Oppgraderer til Epson TW-7000 UHD - Hva skal jeg vise film fra? Apple TV 4k? Eller en Mac.

1 Des 2008
29
1
3
Hallå. Får straks ny projektor. Epson TW-7000 UHD. Har bluray spiller. Kommer ikke til å oppgradere den. Men lurer på en ny 4K Apple TV? Eller kjøpe en MacBook Pro som kan outputte 4 K. Har funnet ut at MacBook Pro etter 2016 kan gi 4K output.

Da kan jeg strømme innhold og i tillegg få spilt av filene jeg har på maskinen med VLC. Har gjort det i alle år, men min MacBook som jeg bruker til det klarer ikke mer enn Full HD output.

Men: Vil er Apple TV 4K gi noe bedre bilde? Eller lyd? Eller bør jeg årne meg en UHD spiller som jeg kan jobbe en nettverksdisk til?

- Don

Bar1

0
22 Mar 2007
1.292
1
38
Du kan bruke en Apple TV 4K og installere VLC på denne. Hvis du ser på innhold i 4K vil kvaliteten fra Apple TVn være bedre enn det du kan få fra din MacBook.
En rimeligere løsning er Chromecast med Google TV 4K. Her kan du også installere VLC eller du kan "caste" fra VLC på MacBooken din til Chromecasten.
Løsningen med Nvidia Shield TV Pro er dyrere men mer fleksibel.

• Like
Reactions: Nemesis
1 Des 2008
29
1
3
Takk @Bar1 ! Tenker å bruke Criterion Channel App'en. Har du erfaring med denne? Skal visst være mulig med Nvidia shield Pro. O jeg har også lagret endel filer lokalt som jeg vil kunne spille av. Apple TV'en har ingen USB port for å koble til disk, dessverre.

Bar1

0
22 Mar 2007
1.292
1
38
VLC på Apple TV kan spille av filer du deler fra MacBooken (SMB share).
Ingen erfaring med Criterion Channel... men man får Criterion Channel app til både Nvidia Shield Pro, Chromecast med Google TV og Apple TV.
I tillegg kan Criterion Channel app for Iphone og Android caste (til Chromecast inkl. Nvidia Shield Pro).

1 Des 2008
29
1
3
Criterion er låst til USA. Så det er ikek fullt så enkelt. Har funnet en hack. Det funker på Android. Ikke like enkelt hos Apple.

Bar1

0
22 Mar 2007
1.292
1
38
Ahh ok... bare å velge det som lar deg bruke Criterion :)
Foruten Criterion blir det smak og behag hva du velger. Alle nevnte mediespillere kan brukes til å vise filmer som ligger på MacBooken, enten ved bruk av VLC på mediespiller som viser filmer på MacBook (via SMB share), eller bruke Chromecast eller AirPlay fra MacBooken.

Sist redigert:
1 Des 2008
29
1
3
Du burde teste å bruke Criterion litt. De er flinke til å få folk til å ikke bruke eksterne monitorer. S det er ikke så enkelt som du tror.

• Like
Reactions: Bar1
18 Jan 2011
26
2
3
Du kan bruke en Apple TV 4K og installere VLC på denne. Hvis du ser på innhold i 4K vil kvaliteten fra Apple TVn være bedre enn det du kan få fra din MacBook.
En rimeligere løsning er Chromecast med Google TV 4K. Her kan du også installere VLC eller du kan "caste" fra VLC på MacBooken din til Chromecasten.
Løsningen med Nvidia Shield TV Pro er dyrere men mer fleksibel.
Hvor er det macbook kommer til kort? Har prøvd å kjøre lossless video/audio fra lokal plex server via Infuse på en Macbook M1. Bilde tilsynelatende bra(ingen DV), men når jeg setter receiver(Denon AVR 3313) på pure så blir det bare stereolyd, selv om det er valgt "skikkelig" lydspor i Infuse. Lurer på om det er MacOS som lurer meg :)

Bar1

0
22 Mar 2007
1.292
1
38
Hvor er det macbook kommer til kort? Har prøvd å kjøre lossless video/audio fra lokal plex server via Infuse på en Macbook M1. Bilde tilsynelatende bra(ingen DV), men når jeg setter receiver(Denon AVR 3313) på pure så blir det bare stereolyd, selv om det er valgt "skikkelig" lydspor i Infuse. Lurer på om det er MacOS som lurer meg :)
Macbook etter 2016 kommer ikke til kort på noe :) men en appletv koster 1/15 av macbooken.
Kan det hende "pure" bare er stereo? Slik er/var det ihvertfall på min Onkyo.

