Intro:
Denne byggeguiden er for en bassrefleks PD1550 kasse på 50x50x50cm.
Post 1: Intro, kutting og planleggning.
Post 2: Fresing og montering av islagsmuttere:
Post 3: Byggingen.
Post 4: Loddingen
Post 5: Finish
Kassen er tunet til 35hz. Se Del 1 for planlegging og simuleringer. Jeg bygger to kasser (Begge like, avstivning inni eneste forskjell). Dette er for å teste ut hvordan avstivning og fjerning av 90graders hjørner baki kassen fungerer.
Jeg har valgt å gjøre de mer ”PA”, da jeg har valgt å bruke Kryssfiner i stedet for MDF, Hjul,håndtak og erstattet høyttalerinngangene med speakon. (Speakon i stedet for htt.kabel). Så det er litt mer ”putle” arbeid, hovedsaklig med fres, men resultatet kan bli temmelig bra.
I denne guiden går jeg utifra at man må kutte platene selv, og ikke får de oppkuttet. Dersom du får ferdige oppkuttede plater så kan du begynne der hvor du setter sammen platene. Kan være lurt å merke platene uansett.
MDF eller Kryssfiner?
Personlig liker jeg best kryssfiner, da det er lettere og enklere å jobbe med. Holdbarheten og robustheten er også mye bedre på kryssfiner. MDF tåler også mindre når det skal transporteres etc. Vekten på kryssfiner er bedre, og lettere å transportere og bruke. Det finnes dog en del forskjellige typer av både kryssfiner og MDF. Dersom du velger kryssfiner så må du bruke ”hardwood”, type Eik eller Bjørk, koster en del mer enn ”softwood” og MDF, men over tidens gang får du det igjen. Bjørk (Og litt Eik) er i grunn det eneste alternativet jeg ser innenfor Kryssfiner, og er brukt av samtlige seriøse htt.produsenter som produserer PA. MDF er litt mer dødt enn kryssfineren, og billigere enn kryssfineren, så det er et valg du må ta. Både MDF og Kryssfiner er gode produkter. Sponplate er NEI!! Så skal alt stå i ro etc så er kanskje MDF det greieste, men du kan fint bruke kryssfiner. Skal det transporteres mye så vil jeg anbefale kryssfiner.
Hvilket utstyr trenger man??
Det er ikke alle som har CNC eller tilsvarende, så denne listen er basert på at man ikke har det. Men alikevell må man ha litt utstyr. Jeg har jobbet på budsjett, så jeg har kjøpt mye fra biltema/clas-olson for å vise at man ikke trenger det dyreste i verden og det er mulig å klare seg på budsjett. Det har vært målet. Jeg har alikevell brukt Festool sin sirkelsag med skinne. Det er vel det eneste jeg har brukt som koster mye penger. Kanskje Dewalt skrumaskinen også, men den brukte jeg faktisk ikke. Men i verktøyverdnen får du hva du betaler for. Og godt utstyr er ikke gratis. Så anbefaler å enten få kuttet det ferdig , eller få kjøpt/lånt sirkelsag med skinne.
Tips:
Dersom du overhodet ikke har mulighet for å få tak i skinnesag eller noe annet som kan garantere 100% beine kutt , bør du få platene kuttet ferdig. Å kutte med sirkelsag uten skinne kan være tricky når du er avhengig av mm presissjon.
Du trenger følgende verktøy:
http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=86223&stc=1&d=1324752613
Spesielt med disse subbene jeg lager:
Som nevnt over, så er det 2 kasser jeg lager. Jeg bruker skruer og lim, ingen tvinger eller lammeler. Det er mange som sverger til å ikke bruke skruer, smak og behag? Slik jeg ser det så gjør skruer monteringen temmelig mye raskere og lettere. Begge deler er gode btw. Ca 30 mins brukte jeg ca på montering av alle platene. Prosjektet mitt er laget på kveldstid, og har brukt liten tid per dag pga jeg har malt en del underveis, og latt det tørke til dagen derpå. Porten og innvendig håndtak har jeg malt innimellom. Dette er pga det er meget vanskelig å få gjort noe med når kassen er ferdig, så det må gjøres underveis. Jeg lager også 2 kasser. Den ene har ingen 90 graders hjørner bakerst i kassen. Mens den andre er ”normal”.
