Ostemannens How to DIY Subwoofer: Del 1 - Simulere


25 Okt 2009
15.745
1
36
Denne ”how to guiden” er delt i 3 deler pga omfattende, og store tema. Hadde alt blitt i 1 tråd, hadde det blitt kaos. Bakgrunnen for "guiden" er for alle de som har lite erfaring med DIY og kanskje tenker seg å lage seg en liten sub eller ligende.

Del 1 - Simulere:
Først avklare hva du trenger, så avklare hvilket element som passer til oppgaven, og sist simulering i bassbox pro, ikke Win-isd. Jeg viser litt rundt i programmet, og viser eksempel på en bassreflekskasse. (Som bygges i del 2, og måles i del 3. ). Folk er velkommen for å legge til en Win-isd guide her, hint hint. :p Guiden er basert på subwoofere/midtbass. De fleste prinsippene kan også brukes på hifi/Pa høyttalere. Grunnen til at jeg tar subwoofer er at det er det de fleste begynner med, og er mest utbredd i DIY.

Del 2 - Byggingen:
Der kommer matrealvalg, kassebygging, fresing, lodding, finish. Mye bilder og tips er i den tråden. Den er hoveddelen i ”how to ” guiden.

Del 3 - Måling
Måling i rew, og enkel gjennomgang. Noen smakebiter av lyd er også tilgjengelig. Denne delen er ganske kort, og går ikke noe særlig igjennom programmet, men viser hovedsaklig resultatet.

Spesielle tips er markert med rødt.

Forundersøkelse og planleggning:
Det første vi må tenke på når vi planlegger er: Hvilket mål vi har for det vi lager? Under lister jeg opp noe du bør tenke på før du starter. Det vil gjøre det lettere å velge hva som passer.
- Hvilket frekvensområde skal den dekke?
- Trenger jeg brystkassetrykk?
- Trenger jeg dypbass?
- Hvilken kassestørrelse tenker jeg meg?
- Hvilket rom skal den inn i? Og hvilke ulemper skaper det?
- Hvilket budsjett har jeg?
- Hvort stort og hvor mange elementer skal jeg ha?
- Skal jeg ha aktiv eller passiv deling?
- Plateamp eller ekstern forsterker?
- Hvilken erfaring har jeg?
- Hvilket verktøy har jeg tilgjengelig?
- Hvor mange tommeltotter har jeg? /Hvilke ferdigheter har jeg?

Når du har tenkt litt på det overstående og forhåpentligvis har noen gode svar så må du tenke på høyttalerelement og kasse.
 
25 Okt 2009
15.745
1
36
Valg av element og kasse:

Du har frem til nå funnet deg en ca ”maks størrelse” på kassen din. Det er avgjørende for hvilken kasse som vil være egnet og videre valg. Lukket kasse tar som regel liten plass, bassrefleks tar litt mer plass, mens horn som regel tar mest plass. Alt er relativt, men ta det som en pekepinn. Jeg vil anbefale å ha et budsjett på element på ca 2k ved subwoofer. Da er du på et prisnivå hvor du kan velge temmelig mye av det som finnes.

Tips: Det er ikke bare å putte inn et hvilket som helst element inn i en kasse, for så å få et kjempegodt resultat. Kasse og element må jobbe bra sammen for å få et godt resultat.

Egenskapene til elementet bestemmer kassen, og du må som regel lage et kompromi i kassestørrelse vs ytelse. Enklere forklart så lager du en kasse som passer best mulig til elementet, eller et element som passer til kassetypen og størrelsen. Noe som mange missforstår, og er meget viktig : IKKE PUTT INN ET TILFELDIG ELEMENT INN I EN TILFELDIG VALGT KASSE.

Kassevalg:

Hvordan velger man et element som passer ??
Det kan være litt tricky, men ser du på spesifikasjonene (TS-parametre) så går det raskt å luke ut en del. Du bør så simulere elementet du tenker på i tenkt kasse før du bestemmer deg, ikke alltid det går på første forsøk, men da er det bare å prøve litt annerledes.

Det er to måter å velge kasse/element:
  1. A) Dersom du har bestemt kassetypen på forhånd. Dersom du har det så må du velge et element som passer.
  2. B) Dersom du har et element, så må du finne den beste løsningen for elementet.
Som regel så har du en stue eller et bestemt sted den skal inn, og da er som regel A den vanligste ruten. ( I mitt eksempel så velger jeg rute B. )

Kassetyper:
Listen under har en del forskjellige konstruksjonstyper, tallet i parentes beskriver ca vanskelighetsgraden (1 er lett, og 10 er meget vanskelig) jeg mener er passende
  • Bassrefleks-subwoofer (1-2)
  • Folded-horn-subwoofer (3-4)
  • Band Pass-subwoofer (3)
  • Scoop (5)
  • Tapped Horn (ikke bygget )
  • Band Pass Horn-subwoofer (3)
  • Lukket kasse (1)
  • Ferdig kit er ned 1-2 vansklighetsgrader.

