Denne ”how to guiden” er delt i 3 deler pga omfattende, og store tema. Hadde alt blitt i 1 tråd, hadde det blitt kaos. Bakgrunnen for "guiden" er for alle de som har lite erfaring med DIY og kanskje tenker seg å lage seg en liten sub eller ligende.
Del 1 - Simulere:
Først avklare hva du trenger, så avklare hvilket element som passer til oppgaven, og sist simulering i bassbox pro, ikke Win-isd. Jeg viser litt rundt i programmet, og viser eksempel på en bassreflekskasse. (Som bygges i del 2, og måles i del 3. ). Folk er velkommen for å legge til en Win-isd guide her, hint hint.
Guiden er basert på subwoofere/midtbass. De fleste prinsippene kan også brukes på hifi/Pa høyttalere. Grunnen til at jeg tar subwoofer er at det er det de fleste begynner med, og er mest utbredd i DIY.
Del 2 - Byggingen:
Der kommer matrealvalg, kassebygging, fresing, lodding, finish. Mye bilder og tips er i den tråden. Den er hoveddelen i ”how to ” guiden.
Del 3 - Måling
Måling i rew, og enkel gjennomgang. Noen smakebiter av lyd er også tilgjengelig. Denne delen er ganske kort, og går ikke noe særlig igjennom programmet, men viser hovedsaklig resultatet.
Spesielle tips er markert med rødt.
Forundersøkelse og planleggning:
Det første vi må tenke på når vi planlegger er: Hvilket mål vi har for det vi lager? Under lister jeg opp noe du bør tenke på før du starter. Det vil gjøre det lettere å velge hva som passer.
- Hvilket frekvensområde skal den dekke?
- Trenger jeg brystkassetrykk?
- Trenger jeg dypbass?
- Hvilken kassestørrelse tenker jeg meg?
- Hvilket rom skal den inn i? Og hvilke ulemper skaper det?
- Hvilket budsjett har jeg?
- Hvort stort og hvor mange elementer skal jeg ha?
- Skal jeg ha aktiv eller passiv deling?
- Plateamp eller ekstern forsterker?
- Hvilken erfaring har jeg?
- Hvilket verktøy har jeg tilgjengelig?
- Hvor mange tommeltotter har jeg? /Hvilke ferdigheter har jeg?
Når du har tenkt litt på det overstående og forhåpentligvis har noen gode svar så må du tenke på høyttalerelement og kasse.
Del 1 - Simulere:
Først avklare hva du trenger, så avklare hvilket element som passer til oppgaven, og sist simulering i bassbox pro, ikke Win-isd. Jeg viser litt rundt i programmet, og viser eksempel på en bassreflekskasse. (Som bygges i del 2, og måles i del 3. ). Folk er velkommen for å legge til en Win-isd guide her, hint hint.
Del 2 - Byggingen:
Der kommer matrealvalg, kassebygging, fresing, lodding, finish. Mye bilder og tips er i den tråden. Den er hoveddelen i ”how to ” guiden.
Del 3 - Måling
Måling i rew, og enkel gjennomgang. Noen smakebiter av lyd er også tilgjengelig. Denne delen er ganske kort, og går ikke noe særlig igjennom programmet, men viser hovedsaklig resultatet.
Spesielle tips er markert med rødt.
Forundersøkelse og planleggning:
Det første vi må tenke på når vi planlegger er: Hvilket mål vi har for det vi lager? Under lister jeg opp noe du bør tenke på før du starter. Det vil gjøre det lettere å velge hva som passer.
- Hvilket frekvensområde skal den dekke?
- Trenger jeg brystkassetrykk?
- Trenger jeg dypbass?
- Hvilken kassestørrelse tenker jeg meg?
- Hvilket rom skal den inn i? Og hvilke ulemper skaper det?
- Hvilket budsjett har jeg?
- Hvort stort og hvor mange elementer skal jeg ha?
- Skal jeg ha aktiv eller passiv deling?
- Plateamp eller ekstern forsterker?
- Hvilken erfaring har jeg?
- Hvilket verktøy har jeg tilgjengelig?
- Hvor mange tommeltotter har jeg? /Hvilke ferdigheter har jeg?
Når du har tenkt litt på det overstående og forhåpentligvis har noen gode svar så må du tenke på høyttalerelement og kasse.