Ostemannens How to DIY Subwoofer: Del 2 - Bygge


25 Okt 2009
15.745
1
36
Intro:
Denne byggeguiden er for en bassrefleks PD1550 kasse på 50x50x50cm.
Post 1: Intro, kutting og planleggning.
Post 2: Fresing og montering av islagsmuttere:
Post 3: Byggingen.
Post 4: Loddingen
Post 5: Finish

Kassen er tunet til 35hz. Se Del 1 for planlegging og simuleringer. Jeg bygger to kasser (Begge like, avstivning inni eneste forskjell). Dette er for å teste ut hvordan avstivning og fjerning av 90graders hjørner baki kassen fungerer.
Jeg har valgt å gjøre de mer ”PA”, da jeg har valgt å bruke Kryssfiner i stedet for MDF, Hjul,håndtak og erstattet høyttalerinngangene med speakon. (Speakon i stedet for htt.kabel). Så det er litt mer ”putle” arbeid, hovedsaklig med fres, men resultatet kan bli temmelig bra.

I denne guiden går jeg utifra at man må kutte platene selv, og ikke får de oppkuttet. Dersom du får ferdige oppkuttede plater så kan du begynne der hvor du setter sammen platene. Kan være lurt å merke platene uansett.

MDF eller Kryssfiner?
Personlig liker jeg best kryssfiner, da det er lettere og enklere å jobbe med. Holdbarheten og robustheten er også mye bedre på kryssfiner. MDF tåler også mindre når det skal transporteres etc. Vekten på kryssfiner er bedre, og lettere å transportere og bruke. Det finnes dog en del forskjellige typer av både kryssfiner og MDF. Dersom du velger kryssfiner så må du bruke ”hardwood”, type Eik eller Bjørk, koster en del mer enn ”softwood” og MDF, men over tidens gang får du det igjen. Bjørk (Og litt Eik) er i grunn det eneste alternativet jeg ser innenfor Kryssfiner, og er brukt av samtlige seriøse htt.produsenter som produserer PA. MDF er litt mer dødt enn kryssfineren, og billigere enn kryssfineren, så det er et valg du må ta. Både MDF og Kryssfiner er gode produkter. Sponplate er NEI!! Så skal alt stå i ro etc så er kanskje MDF det greieste, men du kan fint bruke kryssfiner. Skal det transporteres mye så vil jeg anbefale kryssfiner.

Hvilket utstyr trenger man??
Det er ikke alle som har CNC eller tilsvarende, så denne listen er basert på at man ikke har det. Men alikevell må man ha litt utstyr. Jeg har jobbet på budsjett, så jeg har kjøpt mye fra biltema/clas-olson for å vise at man ikke trenger det dyreste i verden og det er mulig å klare seg på budsjett. Det har vært målet. Jeg har alikevell brukt Festool sin sirkelsag med skinne. Det er vel det eneste jeg har brukt som koster mye penger. Kanskje Dewalt skrumaskinen også, men den brukte jeg faktisk ikke. Men i verktøyverdnen får du hva du betaler for. Og godt utstyr er ikke gratis. Så anbefaler å enten få kuttet det ferdig , eller få kjøpt/lånt sirkelsag med skinne.

Tips:
Dersom du overhodet ikke har mulighet for å få tak i skinnesag eller noe annet som kan garantere 100% beine kutt , bør du få platene kuttet ferdig. Å kutte med sirkelsag uten skinne kan være tricky når du er avhengig av mm presissjon.