Før du begynner:
Det er en del steg før du faktisk er klar til å montere alt. Jeg vil si at monteringen er ca 5% av hele jobben. Vi har jo akkurat simulert alt i del 1 + laget en kuttliste. Denne kan du lage to eksemplarer av, alternativt lage den på PC i word, og lagre den. Slik at du kan ta en kopi dersom du mister den eller f.eks. søler kaffe på den eller noe.
Begynn med å legge ned første kryssfiner på pallene.
2 paller, evt én stor palle er passelig. Tegn så på de forskjellige delene. Husk å skriv på mål og navn på de forskjellige delene.
Slik som på bildet under:
Tips: Vær økonomisk, og utnytt arealet på platen så godt som mulig. Platene er 244x122 og dersom du ytnytter platene godt nok, så får du mye mer ut av de.
Når du er ferdig, så kutter du alt ut med skinnesagen. Skinnesagen er for å få alt nøyaktig. Og det er meget høy pressisjon på det. CNC er juks.
Også gjør du det samme med plate 2. Til dette prosjektet så brukte jeg 1 hel plate, og en del småplater jeg hadde liggende for de resterende delene.
Tips: Ta noen prøvekutt i f.eks sponplate for å teste og blir vandt til å sage. Da feilkutt kan bli dyrt dersom du må kjøpe en ny plate.
Forbredelser:
Vi har nå kuttet ut alle delene. Da må vi finne ut om alt som vi har kuttet, stemmer. Ta noen kontrollmål og bare se at alt er greit. Ta så å tegn på hvor platene møtes, slik at du kan borre hull for skruer. Du kan også ta skruehull-borringen på ”gefylen” dersom du har litt mer erfaring. Gjør dette med alle plater som skal med. Se bilde for hva jeg mener:
Når alle platene har fått riktige borrehull så tar du en rask, lett puss over der hvor du har laget hullene. Det er alltid litt som stikker ut på baksiden av der hvor du har borret. Det er nå viktig at du tegner på alt du skal ha på. F.eks: Hjul, håndtak, port , spekon-kontaktbrønn, element. Ta og fres ut det som trengs, slik at det meste er klart. Kontroller at alt er slik det skal.
Denne byggeguiden er for en bassrefleks PD1550 kasse på 50x50x50cm.
Post 1: Intro, kutting og planleggning.
Post 2: Fresing og montering av islagsmuttere:
Post 3: Byggingen.
Post 4: Loddingen
Post 5: Finish
Kassen er tunet til 35hz. Se Del 1 for planlegging og simuleringer. Jeg bygger to kasser (Begge like, avstivning inni eneste forskjell). Dette er for å teste ut hvordan avstivning og fjerning av 90graders hjørner baki kassen fungerer.
Jeg har valgt å gjøre de mer ”PA”, da jeg har valgt å bruke Kryssfiner i stedet for MDF, Hjul,håndtak og erstattet høyttalerinngangene med speakon. (Speakon i stedet for htt.kabel). Så det er litt mer ”putle” arbeid, hovedsaklig med fres, men resultatet kan bli temmelig bra.
I denne guiden går jeg utifra at man må kutte platene selv, og ikke får de oppkuttet. Dersom du får ferdige oppkuttede plater så kan du begynne der hvor du setter sammen platene. Kan være lurt å merke platene uansett.
MDF eller Kryssfiner?
Personlig liker jeg best kryssfiner, da det er lettere og enklere å jobbe med. Holdbarheten og robustheten er også mye bedre på kryssfiner. MDF tåler også mindre når det skal transporteres etc. Vekten på kryssfiner er bedre, og lettere å transportere og bruke. Det finnes dog en del forskjellige typer av både kryssfiner og MDF. Dersom du velger kryssfiner så må du bruke ”hardwood”, type Eik eller Bjørk, koster en del mer enn ”softwood” og MDF, men over tidens gang får du det igjen. Bjørk (Og litt Eik) er i grunn det eneste alternativet jeg ser innenfor Kryssfiner, og er brukt av samtlige seriøse htt.produsenter som produserer PA. MDF er litt mer dødt enn kryssfineren, og billigere enn kryssfineren, så det er et valg du må ta. Både MDF og Kryssfiner er gode produkter. Sponplate er NEI!! Så skal alt stå i ro etc så er kanskje MDF det greieste, men du kan fint bruke kryssfiner. Skal det transporteres mye så vil jeg anbefale kryssfiner.
