Planlegging og byggetråd: Arcademaskin

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
Eg har blitt såpass interessert i Lygren sitt arcade innkjøp at eg har bestemt meg får å skaffe ein boks sjølv.

Har trålt ebay litt for å finne tilsvarende, men pga. høgere priser samt stiv porto. Leita så etter Jamma kabinett her til lands som eg kunne oppgradere og pusse opp, men dårlig med det og, ihvertfall online, så blir det til at eg lager fra grunnen av.:)

Vurderte først å bygge det på eit Jamma PCB, men pga. kun "out of stock" på JAMMA Coin-Op Arcade Game Parts så blir det nok til å putte inn ein rimelig P4 på 2-3gHz samt HAMM knapper og spaker og ein Wells Gardener 27" arcade monitortil ca. $600 ink.porto.

Spaker og kanpper er bestillt inn på ebay -her-.

Som mal for kabinett bruker eg LuSid's skisser i .pdf.

Oppdatert Budsjett foreløpig;

$780 27" arcademonitor ($351 i porto! Yikes!!)
$99 6in1 jamma pcb switch
$80 Spaker og knapper
$30 jamma harness og extender
$240 14in1 pcb
blir 7374 eks.mva

=9217,- ink.mva

2000,- i materialer, T-lister, plexiglass m.m.
1000,- opptrykk av vektorgrafikk for finish

Totalt foreløpig ca. 12.217,-. + arbeide, huff.. må prøve å få ned kostandene ein plass her.:roll:

+1200 Light Gun 2stk nmetall brukt på ebay
+800 reperasjon av monitor
+1200 i overfres, bits og justerbar borr

Lygren har gjort eit bra kjøp med andre ord, det var 10k den maskina kom på?;-) Men er jo alltid artig å lage noke sjølv. Glede meg til å komme igang.

Henter litt info og inspriasjon på disse sidene mellom anna;
PC and Console to JAMMA Page
elder caribou productions - arcade cabinet
Build Your Own Arcade Controls FAQ - Step up to real gaming excitement!
JAMMA to MAME Conversion Project - Cabinet 2

Progresjon:

5.oktober

Kona er litt skeptisk med tanke på å få plass til maskina i leiligheten.:) Eg må og love å få ferdig hyller i bod før eg starter på dette prosjektet.. så tidelig til uka no kjem første bilder og info, men da på rydding og hyllebygging i bod. Satser på å få kjøpt inn materiale til kabinettet sammen med hyllematerialet, så bør eg komme igang med kabinett tirsdag/onsdag.

Knapper og spake er påvei, så det blir neste trinn. Når disse er montert er det å flytte over gamle HTPCen og koble opp. Bruker da ein LCD monitor eg har stående. Arcademonitor blir ikkje kjøpt inn enda pga. litt begrenset økonomi. Sater på å få bestill denne i november.

Er ganske så avhengig av å være ferdig før starten av desember. Kona har termin 17.desember, så me får ein liten krabat i hus rundt den tida. Da blir det neppe tid for bygging, men prioritering av bleieskift m.m.. ;-)

6.oktober

Budsjett oppdatert.. huff..:oops:

Går for Jamma pcb istedet for mame og emulering etter anbefaling fra Lygren. Satser på 6in1 switch, så er det plass til jamma multigame 1000+in1 seinere.

Følgende er bestillt og snart påvei
27" arcade monitor
14in1 jamma pcb
Jamma harness og extender
PSU
Happ Knapper og styrespaker

Følgende vurderes

Trackball
Light guns m.spel f.eks. area 51
Arkanoid pcb

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Spennende prosjekt! ;)

Jeg hadde uten tvil gått for JAMMA fremfor PC-varianten, men velger du PC må du i det minste huske at det krever MYE CPU for å kjøre de litt større spillene optimalt. Selv en 3Ghz PIV klarte ikke å kjøre spesielt bra for min del (og da kjørte jeg en optimalisert XP, ikke Vista...), så kravet er STORT... Fordelen med JAMMA er at du ikke kjører Windows mellom og dermed setter alle klutene direkte inn på emulering av spillene...

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
Ah.. du har nok eit poeng der ja.

Får sjekke med Jammaboards når/om dei får inn igjen kortene sine med 1000+ spill på.

Du vet ikkje om andre som leverer multi-Jamma pcb?

Edit: endret posten eit par ganger.. var litt rask her først.:)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Aj, du tenker å faktisk kjøre JAMMA, men gjøre det fra scratch av selv? Når jeg sier at PC ikke er veldig optimalt tenker jeg jo på MAME, men kjører du JAMMA direkte uten Windows mellom kan jo dette bli riktig så bra! ;)

EDIT: Hmm, linkene dine viser vel egentlig til MAME alle sammen da...