Du trenger følgende verktøy:
  • Kuttliste: Ha gjerne 2 eksemplar slik at du alltid har et lett tilgjengelig og et i backup. Ha med mål, vinkler og gjerne en liten hjelpefigur dersom det er avansert form på den delen du skal kutte.
  • 2 plater med kryssfiner : Bruk Kryssfiner ”hardwood” enten Eik eller Bjørk/Bjerk.
  • Blyant : For å notere, tegne på platene og markere
  • Målestokk : For å måle størrelser, kontrollere etc.
  • Gipslinjal : Har en lengde på 120, og er derfor perfekt for å tegne på kryssfiner/mdf.
  • Sag med skinne : For å få de beste kuttene, Husk å beregn med det som sagbladet kutter vekk når du tegner
  • Skrumaskin med skriftbare borr, evt gipsskrumaskin : Når alt skal skrues, borres.
  • Borr (7mm dia, 3mm dia) : For å kunne feste islagsmuttere (7mm) og hull til skruer (3mm)
  • Trelim , Metallim og fugemasse: Trelim til festing, metallim for islagsmuttere, og fugemasse innvendig.
  • Fres med hode for fresing og for avrunding av kanter. Trengs to typer hoder. 1 som kutter ned i plate, og et som avrunder hjørner. Se bilder i frese-innlegget for å se hvordan.
  • Loddebolt med tilbeør /alternativt kabelsko etc. :
  • Sponplateskruer (min. 45mm lengde) : Jeg mener du skal ha ca 2/3 ekstra lengde i forhold til hvor tykk plate du skrur i. F.eks 18mm plate med 45mm lengde på skruene -> 45/3 = 15. Så skulle kanskje hatt noen 55mm skruer. Men limet er så sterkt at det skal gå bra.
  • M6: Islagsmuttere og maskinskruer(20mm og 40mm) : For element og evt. Hjul etc. Jeg brukte 20mm med hjulene pga at jeg hadde plate som kom rett bak islagsmuttern, og kunne derfor ikke bruke 40mm. 40mm til elementet. Fåes på biltema. Relativt dyrt for skruene.
  • Speakon kontaktbrønn + Speakon kontakter: Dersom kassen bare er 1-veis så trengs 1 inn og 1 link i parallell/Serie. Så 1 spekon plate med to speakon kontakter.
  • Hjul : 4 hjul per kasse. 4 islagsmuttere+4 maskinskruer per hjul.
  • Høyttalerelement : Bruk det etter du har frest elementhull . Legg det oppi frontplaten og borr der hvor du skal ha fester for elementet.
  • Palle og Lyskaster : Pallen er for å ha stabilt underlag, og for å gjøre det lettere å kutte og frese. Lyset er for mørke tider :wink:
  • Pussepapir, sparkel, sortmaling og pussemaskin : For finish
  • Høyttalerkabel min. 2,5kvadrats type : Bruk det største du har, gjerne 4mm. Så er du sikret. Dersom du f.eks har 4 subber (parallell med 8ohm hver) så har du 2ohm, og da blir det fort mye strøm som går igjennom. Så det er mest for ”fremtiden” og ha dekket fremtidige utfordringer. Du vet aldri.
  • Kaffe : Sier seg selv.
Utstyrsbilder:
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=86223&stc=1&d=1324752613

Spesielt med disse subbene jeg lager:
Som nevnt over, så er det 2 kasser jeg lager. Jeg bruker skruer og lim, ingen tvinger eller lammeler. Det er mange som sverger til å ikke bruke skruer, smak og behag? Slik jeg ser det så gjør skruer monteringen temmelig mye raskere og lettere. Begge deler er gode btw. Ca 30 mins brukte jeg ca på montering av alle platene. Prosjektet mitt er laget på kveldstid, og har brukt liten tid per dag pga jeg har malt en del underveis, og latt det tørke til dagen derpå. Porten og innvendig håndtak har jeg malt innimellom. Dette er pga det er meget vanskelig å få gjort noe med når kassen er ferdig, så det må gjøres underveis. Jeg lager også 2 kasser. Den ene har ingen 90 graders hjørner bakerst i kassen. Mens den andre er ”normal”.

Før du begynner:
Det er en del steg før du faktisk er klar til å montere alt. Jeg vil si at monteringen er ca 5% av hele jobben. Vi har jo akkurat simulert alt i del 1 + laget en kuttliste. Denne kan du lage to eksemplarer av, alternativt lage den på PC i word, og lagre den. Slik at du kan ta en kopi dersom du mister den eller f.eks. søler kaffe på den eller noe.

jungeltelegrafen skrev:
Meassure twice, cut once

Begynn med å legge ned første kryssfiner på pallene.
attachment.php

attachment.php

2 paller, evt én stor palle er passelig. Tegn så på de forskjellige delene. Husk å skriv på mål og navn på de forskjellige delene.
attachment.php

Slik som på bildet under:
attachment.php


Tips: Vær økonomisk, og utnytt arealet på platen så godt som mulig. Platene er 244x122 og dersom du ytnytter platene godt nok, så får du mye mer ut av de.

