Philips OLED908 / Sony A95L - Kun 2stk. HDMI 2.1

BigZ

0
9 Sep 2004
2.436
1
38
Nå som 77" OLED 908 er på kampanje til 39.990,- så er jeg litt interessert i å bytte ut min 65" LG CX OLED.

Men måtte bare skrive et sted, hvor idiotisk jeg synes et par av de dyreste og beste tvene på markedet har kun 2stk HDMI 2.1 inputs.
OG til alt overmål, er den ene 2.1 input også den som har ARC :rolleyes::unsure::poop:

Så jeg som har:
PC med Nvidia GTX3060ti: Trenger HDMI 2.1 for å få 4K@120hz 4:4:4 (evt. VRR)
PS5 må jo ha HDMI 2.1
Apple TV 4K: Vanlig HDMI.
OG Lydplanke avhengig av ARC...

Hva gjør jeg da?

Er bare rett og slett tilbakestående hele greia...

2 Jan 2013
88
6
8
Kjedelig når man oppdager at man ikke har tilstrekkelig antall riktige porter eller kabler. Opplevde selv noe lignede nå som min sønn fikk lydplanke til sin tv på rommet sitt i julegave.
Når det er sagt, så tenker jeg mange (de fleste?) på dette forumet benytter seg av en Hjemmekinoreceiver der all HDMI input kobles, for så ha 1 stk HDMI output til TV/projektor evt 2 output til begge samtidig. Det forutsetter jo at man velger å gå for en løsning med eksterne høyttalere noe som du ikke benytter. Da er alternativet å kjøpe seg en HDMI switch

• Like
Reactions: BigZ

LL

0
15 Jul 2003
8.229
34
48
Sandnes
Nå som 77" OLED 908 er på kampanje til 39.990,- så er jeg litt interessert i å bytte ut min 65" LG CX OLED.

Men måtte bare skrive et sted, hvor idiotisk jeg synes et par av de dyreste og beste tvene på markedet har kun 2stk HDMI 2.1 inputs.
OG til alt overmål, er den ene 2.1 input også den som har ARC :rolleyes::unsure::poop:

Så jeg som har:
PC med Nvidia GTX3060ti: Trenger HDMI 2.1 for å få 4K@120hz 4:4:4 (evt. VRR)
PS5 må jo ha HDMI 2.1
Apple TV 4K: Vanlig HDMI.
OG Lydplanke avhengig av ARC...

Hva gjør jeg da?

Er bare rett og slett tilbakestående hele greia...
Det er dessverre helt vanlig. Det er vel bare LG som har full båndbredde på alle HDMI-inngangene. Dette er styrt av chipsettet som styrer HDMI. Her er produsentene avhengige av OEM produsentene, men ikke har dette på plass skikkelig enda.

Hva gjør du?
Det enkleste er vel å kompromisse på enten PC'en eller PS5'en. Du må redusere båndbredden på en av dem sånn at du kan bruke en av de andre HDMI tilkoblingene. Da må du ned i oppdateringsfrekvens til 60Hz (uten VRR?). Hvilken av de to bør det være, må du nesten vurdere selv. Klarer PC'en virkelig 4K@120Hz uten problemer? Er det virkelig synlig om PS5 kjører på 60Hz og ikke mer?

Alternativet er å kjøpe en HDMI 2.1 switch, med minst 2 innganger og 1 utgang. Antar det finnes, men pass på at den har full båndbredde og større for VRR og disse ande HDMI funksjonene du ønske å ha.

Apple TV 4K trenger ikke HDMI 2.1 port.