Pneumatisk sylinder eller lignende til åpning av luke?

16 Jul 2003
5.792
0
36
Jeg har en luke foran min Barco Graphics 808, siden støv, snuter og små fingre da blir holdt litt mer utenfor. Men det er ikke så proft å måtte åpne den manuelt når lerretet skal komme ned automatisk (når alt er ferdig om noen dager) med en gang prosjektøren blir slått på. Jeg leter etter en motor som fungerer sånn: Når styrestømmen kommer på, går den i åpen stilling, og der blir den stående til styrestrømmen slå av. Da går den tilbake til lukket stilling. Har noen en idé til hva jeg kan bruke?

På forhånd takk!

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
44
Regner med motoren helst skal være 230VAC? Dersom du har tilgang på 12V hadde jeg nok tenkt hardt på å bruke en vindusviskermotor. Hvor stor "plass" har tilgjengelig for denne mekanismen?

Mirage

0
20 Nov 2003
5.793
2
38
41
Tanke:
Du kunne jo benyttet deg av spenningen på lerretmotoren til å drive en nedgiret motor, slik at luka er i åpen posisjon samtidig som lerretet er helt nede, og vice versa...
Kombinèr mitt og AK`s forslag :)

16 Jul 2003
5.792
0
36
Jeg kan kjøre på alle slags volter, fra 12, via 110 og til 220. Men vinduspussermotor ville blitt en litt merkelig filmkveld - opp, ned, opp, ned... Som sagt skal den være åpen når strømmen er på og lukke seg når styrestrømmen fjernes. Dette må skje automatisk, ellers er det ingen vits. Og å følge lerretet går nok ikke, siden jeg mesteparten av tiden har det i en stilling som er mellom 1/3 og 1/2 nede (jeg kjører widescreen filmer i øverste del av lerretet og har svarte gardiner bak).

Mirage

0
20 Nov 2003
5.793
2
38
41
Mastiff skrev:
Men vinduspussermotor ville blitt en litt merkelig filmkveld - opp, ned, opp, ned...
Ikke veldig mye innsikt i bil :)
Jeg bygde om mitt lerret til motorisert med viskermotor, det er bare en vanlig motor som går på 12v, det er en mekanisk arm som gir "fram og tilbake"-bevegelsen...
Hvis du girer motoren til at "luka" er på topp når lerretet er i posisjon, er du reddet...

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
foreslår å:
droppe luke, kanskje heller bare ha en "ramme", der lyset kommer ut, men det ikke er like tilgjengelig å komme inn? enden på linsene er uansett langt utenfor fokusområde, så det vil ikke synes på bildet, hvertfall ikke støv, heller ikke normale fingermerker.

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
44
Men vinduspussermotor ville blitt en litt merkelig filmkveld - opp, ned, opp, ned

Ja, ikke sant.. :D Kanskje litt irriterende i lengden..

Som sagt skal den være åpen når strømmen er på og lukke seg når styrestrømmen fjernes

Tviler på du klarer dette uten å ha en extra styre enhet. I og med at luken skal være oppe så lenge det er spenning, ville jeg brukt en solenoid(el. magnet) til å holde den oppe. Denne vil slippe når strømmen forsvinner. Luken kunne deretter blitt returnert av et fjærsystem el.likn.

16 Jul 2003
5.792
0
36
Burre, jeg vet at det er en mulighet, men problemet er at det hender at våre barn har andre barn på besøk, og da foretrekker jeg å ha alt godt unna vei. Dessuten ser det så proft ut, syns jeg... :roll:

jfinneru, takk for tipset! Det var nok akkurat noe sånt jeg var på jakt etter! Jeg sender dem en e-post med en gang. :D