Husk for øvrig at trackball kan være kjekt å ha til visse type spill da, som f.eks. Arcanoid... Kan jo alltids installeres senere også da selvsagt.

For øvrig er det sjelden en ser såpass lav pris som jeg havnet over på Arcade Legends-maskinene, og nå som dollaren i tillegg er i over 6 må en nok regne med at det lett havner på 20.000.- hvis en velger å kjøpe en fiks ferdig løsning. Derfor er jo absolutt dette DIY-prosjektet veldig spennende!

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
I utgangspunktet siktet eg meg inn på Jamma, men startet denne tråden med endrede planer da jammaboards var tom for pcbene sine og eg ikkje fann det noke andre plasser. Har ikkje klart å finne noken plass kordan ein lager Jamma fra grunn av.

Men, du har overtalt meg, noke som jo gjekk raskt.hehe.. Blir jamma her, så sant eg får tak i ferdig 1000+ jamma pcb. Evnt. så må eg prøve å finne info på å lage det sjølv.

Som du nevne, så er alle linkene mine over Mame.. det var hovedsakelig dette eg fann ved å søk ep åjamma arcade, kun konversjoner til mame bruk. Får bruke litt timer framover å leite etter Jamma info. Har nattevakt ikveld, rolig kveld så får tid å klikke litt på pc da.;-)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Har ikke funnet noen andre som selger slike boards, men jammaboards får jo garantert inn nye snart, de har jo vært på lager i flere måneder nå... Jeg har ventet for å se om de kanskje dyttet inn enda noe mer CPU på neste batch, men det spørs jo...

Jeg tror uansett du har veldig mye igjen for å gå for JAMMA vs. MAME, det blir liksom noe helt helt annet...... ;) Jeg har som nevnt testet disse JAMMA-sakene i USA, og ble helt superimponert over realismen, var rett tilbake til barndommen igjen... ;) Har jo hatt MAME i mange år, og synes jo det også er morsomt, men samtidig er det litt irriterende med hakkete gameplay og generell "emulert" ytelse.

Nå kan selv JAMMA-PCBene slite på kraftige spill da, så det gjelder nok å kjøre på kraftigste CPU i det minste. Det beste hadde jo vært å få laget en helt egen JAMMA-løsning da, men da er utfordringen å få tak i spillene / oppsettet. Ser jo at jammaboards selger harddisken løst, men på forespørsel om denne funket med andre hovedkort sa fyren at den var "hardkodet" til å funke på hovedkortet og det øvrige opplegget i kittet, så det kan nok bli vanskelig. Dette er jo heller ikke noe windows-greier, så skal en endre noe blir det å forstå seg på temmelig grunnleggende greier.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
...for øvrig finnes det JAMMA-switcher, så setter du opp en MAME-PC som du kjører opp mot JAMMA-kabling kan du jo i et relativt romslig kabinett kjøre BÅDE JAMMA-PCB og MAME-PC, MAME har jo tross ALLE spill tilgjengelig, jeg har mer enn 6000, mot maks 1000 på JAMMA (selv om de fleste gode spillere er inkludert der...).

I tillegg kan du jo dytte inn alt fra XBOX 360 til PS3 i arcadeboksen din da, men da spørs det hvordan en gjør det med tilkoblinger etc...

Jeg skal garantert knote litt i maskinen min også, så det er spennende at det er flere som nå har begynt å utforse emnet! ;)

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
Høres ut som ein plan det, ein switch og putte inn jamma og mame, pluss litt til om mulig. Du må holde tråden din oppdatert med utvidelser om/når du får begynt med det.

Er heilt blank på dette enda, har ikkje prøvd mame heller faktisk. Har ikkje fristet noke enda, før eg øynet muligheten for å få tak i eller lage ein skikkelig arkademaskin med autetiske kontroller m.m.

Har kikka på trakcball og fra samme plass knapper og spaker er kjøpt, bilr $80 til så kanskje eg skal hanke den med i samme slengen.. hrm..

OG så må eg har lightguns! Det er vel noken av disse spelene eg har brukt penger på egentlig på til og fra skulen før i tida.;-)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
...husk at lightguns bare funker på CRT da... ;) Mulig jeg må koble til et par slike på min også gitt! Link til noen på Ebay?

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
Nope, har ikkje funne noken på ebay men var innom arcade butikk på nett der dei hadde rød/blå til $20 pr.stk. som skulle være identiske i form ihvertfall med originalene.

Ser på jammaboards.com at det ikkje er nevnt light gun på noken av pcbene deria.. vil det funke å koble opp her.? Kordan er det på din, blir det da på mame del, eller får du koblet til på jamma delen som den er no?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
De bruker vel USB som det meste annet, men det spørs nok om det funker på dagens 1xxx-1-PCBer ettersom du kun helt nylig fikk støtte for vanlig tracball...

