Retep`s lytterom. Hva blir neste...?

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Er liksom sånn story of my life om dagen..
Slik såg handen ut før jeg reiste til Kongsvinger idag
IMG_20221110_075252.jpg

Bare et par bandasje lapper over pinner og sår
Og slik såg handen ut etter turen til Kongsvinger..
IMG_20221110_125128.jpg

Pinnene ute fra handen men med ny operasjon i lillefinger. Betndelse og daukjøtt som de måtte få bort. Så ett skritt frem og et stort tilbake. Vil liksom ikke bare gi meg en opptur alene. De må jeg tydeligvis kjøpe og betale for selv. 🤘🤘🤬😭

Så da blir det gøy å få henta dac, håper jeg orker det i morgen, og så får jeg låne RIAA i morgen formiddag. Det gleder jeg meg til. Den andre kostbare RIAA'N jeg får i hus. Denne med rør så spennede helg blir det.
last ned (11).jpeg

Allnic 1202 heter denne spennende saken.

• Like
Reactions: Danke

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Heldig du. Får gratulerer med ny DAC da. Kos deg!😊
Takker Christian.

Både dac og RIAA kom inn døren i dag. Så har litt å styre med. Allerede igang med testing av dac. Liten krabat med egen strømforsyning faktisk. Veldig spennede med en NOS dac. Tror ikke jeg har hatt det før. Ingen filter no nothing.
Koblet opp til Wiim mini. Ja streaming oppsettet mitt koster ikke stort. 😁

IMG_20221111_141638.jpg

IMG_20221111_140755.jpg

Så blir en flott helg dette tenker jeg.

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Planen i dag var en tur på platemesse. Handle litt å få seg en tur ut. Ble det slik... nope.. Hu jeg deler tak med hadde planlagt at "vi" skulle rydde garasjen. Få inn møbler fra terrassen ol. 2 dager etter en operasjon liksom. Vel jeg varte i nøyaktig 5 min før smerter ble for mye både i beina og handen. Så da går nok resten av dagen med til absolutt ingenting. Når jeg har en dårlig dag gidder jeg ikke å styre på med plater heller. Blir for mye gåing rett og slett.

Da er det greit å ha en ny dac å teste. Fikk kobla denne opp igår og definitivt en helt annen klang i denne. Tror den passer bedre til de Phillips miniwatt ecc88 som jeg har. Så får se om jeg gidder å bytte rør til kveldens lytterunde. 😁

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Så har man handla litt igjen. Ny nr 2 platespiller er på vei.
Ett 5.0 høyttaler system er avtalt kjøp på
Og så sitter jeg å titter på en kino amp. Blir ingen stor kino, men en tv og 7 evnt 9 høyttalere blir det nok...

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Da kom omsider den nr 2 spilleren. Og tradisjonen tro så var ikke dette noe vel overveid avgjørelse. Så jeg bestemte meg raskt for at denne skulle jeg bare legge ut igjen for salg. Det er hemmelig en betydelig oppgradering på forsterker siden som frister noe helt sinnsykt. Men jeg måtte jo se hvordan denne spillte siden min hovedspiller også er des fra samme merke. Origin Live.

Vel fikk omsider koblet til og fikk lyd i den. Joda spillte godt den. Men jeg måtte jo selfølgelig gå over den. Så med litt justering av arm hit og dit, pickop hit og dit, stifttrykk og plutselig. Der kom den deilige lyden fra Origin Live som jeg er vant til. Gud bedre den som kjøper denne Aurora Gold fra meg gjør et scoop!
IMG_20221119_221254.jpg

Spiller (motor) er oppgradert. Armen er fullt hotrodda fra Origin Live og har fått flere oppgraderinger i tilegg.
Nesten ny Ortofon 2m bronze

Og denne spiller virkelig godt nå.

Hovedriggen låter bedre og den skal få seg en liten oppgradering den også. Men det er litt gøy å se hva man kan gjøre av kupp det ute. Hadde jeg ikke hatt den større Origin Live så hadde jeg nok aldri solgt Aurora.

IMG_20221119_221752.jpg
IMG_20221119_221752.jpg

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Hoved platespiller har fått seg en liten tur til analog Lab for bytte av pickup. Var egentlig svært fornøyd med den som sto på, men salg av den og en ok pris på den nye så ble ikke mellomlegget for ille. At jeg har hatt lysst på den siden i sommer hjalp naturligvis ikke.
IMG_20221127_175950.jpg

Her kommer den nye på som jeg fikk mld om var ferdig idag. Får den levert på døra. Slikt sender man jo ikke.

• Like
Reactions: chrisand25

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Peter gjør ting for første gang del.... Si det..

Dagen idag så har jeg brukt på den Origin Live Aurora Gold platespilleren jeg har til salgs. Har holdt på noen timer med denne nå og hver gang jeg gjør noe så resulterer det i litt bedre lyd.

