Preview av NEC HT-1000

30 Des 2002
5.632
5
38
Hei,

Hadde gleden av å få en demostrasjon av NEC'en hos J. E. Lygren foregående helg. Takk til Lygren for en meget hyggelig samtale og demostrasjon.

Jeg så frem til denne demostrasjonen fordi jeg vet at NEC alltid konsturerer projectorer med tanke på spesielt video og ofrer ikke som mange andre fargekvalitet for ekstra lysutbytte. NEC sine tidligere meritter består av produksjon av noen av de beste projectorene noensinne laget de siste 15 årene spesielt med tanke på video-kvalitet.

Jeg er en 3-rørs bruker, og vil ikke lage denne ytringen til en sammenligning mellom lampe og rør-projectorer. De har begge sine sterke og svake sider - det kommer an på hvilke kriterier du legger vekt på.

De siste 10 årene har jeg testet stort sett det meste av projectorer - også de digitale, og de har alle sett helt 'digtale' ut for meg, med generelt flatt bilde(dårlig kontrast), dårlige farger, ukorrekt gamma, utvasket og svært dårlig sortnivå.

HT-1000 har blitt hyppet veldig på internet, og det har jeg sett mange ganger tidligere om digitale projector også. Derfor var det svært positivt å se at NEC har klart å lage en digital projector som har forbedret mye på de svakhetene som tidligere har vært svært tilstedeværende på digitale projectorer. Nå er jeg selv svært fokusert på primærfarger og riktige hudtoner, så det var en fryd å se NEC'en som produserte gode hudtoner og en nydelig rød primærfarge(noe som få projector og tv'er gjør).

Sammenlignet med f.eks. Hitachi 5500, Sony 12HT, Sony 10HS osv., så er de latterlig dårlige med tanke på kontrast, fargetemperatur og sort-nivå sammenlignet med NEC HT-1000.

Jeg er ikke noe spesielt sensitiv til regnbuer, og dette var heller ikke noe problem for meg med NEC'en. Jeg så det ett par ganger, men klarte ikke å framprovosere det, og det var ikke noe distraherene ved titting.

De som vurderer å kjøpe en digital projector, skylder seg selv å ta en titt på NEC HT-1000. Håper selv på å få testet den ut noe mer.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Hei Per!

Takker for informativt innlegg. Fint å få med en av de fremste innen CRT her i landet på forumet!

For de av dere som ikke vet det; Per Ødegaard selger brukte, serviceoverhalte CRT projektorer. Kontakt ham for svært gode priser og sikker handel!