Mulig de funker i MAME da...

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
PCBen inneholder jo det samme som softwaren på disse 1xxx-1-jamma-sakene da, så hvis det først er støtte for lightgun, og den funker mot USB-opplegget i jamma-systemet bør det fungere også der... Operation Wolf eller T2 med 2x lightguns hadde jo ærlig talt vært kremen på kaka! ;)

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
NEW HAPP GUNS LETHAL ENFORCERS AREA 51 POLICE TRAINER - eBay (item 160289042849 end time Oct-12-08 06:23:09 PDT)

Disse pistolene kobles direkte til original jamma pcb så kun et spill om gangen. Med 6in1 switch fra jammaboards, så vil ein kunne koble opp multigame board, samt ihvertfall et til pistolene. Mulig det går av å trikse det til slik at pistolene kobles til felire på ein gang?

Har litt lyst på 14in1 original jamma board, ikkje emulering. $245 på jammaboards. Har ein del av spela eg er interessert i, og da er ein garantert autentisk opplevelse.:)

Hrm.. starte med dette 14in1 samt eit pcb for pistolene, så kan eg utvide seinere kanskje.. *tenke tenke*

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
Da går eg for 14in1 capcom multigame uten emulering som ein start, samt at eg mest sannsynlig kjøper 2 pistoler fra linken over og eit spill som er kompatibelt fra samme selger.

Kjører 6in1 switch fra jammaboards.com, så får eg disse opp å gå før eg evnt. skaffer med ein 1000+ in 1 pcb
seinere.:)

Følgende er bestillt fra jammabords.com ,

Product: CAPCOM CPS1 14-in-1 Multigame JAMMA PCB
Product: JAMMA Full Cabinet Wiring Harness Loom
Product: JAMMA Extender Harness
Product: 6-in-1 MultiJAMMA Switcher PCB
Product: 15A Switching Power Supply - 110W UL/CE

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Gærning... ;) Ser jo ut som det bare er oss to som synes dette er moro her inne for øvrig, men vi skal nok klare å hause dettan opp ja! ;)

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
Hehe.. Var ikkje så mange andre som kommenterer nei.;-) Det blir kanskje litt større interesse når det kjem bilder.

Var verre å bestemme seg for plater å lage kabinettet av.:???: Var innom trevarehandel idag, men endte opp tomhendt. Husket ikkje bredden på dei ulike T-moldingene/listene som var tilgjengelig, samt at dimensjonene på platene ikkje var det eg hadde håpet.

LuSid sin mal bygger på 250x150cm plater, 17mm. nærmeste eg kjem blir kryssfiner 240x120, 11-12mm, mulig dei og kom i 15mm?

Evnt. sponplater, men rekner med det er enklere å lage spor i kryssfiner enn spon. Vanskelig kanskje å lage spor i 11-12mm plater uansett type? Må ha det for "t-molding" her i 12mm.

Må nok få ein liten prøve og teste først. Kjipt om eg kutter ut heile kabinettet om det så viser seg å ikkje være muli gå få til spor for t-molding.:twisted:

21 Sep 2005
727
0
0
lygren skrev:
Gærning... ;) Ser jo ut som det bare er oss to som synes dette er moro her inne for øvrig, men vi skal nok klare å hause dettan opp ja! ;)

Selvsagt er det morro med prosjektet, men det er for spesiellt innteresserte.Men følger med på tråden:)
Det blir vel flere innspill når det kommer bilder:D
Hadde vert stilig å hatt et godt gammelt arcade rally/racing spill, med manuell giring og motstand i rattet:)

4 Okt 2003
1.646
0
0
45
ThE ViRuS skrev:
Hva med MDF? Veldig enkelt å jobbe med, men de også kommer i 2440*1240 formatet.....

Absolutt et alternativ. Skal sjekke ka dei leverer her i morgen.

Ellers oppdatering på spel som er bestillt;

CAPCOM 14-in-1 Games List
1 Magic Sword
2 Street Fighter II - Red Wave
3 Street Smart
4 Street Fighter II - Champion Edition
5 Knights of the Round
6 Phoenix
7 Three Sword Masters
8 Super Pang
9 Cadillacs and Dinosaurs
10 Street Fighter II - Hyper Edition
11 Three Wonders
12 Captain Commando
13 Final Fight
14 Mega Man

Så kjem det 2x Light Gun og "Area 51 Site 4"
Edit: venter med disse, problemer med multi-switch

Lurer og på Mortal Kombat 4, har bud inne på denne pcben.
Edit: for seint på MK4

Må også skaffe meg ein versjon av Arkanoid, og så er eg rimelig fornøyd.:)