Dette er en enkel "how to" for et klassisk headless Debian-filserver oppsett med Logitech Media Server og torrentmuligheter (deluge).
Debian-basert Squeezebox server - marsboer.net wiki
Debian-basert Squeezebox server - marsboer.net wiki
krestjan skrev:Heisann!
Etter min mening er dette veldig aktuelt. Når det gjelder GUI på serveren, har du testet webmin? Det kan være lurt å ta med noe slikt så du ikke skremmer bort windowsfolket![]()
Globe skrev:Hei, melder interesse her. Gjerne gudie med noen hardwareanbefalinger i tillegg...og i et step-by-step....for dummies....quick-referencegudie...format...Kjører selv en ReadyNas NV...går tregt og har mange begrensninger...Prøver meg gjerne på en Linuxløsning, via en guide
...håper på flere med positiv repons til deg på dette!
marsboer skrev:Jeg kopierte en fil på 1GB på 12 sek fra linux-serveren til Windows maskina mi. Det gir en throughput på 82 megaBYTE i sekundet, eller mellom 65% og 70% utnyttelsesgrad på en gigabitlink og er svært respektabel ytelse. Det finnes også raskere harddisker der ute som kan brukes for dere som evt kjøper nye disker, og da vil ytelsen gå enda mer opp! Dette er en hastighet som integrerte bokser bare kan drømme om i de fleste tilfeller.
Globe skrev:Uuuhhh...disse "nøkkeltallene" kan jeg bare glemme med ReadyNAS, I am LinuxReady......setter stor pris på om du tar deg bryderiet med å lage en Guide til dette marsboer!
Gorm skrev:Kjempetiltak!
Jeg er klar for en Linux server.
Spørsmål: Siden jeg bygger meg nye maskiner titt og ofte, har jeg x-antall "utdaterte" maskiner stående. Kan jeg bruke noen av disse tro, eller trenger en slik server "ekstrem-hardware"?
knut1 skrev:Dette var meget interesant.
Tenker litt på om en del brukere her inne bruker forslagene til Marsboer vil flere brukere ha noenlunde samme setup og kunne hjelpe hverandre videre ganske greit.
Bruker selv en 800gb NAS boks og en 500gb clark connect.
Å bytte dette ut med en server med masse TB hadde vært ønskelig.
Edit..
Testet med en fil på 1 048 404 kB. (ca 1 gb)
Fra dlink323 til pcen jeg bruker --> 2 min 5 sek.
Fra pc til clark connect --> 3 min 15 sek
Fra clark connect til pc --> 3 min 15 sek
Fra pc til dns-323 --> 1 min 45 sek.
Clark connect maskinen er sånt gammelt skrot jeg har skrudd sammen en fungerende maskin av.
Dlink 323 er en 2 disk NAS boks. satt opp med 2 single disker på 400gb hver.
pc er en rimelig moderne sak.
Nettverket mitt er 100mbits og gikk med 86-87% (9mb sec) på den raskeste testen.
Gorm skrev:Kjempetiltak!
Jeg er klar for en Linux server.
Spørsmål: Siden jeg bygger meg nye maskiner titt og ofte, har jeg x-antall "utdaterte" maskiner stående. Kan jeg bruke noen av disse tro, eller trenger en slik server "ekstrem-hardware"?