Garantert ikke alle som er enige, men det er min liste, og slik jeg syntes det er. Dersom det er første bygget ditt bør du finne et kit med bassrefleks eller en lukket kasse. Alternativt et prosjekt som er gjort tidligere med en god byggetråd. F.eks : SVS replika som det er utallige tråder om, både sonos og vanlig modell. Velg det du syntes passer dine evner, og hvilket sluttresultat du ønsker.

Elementvalg:

Jeg hadde utelukket alle elementer der hvor du ikke får oppgitt alle TS-parametre. Noen elementer får du bare oppgitt Watt og kanskje noen andre specs dersom du er heldig. Blir som å kjøpe en bil for x antall penger hvor du bare får vite at det er y antall hestekrefter. Så finn elementer som har spesifikasjoner. Det er mange måter å begynne på. Dette er ikke riktige forklaringer, men gjort slik at det er lett å forstå. For å få det noe mer utfyllene, men forstålig så er det lenke her:
  1. Jeg pleier å se på FS først. FS viser meg hvor dypt elementet kan gå, Der FS tallet er ”grensen”. La oss si et element med FS=30hz. Så vil elementet fint spille frekvenser over, men ha problemer med det under 30hz.
  2. Så ser jeg på Qts. Denne gir meg en pekepinn på hva type kasse som passer, og hvordan lyden av elementet er. Liten tommelfinger regel: Low Qts elementer er ofte mer effektiv, men mindre bass extension. Elementer med lav QTS har ofte store magneter -> høy BL
    - BR,BP6,Horn Qts< 0.4
    - lukket/IB Qts>0.4
  3. Jeg tar en titt på BL – motorstyrken til elementet. Da den viser meg hvor god kontroll elementet har over magneten, og kontrollen det vil gi. Elementer over 30 i BL har stålkontroll, og passer som regel ypperlig i Horn. Elementer med BL fra 20-30 passer som regel i både bassrefleks og noen horn.
  4. Så ser jeg på følsomheten. Jeg liker å ha høy følsomhet pga det krever mye mindre effekt for å spille høyt, og er kjempe fleksibelt. For å spille 3db høyere må du doble effekten. Det er ikke noe problem når du skal gå fra 1 til 2 watt, men når du går fra 1Kw og til 2Kw så er det mer problematisk. Et element med 90db må ha 8x effekten (2*2*2) for å spille like høyt som et med følsomhet på 99db.
    - Tungdrevent = 85-92 db
    - Lettdrevent = 97-104db
    NB: Følsomhet er bare med på min liste pga jeg liker lettdrevne høyttalere/subber, samt alt watthysteriet som finnes. Watt er det siste du burde se på, omtrent. Det er ingenting gale med å velge elementer med lavere følsomhet.

Slaglende, watt og følsomhet henger ofte sammen. Høy slaglende, høy rms og lav følsomhet. Eller Lav slaglengde, lav rms og høy følsomhet. Men mange 18” Pa elementer har 1000w rms, slaglende rundt 10mm og følsomhet rundt 97-100db som er temmelig bra, og vil gi gode resultater.

Så hva sitter vi igjen med?
Mine elementer er PD1550,Nå har jeg dannet meg et lite bilde over hvordan elementet tar seg ut i den kassekonstruksjonen jeg har tenkt, og har forhåpentligvis ikke så enormt mange kandidater igjen. Jeg ser helt bort fra watt når jeg velger element. I mitt eksempel så gikk jeg som nevnt andre veien. Jeg hadde PD1550 elementer, og ønsket å se hvilken kasse som vil passe. Her er et lite utdrag fra TS-parametre:
  • FS: 31hz
  • QTS: 0,21
  • BL: 26,34
  • Følsomhet: 99db.
Så oppsumert så har vi et element som er mest sannsynlig god fra 30hz og opp, som passer i både horn og bassrefleks, og som er veldig lettdrevent. Nå skal elementet simuleres, og skal se hva den kan gjøre i en kasse på 50x50x50, med tuning rundt 35hz. Husk at dette er bare et raskt overslag for å kunne få færre elementer i utvelgelsesprossessen. Så nå får vi se hvor bra "hypotesen" stemmer med simuleringene.
 
