Oppgradere fra HDMI 1.3-kabler

13 Aug 2009
4.384
33
48
Hei,

Jeg har vært treg hva gjelder 4k-oppgradering.. Sitter pr. nå med kabler som kun støtter 1.3.

Er det HDMI 2.1 som gjelder ved kjøp av fremtidsrettede kabler nå? Skjønner at 2.0 a/b holder i lang tid fremover, men dersom jeg slipper å kjøpe nye kabler før om mange år ser jeg det som fornuftig å legge en hundrelapp eller to ekstra i 2.1.

Hva tenker dere forum-folk som nok er litt oppdatert meg og faktisk fulgt "trendene"?

Sist redigert:

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
HDMI 2.1 er bakoverkompatibel med eldre versjoner. Forskjellen er flere "kanaler", og potensielt mye høyere båndbredde.

Men det er fortsatt slik at godt konstruerte kabler takler høyere båndbredde en dårlig konstruerte kabler. Jeg har en førstegenerasjon HDMI-kabel som fortsatt fungerer med signal opp til 18Gbps. Men jeg har også en haug med nyere og mye dyrere kabler som ikke takler 18Gbps. Frem til HDMI 2.1 er det strengt tatt ikke versjonsnummer på kablene, men kun på kontaktene kablene plugges inn i. Kabler sortes på båndbredde

13 Aug 2009
4.384
33
48
HDMI 2.1 er bakoverkompatibel med eldre versjoner. Forskjellen er flere "kanaler", og potensielt mye høyere båndbredde.
Så sett bort i fra noen småkroner ekstra er det bare teit å IKKE gå for 2.1-kabler om man skal handle kabler nå?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
tja, når det gjelder korte kabler, så hvorfor ikke. På lange strekk ville jeg ikke vurder noe annet enn HDMI hybridkabler (HDMI over fiber)