Platespillere levert av Tandberg.

6 Des 2009
228
0
0
Heisann.

Tandberg leverte i første halvdel av 1970 tallet et lite utvalg platespillere, ut fra prislisten finner jeg 3 stykker, en som heter SP 25, og så TD 150 og TD 165.
Etter som jeg forstår er SP 25 en Garrard spiller, mens TD 150 og 165 er Thorens spillere.
Men, så ser jeg at Garrard har en spiller som heter 125 SB, er dette samme spilleren som SP 25 til Tandberg, eller er det en annen utgave ?
Hvordan er en Garrard 125 SP spiller, er det bra kvalitet ?

Bill

karlk

0
26 Jun 2005
40
0
0
Styr unna Garrard! Dårlig lyd - spiser plater. Skjønner ikke at Tandberg leverte disse spillerene med sine kvalitetsanlegg, men Garrard hadde et slags godt rykte i den tida.

Skaff en av de andre - legg f.eks merke til spilleren som ble på med TR 220 g og gc kombianlegg. Det var en Dual 1225, - en kvalitetsspiller som slår moderne Rega P2 og P3 i standardutgave. Er du ute etter spiller så kan du finne en slik på brukthandelen eller loppa. Jeg kjøpte en i sommer på Fretex, den kosta 50,-kroner. Krever en smule vedlikehold - erstatte en gummiknott til automatikken - men det er lett å få til.

Knallspiller, spesielt hvis det er Shure-element på den.

6 Des 2009
228
0
0
Hva med Thorens spillerne 150 og 165 ? Var de noe bedre ? Etter prislisten å dømme var det jo dobble prisen for dem, sammenlignet med Garrard.
Forsøker bare å lære litt.

Bill

6 Des 2009
228
0
0
Du sier Garrard spiser plater, og går ut fra det må skyldes stiften, noe annet kan jo ikke "spise" dem. Men, går det ikke an å sette en annen stift på en Garrard som ikke spiser plater, for eksempel den Shure stiften som skal være så bra ?

Bill

26 Sep 2007
78
0
0
Min første platespiller var SP25MKIV. Byttet til Shure element og den spilte veldig bra. Kan ikke huske at den spiste plater :) er noen år siden dette her...Kjøpte forøvrig TA300M forsterker, TCD310 kassettdeck og TL2520 høyttalere samtidig med platespilleren. Det ble starten på mange år med Tandberg morro:-D

6 Des 2009
228
0
0
Ok. Jeg har nemlig på handa en Garrard SP 25, Mk II, og er usikker på om jeg skal slå til. Forsøker å finne bilde av en Mk II, men ikke lykkes enda.

Bill

karlk

0
26 Jun 2005
40
0
0
Husker den upålitelige automatikken på sp 25 mk 4 som jeg kjøpte ny i 1975. Den levde sitt eget liv, slo seg av etter ønske, elle lot det være når plata var slutt. Slurvete og upresist bygd og mye rumble. PU-lift med såkalt demping for mykt løft/senk. Ikke mye mykt, stiften dumpet ned på plata med hakk som resultat. Ble fort kvitt den.

Tør ikke tenke på hva 35 år gjør med en slik mekanisme. Du får den vel for 20 kroner. Det er den verd så lenge du skal ha den til pynt.

6 Des 2009
228
0
0
Ja, nå får jeg vel så ørene flagrer for mitt kjøp. Det ble Garrard SP 25 Mk IV.

Men,... ja ikke slå meg i hodet for hardt nå.... stiften hadde falt ut av sitt feste, og slitt alle fire ledningene av under transporten. Dette har jeg forsøkt å lodde etter beste evne.
For å få dette til måtte jeg løsne de to skruene som holder armen, sånn at jeg fikk vendt den opp ned så jeg kom til. Etter dette monterte jeg det i sammen igjen og forsøkte å legge en plate på. Forsøkte uten strøm, bare snurret plata rundt med fingeren og la stiften forsiktig ned. I samme øyeblikk farer armen inn mot sentrum. Hm... for lite stifttrykk tenkte jeg, og økte dette. Nei, samme var det samme.... virker på samme måten som når man har spilt lenge og det til slutt blir liggende en "ulldott" på stiften så den ikke følger sporet.

Jeg har også satt strøm på, og da fungerer alt normalt ellers, og hatt den koblet til Huldraen for å høre. Stiften farer over plata, men bare svak ullen lyd kommer. Nesten som det ikke er noen stift der. Har også forsøkt forsiktig med fingeren og holde armen tilbake så den må gå i et spor, men samme resultat, ullen lyd, og bare svakt kan jeg ane at det er musikk det er snakk om.

Er det noen som har noen idé ?

Hilsen Bill

ulfsn

0
8 Mai 2005
1.708
0
36
Dette pleier å skje når stiften er ødelagt.Det kan høres ut til at reperasjonen kanskje ikke gikk helt som den skulle..

