Panasonic UB450 Ny prisvenlig Panasonic UHD Blu-ray med både Dolby Vision & HDR10+

28 Jan 2005
9.194
57
48
Panasonic UB450, som blev vist frem på CES-messen i januar, er nået ud i butikkerne. Det er en prisvenlig UHD Blu-ray-afspiller, som kan håndtere både Dolby Vision og HDR10+.

Dolby Vision & HDR10+ i samme maskine
De første UHD Blu-ray-afspillere kunne udelukkende håndtere grundformatet HDR10. Sidenhen kom afspillere med enten Dolby Vision eller HDR10+.

Først sidste år fik vi afspillere med begge premium-formater, men de var forbeholdt den øvre prisklasse. Med UB450 lancerer Panasonic en mere tilgængelig afspiller, som ved lancering koster under 2.000 danske kroner. UB450 håndterer HDR10, HDR10+, HLG og Dolby Vision, så man oplever filmen i det på skiven bedst tilgængelige HDR-format.

Panasonic DP-UB450 UHD Blu-ray
UB450 har to HDMI-udgange (en til billede/lyd og en dedikeret til lyd). Den kan naturligvis også rotere normal Blu-ray, 3D Blu-ray, DVD og CD. Den er udstyret med selskabets HCX-videoprocessor og kan desuden håndtere lyd i Dolby Atmos og DTS:X samt musik i Hi-Res-kvalitet.

Det oplyses, at der er indbyggede apps, men der sættes ikke navn på tjenesterne.

Panasonic DP-UB450 UHD Blu-ray
Panasonic viser vejen
Panasonic holder ikke bare fast i UHD Blu-ray, men viser vejen i en tid, hvor andre producenter trækker sig eller viser svingende engagement. Oppo og Samsung har begge besluttet at trække sig fra disc-markedet, mens Sony har valgt at se bort fra UHD Blu-ray i PlayStation 4 Pro. LG har ikke annonceret nye UHD Blu-ray-afspillere i år.

Ud over UB450 lancerer Panasonic den billigere UB154, som "mangler" Dolby Vision. Den har en enkelt HDMI-udgang.

Panasonic DP-UB450 har en vejledende pris lige under 2.000 kroner, men sælges allerede billigere hos danske forhandlere.

Gorm

0
13 Des 2002
40.114
102
63
55
Jessheim
Dette er en kraftig nedstrippet utgave fra Panasonic, og kan ikke måle seg med UB420 (som har samme prosessor som 820 og 9000). Panasonic har slitt med å selge UB420, fordi den er for kostbar til å møte de andre produsentenes billiste produkter. UB450 er produsert med utgangspunkt å være billigst (og ikke best). Den har ikke samme egenskaper i forhold til tonmapping av HDR heller, så sammen med projektor og TV-er med lav lysstyrke er den ikke et godt valg.

• Like
Reactions: Danke and christr

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Noen tanker om Panasonic får Sacd støtte, eller er de ikke inne med de gutta som eier formatet? Sony og Pioneer eler hvem det var?

Jeg har blitt skikkelig glad i Sacd siden jeg liker musikk.

Og Panasonic spillerne unntatt den nevnte ser ut til å være helt rå på film og nettfilm/Streaming.

27 Aug 2009
6.288
30
48
Både Sony og Pioneer har vel større tilknytning til lyd og bilde, mens det synes som Panasonic satser mer på bare bilde, tatt i betraktning deres HCX chip, som de bruker i både spiller og på sine flatskjermer.
Så Pioneer sine to toppmodeller har støtte for SACD og DVD Audio, men ingen strømmetjenester, Sony har begge deler, men ingen auto på Dolby Vision, og Panasonic har støtte for alle tre HDR formater og strømmetjenester, men ikke SACD og DVD Audio.
Så valget er ikke lett....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Både Sony og Pioneer har vel større tilknytning til lyd og bilde, mens det synes som Panasonic satser mer på bare bilde, tatt i betraktning deres HCX chip, som de bruker i både spiller og på sine flatskjermer.
Så Pioneer sine to toppmodeller har støtte for SACD og DVD Audio, men ingen strømmetjenester, Sony har begge deler, men ingen auto på Dolby Vision, og Panasonic har støtte for alle tre HDR formater og strømmetjenester, men ikke SACD og DVD Audio.
Så valget er ikke lett....

Sent from my iPad using New Forum mobile app
Pioneer har vel slått seg sammen med Denon og Onkyo Marantz så mye kan skje.

TSØ

0
16 Mai 2010
15
0
1
Jeg angrer at jeg kjøpte denne. Fjernkontrollen må holdes rett foran spilleren for å virke, og knappene forsvinner inn i fjernkontrollen når man trykker på dem. Store problemer med å lese/starte 4k discer. Ofte vil den ikke spille i det hele tatt, men når den vil er bildet OK. Har siste firmware (aldri blitt oppdatert av Panasonic) og Belkin UHD kabler. Dette er min fjerde Panasonic DVD /Bluray spiller men her har Panasonic skutt seg selv i foten. Billig, men ikke verdt penga!

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Jeg angrer at jeg kjøpte denne. Fjernkontrollen må holdes rett foran spilleren for å virke, og knappene forsvinner inn i fjernkontrollen når man trykker på dem. Store problemer med å lese/starte 4k discer. Ofte vil den ikke spille i det hele tatt, men når den vil er bildet OK. Har siste firmware (aldri blitt oppdatert av Panasonic) og Belkin UHD kabler. Dette er min fjerde Panasonic DVD /Bluray spiller men her har Panasonic skutt seg selv i foten. Billig, men ikke verdt penga!
Har du ikke garanti? Send tilbake og få ny. Med unntak av glitchy fjernkontroll så er det nok et mandags produkt du har fått.

Hendte med min Sony også, frøs hele tiden og ble returnert... Nye funker bra, men en sjelden gang klikker den også. Typ 4 ganger i året.

Sammenlignet med mine gamle Denoner som aldri hadde feil...

Billigere ting er masseprodusert i en fei, og løsninger er ikke alltid mest driftssikre.

Om du legger litt mer kr i det så får du som regel det du betaler for. Typ Panasonic, Sony og Pioneer.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

TSØ

0
16 Mai 2010
15
0
1
Har du ikke garanti? Send tilbake og få ny. Med unntak av glitchy fjernkontroll så er det nok et mandags produkt du har fått.

Hendte med min Sony også, frøs hele tiden og ble returnert... Nye funker bra, men en sjelden gang klikker den også. Typ 4 ganger i året.

Sammenlignet med mine gamle Denoner som aldri hadde feil...

Billigere ting er masseprodusert i en fei, og løsninger er ikke alltid mest driftssikre.

Om du legger litt mer kr i det så får du som regel det du betaler for. Typ Panasonic, Sony og Pioneer.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Joda, men Panasonic modellen ett hakk opp koster dobbelt så mye. Og noe annet merke er ikke aktuelt.