektet. Fort gjort bli hekta på Akustisk 😂

BeinarEkk

Medlem
15 Jul 2023
2
0
1
Tusen takk for svar! Jeg skal definitivt prøve med slik duk. Er spent på resultatet selv.

Rullegardinen er ganske transparent, så er mer skeptisk til om den vil la seg male på. Valgte denne, da jeg tenkte at vanlig lerret-stoff sannsynligvis ville være for tett. ..Usikker på hva slags lerettstoff som brukes av de som selger ferdige bilder m. print i slike løsninger.

3cm er kanskje tynt ja, men platene er tettere en vanlig rokwool isolasjon.