18 Jan 2011
26
2
3
Du skrev jo at kvaliteten fra AppleTV vil være bedre enn du kan få fra macbook. Da må jo macbook komme til kort på noe.
Ja jeg lurer nesten på det, for signalet fra TVen blir også gjort om til stereo under "pure". Men forstår bruksanvisningen slik at det skal være en slags passthrough.

Bar1

0
22 Mar 2007
1.292
1
38
Du skrev jo at kvaliteten fra AppleTV vil være bedre enn du kan få fra macbook. Da må jo macbook komme til kort på noe.
Ja jeg lurer nesten på det, for signalet fra TVen blir også gjort om til stereo under "pure". Men forstår bruksanvisningen slik at det skal være en slags passthrough.
Jeg skrev at kvaliteten er bedre på en AppleTV 4K enn på trådstarters gamle MacBook (Pro) :)

Sist redigert:

martin89

Medlem
24 Mar 2023
1
0
1
www.avxperten.no
Hallå. Får straks ny projektor. Epson TW-7000 UHD. Har bluray spiller. Kommer ikke til å oppgradere den. Men lurer på en ny 4K Apple TV? Eller kjøpe en MacBook Pro som kan outputte 4 K. Har funnet ut at MacBook Pro etter 2016 kan gi 4K output.

Da kan jeg strømme innhold og i tillegg få spilt av filene jeg har på maskinen med VLC. Har gjort det i alle år, men min MacBook som jeg bruker til det klarer ikke mer enn Full HD output.

Men: Vil er Apple TV 4K gi noe bedre bilde? Eller lyd? Eller bør jeg årne meg en UHD spiller som jeg kan jobbe en nettverksdisk til?

- Don

jeg liker Apple TV mye, men en venn anbefalte den nye 4K chromecasten, og den er ganske bra også hvis du vil ha et litt billigere alternativ, den har samme type meny som på apple TV :)

18 Jan 2011
26
2
3
jeg liker Apple TV mye, men en venn anbefalte den nye 4K chromecasten, og den er ganske bra også hvis du vil ha et litt billigere alternativ, den har samme type meny som på apple TV :)
Nå har jeg kun prøvd eldre modeller av AppleTV og chromecast, men hvordan kan du påstå at dem har samme type meny? Er nå vel to helt forskjellige ting.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
4k chromecast og en streamer med hardisk mulighet er en god ide.

Men anbefaler absolutt en uhd 4k spiller og en uhd ripper til hardisk, Bilde blir mye bedre enn fra streaming.

Jeg er veldig fornøyd med rimelige Sony uhd X700 bortsett fra at Sonyene må manuelt justeres for Dolby Vision.

Panasonic sine hører jeg er bedre til projektor fordi det er automatisk Dolby Vision og de har bitmapping og kan flytte undertekst.

Jeg valgte en Sony fordi den er kompakt og passer i Tv benken samt den spiller Sacd som jeg samler på.
Den er lynrask og kjapp i forhold til Blu-ray-spiller og takler gamle DVD-er oppskalert til 4 k meget bra.

• Like
2 Feb 2004
1.876
11
38
65
avforum.no
4k chromecast og en streamer med hardisk mulighet er en god ide.

Men anbefaler absolutt en uhd 4k spiller og en uhd ripper til hardisk, Bilde blir mye bedre enn fra streaming.

Jeg er veldig fornøyd med rimelige Sony uhd X700 bortsett fra at Sonyene må manuelt justeres for Dolby Vision.

Panasonic sine hører jeg er bedre til projektor fordi det er automatisk Dolby Vision og de har bitmapping og kan flytte undertekst.

Jeg valgte en Sony fordi den er kompakt og passer i Tv benken samt den spiller Sacd som jeg samler på.
Den er lynrask og kjapp i forhold til Blu-ray-spiller og takler gamle DVD-er oppskalert til 4 k meget bra.
Er vel ikke mange, om noen, projektorer som har Dolby Vision? Epson TW-7000 UHD har HDR 10 og det fungerer bra både fra Apple TV og UHD disk fra Sony M800 2.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Er vel ikke mange, om noen, projektorer som har Dolby Vision? Epson TW-7000 UHD har HDR 10 og det fungerer bra både fra Apple TV og UHD disk fra Sony M800 2.
Nei isåfall er ikke det noe å tenke på. DV er kult på tv da, men er viktigere at bildekvaliteten er topp enn om det er vanlig HDR eller DV.

DV gjort bra derimot ser veldig bra ut på tv.

• Like