Når du er ferdig, så kutter du alt ut med skinnesagen. Skinnesagen er for å få alt nøyaktig. Og det er meget høy pressisjon på det. CNC er juks. :D Også gjør du det samme med plate 2. Til dette prosjektet så brukte jeg 1 hel plate, og en del småplater jeg hadde liggende for de resterende delene.
attachment.php

attachment.php


Tips: Ta noen prøvekutt i f.eks sponplate for å teste og blir vandt til å sage. Da feilkutt kan bli dyrt dersom du må kjøpe en ny plate.


Forbredelser:
Vi har nå kuttet ut alle delene. Da må vi finne ut om alt som vi har kuttet, stemmer. Ta noen kontrollmål og bare se at alt er greit. Ta så å tegn på hvor platene møtes, slik at du kan borre hull for skruer. Du kan også ta skruehull-borringen på ”gefylen” dersom du har litt mer erfaring. Gjør dette med alle plater som skal med. Se bilde for hva jeg mener:

Når alle platene har fått riktige borrehull så tar du en rask, lett puss over der hvor du har laget hullene. Det er alltid litt som stikker ut på baksiden av der hvor du har borret. Det er nå viktig at du tegner på alt du skal ha på. F.eks: Hjul, håndtak, port , spekon-kontaktbrønn, element. Ta og fres ut det som trengs, slik at det meste er klart. Kontroller at alt er slik det skal.
 

Vedlegg

  • IMG_0688.JPG
    IMG_0688.JPG
    183,5 KB · Sett: 1.343
  • IMG_0689.JPG
    IMG_0689.JPG
    171,3 KB · Sett: 1.348
  • IMG_0672.JPG
    IMG_0672.JPG
    144,7 KB · Sett: 1.371
  • IMG_0673.JPG
    IMG_0673.JPG
    127,5 KB · Sett: 1.335
  • IMG_0674.JPG
    IMG_0674.JPG
    154,5 KB · Sett: 1.347
  • IMG_0675.JPG
    IMG_0675.JPG
    153,7 KB · Sett: 1.345
  • IMG_0790.JPG
    IMG_0790.JPG
    225,6 KB · Sett: 1.420
  • IMG_0789.JPG
    IMG_0789.JPG
    170,1 KB · Sett: 1.373
  • IMG_0788.JPG
    IMG_0788.JPG
    146,9 KB · Sett: 1.376
  • IMG_0786.JPG
    IMG_0786.JPG
    139,6 KB · Sett: 1.365
  • IMG_0733.JPG
    IMG_0733.JPG
    207,7 KB · Sett: 1.361
  • IMG_0694.JPG
    IMG_0694.JPG
    180,8 KB · Sett: 329
25 Okt 2009
15.745
1
36
Fresing og Montering av Islagsmuttere

Jeg har brukt en fres som er eldre enn meg, så jeg vet ikke hva den koster, men antar den har kostet noe, siden den har vart så lenge. Det er en håndfres. Jeg viser her hvordan du lett lager hullet til elementet (sirkel), og hvordan du kan lage til speakon-kontaktbrønn (firkantet). Siden fresehodet går rundt og rundt, så får du ikke 100% firkantet hjørne, men dette er lett å fikse med håndsag,sirkelsag etc. Fresingen kan du ta med en gang du er ferdig å tegne på alt som skal taes på. Kan ta det før islagsmuttere også.

Elementhull / sirkel:
Ta frontplaten (eller platen hvor du skal ha elementet) og finn senter på hvor du skal ha elementet. Finn radius på elementet, og slå en sirkel fra sentrum. Radius på elementet står som regel i spec.sheet på hjemmesiden til produsenten. Jeg pleier å ha en ganske flat tynn pinne som jeg måler opp radius på, og setter en spiker når jeg har målt, og setter spikern i sentrum av elementplaten, og tegner rundt. Får da en perfekt sirkel med like stor avstand inn til sentrum.
Tips:
Senter på hvor du skal ha elementet er ikke nødvendigvis senter på platen.


Jeg pleier deretter å sette en litt lang skrue i sentrumet. Så finner jeg fram fresen og sirkel-jiggen. Fester sirkel-jiggen i fresen, og putter jiggen oppå skruen, og justerer lengden på jiggen, slik at den passer til sirkelen jeg lagde. Freser 1 runde med ganske liten nedfresing, for å kontrollere at alt er slik det skal være. Freser så motsatt vei med litt lavere nedsenking i treet. Freser så en tredje runde hvor jeg får alt vekk. Tar en 4 runde for å få vekk småflis og evt. Andre ujevnheter. Hullet skal bli temmelig bra, og dersom alt stemmer.