Når det gjelder øvrige spillere levert av Tandberg,så benyttet de.
Garrard,til et stykke opp på 60-tallet.
Micro Seiki (først på 70 engang.?)
Thorens (både på 60 og 70 tallet)
Dual (70 tallet)
Taya,som var eid av Toshiba. TT 5000 sitt opprinnelige navn var Taya C. (sist på 70 tallet) Laget i Japan.
Mvh Rune

6 Des 2009
228
0
0
Har omsider fått hele spilleren demontert, og skal snart i garasjen og blåse rent, og få løst opp gammelt fett, for det er det mye av der, og mekanismen går tregt.

Oppdaget forresten at det ikke finnes aktiv elektronikk i platespilleren, bare pickupens ledninger som går tvers gjennom og til forsterker.
Det visste jeg ikke fra før. Er alle spillere sånn ?

Bill

ulfsn

0
8 Mai 2005
1.708
0
36
Den eneste aktive formen for elektronikk i en platespiller,er motoren og ev strømbærende brytere.Automatikken er drevet av tallerkenen`s kraft,og skriver seg også da fra motoren.Pick-up genererer sin egen strøm ut til riaa,og er ikke knyttet til vanlig nett på noen måte.

Det er lurt av deg å fjerne gammelt fett.Dette er ofte det smarteste å gjøre først,da det vanligvis fører til at alt fungerer som det skal.Det er solid automatikk i spilleren din,selv om jeg ser at enkelte hevder det motsatte.Det er vel egentlig automatikken som er det beste på denne spilleren.
Personlig synes jeg den er morsom i lyden! Den er "livlig",men dessverre alt annet enn "korrekt".Relativt bassfattig,og temmelig tynn i mellomtonen.Det er også begrenset hvor mye det hjelper med bedre PUer,selv om det jo aldri er direkte bortkastet.-Men,som sagt;den er morsom,og den gjør et eller annet med musikken som fører til at det i grunn er ganske greit å høre på,men det er absolutt ikke noe i nærheten av hva vi kaller Hi-Fi.Den er likssom litt "radio fra femtitallet" å høre til,om det går an å skjønne en sånn anakronisme.(FM selvfølgelig)
Mvh Rune

6 Des 2009
228
0
0
Heisann, og takk takk.

Jeg har gjort den ren, og smurt litt også etterpå. Fikk lasted ned bruksanvisning, og der står det litt vedlikeholdstips også.

Mekanikken virker ikke helt sånn 100%, blant annet løftes tonearmen opp og så flyttes den ut fra plata et lite stykke før den så flyttes inn igjen, men den flyttes inn akkurat der den skal begynne. Så, sånn sett har jeg ikke noe å klage over.

Ja den stiften ja, det er noe for seg. Jeg har alltid tenkt at stiften var hele greia, der man fester ledningene. Men, nå har jeg lært at stiften er en ting, og har ingenting ledninger eller spoler i seg. Bare en helt ren mekanisk ting.
Og så har jeg lært at den sitter fast i pickupen, som omsetter de mekaniske vibrasjonene til elektriske signaler. Før trodde jeg pickup og stift var en fast enhet som ikke kunne skilles, altså at man ikke kunne kjøpe løs stift, men måtte kjøpe alt i lag.

Jeg aner jo ikke hva "min" stift er for noe. Om den er ny eller gammel, eller om den er til LP plater, eller til 78 plater. For det skal visst være forskjell på det.
Pickupen er en Pickering V-15 Micro IV, og på stiften står det DAT 3.
Når det gjelder stiften så har jeg tatt den ut av pickupen, snudd og vendt på den, og selve stiften virker "noe løs" i forhold til det røret (pinnen) som stikkes inn i pickupen. Skal det være sånn, eller er dette feil ?

I tillegg er DIN pluggen i enden på ledningen dårlig (holdt sammen med tape) så den må jeg skifte. Ledningen er også kort, så jeg tenkte jeg skulle sette en ny og lengre ledning på. Ser det er brukt kabel med skjerm for både høyre og venstre kanal, så er ikke sikker på at jeg har det, men ELFA har det.

Bill

ulfsn

0
8 Mai 2005
1.708
0
36
Den Pickeringen er den originale PUen disse spillerne ble levert med.De er relativt ofte ødelagte etter såpass mange år.De var ikke av de mest solide,selv om de faktisk SER litt imponerende ut.
Se om du får kontroll på automatikken først,og ta absolutt for deg kabelen.Om dette ikke hjelper,og egentlig uansett;bytt til en annen PU,og nål.Feks en Sure M75,M 91,eller M95.Alle disse passer greit til denne spilleren,og er i stand til å trekke litt mer ut av den enn,Pickeringen gjør.Noe fra Philips 400 serie-PUer,er også gode matcher på den.
Det er lite poeng i å kjøpe deg en splitter ny sak,for for det første så finnes det neppe noe som matcher en såpass spesiell spiller av nye PUer,og for det andre,så er det ikke noe poeng rent økonomisk,for du greier bare å hente SÅ mye lyd ut av den uansett.For det tredje,så er den svært så vintage i sin konstruksjon,og derfor vil ganske sikkert en vintage PU også være det som vil lyde greiest på den..