I dag var det på tide å sjekke oljen i lageret som stanga til sub platter står med i. Men først en test. Tok av tallerken og gav sub platter en dytt. Jo den gikk rundt men ikke så langt. Siden den ikke er så tung så tenkte jeg ikke så mye på det.

Opp med sub platter og så ned med en Q tips.
Resultatet....
IMG_20221130_114828.jpg

Jada der var det en del ja..
Gjorde dette med sikkert 15 Q tips før jeg ikke fikk mer drit på den.. Så brukte jeg rene Q tips som jeg dyppa i isopropanol og rensa innvending.. Og holdt på med dette noen Q tips til de kom opp rene. Var mye gunk inni der gitt.
IMG_20221130_121911.jpg

Så står det i manualen at jeg skal ha i 10 dråper olje.. Så da gjorde jeg det. Så skulle jeg senke sub platter tilbake og da titte etter olje på toppen. Trur 10 dråper var perfekt. For 2 dråper til så rant det litt over. Da tørka jeg bort det og tørka stanga og holdt på med dette til det ikke rant over igjen. Det som da plutselig slo meg var at før jeg bytta olje. Så da den stanga klunk ned i botnen. Nå så siger den saaaakte ned... 😁

Etter dette så rensa jeg sub platter kanten og belte. På beite var det også mye drit. Så fikk pulley en runde med isopropanol og Q tips.

Dette tok vel tilsammen litt over en time.
Resultatet er at nå snurrer sub platter nok 10x lengre på samme dytt. Og med tallerken oppå så er det nesten som om den går evig.

Kjempegøy å få dette til. Og lydmessig så ble det også en opptur. Jevnere gange rett og slett.

Anbefales

Vedlegg

• IMG_20221130_130349.jpg
    IMG_20221130_130349.jpg
    3,1 MB · Sett: 30

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
De siste dagene har jeg fått leke med et par høyttalere uten delefilter. Det har vært en svært morsom tid. Det er utrolig så mye en 0.5 db har å si på voicing.

Fikk satt opp høyttaleren rimelig fort da konstruktør hadde noen ideer om hvor man skulle dele. Men det å sitte å dra litt i spakene på bass og diskant var node gøy å utfordrende. Siste timene i går så satt jeg faktisk å justerte for hver låt... Så ja har man muligheten så.... Litt usikker på om dette var noe for meg siden man blir sittende å endre hele tiden. 😂

Men at man kan få god lyd ut av en liten pott kroner om man får hjelp til å kjøpe elementer og designe /lage kabinett er helt sikkert.

IMG_20221204_191206.jpg

IMG_20221205_185749.jpg

16 Mar 2012
750
793
93
De siste dagene har jeg fått leke med et par høyttalere uten delefilter. Det har vært en svært morsom tid. Det er utrolig så mye en 0.5 db har å si på voicing.

Fikk satt opp høyttaleren rimelig fort da konstruktør hadde noen ideer om hvor man skulle dele. Men det å sitte å dra litt i spakene på bass og diskant var node gøy å utfordrende. Siste timene i går så satt jeg faktisk å justerte for hver låt... Så ja har man muligheten så.... Litt usikker på om dette var noe for meg siden man blir sittende å endre hele tiden. 😂

Men at man kan få god lyd ut av en liten pott kroner om man får hjelp til å kjøpe elementer og designe /lage kabinett er helt sikkert.

Vis vedlegget 245700
Vis vedlegget 245701
Så spennende ut de talerne der. Gøy med selvbygg! Har bare drevet med passiv deling selv, men skal kjøre aktivt på nye frontene mine. Veldig spent på det og tror det blir skikkelig artig, men kan jo fort bli som du sier at man bare ender opp med å justere. Må lære nye ting også siden ampene jeg skal bruke har innebygget dsp. Hadde det vært minidsp hadde det jo vært en "lek". Går nok fint når jeg får satt meg ned😊

• Like
Reactions: Retep

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Så spennende ut de talerne der. Gøy med selvbygg! Har bare drevet med passiv deling selv, men skal kjøre aktivt på nye frontene mine. Veldig spent på det og tror det blir skikkelig artig, men kan jo fort bli som du sier at man bare ender opp med å justere. Må lære nye ting også siden ampene jeg skal bruke har innebygget dsp. Hadde det vært minidsp hadde det jo vært en "lek". Går nok fint når jeg får satt meg ned😊
Spennde prosjekt det du holder på mrd. Lærte mye på ett døgn med minidsp. Så om jeg skulle gjort det med et annet system så hadde det nok tatt lenger tid.

Dog så er 1-2 ordens filer det samme uansett hvilket program man bruker.. Så tipper det gjelder å finne ut hva man trykker på først og fremst.

