Popcorn salt/tilbehør/utstyr osv

9 Nov 2003
5.530
0
36
KIMSIZE skrev:
Hm, jeg må si jeg er totalt uenig. Jeg syns ikke micropop (papirpop) kan måle seg med popcorn poppet i kjele. Er jo ikke noe smak på micropop. Og ja, jeg har smakt mange forskjellige micropop typer (fordi jeg av og til er for lat til å lage skikkelig).

Det jeg mener for min del er at jeg synes ikke popcorn laget i OBH maskinen blir særlig vellykket grunnet den blir for seig, det skjer ikke når en bruker micropop, mulig OBH har for mye (eller lite?) varme?

Det å bruke kjele har jeg ikke prøvd på mange år og det kan godt være det gir bedre resultat enn OBH (og micropop)... men smaken må uansett tilpasses med salt og krydder. Selv synes jeg micropopcorn med f.eks. chedar krydder og litt ekstra salt fungerer helt greit, men er alikevell åpen for forbedringer så jeg skal prøve i kjele :)

3 Sep 2005
4.871
0
36
41
KIMSIZE skrev:
Mye av smaken er jo rett og slett selve popcornet. Og her syns jeg det er store forskjeller ute og går. Jeg har testet så og si alle jeg har kommet over opp igjennom årene og den jeg liker best er Orville Redenbacher som er nevnt tidligere i tråden. Denne hadde de på Rema en stund før de plutselig sluttet å føre den :evil:
Ellers så er jo selve poppingen en kunst i seg selv, jeg har prøvd flere maskiner blant annet denne nevnte fra OBH Nordica. Jeg syns den var helt grei men best resultat får jeg rett og slett i en vanlig jerngryte. Jerngryter holder bedre på varme enn nymotens teflongreier. Jeg popper på ganske høy varme med en blanding av smør og olje. Først litt smør som stekes nøttebrunt deretter popcornet før jeg fyller på med litt olje. Salt hiver jeg direkte på cornet før de popper så saltet skal komme "inni" popcornet. Og så er det jo om å finne det perfekte tidspunktet mellom ferdig popping og brent popcorn.

Vel, dette ble jo nesten en avhandling, men det er ihvertfall slik jeg popper popcorn :-D

GENIALT! Dette skal prøves i kveld!!!

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
kftosberg skrev:
Men da er jo spm til deg KIMSIZE... Hva gjør du for at dine sprettkønn blir så gode.. Jeg er ihvertfall på jakt etter den alltid så gode kino popcornet. Som ikke er til å få til....føler jeg.

Sprettkønn :mrgreen: Utrykket er herved adoptert. :-D

3 Sep 2005
4.871
0
36
41
tols1 skrev:
Sprettkønn :mrgreen: Utrykket er herved adoptert. :-D

kan ikke se at det foreligger en adoptiv søknad noe sted.....:-?

selvfølgelig kan du bruke det....bare hyggelig å kunne bidra til et større vokabular.

3 Sep 2005
4.871
0
36
41
KIMSIZE!

Trikset ditt funker som bare det.. Nå har jeg også endelig fått gode popcorn i heimen...

Tusen takk.

tols1

0
2 Jan 2006
16.663
1
0
kftosberg skrev:
kan ikke se at det foreligger en adoptiv søknad noe sted.....:-?

selvfølgelig kan du bruke det....bare hyggelig å kunne bidra til et større vokabular.

uhm, jeg visste ikke at det var krav om skriftelig søknad ;)

Her i distriktet brukes nemlig "kønn" som betegnelse på korn av forskjellig slag. Frokostblanding/musli kan gå også under betegnelsen "kønn".

Ikønn derimot betyr ekorn, eller ikon. Et ikon på skjermen blir derfor ekorn...

3 Sep 2005
4.871
0
36
41
tols1 skrev:
uhm, jeg visste ikke at det var krav om skriftelig søknad ;)

joda, 3 eksemplarer 3 uker før...Nei selvfølgelig ikke. Bruk i vei. Trudde nesten dette var et utbredt uttrykk i Trysil..

tols1 skrev:
Her i distriktet brukes nemlig "kønn" som betegnelse på korn av forskjellig slag. Frokostblanding/musli kan gå også under betegnelsen "kønn".

alltid godt med en bolle med kønn, meld og syltetøy..

VELDIG OFF TOPIC.....sorry....

tols1 skrev:
Ikønn derimot betyr ekorn, eller ikon. Et ikon på skjermen blir derfor ekorn...
.

11 Feb 2006
3.765
0
0
kftosberg skrev:
KIMSIZE!

Trikset ditt funker som bare det.. Nå har jeg også endelig fått gode popcorn i heimen...

Tusen takk.

Kjempebra. Hyggelig å høre at andre kan få glede av små tips i hverdagen :)

28 Apr 2007
51
0
0
Great Northern Popcorn

Hvis det er noen som er intresert i å prøve GREAT NOTHERN POPCORN kan jeg skaffe dette. Det er 6 oz pakker ferdig med popcorn,coconut oil og butter flavord salt.Kan brukes i komersielle popcornmaskiner, gryte på komfyren og husoholdnings popcorn maskiner.
Send en PM.

