Oppsett av Linux server

8 Aug 2006
1.232
0
0
Heisann!

Etter min mening er dette veldig aktuelt. Når det gjelder GUI på serveren, har du testet webmin? Det kan være lurt å ta med noe slikt så du ikke skremmer bort windowsfolket ;)

Globe

0
23 Jan 2006
3.944
0
0
57
Hei, melder interesse her. Gjerne gudie med noen hardwareanbefalinger i tillegg...og i et step-by-step....for dummies....quick-referencegudie...format...:) Kjører selv en ReadyNas NV...går tregt og har mange begrensninger...Prøver meg gjerne på en Linuxløsning, via en guide :)...håper på flere med positiv repons til deg på dette!

22 Des 2005
10.968
1
36
krestjan skrev:
Heisann!

Etter min mening er dette veldig aktuelt. Når det gjelder GUI på serveren, har du testet webmin? Det kan være lurt å ta med noe slikt så du ikke skremmer bort windowsfolket ;)

Det kommer aldri til å bli benyttet noe GUI i guiden til generell administrasjon, selv om webmin kan løse flere av disse tingene som du nevner. Årsaken er at dette gir mindre forståelse og evne til å løse problemer utover det GUIet gir mulighet til - Er Windows mann selv, og har relativt lite Linux erfaring utover det jeg har drevet med innen akkurat dette området. Men jeg bruker kommandolinjen til mye også i XP/Vista også faktisk. Jeg er på ingen måte forkjemper for Linux på desktop hvor jeg mener Windows er ca 1000 ganger mer egnet for så godt som alle bortsett fra spesielt interesserte med et undertrykt selvplagerbehov, men mener at det klart har en rolle på serversiden

Husk at man svært sjelden må inn i kommandolinjen når tjenestene er satt opp. Dette blir ikke en guide for en server man er innom daglig. Dette blir en server man setter opp, og som skal stå å rusle for seg selv på en bortgjemt plass - kun avbrutt av vedlikehold som oppgradering av installasjonen og evt diskplass/hardware.
Jeg kommer også til å vise helt klart hvordan man går frem når man skal lage en ny delt mappe i samba f.eks, eller andre noe mer regelmessige "rutine-jobber", noe som så vidt jeg kan se er det eneste man behøver å logge seg inn for å gjøre på noe mer regelmessig basis.

22 Des 2005
10.968
1
36
Globe skrev:
Hei, melder interesse her. Gjerne gudie med noen hardwareanbefalinger i tillegg...og i et step-by-step....for dummies....quick-referencegudie...format...:) Kjører selv en ReadyNas NV...går tregt og har mange begrensninger...Prøver meg gjerne på en Linuxløsning, via en guide :)...håper på flere med positiv repons til deg på dette!

Det blir step-by-step hvor ingenting hoppes over fra første sekund hvor CD'en puttes inn.

HW forslag var tanken ja. Og selve årsaken til at jeg har satt opp en Linux server er nettopp fordi ferdige løsninger som ReadyNas er svært begrensede mtp spesielt hastighet (som jeg irriterer meg grønn over), men også dersom man skulle komme borti et uventet behov.

For å si litt om ytelsen så overfører jeg filer fra serveren med en hastighet på det maksimale av det harddisken i serveren klarer.

Jeg kopierte en fil på 1GB på 12 sek fra linux-serveren til Windows maskina mi. Det gir en throughput på 82 megaBYTE i sekundet, eller mellom 65% og 70% utnyttelsesgrad på en gigabitlink og er svært respektabel ytelse. Det finnes også raskere harddisker der ute som kan brukes for dere som evt kjøper nye disker, og da vil ytelsen gå enda mer opp! Dette er en hastighet som integrerte bokser bare kan drømme om i de fleste tilfeller.

