Oppsett av Media-avspiller og problem rundt audio-kvalitet og HDR støtte

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
14
0
1
Hei!

Jeg forsøker å sette opp et fungerende mediasenter og er litt usikker på måten å gjøre dette på for å oppnå best mulig lyd (og bilde) kvalitet.
Jeg har diverse filmer på min PC som jeg ønsker å få spilt av. Blue-Ray rips etc.

Mitt oppsett:
-PC (med RTX 2080)
-Onkyo TX NR1010 receiver (med 5.1 speaker oppsett)
-Samsung Q70 (2019)

For øyeblikket kjører jeg lyd via optisk kabel fra PC til Receiver (høyeste kvalitet jeg klarer å oppnå er DTS Interactive 5.1 etter mye fikling med drivere da den først bare lot meg kjøre 2.0)
Og bilde via HDMI fra PC til TV i 4k som en 'tredje skjerm'
Grunnen til dette er at det ikke gikk å kjøre 4k-bilde via receiver til TV.
Dette fungerer forsåvidt OK, men jeg mener at jeg skal kunne få høyere lydkvalitet og muligens gjøre ting litt enklere. Samt at det er tungvindt å måtte endre lydsettings hver gang og dra over filmer, OG jeg får IKKE HDR støtte! >:|

Jeg har vurdet å kjøpe Google chromecast Ultra og bruke PLEX til mediastrømming via wifi, men jeg er usikker her på hvilket lydkvalitet jeg vil kunne oppnå og hvordan. Optisk fra TV til receiver eller HDMI/HDMI Arc? Jeg klarer ikke å finne info noensted om f.eks Dolby TrueHD støttes på den måten. Og om HDR støttes på denne måten.

Noen som har innsikt her eller kan dele erfaringer hva som vil være det beste og enkleste for meg?
På forhånd takk!

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Hei!

Jeg forsøker å sette opp et fungerende mediasenter og er litt usikker på måten å gjøre dette på for å oppnå best mulig lyd (og bilde) kvalitet.

Mitt oppsett:
-PC (med RTX 2080)
-Onkyo TX NR1010 receiver (med 5.1 speaker oppsett)
-Samsung Q70 (2019)

For øyeblikket kjører jeg lyd via optisk kabel fra PC til Receiver (høyeste kvalitet jeg klarer å oppnå er DTS Interactive 5.1 etter mye fikling med drivere da den først bare lot meg kjøre 2.0)
Og bilde via HDMI fra PC til TV i 4k som en 'tredje skjerm'
Grunnen til dette er at det ikke gikk å kjøre 4k-bilde via receiver til TV.
Dette fungerer forsåvidt OK, men jeg mener at jeg skal kunne få høyere lydkvalitet og muligens gjøre ting litt enklere. Samt at det er tungvindt å måtte endre lydsettings hver gang og dra over filmer, OG jeg får IKKE HDR støtte! >:|

Jeg har vurdet å kjøpe Google chromecast Ultra og bruke PLEX til mediastrømming via wifi, men jeg er usikker her på hvilket lydkvalitet jeg vil kunne oppnå og hvordan. Optisk fra TV til receiver eller HDMI/HDMI Arc? Jeg klarer ikke å finne info noensted om f.eks Dolby TrueHD støttes på den måten. Og om HDR støttes på denne måten.

Noen som har innsikt her eller kan dele erfaringer hva som vil være det beste og enkleste for meg?
På forhånd takk!

True Hd fra Streaming? Hvor får du dette? Jeg har bare Dolby digital og +på Netflix.

Jeg hadde heller kjøpt en grei Streamer.

Om jeg hadde hatt råd Nvidea Shield.

På budgett hører jeg Xiaomi er bra.

Jeg har Mxq pro 4k+ fra CDON har ikke fått til ordentlig Surround fra Hbo, men vet ikke om det er Hbo sin feil eller boksen. Kostet vel 399kr

Sist redigert:

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
14
0
1
True Hd fra Streaming? Hvor får du dette? Jeg har bare Dolby digital og +på Netflix.

Jeg hadde heller kjøpt en grei Streamer.

Om jeg hadde hatt råd Nvidea Shield.

På budgett hører jeg Xiaomi er bra.

Jeg har Mxq pro 4k+ fra CDON har ikke fått til ordentlig Surround fra Hbo, men vet ikke om det er Hbo sin feil eller boksen. Kostet vel 399kr

Jeg har kanskje ikke forklart nok, men jeg har altså filmer på PC som jeg ønsker å spille av, gjør ingen faktisk strømming via nett. (Blueray rips osv)
Men jeg ønsker å strømme innhold fra min PC til TV/andre medier.