25 Okt 2009
15.745
1
36
Simulering:

Når du har funnet ut hvilken vei du ønsker å gå så må du ha et program som kan simulere for deg. De tre mest brukte er:
  • Win ISD. – Gratis og enkelt å bruke
  • Bassbox Pro – Betal, enkelt å bruke, litt utdatert design etc
  • Horn-resp - Gratis, Brukes til alt mulig, men mest til horn. Alle modeller kan simuleres her.

I denne lille ”how to DIY” guiden så bruker vi bassbox pro. Prinsippene i bassboks og win-isd er helt like, mens horn-resp har en helt annen oppbygning.

La oss komme i gang!

Når du åpner bassbox så får du opp et skjermbilde. Du trykker da på fil->New design. Alternativt ctrl-N. Herfra trykker du på ”driver” i det nye vindet som dukket opp i programmet. Da har du et skjermbilde som ser ca slik ut.

attachment.php


Driver:
Her inne så velger du hvilke elementer du skal bruke og hvordan de er koblet. Begynn med å velge antallet drivere du skal ha. Det gjør du på ”configuration”. For å velge element så kan du enten skrive inn TS-parametre for hver gang (i tab: ”parameters”). Eller du kan laste fra bassbox pro sin egen database. Dersom du ikke har den oppdaterte versjonen, så kan du laste den ned her. Trykk på ”load from database” nede i venstre hjørne av vinduet. Finn først produsenten, deretter elementmodellen. Gå til Trykk ”add”, og trykk deretter accept når du er klar for å finne en boks som passer.
attachment.php


Tips: Dersom du har 2x 8ohms drivere så vil det beste være å parallellkoble disse. Du får 4ohm, som krever litt mer, men samtidig så klarer de fleste forsterkere å gi mer effekt ut i 4ohm kontra 8ohm.

Husk å ha den oppdaterte databasen med flest drivere etc. Downloads
I mitt eksempel så valgte jeg 1x PD1550 fra Precision Devices, da det er det jeg hadde liggende på det tidspunktet. Her kan dere se jeg har added PD1550.

”Box”:
Her velger du boksen du skal ha til kassen. Her inne velger du også å legge inn avstivere, demping, evt. Trykk på ”box”.
Vi holder oss på ”box design” taben. Her velger du først hvilken type konstruksjon vi skal ha. PS: Horn er ikke mulig å simulere i bassbox pro. Jeg valgte Vented (Bassrefleks for min kasse). Så går vi bort til ”shape”. Her velger du formen til kassen. Her er det mange mulige. Prism, square er den mest vanlige, og den jeg velger. Det er temmelig mange muligheter, og du velger den du skal ha. Så velger du om målene skal være innvendig eller utvendig. Velg dette før du tar målene. Dersom du skal ha en kasse på en bestemt størrelse så velger du ”external”. Dersom du skal ha et bestemt innvendig volum velger du ”internal”. Internt volum står også på venstre side.

På høyresiden er det et bilde av slik kassen ser ut, og medfølgende bokstaver på sidene. Disse ”a” ”b” og ”c” legger du til lengde nederst i høyre hjørne. Tast så inn dimensjonen på matrealet du bruker. F.eks 19mm MDF. Så skriver du bare inn 19mm i front og sideplate. Eller den dimensjonen du tenker. I eksempelet brukte jeg 18mm kryssfiner, og hadde a=b=c=500mm. Nå kan du trykke ”suggest fb”. Da foreslår programmet en tuning. Pleier som regel å være ganske bra. Dersom du velger en lavere tuning enn dette mister du SPL i de nederste frekvensene, men får en sub som går dypere. Dersom du flytter tuningen høyere så får du litt økt spl i de nederste frekvensene, men får mindre dypbass. Så det er alltid noen konsekvenser av dine valg. Du vil nå se i hovedvinduet at du har fått en graf. Her kan du se hva som jeg plottet inn:

attachment.php


Demping:
Så går vi videre til ”damping”. Jeg pleier å ha denne som ”minimal” eller ”None” når det gjelder subwoofere, pga de lange bølgelendene. Det er mange som putter i masse demping innvendig, og er mye smak å behag. Både lite og mye funker. Det må du nesten bare teste deg litt frem på hva som funker i ditt tilfelle. Jeg har ikke oppdaget store forskjeller når det gjelder demping.