Tips:
Ha en sponplate eller noe, og test litt før du gjør det på platen du skal bruke. Feil på mdf og kryssfiner kan bli dyrt om du må kjøpe nye plater.


attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php


Fresing av speakon kontaktbrønn /Firkant:
Først så finner vi hvor vi skal ha plassert speakonbrønnen. Jeg valgte 20cm fra toppen. Skriv på hvilken side som er beregnet utifra. Tegnet derfor en bein strek fra der. Tegnet også en strek nedover på midten. Målte hvor bred speakonbrønnen er, og kom fram til at den er ca 14cm. Halvparten av dette er 7cm. Målte 7cm på hver side av den og merket på den horisontale streken hvor dette er. Deretter la jeg på speakonbrønnen med toppen på den horisontale linjen, og mellom de 14cm jeg hadde merket. Det passet bra, og jeg tegnet deretter rundt kontaktbrønnen. Nå har vi laget omkretsen rundt brønnen. Men brønnen har en nedsenkning også. Den begynner ca 1,3-1,4 cm inn. Ta en målestokk og marker 1,3cm inn på brønnen. Gjør dette rundt hele, og tegn opp streker slik at du har en firkant inni også.
Du har nå tegnet 2 firkanter:
- 1 firkant som skal nedsenkes noen mm
- 1 som skal kuttes vekk slik at du får montert brønnen.

attachment.php


Så kommer det fantastiske:
Min fres er som de fleste andre freser, og har nemlig én side som er flat. Denne siden må du måle antall cm inn til fresehodet starter eller slutter. På min fres er det nøyaktig 5cm fra den flate siden og inn til fresehodet starter (Dette varierer nok sikkert avhengig av fres, så det tallet må du finne selv ). Jeg tar derfor å måler 5cm ut fra begge firkantene slik at jeg får 2 nye firkanter som er helt parallelle med de firkantene som jeg har innerst. Jeg finner så en bein planke som er lang, men ikke så bred. Den legger jeg på den nest ytterste firkanten, på en av langsidene. Viktig at den ligger på linje med streken. Legg fresen med flatsiden inn mot treplanken, og ta så å fres ut den innerste firkanten ved hjelp av å føre den langs treplanken. Husk å begynn å stopp ved der hvor hjørnene er.

Tips:
Begynn med å frese hull i hjørnene. Da kan du bare føre fresen frem og tilbake og frese deg lengre og lengre ned.
Bruk markeringspenner for å markere de forskjellige strekene og firkantene med korrenspoderende inner/ytterfirkant.


Gjør det med andre langside, så kortsidene. Du har nå kuttet ut en firkant. Den skal være temmelig strøken, og mer en god nok for en speakon-kontaktbrønn. Men vi har jo lyst å få nedsenket kontaktbrønnen, slik at den ikke kommer over nivået til kryssfineren. Snu fresen på hodet, slik at du kan dytte den litt nok inn til å få låst den noen mm innover. Slik at du får den lille nedsenkningen du trenger. Bruk kontakbrønnen for å måle. Gjør akkurat det samme som tidligere, bare med den ytterste firkanten.

attachment.php

attachment.php


Håndtak:
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg svarte metalhåndtak, men droppet det til fordel for noen mindre og enklere håndtak. Mine håndtak er temmelig lett å lage, og krever sykt lite for å klare. Det er bare en bein stripe med fresen, og avrunding etterpå. Vi bruker samme fresemetode som nevnt over, nemlig med plate og frese langs. Finn først ut hvor du skal ha håndtak. Jeg tok min fresestripe 9cm fra toppen. Da vil håndtaket komme fra fra 3-5cm fra toppkanten (5cm fra flatsiden av fresen til fresehode, og fresehodet er ca 2cm bredt). Husk å marker hvor de skal ende. Jeg pleier å beregne slik at jeg får mine fingre inn (- tommel). Ca 10cm vil jeg tro. Fres ut. Jeg har valgt å frese 2 håndtak på hver av top/bunnplatene, samt 2 sammenhengene lange på bakplaten. Da det ikke var vits å ta 2 små der, hjulene er jo helt ytterst der.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Når du har frest ut håndtakene så må de avrundes. Skift hode på fresen, og finn en dybde som passer med avrundingen du liker. Ta en testplate og test deg frem til en dybde du ønsker. Ta og avrund håndtakene. Puss så håndtakene med pussepapir (rundt 80 grovhet). Ønsker du mer komplekse former på håndtakene er det bare å lage den formen du ønsker, det er ingen grenser for hva du kan lage, men jeg syntes enkle håndtak som dette er ganske praktiske, og enkle.