250.jpeg

Hobben

0
3 Jan 2011
663
0
16
Popcorn smørkrydder

Hei,
da er det min tur til å blåse nytt liv i tråden :)

Som så mange andre er synes jeg popcorn tilhører filmopplevelsen, særlig smørpopcornet.
Har googlet rundt om hva som er det beste krydderet for å oppnå "kinopopcorn-følelsen" og svaret kommer alltid tilbake til "Flavacol"
Problemet er bare at det er latterlig vanskelig å finne dette i Norge, og e-bay/amazon vil ha latterlige summer for frakten.

Har bestilt en kartong uansett, sånn bare for bare for morro skyld ;-)
Dette havna da på rett under 200 kr for 1kg, forsåvidt ikke galt, men 24usd gikk til frakt, krydderet kostet bare 7usd....

Noen som vet om noen som gode krydder i Norge?

Har fått til gode blandinger med ekte smør og veg.oljer, men ettersom jeg ser film stort sett hver dag så synes det fort på "magamålet" (tried and true ;-))

Kjør debatt,
Hilsen Hobben

Pairak

0
1 Jun 2012
9
0
0
Da kan vel jeg også dele det jeg har. Bestillte nylig følgende ifra en leverandør (en som selger til kinoer o.l.). 23,7kg Korn. 2KG Flavacol smørsalt og 120stk enkelpakninger med gul Kokosolje. Allt dette kostet meg ca 950kr incl MVA. Frakten ville hvert på 500 for å få det til Sarpsborg men jeg fikk en til å hente det direkte ifra lageret dems. Snakker også for tiden med en i USA som kan fikse meg smørtopping (som den typen du kan få på popcornet i kinoene i USA). 1 gallion av dette + en gallion (ca 4 liter) med kokosolje inkl frakt vil koste meg ca 135$, men toll og mva kommer i tillegg. Ser også litt på å importere en popkorn maskin ifra statene, den rimligeste du får her i norge er gjerne 4500 eksl. frakt for 4oz. Kan skaffe en 8oz for ca 3100 inkl allt ifra statene, men hvis noen andre ønsker å prøve dette, husk å sørge for en strømkonverter.
Man kan faktisk fikse seg god popcorn her I norge, men det er klart, det koster og det er en del arbeid, men hvis man vil er det mulig =)

uGn

0
11 Sep 2003
3.538
0
36
Halden
Har selv flavacol smørsaltet (gul 'melkekartong'), veldig fornøyd med det :)

Pairak: har du fått testet popcornet og tilbehøret? Bruker idag kokosolje kjøpt på glass i helsekosten, fungerer greit men hadde vært morsomt å testet de du har kjøpt der.

Si ifra hvis du vil selge litt korn og kokosolje :)

Pairak

0
1 Jun 2012
9
0
0
Er desverre ikke interrisert i å selge det jeg har (Ønsker at det skal vare lenge hehe). Men Jeg også prøvde vanlig hvit kokosolje før jeg fikk tak i den gule, og tro meg, den gule er myyyyye bedre. Syntes alltid at den hvite hadde en rar bismak, den er borte i den hvite. Bruker gjerne en Jern kjele, har en pakning olje i bunnen, varmer så opp med middels varme, når oljen har smeltet så blander jeg inn ca 1,2dl korn, blander det godt med oljen, så tar jeg ca 3/4ts - 1ts med salt, blander in, setter på lokk og rører det med jevne mellomrom til det er ferdig. Etter på har jeg det i en plast bolle, heller på 3/4ts salt igjen, og blander godt. Fiks ferdig popcorn kinoene blir missunelig på =). Hvis du ikke har induksjonsplate vil jeg anbefale en Whirley-Pop Stovetop Popcorn Popper.

25 Sep 2008
1.135
0
16
paperboy73 skrev:
Skal ha barnefest. Noen som vet hvor en får tak i store popcornbeger i papp?

popcorn.no

Du må kjøpe hele kartonger der. Litt usikker på hvor mange det er i hver kartong men sikkert en del hundre.

Mvh
Peter

13 Feb 2009
9
0
0
Hvor får man tak i skikkelig billige popcorn-korn, da? Har gått en tur i innvandrersjappa, og der fikk jeg en ganske stor poste til 25 prosent mindre enn Maaruds standard upoppede popcorn.
Men, kunne tenke meg å kjøpe opp en stor sekk skikkelig billig. Hvor?

Gøran

0
2 Apr 2003
998
0
0
Etter å ha ventet en stund har jeg fått tilbakemelding fra Popcorn compagniet AS at de nå har klar en startpakke med popcorn for hjemmekino:-D De har satt sammen en pakke med 5 kg mais, 1 kg kryddersalt, 30 stk porsjonsfett og 20 popcornbeger som er er beregnet på salg til privatpersoner. De selger også mais og porsjonsfett for etterforsyning.

Jeg har vært i kontakt med Nina Fykse hos Popcorn og hun kan kontaktes på nina@popcorn.no.

Gøran

p.s.
Jeg er ikke tilknyttet Popcorn compagniet AS. Jeg er bare en av mange som har lett etter en enklere kilde for tilgang til popcorn og tilbehør uten å måtte ty til import.