attachment.php


Vents:
Her er det litt prøving og feiling som regel. Her er det en fordel å ha gå ut i hovedmodulen, og trykke ”plot”. Gå til grafen som heter ”Vent air Velocity”. Her kan du se hvor mye luft som går igjennom porten med en gitt frekvens og watt. Det magiske tallet er er her: 36m/s. Hold deg under dette, og du er safe. Jeg pleier alltid å lage portene slik at de tåler at når det kommer 2x RMS watt så er du fortsatt under 36m/s. Formen på porten/e er det du som bestemmer. Mange sverger til runde porter, og det er ofte lett. Selv liker jeg firkantport, noen som kaller det hylleport(Hvorfor?) men jeg forstår ikke hvor det navnet kommer fra. Haha. Det spesielle og vanskelige med porten er størrelsen. Jo større areal du har (ved utgangen av porten), jo dypere blir den. Du bør prøve deg litt frem, og trykke ”plot” for å se hvordan det blir. Får du rødt tall på lengden så må du som regel redigere litt på størrelsen. Jeg valgte 2 porter som er lange og slanke. Da tar de liten plass, og kan plasseres nederst på frontplaten. Velg også hvordan den monteres. Det velger du til høyre. Er en del alternativer. Slik blir det da:

attachment.php


Tips: For å få alle grafene i et vindu trykker du: ”Graph->display mode -> Invidual window”

Tips: På ”interior” gjør du 1-2 forandringer. Nemlig forandrer ”b” til den dimmensjonen på Kryssfiner/mdf du bruker. F.eks 18mm. Også endrer du hvordan elementet er montert i frontbaffelen. Du kan legge til interne avstivere, men ofte er det mer arbeid med å skrive inn, kontra hvilket resultat det har på simuleringen.

attachment.php



Part List:
Her får du opp en liste med deler. Den er komlett og er nesten bare å legge på et ark og printe ut. Jeg pleier å forandre porten. Slik at den går ann å lage i 1 stykke. Du kan ta vekk den veggen i porten som møter veggen. F.eks: plassering av port nederst i fronten = Ta vekk bunnen på porten. Slik at du ikke trenger å kutte ut den platen.

attachment.php


Tips: Lag en skisse i et program (gratis- Google sketscup), for å se hvordan du skal montere alt. Og lag deg en lett oversiktlig kuttliste.

Vedlagt ligger også simuleringene. Du er i grunn klar for å gå over til del 2. Nemlig kutting og bygging.
 

Vedlegg

  • 1.JPG
    1.JPG
    119,9 KB · Sett: 880
  • 2.JPG
    2.JPG
    120,4 KB · Sett: 865
  • 3.JPG
    3.JPG
    117,1 KB · Sett: 178
  • 4.JPG
    4.JPG
    105,5 KB · Sett: 865
  • 5.JPG
    5.JPG
    103,2 KB · Sett: 893
  • 6.JPG
    6.JPG
    121,4 KB · Sett: 852
  • 7.JPG
    7.JPG
    117 KB · Sett: 904
  • 8.JPG
    8.JPG
    116,8 KB · Sett: 839
  • 10.JPG
    10.JPG
    60,7 KB · Sett: 175
  • 11.JPG
    11.JPG
    59,6 KB · Sett: 174
  • 12.JPG
    12.JPG
    57,4 KB · Sett: 176

Empty

0
15 Jun 2004
710
0
0
Utrolig bra guide!
Passer veldig bra iom. jeg akkurat har begynt å ta i bruk BassBox!
 
24 Jun 2010
14.737
6
38
Flink du er, cheeseman.
Et øyeblikk trodde jeg det var dette du reklamerte for da jeg så overskriften:

[youtube]eFpnPZpFTEk[/youtube]
 

Hektor

0
12 Jun 2010
1.311
0
0
Bra jobba! Dette er helt genialt for oss som drømmer om å få den lyden vi ikke har råd til for en pris som passer økonomien. Håper du fortsetter med samme beskrivende framstilling, for da er den gull verdt! Dersom noen andre bevandrede skulle ha noen smarte triks og knep, så gagner det jo alle. Er veldig spent på hva man skulle trenge av redskaper dersom man kun besitter umbrako. Keep up the good work Ostemannen, gleder meg til fortsettelsen!
 
25 Okt 2009
15.745
1
36
Takker for alle svar. Setter stor pris på det. 8) Liten ketcup effekt siden det kom mange svar i løpet av en time?

Del 2 med bygging ++ ligger nå ute. Kommer til å lenke i signaturen min også.
 

Exide

0
21 Apr 2009
334
0
0
ENDELIG !!!. Vet ikke hvordan jeg skal få takket deg nok !. Dette sparer meg for mange spørsmål og tid !. Hjertelig takk :)