Islagsmuttere:
På bakplaten så skal vi ha på 4 hjul, derfor må vi lage hull til de. Jeg bruker M6 islagsmuttere og skruer. Så derfor velger jeg å bruke 7mm borr i skrumaskinen. Da har skruen litt plass, og sitter seg ikke fast i hullet. Jeg valgte å ha hjulene helt i ytterkant på platene, så tok bare 1 hjul å lå det oppå, og tegnet rundt. Tok også å tegnet der hvor skruehullene skal være. Gjør dette med alle 4 hjulplasseringene. Så borrer jeg hull der hvor jeg skal ha Islagsmuttere.

attachment.php


Deretter pusset jeg lett over på baksiden. Islagsmutterne tok jeg å lå opp ned. Deretter sprutet jeg på litt lim (ikke trelim) og plasserte i hullet. Viktig at disse slåes inn på baksiden. Slå de hardt inn i hullet. Dersom de løsner og du har skruer i har du et stort problem. Til nå har Biltemas lim funket ypperlig. Tech7 er også fint mulig å bruke. Islagsmuttere i frontplaten monterer du så raskt du har borret hull for elementfester. Same procedure as last time/year.



Tips:
Tech7 og biltemalimen er ganske grisete og kanskje litt vanskelig å få av fingrene når den kommer på, så kanskje en hanske eller engangshansker er et lite tips her. Så slipper du stå å vaske deg i 3 evigheter.


Frontplate:
Islagsmuttere er nå i og elementhullet er på plass. Du kan ta og tegne på hvor porten kommer. Det er lett når du har planene eller sketup fil. Tegn på hvorden skal være og kutt ut. Den kan du kutte hovedsaklig med skinnesag, også ta i hjørnene hvor du ikke kommer til med håndsag. Stikksag anbefaler jeg ikke i grunn. Da det er lett å gjøre noe feil og skinnesag er mer nøyaktig. Sjekk at delene til porten passer. Som noen sikkert ser så har jeg tatt porten før jeg tok alt det andre. Det er helt hips om haps hva du gjør først. Bilder ligger lengre oppe i posten.

Her er noen bilder av de ferdig avrundede delene.

attachment.php


attachment.php
 

Vedlegg

  • IMG_0681.JPG
    IMG_0681.JPG
    184,8 KB · Sett: 1.212
  • IMG_0682.JPG
    IMG_0682.JPG
    161 KB · Sett: 1.204
  • IMG_0683.JPG
    IMG_0683.JPG
    203,9 KB · Sett: 1.203
  • IMG_0684.JPG
    IMG_0684.JPG
    202,3 KB · Sett: 1.263
  • IMG_0685.JPG
    IMG_0685.JPG
    229,7 KB · Sett: 1.205
  • IMG_0687.JPG
    IMG_0687.JPG
    170,5 KB · Sett: 1.256
  • IMG_0691.JPG
    IMG_0691.JPG
    185,9 KB · Sett: 204
  • IMG_0692.JPG
    IMG_0692.JPG
    171,5 KB · Sett: 197
  • IMG_0695.JPG
    IMG_0695.JPG
    152,9 KB · Sett: 1.217
  • IMG_0696.JPG
    IMG_0696.JPG
    159,6 KB · Sett: 1.252
  • IMG_0697.JPG
    IMG_0697.JPG
    163,4 KB · Sett: 1.180
  • IMG_0698.JPG
    IMG_0698.JPG
    151,7 KB · Sett: 1.249
  • IMG_0699.JPG
    IMG_0699.JPG
    183,3 KB · Sett: 1.223
  • IMG_0700.JPG
    IMG_0700.JPG
    161,7 KB · Sett: 1.372
  • IMG_0704.JPG
    IMG_0704.JPG
    96,1 KB · Sett: 1.205
  • IMG_0706.JPG
    IMG_0706.JPG
    94 KB · Sett: 1.191
  • IMG_0707.JPG
    IMG_0707.JPG
    152,1 KB · Sett: 1.311
  • IMG_0708.JPG
    IMG_0708.JPG
    141,6 KB · Sett: 1.206
  • IMG_0712.JPG
    IMG_0712.JPG
    146 KB · Sett: 191
  • IMG_0713.JPG
    IMG_0713.JPG
    105,2 KB · Sett: 190
25 Okt 2009
15.745
1
36
Bygging

NB! Husk å se fres før du kommer hit!!!