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Jeg har kanskje ikke forklart nok, men jeg har altså filmer på PC som jeg ønsker å spille av, gjør ingen faktisk strømming via nett. (Blueray rips osv)
Men jeg ønsker å strømme innhold fra min PC til TV/andre medier.

Jeg "tror" ikke du får HD lyd styrt via Chromecast ultra...
Jeg VET du ikke får det via optisk toslink du får vanlig dts og dd, og Arc tror jeg begrenses til Dolby Digital+ men her er jeg greit "usikker" også.

Nvidea Shield pro kjører Plex også...

Litt relevant info her...

Jeg tror Nas og kanskje Nvidea Shield pro er en mulighet, men koster vel 2-3 laken mer enn en Chromecast ultra...

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Sorry vrient det at Avr din ikke klarer 4K... Du trenger noe med 2 Hdmi for å få HD lyd, feks en Bluray spiller, men da vet jeg ikke hvordan Plex funker, feks Panasonic eller Sony.

Ellers må du ha en dings som kan ta ut Hdmi og splitte til to Hdmi med bilde og en med hdlyd. Dette kan jeg lite om, så anbefaler at du søker litt selv.

Ellers må du bruke optisk til lyd.

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
14
0
1
Jeg "tror" ikke du får HD lyd styrt via Chromecast ultra...
Jeg VET du ikke får det via optisk toslink du får vanlig dts og dd, og Arc tror jeg begrenses til Dolby Digital+ men her er jeg greit "usikker" også.

Nvidea Shield pro kjører Plex også...

Litt relevant info her...

Jeg tror Nas og kanskje Nvidea Shield pro er en mulighet, men koster vel 2-3 laken mer enn en Chromecast ultra...

Jeg kan også bruke min egen stasjonære PC som "NAS" og se innhold derfra via nettverkskabel eller wifi til Nvidia Shield Pro til TV, om jeg har forstått det riktig?
Og Nvidia shield vil ha innebygd chromecast?

Litt synd at mulighetene er så begrenset..

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Sorry vrient det at Avr din ikke klarer 4K... Du trenger noe med 2 Hdmi for å få HD lyd.

Denne ble anbefalt av folk på forum...
Jeg har ikke prøvd den selv.

Den skal splitte lyd og bilde, da kan få du i prinsippet kjøre HD lyd til Amp og bilde 4k i den oppløsning den støtter til skjerm.

Sjekk litt rundt, skal vel være samme sak vanskelig å finne i Norge, men linker til det forumet også.

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Her er anbefaling jeg fant.

Any 4K media player with dual hdmi?

Og her er linken, jeg vet ikke om det er samme modell som den norske siden fører. (Edit jeg gjetter den norske siden har beste/nyeste sjekk speks...)

Om du har bra plass på data og er fornøyd med hvordan det fungerer så er det kanskje best å bruke den, aner ikke hva du bruker om det er htpc eller stasjonær.

Om det er stasjonær så hadde nok jeg kjøpt en Nvidea 2000kr eller hva er ikke all verden til å styre alt du har på mediasenter/nettverk, du trenger også den splitter saken for å dele lyd og bilde...

Chromecast vil ikke hjelpe deg tror jeg, håper andre kan gi vurdering også.

Om du bruker Nvidea til å styre og kjøper Splitteren så ser det ut som total pris blir 3000 kr i Norge.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Om den Hdfury splitteren gjør jobben sin, og Nvidea Shield har jeg bare hørt lovord om, og kobler alt med Lan til router så tror jeg du vil få bra løft i lyden.

Grafikk kortet du har er ganske rått, om det er htpc så hadde jeg brukt den, om det er stasjonær vanlig data, så hadde iallefall jeg brukt Nvidea.

Men det er bare min mening.. Bare refererer til folk som bruker dette på YouTube og nett, jeg bruker bare billig Streamer selv som jeg har flyttet filmer til..

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Jeg kan også bruke min egen stasjonære PC som "NAS" og se innhold derfra via nettverkskabel eller wifi til Nvidia Shield Pro til TV, om jeg har forstått det riktig?
Og Nvidia shield vil ha innebygd chromecast?

Litt synd at mulighetene er så begrenset..
Ja du kan bruke data som lagrings enhet om du er fornøyd med det. Stemmer.
Test splitter først... Se om det holder.