Hvilket utstyr trenger man??
Det er ikke alle som har CNC eller tilsvarende, så denne listen er basert på at man ikke har det. Men alikevell må man ha litt utstyr. Jeg har jobbet på budsjett, så jeg har kjøpt mye fra biltema/clas-olson for å vise at man ikke trenger det dyreste i verden og det er mulig å klare seg på budsjett. Det har vært målet. Jeg har alikevell brukt Festool sin sirkelsag med skinne. Det er vel det eneste jeg har brukt som koster mye penger. Kanskje Dewalt skrumaskinen også, men den brukte jeg faktisk ikke. Men i verktøyverdnen får du hva du betaler for. Og godt utstyr er ikke gratis. Så anbefaler å enten få kuttet det ferdig , eller få kjøpt/lånt sirkelsag med skinne.
Tips:
Dersom du overhodet ikke har mulighet for å få tak i skinnesag eller noe annet som kan garantere 100% beine kutt , bør du få platene kuttet ferdig. Å kutte med sirkelsag uten skinne kan være tricky når du er avhengig av mm presissjon.
Du trenger følgende verktøy:
- Kuttliste: Ha gjerne 2 eksemplar slik at du alltid har et lett tilgjengelig og et i backup. Ha med mål, vinkler og gjerne en liten hjelpefigur dersom det er avansert form på den delen du skal kutte.
- 2 plater med kryssfiner : Bruk Kryssfiner ”hardwood” enten Eik eller Bjørk/Bjerk.
- Blyant : For å notere, tegne på platene og markere
- Målestokk : For å måle størrelser, kontrollere etc.
- Gipslinjal : Har en lengde på 120, og er derfor perfekt for å tegne på kryssfiner/mdf.
- Sag med skinne : For å få de beste kuttene, Husk å beregn med det som sagbladet kutter vekk når du tegner
- Skrumaskin med skriftbare borr, evt gipsskrumaskin : Når alt skal skrues, borres.
- Borr (7mm dia, 3mm dia) : For å kunne feste islagsmuttere (7mm) og hull til skruer (3mm)
- Trelim , Metallim og fugemasse: Trelim til festing, metallim for islagsmuttere, og fugemasse innvendig.
- Fres med hode for fresing og for avrunding av kanter. Trengs to typer hoder. 1 som kutter ned i plate, og et som avrunder hjørner. Se bilder i frese-innlegget for å se hvordan.
- Loddebolt med tilbeør /alternativt kabelsko etc. :
- Sponplateskruer (min. 45mm lengde) : Jeg mener du skal ha ca 2/3 ekstra lengde i forhold til hvor tykk plate du skrur i. F.eks 18mm plate med 45mm lengde på skruene -> 45/3 = 15. Så skulle kanskje hatt noen 55mm skruer. Men limet er så sterkt at det skal gå bra.
- M6: Islagsmuttere og maskinskruer(20mm og 40mm) : For element og evt. Hjul etc. Jeg brukte 20mm med hjulene pga at jeg hadde plate som kom rett bak islagsmuttern, og kunne derfor ikke bruke 40mm. 40mm til elementet. Fåes på biltema. Relativt dyrt for skruene.
- Speakon kontaktbrønn + Speakon kontakter: Dersom kassen bare er 1-veis så trengs 1 inn og 1 link i parallell/Serie. Så 1 spekon plate med to speakon kontakter.
- Hjul : 4 hjul per kasse. 4 islagsmuttere+4 maskinskruer per hjul.
- Høyttalerelement : Bruk det etter du har frest elementhull . Legg det oppi frontplaten og borr der hvor du skal ha fester for elementet.