Nå har vi frest ut alt vi skal frese, og har lagt til islagsmuttere, så nå er det montering og litt maling innimellom som gjenstår før kassen blir bra. Selvfølgelig finish også, men det er et eget emne. Let’s start!

Det er første plate som er litt tricky når du jobber alene. Da du ikke har noe å støtte platene på, og har bare 2 hender. Jeg begynte med bunnplaten og 1 sideplate. Ta 4-5 skruer og ta de inn med hånden i hvert sitt ferdiglagde hull i bunnplaten. Slik at de er klar til å skrus rett inn. Det er viktig at lengdene matcher hverandre 100%, ellers har du unøyaktige mål. :p Ta lim på sideplatens underside, og skru fast. Kan være litt tricky når du er alene, men setter du de opp i en trekant står de av seg selv nesten, og da gjør du bare litt justering med ene hånden, slik at de passer, og skrur med andre. Begynn med hjørnet på ene siden, og skru deg til andre, det er lettest. Da har vi fått på første plate.

Neste plate er bakplaten. Den er temmelig lett å få på, bare husk at du bør begynne å skru i hjørnet der hvor de 3 platene møtes. Bruk gjerne en hammer for å få den helt tight. Som tidligere så har du satt i skruer, og bare skrur de inn når alt er bra. Husk lim! Når du har kommet så langt så kan du sparkle helt nede, slik at de avrundete håndtakene og platen går fint sammen, og du er klart til å male etterhvert. Sett på et varmt sted slik at sparkelen tørker raskt.


  • Tips:
  • For tre-lim som kommer utenfor platene så kan du bruke en klut med varmt vann på. Husk å ta det med en gang, og ikke når det har tørket.
  • Bruk fingen når du sparkler slike avrundete kanter. Da en sparkelspade er dårlig på avrundede kanter og slike håndtak, mens en finger kommer lett rundt, og er bare å dra fingen langs.
  • Når du monterer, så fug underveis, og skrap vekk overflødig fugemasse.

Frontplate og port montering:
Dette er litt avhengig av hvor og hvordan din port er plassert, men her antar vi at porten er plassert nederst på frontplaten. Du monterer porten på frontplaten. Kan være greiest å montere porten for seg selv, så skru den fast i fronten. Jeg hadde to forskjellige porter. Siden den ene kassen har 45grader i hjørnene bak, og derfor måtte porten kuttes litt skrått i enden. Den andre er helt normal.

Sett så frontplaten m/port oppå kassen du har begynt å montere, ikke lim den på! Tegn på hvor porten går, og slutter (Husk midtveggen ) Ta den vekk. Borr 2-3 hull der hvor sideveggene og midtveggen går. Slik at når du skal montere på den, så er det bare å skru inn der.

Tid for maling av innvendige ting:
Når frontplaten og porten er ferdig montert så tar du og maler undersiden på porten, for når den er montert i bunnplaten så er det veldig vanskelig å komme til. Ta så å sett den et varmt sted for å tørke til den er støvtørr, og klar for å monteres til resten av kassen.

Ta frem hovedkassen, og Puss lett der hvor du har sparklet, tørk med en fuktig klut, vent noen minutter og så mal invendig der hvor håndtakene er (både oppe og nede). Dette er for å gjøre slik at når du ser inn på der hvor håndtakene er, så vil du bare se svart, og ikke trefarge eller tre. Mal også bunnplaten der hvor porten kommer. Legg til tørk.

I mellomtiden når du venter på tørkingen så kan du ta og lage 2x 90 graders hjørne som passer oppe og nede på baklplaten. Dette er for å dekke igjen for alle håndtakene som er laget. Lag de like bred som bakplaten og noen cm høyere enn der hvor håndtakene er. Mal invendig. Se bilde:

Tips:
Dersom du har dødtid mellom tørkingen av maling så kan du ta frem loddebolten og lodde speakonkontaktene. Se inlegg 4.


Montere front på kassen:
Etter at det innvendige har tørket så er det klart til å montere frontplaten på resten av kassen. Ta lim hvor det trengs (1 side på fronten, og alle undersider på port og frontplate). Monter platen på.

