Pris på JVC DLA-RS520E etter min avdøde bror

7 Okt 2008
3
2
1
Hei!

Min bror var skikkelig hjemmekinoentusiast og hadde den fete hjemmekinoen i kjelleren. Dessverre gikk han bort, så jeg tenker å hjelpe foreldrene mine med å bli kvitt utstyret så andre kan få glede av det, fremfor at det støver ned.

Jeg har plukket ned projektoren, og den finner jeg faktisk lite info om på nett. Hva tenker dere er realistisk pris på finn for en JVC DLA-RS520E projektor hvor lampa har gått 1004 timer. Fungerende fjernkontroll og den fungerer akkurat som den skal. I følge chatgpt så kosta den 7000 dollar da den kom, men jeg vet ikke om det stemmer. Håper det er noen entusiaster som kan hjelpe meg :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
349
83
46
www.avforum.no
Kondolerer for broren din. Når det gjelder RS520 var jo dette "top of the line" når den kom i 2017, men er en Full-HD-projektor uten støtte for 4K, så du får nok dessverre ikke alt for mye for den nå. Anbefaler å sjekke Finn.no, der du kan se etter pris på typisk X7500, som er navnet på modellen i "consumer"-variant (RS520 er custom install-modellen). Fant ingen tilsvarende på Finn.no nå, men ser f.eks. DLA-X5000 ligger ute for 13000, som er en tidligere modell, så kanskje du klarer å få 10-15000 for denne? Avhenger i stor grad av om du finner en JVC-entusiast, for sortnivået på X7500 er jo noe av det beste JVC har levert historisk sett... Greit å nevne at sommertid ikke er beste periode for projektorsalg, så får du ikke napp nå er det sikkert større muligheter mot høsten / vinteren. Her er en test hos Lyd & Bilde, men den er dessverre bak en betalingsmur: https://www.lydogbilde.no/test/jvc-dla-x7500/.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
349
83
46
www.avforum.no
Den har noe som heter 4K E-shift, men ingen støtte for 4K-signaler. E-shift betyr egentlig bare at den flytter på pikslene slik at den emulerer høyere oppløsning, som gjerne var litt fancy før ekte 4K ble standard, men som nevnt ingen støtte for 4K dessverre.

• Like
Reactions: fandango

Jan B

0
13 Jan 2012
2.508
126
63
^^ Den har vel strengt tatt støtte for 4K input?

Det står jo den er kompatibel med 2160P/60?

1080P native ja, men den «tar imot» 4K signaler, og har vel også en HDR funksjon?

Og 620 var vel toppmodellen?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
349
83
46
www.avforum.no
Ja, du har selvsagt rett, er DLA-X5000 som var problematisk med tanke på at den kun hadde 10Gbps, glemte at denne hadde fått 18Gbps-port. Samtidig har den ingen HDR tone mapping, så alt av 4K HDR vil jo bli veldig mørkt, men en kan jo da eventuelt kjøre madVR eller tilsvarende, alternativt LLDV Dolby Vision via en HDfury. Dette gjør den sikkert mer aktuell for en del JVC-entusiaster, så kan sikkert prøve 20k i så fall og heller se hvordan markedet responderer.

• Like
Reactions: Jan B
24 Apr 2003
2.507
19
38
Kondolerer så mye med din bror.
Jeg har selv samme prosjektor som jeg kjører med 4K signaler hele tiden, er ikke spessielt plaget med at det er mørkt bilde heller.
Kjører 4K SDR fra Apple TV og UHD Bluray spiller. Jeg ga 26000kr, mener jeg det var, brukt for noen år siden, det var med stativ, men pære hadde gått en del mer. Disse pærene holder seg veldig bra lenge, har kjørt ca. 3500 timer før bytte og det har nesten ikke hvert noe fargeskift og overaskende lite tap av lys. Siden JVC projektorer har gått så hinsides opp i pris de siste årene så tipper jeg de holder seg godt i pris. Enig med Lygren at et sted mellom 15000-20000 hvis du finner rett kjøper. Selv nytt er det ikke mye(om noe) som slår denne projektoren før man må ut med over det dobbelte.

11 Okt 2005
1.734
2
38
Hei!

Min bror var skikkelig hjemmekinoentusiast og hadde den fete hjemmekinoen i kjelleren. Dessverre gikk han bort, så jeg tenker å hjelpe foreldrene mine med å bli kvitt utstyret så andre kan få glede av det, fremfor at det støver ned.

Jeg har plukket ned projektoren, og den finner jeg faktisk lite info om på nett. Hva tenker dere er realistisk pris på finn for en JVC DLA-RS520E projektor hvor lampa har gått 1004 timer. Fungerende fjernkontroll og den fungerer akkurat som den skal. I følge chatgpt så kosta den 7000 dollar da den kom, men jeg vet ikke om det stemmer. Håper det er noen entusiaster som kan hjelpe meg :)
Kondolerer med broren din.

Jeg har en JVC DLA-RS520. Jeg kjøpte ganske tidlig etter den kom i 2017. Det er en fantastisk projektor synes jeg. Så lenger opp i tråden her at det var litt forvirring rundt 4K støtte. Den har støtte for 4K, kan ta imot 4K, og i HDR til og med. Jeg har sett mye film på den og også gamet i 4K. Selve panelene er ikke i 4K, den tar imot 4K signaler, opp til 60hz (bra for gaming), men det bruker altså E-shift for å skape 4K bildet. Dvs at den flytter panelene (slik jeg forstår det) litt lynraskt slik 4K "effekten" oppnås. Jeg synes det faktisk funker ganske bra. Jeg har nå en ekte 4K projektor, som ikke bare tar imot signalet, men også har ekte 4K paneler. Personlig synes jeg RS-520 gjør en bra jobb med sin E-shift - dog det er ikke like skarpt som min nye projektor med ekte 4K paneler.

HDR på den projektoren kan være problematisk. Jeg har et totalt sortmaskert rom, og et lerret som ikke er alt for stort, så etter en kalibrering så ble HDR "bra". Ikke på nivå med min nye, men jeg brukte HDR på den faktisk.

Ingenting av dette teller noe når du skal legge den ut for salg, da du ikke kan kontrollere hvem som skal bruke den, i hva slags rom og til hva. Det var en dyr entusiast projektor da den kom. Prisen for den nå vil nok kanskje avhenge litt av hvor mange timer lampen i den har gått, er den der tiden den skal byttes så er det negativt for budet du får, og er den relativt ny så vil det kanskje være positivt. En ny lampe koster nemlig en del tusenlapper. Du kan sjekke antal lampetimer i menyen et sted, under info, eller hva det heter. Jeg ville prøvd meg på et sted mellom 15-20.000 først og så sett. Du trenger jo bare den ene kjøperen... :) Og så heller gått ned hvis det ikke funker.