Jeg synes data er trøblete å styre fra, Nvidea og selv min billig Streamer er mye kjappere i oppstart og mer fokusert på oppgavene....

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
14
0
1
Sorry vrient det at Avr din ikke klarer 4K... Du trenger noe med 2 Hdmi for å få HD lyd.

Denne ble anbefalt av folk på forum...
Jeg har ikke prøvd den selv.

Den skal splitte lyd og bilde, da kan få du i prinsippet kjøre HD lyd til Amp og bilde 4k i den oppløsning den støtter til skjerm.

Sjekk litt rundt, skal vel være samme sak vanskelig å finne i Norge, men linker til det forumet også.

Kan være jeg er litt treg her nå altså. Men du mener jeg trenger denne fra Nvidia Shield til Amp/TV ?
Det vil ikke fungere å kjøre hdmi fra nvidia shield til TV, også hdmi/optisk fra TV til amp ?

27 Aug 2009
6.288
30
48
Det er kun Netflix som gir deg HDR/Dolby Vision. Amazon og Rakuten TV gir deg 4K og noen ganger HDR. Dette er som apper på TV. Lyden vil være Dolby Digital 5.1 eller Dolby Digital + 5.1
Apple TV og Nvidia Shield både HDR og Dolby Vision, samme lyd. Chromecast vet jeg ikke noe om.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
14
0
1
Med Nvidea, så mener du Nvidia Shield?

Jeg har stasjonær pc ja.

Hvordan vil det isåfall fungere, jeg linker PC til nettverket/router, og Nvidia Shield. Jeg vil da kunne "strømme" alt jeg har på PC via nvidia shield til TV/Amp ?
Og PC fortsatt fungere som lagrings enhet.

alxplx

Medlem
10 Jun 2019
14
0
1
Det er kun Netflix som gir deg HDR/Dolby Vision. Amazon og Rakuten TV gir deg 4K og noen ganger HDR. Dette er som apper på TV. Lyden vil være Dolby Digital 5.1 eller Dolby Digital + 5.1
Apple TV og Nvidia Shield både HDR og Dolby Vision, samme lyd. Chromecast vet jeg ikke noe om.

Hei og takk for svar, men jeg skal ikke bruke noen strømmetjeneste.
Jeg skal bruke innhold jeg allerede har lagret på PC og få dette over til TV & Amp med høyest kvalitet og forsøke å gjøre det enklest mulig.

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63

Ja vi vet det, han vil spille av egne filmer i 4K og HD lyd fra biblioteket sitt.

Fint om du kan fobedre eller bekrefte det jeg sier, eller mener eventuelt..

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Med Nvidea, så mener du Nvidia Shield?

Jeg har stasjonær pc ja.

Hvordan vil det isåfall fungere, jeg linker PC til nettverket/router, og Nvidia Shield. Jeg vil da kunne "strømme" alt jeg har på PC via nvidia shield til TV/Amp ?
Og PC fortsatt fungere som lagrings enhet.
Nvidea Shield pro(er ikke den lik priset?) er genial til å styre nettverk. Raf kjører Kodi samme som jeg, de har vel best funksjoner. Den støtter Plex også om du foretrekker det...

Her har du en demonstrasjon.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: classic46

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Her viser de hvordan du går fram for å dele mellom andre maskiner....

Det er ganske enkelt..

Og spesielt for Plex hvordan du får katalog med covers og alt, siden du bruker Plex..

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Kan være jeg er litt treg her nå altså. Men du mener jeg trenger denne fra Nvidia Shield til Amp/TV ?
Det vil ikke fungere å kjøre hdmi fra nvidia shield til TV, også hdmi/optisk fra TV til amp ?

Du er ikke treg.

Du trenger den 4k AV Hdmi splitter dingsen så du får HD lyden til Hdmi Onkyo og 4k Uhd Hdmi til tvn din.

Optisk Toslink er en ok nødløsning, men ikke å anbefale om du kjøper Nvidea.

Optisk Toslink er begrenset til standard lossy Dolby Digital og Dts, tror grensen går på 5.1, samme du får til nå.

Om du derimot gikk for optisk så kobler du det fra Nvidea til Onkyo.

Men jeg anbefaler ikke dette. Da blir litt av vitsen borte, om du bruker Hdmi AV splitter så har du ala samme mulighet som YouTube Raf for HD lyd..

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Her har du Raf og Plex. Ifølge han er det det beste programmet og enklest å sette opp med data som kilde.