- Palle og Lyskaster : Pallen er for å ha stabilt underlag, og for å gjøre det lettere å kutte og frese. Lyset er for mørke tider :wink:
- Pussepapir, sparkel, sortmaling og pussemaskin : For finish
- Høyttalerkabel min. 2,5kvadrats type : Bruk det største du har, gjerne 4mm. Så er du sikret. Dersom du f.eks har 4 subber (parallell med 8ohm hver) så har du 2ohm, og da blir det fort mye strøm som går igjennom. Så det er mest for ”fremtiden” og ha dekket fremtidige utfordringer. Du vet aldri.
- Kaffe : Sier seg selv.
http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=86223&stc=1&d=1324752613
Spesielt med disse subbene jeg lager:
Som nevnt over, så er det 2 kasser jeg lager. Jeg bruker skruer og lim, ingen tvinger eller lammeler. Det er mange som sverger til å ikke bruke skruer, smak og behag? Slik jeg ser det så gjør skruer monteringen temmelig mye raskere og lettere. Begge deler er gode btw. Ca 30 mins brukte jeg ca på montering av alle platene. Prosjektet mitt er laget på kveldstid, og har brukt liten tid per dag pga jeg har malt en del underveis, og latt det tørke til dagen derpå. Porten og innvendig håndtak har jeg malt innimellom. Dette er pga det er meget vanskelig å få gjort noe med når kassen er ferdig, så det må gjøres underveis. Jeg lager også 2 kasser. Den ene har ingen 90 graders hjørner bakerst i kassen. Mens den andre er ”normal”.
Før du begynner:
Det er en del steg før du faktisk er klar til å montere alt. Jeg vil si at monteringen er ca 5% av hele jobben. Vi har jo akkurat simulert alt i del 1 + laget en kuttliste. Denne kan du lage to eksemplarer av, alternativt lage den på PC i word, og lagre den. Slik at du kan ta en kopi dersom du mister den eller f.eks. søler kaffe på den eller noe.
jungeltelegrafen skrev:Meassure twice, cut once
Begynn med å legge ned første kryssfiner på pallene.
2 paller, evt én stor palle er passelig. Tegn så på de forskjellige delene. Husk å skriv på mål og navn på de forskjellige delene.
Slik som på bildet under:
Tips: Vær økonomisk, og utnytt arealet på platen så godt som mulig. Platene er 244x122 og dersom du ytnytter platene godt nok, så får du mye mer ut av de.
Når du er ferdig, så kutter du alt ut med skinnesagen. Skinnesagen er for å få alt nøyaktig. Og det er meget høy pressisjon på det. CNC er juks.
Tips: Ta noen prøvekutt i f.eks sponplate for å teste og blir vandt til å sage. Da feilkutt kan bli dyrt dersom du må kjøpe en ny plate.
Forbredelser:
Vi har nå kuttet ut alle delene. Da må vi finne ut om alt som vi har kuttet, stemmer. Ta noen kontrollmål og bare se at alt er greit. Ta så å tegn på hvor platene møtes, slik at du kan borre hull for skruer. Du kan også ta skruehull-borringen på ”gefylen” dersom du har litt mer erfaring. Gjør dette med alle plater som skal med. Se bilde for hva jeg mener:
Når alle platene har fått riktige borrehull så tar du en rask, lett puss over der hvor du har laget hullene. Det er alltid litt som stikker ut på baksiden av der hvor du har borret. Det er nå viktig at du tegner på alt du skal ha på. F.eks: Hjul, håndtak, port , spekon-kontaktbrønn, element. Ta og fres ut det som trengs, slik at det meste er klart. Kontroller at alt er slik det skal.
Vedlegg
-
IMG_0688.JPG183,5 KB · Sett: 1.343
-
IMG_0689.JPG171,3 KB · Sett: 1.348
-
IMG_0672.JPG144,7 KB · Sett: 1.371
-
IMG_0673.JPG127,5 KB · Sett: 1.335
-
IMG_0674.JPG154,5 KB · Sett: 1.347
-
IMG_0675.JPG153,7 KB · Sett: 1.345
-
IMG_0790.JPG225,6 KB · Sett: 1.420
-
IMG_0789.JPG170,1 KB · Sett: 1.373
-
IMG_0788.JPG146,9 KB · Sett: 1.376
-
IMG_0786.JPG139,6 KB · Sett: 1.365
-
IMG_0733.JPG207,7 KB · Sett: 1.361
-
IMG_0694.JPG180,8 KB · Sett: 329