Montere sideplate 2 på kassen:
Her tar du bare lim på bunnen på sideplaten, og de andre sidene som er logisk å ta lim på. Det er temmelig rett frem. Monter platen på. Kassen er nå klar for avstivere. Husk å mal hjørnene hvor håndtakene er, da vi skal ha det helt mørkt der, og er umulig å komme til i etterkant.
Monter 90 graders dekningen for håndtakene nede:
Monteres nede med bakplate, sidevegg og bunnplate. Husk at alle innvendige vegger skal være sorte!!

Avstivere:
På disse kassene har jeg brukt få avstivere, sikkert litt for få. Jeg vil i grunn anbefale å bruke mer enn det jeg har brukt, selv om kassene er temmelig solide, og ganske små kasser. (jeg tok ca 20 hopp, jeg veier ca 85-90kg, så er temmelig solid, jeg antar at det er nok egentlig) . Kassen uten 45 gradersvinkel i baksiden så har jeg lagt inn ekstra avstiver. De er montert i sideplaten, bakplaten, topplaten og bunnplaten. Jeg tenkte en stund på å ha en som gikk på langs i taket, men droppet det. Kassen med 45 gradersvinkel har ingen avstivninger utenom 45gradersvinkelene. Men de går i bunn, bak, sider og top. Jeg har dog lagt inn noen 45 graders som går på sideveggene. Porten vil jeg også tro avstiver en del. Frontpartiet oppe på kassene er nok det ”svakeste” punktet, men igjen, kassene er temmelig små. Jeg har ikke merket noe til bevegelser i kryssfineren på høye db nivåer, så antar det i grunn er bra nok. Jeg kommer tilbake med litt refleksjoner når de har gått en stund, og jeg har fått litt mer erfaring med hvordan det høres ut i de kassene.

Avstiverne har jeg ikke målt annet enn at de er høye nok for kassen, og tatt en ca 10cm ut fra bakplaten. Først monterte jeg den som går vertikalt med den som horisontalt, deretter festet jeg hele greien til kassen. Veldig viktig å feste den godt til alle sidene som du skal ha avstivet.

Tips: Avstivere kan lages av avkapp fra det du hadde til overs fra når du kappet.

Nå har vi kommet ganske langt, og hele prosessen trenger ikke ta lengre enn noen timer. Fresing tar i grunn lengst tid. Mal området som er der porten kommer ut, slik at når kassen er ferdig og du ser inn porten, så er det bare mørkt.

Montering topplokk:
Dette er bare å plassere på, og alt skal i grunn være ganske rett frem, og du følger bare samme fremgangsmåte som tidligere. Lim, og skruer i hullene, og skru fast.

Montering dekning for håndtak topp:
Monter den som skal være øverst i boksen, se at alle sider i ”håndtaksboksen” er malt. For de kommer du ikke til etterpå. Fug så alle sider innvendig i boksen som ikke er fuget enda.

Fresing av kanter rundt boksen:
Legg kassen ned på topplaten, og bruk lås fresen i en høyde hvor du får en avrunding som du liker. Test før du gjør det, da du ikke har lyst å begynne å frese for dyp avrunding. Etter du er ferdig på de 4 kantene, så snur du kassen slik at du får den siden du hadde i bunn, opp. Fres så de kantene. Legg den så ned på ene sideveggen, så den andre. Fres rundt. Jeg pleier å frese slik at den siden jeg freser har helplate opp. Hjørnene må du være ganske forsiktig med, og ha en jevnsving. Alternativt kan du styre fresen rett frem på ene siden av hjørnet, for så å gjøre det samme på andre hjørnet. Da vil du få et ganske pent hjørne. Dersom du skulle være uheldig å ”ødelegge” eller skade hjørnet, så er det ingenting sparkel ikke fikser.

Avsluttning:
Kassen er i grunn klar til bruk nå, men noen ting gjenstår fortsatt. Vi mangler speakon kontaktene og hjul, samt finish. Samt montere på elementet.
Hjulene er ganske lett å montere, og skrus bare fast med maskinskruene. Husk å ta hjulene vekk når du skal male.
 

s4nd3r

0
25 Aug 2010
82
0
0
Her var det mye bra.. :)
Men, for og leike litt dum. hvorfor er sponplater fy? eg synes sponplater er helt ok og bruke. er i prinsippet billig og enkelt og arbeide med. (eg bruker 22mm gulv plater)
Mdf synes eg er tungt å hardt og jobbe med, og kryssfiner har ikkje eg så alt for mye erfaring med. eneste det fliser seg opp mye etter man har kuttet dem ut, eller frest dem, man får lett flis av dem.

