REW måling, hvilke akustiske tiltak må til?

15 Aug 2016
168
18
18
Har nettopp satt opp anlegget, ikke tunet noe særlig, så er mer eller mindre plug and play.

Tenker på akustiske tiltak som jeg skal gjøre, i første omgang ikke i bassområdet, men absorbenter/diffusorer.
Første refleksjon, bak høyttalere og bak sofaen som jeg antar/tenker å sette opp tiltak?

Har kjørt noen målinger i REW, kan noen tolke og gi tilbakemelding?
(antar det er fasefeil i området75-110hz)

Venter i spenning :)

31 Jan 2007
1.392
608
113
Hei
Er dette med begge fronter ? Voldsom utfasing der, Har du kjørt noe RK her ? Ellers må du komme deg ut av den sitteplassen :)

Jeg ville først fått det til å spille så bra som mulig uten tiltak, for så å begynne med første refleksjon.
Begynn med fronter, ta Vs først for eks. så hs. Få disse til å spille så likt som mulig alene. Juster sitteplass om mulig, dersom du får problemer med utfasing.
Dette kan være noe tidkrevene, det er ikke mye bevegelse som skal til før lyden kan oppleves mye bedre.Tommefingerregel er 38% fra bakvegg i et vanlig rom.

Når fronter er på plass med eventuell demping, ville jeg begynt å legge til subb. Måle subber alene en og en til du finner plassering som måler/låter best.

Har du mulighet for skikkelig EQ ?

15 Aug 2016
168
18
18
Takk Karmann

Jeg har nå kjørt nye målinger, med kun frontene (Klipsch KL-650THX) og uten subwoofere.

Fått følgende resultater:

Høyre SPL

Venstre SPL

Høyre og venstre SPL

Waterfall høyre

Waterfall venstre

Waterfall begge

Decay

Høyre

Venstre

Begge

Kan konle opp Scherburn prosessoren med Crown effektforsterkere, alle har innebygget DSP

31 Jan 2007
1.392
608
113
Okey, du har en del nivå mellom 150-600hz ca. Hvor deler du fronter normalt ? Tenker de klipschene ikke har noe særlig under 80hz å gjøre.
Ville kanskje delt de av mellom 80-120hz en plass. Regner med hvis du spiller musikk at du bruker subb uansett ? Kan du legg ut med litt mere oppløsning på målingene ?
10db mellom er mye, slik som vist her :

1234.JPG

Det lurt å begynne med bassen, altså ha fokus på et mindre område av gangen, som vist på bilde mellom 20-600hz. Normalt ønsker/liker de fleste en stigende kurve mot bunnen, så ikke det låter flatt og kjedelig.

15 Aug 2016
168
18
18
Okey, du har en del nivå mellom 150-600hz ca. Hvor deler du fronter normalt ? Tenker de klipschene ikke har noe særlig under 80hz å gjøre.
Ville kanskje delt de av mellom 80-120hz en plass. Regner med hvis du spiller musikk at du bruker subb uansett ? Kan du legg ut med litt mere oppløsning på målingene ?
10db mellom er mye, slik som vist her :

Vis vedlegget 126188

Det lurt å begynne med bassen, altså ha fokus på et mindre område av gangen, som vist på bilde mellom 20-600hz. Normalt ønsker/liker de fleste en stigende kurve mot bunnen, så ikke det låter flatt og kjedelig.

Jeg skal få tatt noen nye målinger med litt lavere spredning i Hz
De er lagd for å sette delingen til 80hz, og det har fungert bra tidligere, subben har jeg tidliger hatt opp mot 120hz (har da benyttet en Dspeaker Cinema):

Syntes det er veldug vanskelig å integrere 4 subber, slik at dette spiller fint sammen.

31 Jan 2007
1.392
608
113
Du trenger ikke å ta nye målinger, bare gå inn å endre verdiene før du tar bilde.
På film så må subbene være med opptil 120hz siden er info i film helt opp til 120hz.

Står subbene på samme plass stacket ? Eller er de plassert forskjellige plasser ?
Ser i signaturen din at du har 2 forskjellige subber ? Det blir straks litt vannskeligere å integrere, men er fult mulig.
JEG personlig liker ikke for mange forskjellige subber :), du (kan) lager en del faseproblemer med det.
Klipsch subbene er portet mens de andre er lukket ?

15 Aug 2016
168
18
18
Ja, har to forskjellige typer subber.

Dayton 18" er lukkede kasser.
Klipsch 12"THX er portede kasser.

Om man skulle gå for bare to av de så vet jeg ikke hva jeg ville valgt......

Skal få endert bildene av de målingene jeg har tatt.

Er det alle målingene som er viktige, eller mest waterfall?

11 Jan 2007
6.036
60
48
Lukkede subber er vel ca 90 grader fasevendt kontra porta? Mulig jeg er på LITT tynn is, men mener jeg leste det en plass..

Ikke noe tvil om at dayton er rå subber, men hadde jeg skulle valgt hadde jeg satt klipschene sammen og fått høyere gain og spart penger til to til som jeg hadde puttet på andre sida... ;)

Sent from my iPad using Tapatalk

15 Aug 2016
168
18
18
Lukkede subber er vel ca 90 grader fasevendt kontra porta? Mulig jeg er på LITT tynn is, men mener jeg leste det en plass..

Ikke noe tvil om at dayton er rå subber, men hadde jeg skulle valgt hadde jeg satt klipschene sammen og fått høyere gain og spart penger til to til som jeg hadde puttet på andre sida... ;)

Sent from my iPad using Tapatalk

Usikker på det med fasen, men føler at det ikke sitter når de står på siden av hverandre.

15 Aug 2016
168
18
18
Da har jeg fått nye graferm fra 15-600hz

SPL og fase:

Høyre

Venstre

Begge

Waterfall:

Høyre

Venstre

Begge

Decay:

Høyre

Venstre

Begge

Kanskje det er lettere å få et bilde av disse målingene?

11 Jan 2007
6.036
60
48
Da har jeg fått nye graferm fra 15-600hz

Kanskje det er lettere å få et bilde av disse målingene?

Hvor stort er rommet ditt? Umiddelbart så slår det meg at det ser litt bassfattig ut i bunnen? Kan du ha noen faseproblemer i bunnen der? Dayton skulle jo gått mye dypere den det der? og Klipschene har jo en veldig output iallfall ned til 20 hz...?

23 Nov 2006
61
0
6
Du trenger ikke å ta nye målinger, bare gå inn å endre verdiene før du tar bilde.
På film så må subbene være med opptil 120hz siden er info i film helt opp til 120hz.
At LFE kanalen må være med opp til 120Hz er helt korrekt. Det behøver dog ikke gjelde for bass-management. Dog kan ikke alle recievere/dsp/etc. håndtere dette. Avhengig av hvordan frontene ruller av, ville jeg kanskje lagt delefrekvensen her rundt 84-86Hz. Men kun for bass -management, ikke for selve LFE kanalen, som i utgangspunktet skal spille fritt til subben fra 20-120Hz.