Ble sittende å spille musikk igjen med Ø Audio Icon idag. Greit med en pause fra de, men gud bedre så digg det var å få de på igjen. Håra på armen røyste seg....
Blir romjul lytting her hos med 26 des om det kommer litt folk. Johnny skulle prøve å få til en tur. Bare å komme du også om du har mulighet. Ta med far også.. 😁

16 Mar 2012
750
793
93
Spennde prosjekt det du holder på mrd. Lærte mye på ett døgn med minidsp. Så om jeg skulle gjort det med et annet system så hadde det nok tatt lenger tid.

Dog så er 1-2 ordens filer det samme uansett hvilket program man bruker.. Så tipper det gjelder å finne ut hva man trykker på først og fremst.

Ble sittende å spille musikk igjen med Ø Audio Icon idag. Greit med en pause fra de, men gud bedre så digg det var å få de på igjen. Håra på armen røyste seg....
Blir romjul lytting her hos med 26 des om det kommer litt folk. Johnny skulle prøve å få til en tur. Bare å komme du også om du har mulighet. Ta med far også.. 😁
Ja er spennende hos meg😂. Gleder meg skikkelig. Minidsp er fin og bruke. Tukla mye med det. Har sittet litt med hypex sin dsp og funnet ut mye. Skal ha tredje ordens filter og da var det litt mer jobb. Måtte legge først et 1ordens uten q og så et 2 ordens oppe på den med q 0.71 mener jeg. Mulig det var motsatt. Uansett litt å lese på. Printet ut manualen på jobb, så klar når jeg får satt meg ned.

Tror jeg er opptatt med julelunsj hos mor og far på starten av dagen, men brodern skal vel til Gardermoen iløpet av den dagen, så når kl tenkte du? Takk for innbydelsen

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Ja er spennende hos meg😂. Gleder meg skikkelig. Minidsp er fin og bruke. Tukla mye med det. Har sittet litt med hypex sin dsp og funnet ut mye. Skal ha tredje ordens filter og da var det litt mer jobb. Måtte legge først et 1ordens uten q og så et 2 ordens oppe på den med q 0.71 mener jeg. Mulig det var motsatt. Uansett litt å lese på. Printet ut manualen på jobb, så klar når jeg får satt meg ned.

Tror jeg er opptatt med julelunsj hos mor og far på starten av dagen, men brodern skal vel til Gardermoen iløpet av den dagen, så når kl tenkte du? Takk for innbydelsen
Når du må legge filter oppå filter så ser jeg at det blir utfordrende.. Hos meg skjer det mellom 12 - 18 i utgangspunkt.. Kan nok holde på utover lenger, men måtte sette en tid da flere er opptatt på kvelden.. Velkommen er du

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Når du må legge filter oppå filter så ser jeg at det blir utfordrende.. Hos meg skjer det mellom 12 - 18 i utgangspunkt.. Kan nok holde på utover lenger, men måtte sette en tid da flere er opptatt på kvelden.. Velkommen er du
Ser hva vi får til. Kan nok bli litt snaut med tid og du er sikkert forsynt utpå kvelden. Hører fra meg 😊👍

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Vel... Ny brukt forsterker på plass. Liler jo å teste litt. Og denne har jeg hatt lysst til å teste en stund back in the days. Så når den dukka opp til en ok pris, fy søren det er mye overprisa på finn om dagen, så slo jeg til.

Fikk koblet den opp dagen den kom og det var det jeg rakk. Før kroppen sa stopp.
Men er bedre form i dag. Så da skal vi se om den passer i oppsettet og til ørene mine.
Testa loudness og bass justeringen bare for å se hvor de jobber og slik såg det ut.
IMG_20221215_113035.jpg

Kurven i midten er uten. Nederste er med bass på minimum. Og øverste er bass å null og med loudness.

IMG_20221215_122804.jpg

Har pynta bittelitt til jul. Og lager til for besøk i julen om det kommer noe folk. Skal ha åpen dag en dag i romjula. 2 el 3 juledag.

Vedlegg

• IMG_20221215_122637.jpg
    IMG_20221215_122637.jpg
    2,4 MB · Sett: 29

Retep

0
7 Feb 2005
3.679
573
113
Ullensaker
Snart inn i juleuka. Er noen pakker på vei som blir årets julegave fra nissen til Peter. Håper de kommer frem..

Selger unna litt utstyr som ikke brukes eller som ikke passer inn med anlegg eller ører. Har hatt rør amp de siste ampene og prøvde nå en transistor. Det som er helt klart er at denne R+A Power Plant Balanced er kjempegod men jeg må ha rør i oppsettet.
Blir ikke det samme for meg uten. Så vi får se hvilken vei hifitoget går...

IMG_20221215_142815.jpg