Patos Lyric 402 vs 502

Pesy

0
9 Nov 2003
597
0
16
Hei.

Jeg skal ha meg nye høyttalere og begge disse modellene er meget aktuelle kandidater. De skal brukes i dedikert hjemmekinorom i et 5.1 system, rommet er ca 30m2 og er rektangulert (ca 4X7,5m).
Forsterkeren som skal drive disse er foreløpig en Onkyo TX-SR875 surround reciever, men dette skal utøkes av et effekttrinn så snart som mulig.

Av musikk går det mest i den litt hardere typen rock, men også en del akustisk og pop. Alt fra Dimmu borgir til Johnny Cash.
Var innom Tonart i Trondheim og fikk høre 402 der, og falt virkelig for lyden i den. Det eneste jeg savnet litt var litt mere trykk i den dypeste bassen. Men det har kanskje 502 modellen?

På bakgrunn av dette: Hvilken av 402/502 tror dere vil passe best for meg?

Kan legge til at jeg nå har Klisch RF-35, men at jeg hører mer og mer på musikk og begynner å bli lei den litt agressive toppen i dem.

Om noen har forslag til andre høyttalere jeg bør sjekke ut før kjøp, vil jeg gjerne høre dem. Maks budsjett 25k inkl. senter høyttaler.

Mvh
Per S

26 Okt 2005
7.005
0
0
Jeg har stort sett eid alle basic, Lyric og Symhonic-modellene til Patos. Av den gamle generasjonen var Lyric 301 "stjerna", fra 2002 fram til i dag har 402 (mkII) ruvet over alle de andre på musikalitet og trøkk (subjektivt selvsagt) . Lyric 402mkII var til dels mye bedre enn L-502MKII, pga. en bedre mellomtone og bedre integrasjon av elementene. I følge Moen skal den nye MKIII versjonen av 402 og 502 være ganske like -bortsett fra at 502 spiller større (men den er jo De facto en større høyttaler også!).

2 Sep 2006
4.225
0
0
Med tanke på rommet ditt så vil du få mer dypbass ut av 502 kontra 402.Jeg selv har 502 i en stue på 40 kvm og det trykker heftig godt i bassen.Mange som tror at SVS'n er med når jeg spiller musikk for dem i stereo.

Noen sier at 402 er en bedre høyttaler,men jeg mener at de bare har en litt forskjellig klangbalangse.Hva du liker best finner du bare ut av ved å høre dem begge to,helst hjemme hos deg selv.

Mitt valg var ikke vanskelig...502!...Men så er jeg glad i masse deilig dypbass også da :mrgreen:

Pesy

0
9 Nov 2003
597
0
16
HiFi Plumber skrev:
Mitt valg var ikke vanskelig...502!...Men så er jeg glad i masse deilig dypbass også da :mrgreen:

Samme med meg. Men bruker helst ikke sub til musikk. Bør vel sikkert gå for 502.

Hvilken effekforsterker egner seg til disse? Budsjett ca 15000. Kan legge til at jeg likte meget godt EC/Patos komboen på Tonart. Abrahamsen kanskje?

Mvh
Per S

29 Sep 2006
857
0
0
Effekt.

Pesy skrev:
Samme med meg. Men bruker helst ikke sub til musikk. Bør vel sikkert gå for 502.

Hvilken effekforsterker egner seg til disse? Budsjett ca 15000. Kan legge til at jeg likte meget godt EC/Patos komboen på Tonart. Abrahamsen kanskje?

Mvh
Per S

Kan være mye som passer her, men power er ikke å forakte.
Har en Parasound Halo A21 på hånden sprell ny, den kan du få for 17500.-
Patos og Halo funker bra.

2 Sep 2006
4.225
0
0
EC og Patos har jo alltid vært en bra match så det er ganske safe å gå for noe litt kraftige EC saker.

Når jeg skulle handle effekt til mine Patos'er så hørte jeg mange som mente at Patos og rør ikke hører sammen,men der er jeg langt fra enig.Her låter det meget bra med Rogue stereo 90 på mine 502.Skulle tro at Rogue'n ville være i minste laget,men den driver dem med glans.Så når jeg engang skal ha mer effekt så skal jeg ha en stereo 90 til,og bruke dem som monoblokker.Anbefaler deg å prøve en Rogue.

Uansett hva du går for så må det være strømsterke saker.502 liker i likhet med alle andre Patos'er godt med strøm.

2 Sep 2006
4.225
0
0
Men om du skal handle på TonArt i Trondheim så ikke hør for mye på det han selgeren av utenlandsk opprinnelse sier om 502.Han hater virkelig den høyttaleren og legger ikke skjul på det heller.
For å si det sånn så setter ikke jeg mine ben i den butikken igjen,for makan til møkkamann av en selger skal du lete lenge etter.

13 Feb 2007
345
0
0
Jeg har lyric 402 og kjører abrahamsen V4.0. Jeg kjøpte en til for noen mnd siden og merket at bassen ble veldig strammet opp med effekt ekstra. (brokoblet)

Pesy

0
9 Nov 2003
597
0
16
HiFi Plumber skrev:
Men om du skal handle på TonArt i Trondheim så ikke hør for mye på det han selgeren av utenlandsk opprinnelse sier om 502.Han hater virkelig den høyttaleren og legger ikke skjul på det heller.
For å si det sånn så setter ikke jeg mine ben i den butikken igjen,for makan til møkkamann av en selger skal du lete lenge etter.