Valo

0
6 Nov 2007
2.160
0
0
Veldig interessert i en guid for oppsett av Linux, det da jeg skal bygge meg en hjemmeserver i nær fremtid og blank på hvilket operativ system som bør brukes.
Så på forhånd takk...:mrgreen:

Globe

0
23 Jan 2006
3.944
0
0
57
marsboer skrev:
Jeg kopierte en fil på 1GB på 12 sek fra linux-serveren til Windows maskina mi. Det gir en throughput på 82 megaBYTE i sekundet, eller mellom 65% og 70% utnyttelsesgrad på en gigabitlink og er svært respektabel ytelse. Det finnes også raskere harddisker der ute som kan brukes for dere som evt kjøper nye disker, og da vil ytelsen gå enda mer opp! Dette er en hastighet som integrerte bokser bare kan drømme om i de fleste tilfeller.

Uuuhhh...disse "nøkkeltallene" kan jeg bare glemme med ReadyNAS, I am LinuxReady :) ......setter stor pris på om du tar deg bryderiet med å lage en Guide til dette marsboer!

22 Des 2005
10.968
1
36
Globe skrev:
Uuuhhh...disse "nøkkeltallene" kan jeg bare glemme med ReadyNAS, I am LinuxReady :) ......setter stor pris på om du tar deg bryderiet med å lage en Guide til dette marsboer!

Du må huske på at jeg har to sinte 10 000 rpms Raptor disker i RAID0 til å ta i mot data med på Windows maskinen også. Skriveytelsen er begrensningen på de fleste disker i dag. Med andre ord blir disken som tar i mot filen ofte begrensningen, siden lesehastigheten ofte er det dobbelte eller høyere enn skrivehastigheten.
Dersom du har en "normal" harddisk som ikke står i RAID0 eller 5 kan du nok ikke forvente særlig over 30-50MB i sek selv om serveren klarer mye mer. Med laptop blir sannsynligvis hastigheten enda lavere. Det fine er at da klarer serveren fint flere brukere samtidig som utfører filoperasjoner ;)

Mer om disker og hvilke begrensninger disse medfører i en evt guide. Jeg har også konkrete anbefalinger på noen ytterst få disker som faktisk egner seg dersom høy overføringshastighet er målet uten å måtte ty til RAID-løsninger.

22 Des 2005
10.968
1
36
Prøvde fra en mer "normal" 7200rpm 750gb WD disk i Linux-serveren til en annen helt identisk disk i Windows pcen min i dag. Da gikk det i rundt 70MB/s, noe som fremdeles er meget bra.

Gunnar

0
20 Des 2002
2.319
0
36
Hmm.. får aldri særlig over 15-20mbit/s fra windows og over til min Linux box over Samba. Bortsett fra dette fungerer det fint. Jeg kjører Clarkconnect, som er en ren server distro. Ferdig WEB-grensesnitt hvor det meste av konfigurasjon foregår. Boksen rusler og går i kjelleren uten tastatur/mus. Lite Linux kjennskap nødvendig. Pr i dag kjører jeg Squeezecenter, Mediatomb medieserver for streaming til bla PS3, FTP-server, Samba share med Windows boxene mine etc... Lett og sette opp, last ned ISO-fil og brenn, stapp i PC, installasjonen går stort sett av seg selv.

Gunnar

22 Des 2005
10.968
1
36
Jeg tipper på at du har en treg harddisk i enten windows eller linux boksen. Alternativt at du har dårlig nettverkskort en eller begge plasser.
Særlig i Linux boksen er valg av nettverkskort kritisk (les: Intel) for å oppnå full reell gigabit ytelse på rundt 944 mbit/s (kan måles med programmet Iperf som genererer pakker for å utelukke ting som treg sambaprotokoll o.l)

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Kjempetiltak!
Jeg er klar for en Linux server.

Spørsmål: Siden jeg bygger meg nye maskiner titt og ofte, har jeg x-antall "utdaterte" maskiner stående. Kan jeg bruke noen av disse tro, eller trenger en slik server "ekstrem-hardware"?

striky

0
22 Apr 2003
8.825
24
38
Vestfold
Gorm skrev:
Kjempetiltak!

Spørsmål: Siden jeg bygger meg nye maskiner titt og ofte, har jeg x-antall "utdaterte" maskiner stående. Kan jeg bruke noen av disse tro, eller trenger en slik server "ekstrem-hardware"?

