Piratene (1983) - Finnes denne på DVD?

28 Sep 2008
548
0
0
retro1.no
I 1983 kom det ut en norsk film med tittelen Piratene som omhandlet noen arbeidløse ungdommer i Svolvær som startet piratradioen Radio Feskslog...

Jeg husker jeg så denne på kino, og var ganske stolt over å ha kommet inn da den gikk på kvelden og hadde aldersgrense som var et par år over enn det jeg var. Jeg var vel den eneste kid'en på kinoen den kvelden... var litt spesielt husker jeg... Husker også at jeg møtte læreren min (vikar) der og spurte om hva vi hadde til lekser til dagen etter (var vel bare et påskudd for å snakke med lærer'n som var en barsking på rundt 20 år, hehe).

Jaja, slutt på mimringen... Er det noen som vet om denne ble utgitt på DVD?
Har kun sett den en gang senere og det mener jeg var på TV for mange år siden og nå fikk jeg lyst til å se den igjen.

Wiki: Piratene - Wikipedia
IMBD: Piratene (1983)

teerex

0
9 Des 2009
5
1
3
Utgitt 2019 står det, men ikke tilgjengelig for bestilling nå

Danke

0
4 Aug 2007
12.328
195
63
I 1983 kom det ut en norsk film med tittelen Piratene som omhandlet noen arbeidløse ungdommer i Svolvær som startet piratradioen Radio Feskslog...

Jeg husker jeg så denne på kino, og var ganske stolt over å ha kommet inn da den gikk på kvelden og hadde aldersgrense som var et par år over enn det jeg var. Jeg var vel den eneste kid'en på kinoen den kvelden... var litt spesielt husker jeg... Husker også at jeg møtte læreren min (vikar) der og spurte om hva vi hadde til lekser til dagen etter (var vel bare et påskudd for å snakke med lærer'n som var en barsking på rundt 20 år, hehe).

Jaja, slutt på mimringen... Er det noen som vet om denne ble utgitt på DVD?
Har kun sett den en gang senere og det mener jeg var på TV for mange år siden og nå fikk jeg lyst til å se den igjen.

Wiki: Piratene - Wikipedia
IMBD: Piratene (1983)
Ring Platekompaniet og hør med de...

teerex

0
9 Des 2009
5
1
3
sikkert fått tak i den siden den iløpet av 10 år
Den ble utgitt på DVD i fjor ifølge Platekompaniets side. Men ikke tilgjengelig nå. Så det er jo et utgangspunkt.
Jeg har iallefall satt den på overvåking. Skal ha, må ha :)
Men hele filmen ligger på youtube da, men rippet fra VHS så kvaliteten er noe begredelig. Men funker til nød.

Danke

0
4 Aug 2007
12.328
195
63
Vet ikke om det er lov å si. Men den er på bukta på VHS kopi.

Jeg gidder ikke linke til det tilfelle CIA ser på.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

teerex

0
9 Des 2009
5
1
3
Vet ikke om det er lov å si. Men den er på bukta på VHS kopi.

Jeg gidder ikke linke til det tilfelle CIA ser på.

Jeg visste ikke engang at bukta fortsatt eksisterte :)
Men mest sannsynlig er vel ikke kvaliteten særlig bedre enn den som ligger på tuben da, hvis det ikke er en DVD-kopi.

Danke

0
4 Aug 2007
12.328
195
63
Det var vel 80 tallet og opprinnelig på VHS?

Men jeg lurer på filmteknisk.... Hvordan er kvaliteten på kamerafilm? Var VHS som piratene og Orions belte dårligere enn filmrullen??? Og er DVD eller Blu-ray og UHD mulig teknisk om man vil ha gevinst på bildekvalitet???

Men ja piratene på bukta er VHS, spørsmål er om DVD versjonen er særlig bedre.

teerex

0
9 Des 2009
5
1
3
Det var vel 80 tallet og opprinnelig på VHS?

Men jeg lurer på filmteknisk.... Hvordan er kvaliteten på kamerafilm? Var VHS som piratene og Orions belte dårligere enn filmrullen??? Og er DVD eller Blu-ray og UHD mulig teknisk om man vil ha gevinst på bildekvalitet???

Men ja piratene på bukta er VHS, spørsmål er om DVD versjonen er særlig bedre.
Opprinnelig er det aller meste av film opp igjennom årene laget for kino med ganske eller veldig høy kvalitet. Det pleier å bli ganske bra på DVD da.
For de som husker da DVD ble vanlig rundt årtusenskiftet så var det en revolusjon kvalitetsmessig i forhold til VHS. Kjøpte mine første DVD-filmer i 1998 og spilte av på PC via et spesielt dekoderkort og evt. ut på S-video til TV-apparatet.
VHS hadde jo dårlig kvalitet i en slik sammenheng.

Danke

0
4 Aug 2007
12.328
195
63
Opprinnelig er det aller meste av film opp igjennom årene laget for kino med ganske eller veldig høy kvalitet. Det pleier å bli ganske bra på DVD da.
For de som husker da DVD ble vanlig rundt årtusenskiftet så var det en revolusjon kvalitetsmessig i forhold til VHS. Kjøpte mine første DVD-filmer i 1998 og spilte av på PC via et spesielt dekoderkort og evt. ut på S-video til TV-apparatet.
VHS hadde jo dårlig kvalitet i en slik sammenheng.
Jo det varierer, Once upon a time in the West dvd har feks insane rått bilde på DVD.

Piratene hadde rimelig mye farge og støy slik jeg husker den, men er lenge siden jeg så den, tror det var på NRK...

teerex

0
9 Des 2009
5
1
3
Jo det varierer, Once upon a time in the West dvd har feks insane rått bilde på DVD.

Piratene hadde rimelig mye farge og støy slik jeg husker den, men er lenge siden jeg så den, tror det var på NRK...

Man kan jo faktisk se den her i DVD-kvalitet minst, formoder jeg, for kun kr 39 :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke

Danke

0
4 Aug 2007
12.328
195
63
Man kan jo faktisk se den her i DVD-kvalitet minst, formoder jeg, for kun kr 39 :)

Jo da er det mye bedre...

Jeg vet nok de har den tilsalgs på norsk film museum i Oslo. Men det er jo stengt nå pga pandemien...

De selger nær alt som er laget i Norge...