Hehe... Har snakket med han et par ganger ja. Blir vel så jeg handler på Tonart sikkert ja, spørs om de gir meg en god pris.

Ellers lurer jeg litt på i hvilken ende det lønner seg å begynne? Amp eller høyttalere?

Har ikke råd til å kjøpe alt samtidig, så jeg må fordele innkjøpene litt utover våren. I stedet for effekttrinn kan også en integrert forsterker med "Home theater" inngang være aktuelt. Noen forslag?

Mvh
Per S.

2 Sep 2006
4.225
0
0
Tror nok jeg ville begynnt med høyttalere.De er den komponenten som har mest å si for lydsignaturen.
Så kan du teste ut med diverse forsterkere for å finne den som ligger nærmest dine preferanser og tilslutt finne en matchende kilde.

carlh

0
20 Okt 2005
331
0
0
HiFi Plumber skrev:
Tror nok jeg ville begynnt med høyttalere.De er den komponenten som har mest å si for lydsignaturen.
Så kan du teste ut med diverse forsterkere for å finne den som ligger nærmest dine preferanser og tilslutt finne en matchende kilde.
Heisann. Er litt noob, så jeg må nesten spørre; hva mener du med å teste ut med diverse forsterkere? Er det vanlig at man får lånt med seg hjem eller? Får vel ikke testet noe mer om man allerede har høyttalerene?

En annen ting; jeg har en Denon AVR-2106 (uten noe effekt trinn, enn så lenge) og lurer litt på å anskaffe meg et par Patos Lyric 502.
Vil det kunne drives av 2106en ok? Det blir nok effektforsterker på meg på sikt, men kan ta lang tid. Har akkurat flyttet fra enebolig til rekkehus og det er mye som koster når man skal få det slik man vil ja. Har diverse byggeprosjekter på gang. :)

Setter veldig stor pris på tilbakemelding!

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Jeg ville satt som krav i butikken at jeg kunne få lånt med meg hjem for å teste. Enhver seriøs hifi butikk bør forstå at matching er viktig, og da må det testes hjemme...

502 er tungdreven. Kjenner ikke til effekttrinnet ditt, men du vil jo få lyd. Er tanken å oppgradere effekten etterhvert så har du noe å se frem til.

carlh

0
20 Okt 2005
331
0
0
Ivaols skrev:
Jeg ville satt som krav i butikken at jeg kunne få lånt med meg hjem for å teste. Enhver seriøs hifi butikk bør forstå at matching er viktig, og da må det testes hjemme...

502 er tungdreven. Kjenner ikke til effekttrinnet ditt, men du vil jo få lyd. Er tanken å oppgradere effekten etterhvert så har du noe å se frem til.

Takk for svar, Ivaols!

Det er vanskelig å velge...
Jeg har pr idag et film-/musikkrom på ca 12-13 kvm så jeg tror nok sikkert at det hadde greid seg lenge med mindre enn 502, men så er det en overhengende risiko for at anlegget vil måtte flyttes i nærmeste fremtid ut i stuen og da er det jo fryktelig dumt å ha for små høyttalere igjen. Men det skulle ikke være noe problem å stue 502 inn i et lite rom?

Når det kommer til effekt; ja, det er absolutt planen å oppgradere en gang i tiden som kommer, men vanskelig å si noe om når.
Håpet mitt er at jeg får lyd som er veldig bra nå, men ennå mye bedre når mer effekt kommer inn. :)
Tanker?

Ivaols

0
20 Feb 2005
4.589
99
48
Patos 502 på 12-13 kvm vil antagelig bli mye bass og ikke spille så veldig bra. Skal du flytte de snart til et større rom ville jeg ikke brydd meg så mye om det.

Det er alltid litt vanskelig å bestemme seg for hva en skal kjøpe når osv. Jeg har alltid tenkt at jeg kjøper de høyttalerene jeg virkelig har lyst på, og tar effekt etc etterhvert. Forhåpentligvis ender en da opp med en heftig system til slutt som en ikke trenger å oppgradere, og dette er også den rimeligste måten å oppnå drømmen på. Kjedelig å kjøpe noe halvveis som må selges med tap... På den andre siden må en vite at høyttalerene skal få nok rom og effekt etterhvert, ellers sitter en med høyttalere en aldri får utnyttet, og en kunne fått bedre lyd med litt annen prioritering.

oku

0
19 Feb 2009
14
0
0
Patos

Hei!
Hvis du ikke skal bruke subb,ville jeg helt klart valgt 502.
Den går meget dypt,så den krever masse av en forsterker.
Jeg selv bruker 501 i front + svs PB 13 ultra.
Det er rått!.......

20 Sep 2005
328
0
0
oku skrev:
Hei!
Hvis du ikke skal bruke subb,ville jeg helt klart valgt 502.
Den går meget dypt,så den krever masse av en forsterker.
Jeg selv bruker 501 i front + svs PB 13 ultra.
Det er rått!.......

Jeg er selv litt på utkikk etter høytalere til omtrentlig 35 m2 stort rom. Jeg har en SVS PB12+2 som jeg skal bruke ved siden av når jeg ser film. Forsterkeren er en Yamaha RX-V1700. Jeg liker godt dypbass når jeg ser film, og da er det vel ikke noen vei utenom 500 serien? I tilegg må man vel spandere på seg et effekttrinn ala Nad 208 for at de skal yte optimalt?

Noen som har synspunkter på dette?