Ett lite tipps om plater, om man stikker innom tre plate butikken, så har dem oftest lakt til sides plater med transport/lager skader. og dei går på tilbud.
Ikkje altid dem har, men har gjort gode handler der..
 

TG1

0
22 Okt 2005
649
0
0
41
s4nd3r skrev:
Her var det mye bra.. :)
Men, for og leike litt dum. hvorfor er sponplater fy? eg synes sponplater er helt ok og bruke. er i prinsippet billig og enkelt og arbeide med. (eg bruker 22mm gulv plater)
Mdf synes eg er tungt å hardt og jobbe med, og kryssfiner har ikkje eg så alt for mye erfaring med. eneste det fliser seg opp mye etter man har kuttet dem ut, eller frest dem, man får lett flis av dem.

Ett lite tipps om plater, om man stikker innom tre plate butikken, så har dem oftest lakt til sides plater med transport/lager skader. og dei går på tilbud.
Ikkje altid dem har, men har gjort gode handler der..

Enig. Jeg har bygd mange kasser, og stort sett alltid brukt fuktbestandig sponplate (22mm), og kan ikke si at jeg ser noen fordeler med MDF. Så lenge man stiver av kassen skikkelig så mener ihvertfall jeg at spon er like bra. :)

Men, flott guide :)
 
25 Nov 2010
9.823
0
0
konge guide. Denne burde bli klistret.

Hvilken Sag med skinne kan anbefales i budsjett prisleie? Noen på biltema/jula eller lignende som kan anbefales?
 
25 Okt 2009
15.745
1
36
MR.Chill skrev:
konge guide. Denne burde bli klistret.

Hvilken Sag med skinne kan anbefales i budsjett prisleie? Noen på biltema/jula eller lignende som kan anbefales?

Takk for det! :-D


For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva jula/biltema har. Men du får som regel det du betaler for. Biltema pussemaskinen sa akkurat takk for seg, så nå er jeg lei av å ha pussemaskin som ikke tåler noe. Det var vel 3 eller 4 pussemaskin som røk på 1-2 år. Så det blir festool next når det gjelder pussemaskin.

Du kan sjekke ut Dewalt og Bosh. Selv bruker jeg bare Festool sin TS-55. Helt ypperlig maskin. Hvilket budsjett hadde du?
 
25 Okt 2009
15.745
1
36
MR.Chill skrev:
ah, men det er håndsag? Skinner er tilleggsutstyr da?

Trodde det var noe mer sånn her man trengte: Bordsirkelsag 1500 W - Biltema

Men den har ikke noen skinner ser det ut som

Budsjett så rimelig som mulig til å begynne med :D

Det er bare en vanlig sirkelsag med mulighet for skinnebruk. Så bruker du en skinne som ekstrautstyr.

Lettere med video:
[YOUTUBE]_zpAKpw_aZc[/YOUTUBE]
 
25 Nov 2010
9.823
0
0
så veldig bra ut. er denne skinnen noe universalt? finner sirkelsager på biltema men ingen skinne for de.

hvor kjøper du festool ts 55 og skinne?
 

franka

0
19 Okt 2005
345
0
0
Motek har festo sagene, men de er relativ dyre, men det finnes skinner til metabo og bosch også, det som er bra med feste er dykkfunksjonen og med avsugsystemet de har.
 
25 Nov 2010
9.823
0
0
fant noen motek ja, men de var rimelig dyre. Hva vil dykkfunksjon si? Lurer på om jeg må innom en jernia og biltema forhøre meg litt :D
 
25 Nov 2010
9.823
0
0
Festool og makita blir for dyre virker det som. Men kom fra til to andre alternativer som er billige og får være en midlertidig løsning:

Alt 1:
Sirkelsag fra biltema: Sirkelsag, 185 mm - Biltema
Skinne fra Jula: Styreskinne til sirkelsag - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

Totalt: 499+649=1148kr

Alt 2:
Dykksag fra jula: Dykksag 1200 W Ø160 mm - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe
Med skinne: Styreskinne for dykksag - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

Totalt: 1499+495=1994kr

tror dere?
 

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
...er jo en skam at denne glitrendre guiden ikke er klistret!! Skal snart til pers å bygge en sub selv, denne guiden er gull verdt i så måte...!
 
  • Like
Reactions: kickerzx