Kan jo nevnes at Tandberg,som tidligere hadde holdt seg til Garrard mente,og nok med rette at spillerne derfra ikke lenger holdt mål,lydmessig.De forhandlet ikke Garrard selv etter rundt 67-69 (litt usikker på akkurat når de sluttet),bortsett fra den ene SP 25 Mk IV(den ble vel faset ut rundt 72-73).Derimot var Garrard svært så godt innarbeidet på markedet,slik at de fleste av Tandberg-forhandlerne valgte å fortsette agenturet på Garrard på egen hånd,og feks Huldra 10 ble derfor svært ofte kjøpt sammen med en Garrard,selv om Tandberg selv ikke lenger sto inne for kvaliteten.
Mvh Rune

6 Des 2009
228
0
0
Hei Rune,

Takk for svaret. Jeg har lett etter Shure, de du nevner, men enten finner jeg bare pickupen, eller bare nåla. Eller jeg finner andre og antakelig betydelig nyere pickuper komplett med nål.

Tittet også på Pickering, og fant denne:

http://www.pickeringuk.com/v15dj.html

Denne er jo komplett. En av grunnene til at jeg tenkte på å beholde Pickering var at jeg kunne kjøpe bare ny nål i håp om at pickupen var i orden, og at om jeg så ser at pickupen ikke er i orden, så kunne jeg kjøpe det etterpå uten nål siden jeg da hadde en ny en.

Går jeg for Shure eller et annet merke, så er jeg avhengig av å kjøpe begge samtidig. Ikke for prisen sin del, men festet oppe i plata finner jeg ingen som er som den originale, og det er litt derfor. Finner ikke Pickering pickup heller som har samme festet som den som sitter i nå.

Bill

ulfsn

0
8 Mai 2005
1.708
0
36
Det er kurant å finne ny nål til PUen din.Om du ikke finner originale,så kan du lete etter JICO-nåler.De har mange forhaldlere rundt om i verden,og de lager erstatningsnåler til nesten hva som helst som har vært laget av PUer de siste femti årene.Der finner du også nåler til vintage Shure,og de holder minst like høy kvalitet som de originale.
Om du vil handle i Norge,kan du jo høre med Stiftservice utenfor Trondheim.
Stiftservice

Det er ikke noe problem å tilpasse hvilken som helst PU til å passe i headshellet ditt.Du trenger kun litt forskjellige lengder skruer,alt etter hvilken type du velger.Hullavstanden er den samme for alle,og noen trenger mutter,andre ikke.Det du må huske på er å finne en type som er beregnet på lettevktsarm.En skulle jaggu ikke tro det,men Garrarden din har faktisk det!
Mvh Rune

6 Des 2009
228
0
0
Er det vesentlig dårligere lydkvalitet på Pickering i forhold til Shure ? Ja, det var jo kanskje et litt sånn rart spørsmål. Når jeg spør sånn så mener jeg om du sammenligner den billigste Shure med den billigste Pickering, og likeså de dyreste fra begge merker. Man kan jo ikke sammenligne en fra billigskiktet til den ene, og en fra toppskiktet til den andre... så stor forskjell kan det vel ikke være, altså at den billigste Shure er bedre enn den dyreste Pickering ?

Men, jeg må ha orden på stift greiene så i det minste stiften følger rillen, og ikke bare skvetter inn til midten og så er det om igjen med hele greiene. Og jeg må jo få lyd ut av høyttalerne også, og det får jeg ikke nå. Kommer bare tull nå.
Har satt den bort inntil jeg får tak i ny stift/pickup.

Bill

ulfsn

0
8 Mai 2005
1.708
0
36
Pickering på den tiden var,ut i fra det jeg har hørt fra den kanten betraktelig dårligere lydmessig enn bla.Shure nesten uavhengig av pris.Pickering hadde noen ganske så dyre saker,uten at jeg i farten husker betegnelsene på de,og de skulle etter sigende være brukbare,men av de noe billigere jeg har,og har hørt så må jeg si at jeg langt ville fortrukket den billigste Shure foran den de midt på treet dyre Pickering fra den tiden.-Men-dette er jo subjektivt selvfølgelig.Andre kan sikkert mene å høre dem anderledes.
Mvh Rune

6 Des 2009
228
0
0
Hm... var ikke lett dette her. Når jeg spiller, så er det nesten som musikken lyder bak fram... og svakt.

Jeg måtte jo lodde på alle ledningene, og fuglene vet om jeg har koblet rett.

Det er jo en koblingsplint under headshellet, og jeg koblet ledningene sånn grønn rett overfor grønn, rød rett overfor rød, og så videre.... Men, kanskje det er en kryssing inni koblingsplinten.

Bill

ulfsn

0
8 Mai 2005
1.708
0
36
Om du ser PUen din bakfra,og med stiften ned så: skal hvit ledning på øverst til venstre.Rød ledning øverst til høyre.Blå ledning nederst til venstre.Grønn ledning nederst til høyre.
Mvh Rune