Eldre/utdatert hardware fungerer i de fleste tilfeller godt som gull i en hjemmeserver. Dette avhenger selvsagt av hva serveren skal jobbe med, men f.eks. til en filserver er det ikke stort som kreves.

knut1

0
16 Aug 2004
1.634
0
0
Dette var meget interesant.

Tenker litt på om en del brukere her inne bruker forslagene til Marsboer vil flere brukere ha noenlunde samme setup og kunne hjelpe hverandre videre ganske greit.

Bruker selv en 800gb NAS boks og en 500gb clark connect.
Å bytte dette ut med en server med masse TB hadde vært ønskelig.

Edit..
Testet med en fil på 1 048 404 kB. (ca 1 gb)
Fra dlink323 til pcen jeg bruker --> 2 min 5 sek.
Fra pc til clark connect --> 3 min 15 sek
Fra clark connect til pc --> 3 min 15 sek
Fra pc til dns-323 --> 1 min 45 sek.

Clark connect maskinen er sånt gammelt skrot jeg har skrudd sammen en fungerende maskin av.
Dlink 323 er en 2 disk NAS boks. satt opp med 2 single disker på 400gb hver.
pc er en rimelig moderne sak.
Nettverket mitt er 100mbits og gikk med 86-87% (9mb sec) på den raskeste testen.

22 Des 2005
10.968
1
36
knut1 skrev:
Dette var meget interesant.

Tenker litt på om en del brukere her inne bruker forslagene til Marsboer vil flere brukere ha noenlunde samme setup og kunne hjelpe hverandre videre ganske greit.

Bruker selv en 800gb NAS boks og en 500gb clark connect.
Å bytte dette ut med en server med masse TB hadde vært ønskelig.

Edit..
Testet med en fil på 1 048 404 kB. (ca 1 gb)
Fra dlink323 til pcen jeg bruker --> 2 min 5 sek.
Fra pc til clark connect --> 3 min 15 sek
Fra clark connect til pc --> 3 min 15 sek
Fra pc til dns-323 --> 1 min 45 sek.

Clark connect maskinen er sånt gammelt skrot jeg har skrudd sammen en fungerende maskin av.
Dlink 323 er en 2 disk NAS boks. satt opp med 2 single disker på 400gb hver.
pc er en rimelig moderne sak.
Nettverket mitt er 100mbits og gikk med 86-87% (9mb sec) på den raskeste testen.

Hehe, sier litt om hvor mye bedre opplevelsen vil bli når tiden blir redusert til 12 sek ;)

22 Des 2005
10.968
1
36
Gorm skrev:
Kjempetiltak!

Du trenger ikke ekstrem hardware siden dette oppsettet kjører uten gui eller unødvendig rask.

Men dersom du ønsker seriøs throughput og utnyttelsesgrad på gigabitnettverket så trenger du hovedsaklig raske disker (disse er billige) og et godt nettverkskort i begge ender (også billige) i tillegg til en CPU fra de siste årene. En PIII fungerer fint som filserver f.eks, men vil aldri oppnå full speed.
Men en evt guide er ikke avhengig av hardware av noe som helst slag, annet enn at hardwaren må være støttet av Linux.
Det er bare at jeg også er meget fokusert på ytelse, siden en filserver for meg skal erstatte all lokal lagringsplass, og treg hastighet blir dermed fort irriterende.

22 Des 2005
10.968
1
36
Jeg har sett litt på innholdet, og ser at delen med egen Webserver i form av apache, mysql og php ikke er nødvendig for andre enn de få som faktisk har fast ip og hoster sitt eget web-domene.

Den eventuelle guiden blir dermed kortere og enklere for de fleste vil jeg tro.

Jeg er imidlertid litt i tvil om jeg skal lage guiden her på avforum, eller lage den på mitt eget webområde, for så bare å linke til den herfra.
Sist gang jeg forsøkte meg på en guide ble jeg forhindret fra å oppdatere den etter en viss tid. Å ha den på min egen site gir meg full kontroll over innholdet.