Phase error

arve28

0
12 Jul 2005
303
0
16
50
Har kjøpt en brukt Denon AVR-X1600H. Har KEF E305 egg 5.1 høytalerne.
Kobler opp mic i forsterkeren og kjører test.
Viser da at begge hytalerne foran har feil Phase på kablene.
Jeg sjekker alle kablene til høytalerne. Høytalerne har en sort og en rød ende slik som forsterkeren. Hytalerkablene har en sort strek på ene kabelen.
Alt er koblet rett. Tenker. Da bytter jeg om på alle kablene. Da ble det rett foran, men senter og surround fikk feil Phase. Så da var det riktig slik at jeg setter alle tilbake igjen og kjører test på nytt. Slik at de foran viser feil.

Noen som har opplevd dette?

Vedlegg

• Phase høytalere.jpg
    Phase høytalere.jpg
    153,9 KB · Sett: 17

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Så lenge du er sikker på fasene er riktige så bare ignorer det og fortsett kalibreringen, så merker du fort når du tester om noe er galt, min denon sier jeg har feil på centeren men jeg har ikke det

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

arve28

0
12 Jul 2005
303
0
16
50
Hvordan merker jeg om noe er galt? Hørte ikke forskjell når jeg så film og hørte musikk med front høytalerene hvor jeg satte feil fase med vilje.

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Om du kobler kun en ut av fase så skal du høre ganske drastisk forskjell. Men om du kobbler begge fronter ut så vil du nok ikke merke noe til det. Mikrofonen vil plukke opp mye refleksjoner fra rommet og kan dermed tro noe er ut av fase, så enkleste er nok bare å skjekke kobblingene og kjøre på og ignorere evt fasefeil reciver mener er der

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

• Like
Reactions: arve28