Oppbygging av Biltema kabelen (EKKJ-kabelen)

Moho

0
24 Jan 2004
3.486
0
0
www.minhjemmekino.no
Henger meg litt på diskusjonen som går nå (refererer da til tråden "hvorfor ikke biltemakabelen" http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7110&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jeg lurer på nye kabler, og hadde da tittet litt og fått anbefalt Tara Labs Nexa. Koster da ca 100 kr per meter.

Denne biltemakabelen, kjøpes på elfa?? (elfa.se ?) Og er det noen som vet hvordan den vil låte opp mot Tara Labs Nexa??

Og leste litt rundt omkring her på forumet , hvor det stod om flettestrømper og ting.

Akkurat HVILKEN kabel er biltema-kabelen (link) , hva gjør flettestrømper og hvor finner jeg dem, og er det mer man trenger??

Leste at biltema-kabelen kunne være litt stiv, så lenge den ikke vrir seg og festene ut av ledd går jo det bra.

Håper på litt god hjelp her! :)

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Det er vel mange typer kabel på biltema. Den de fleste referer til er EKKJ (laget av Ericsson). Kjøper du biltema kabel, så kan du få låne nexa av meg. Så kan du sjekke om du hører forskjell.

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Virker som du har funnet linken til "grøftekabelen", også omtalt som "biltemakabelen", men jeg poster lenken til tråden her:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=715

Navnet "biltemakabelen" er litt misvisende siden Biltema ikke lenger forhandler denne kabelen. Dessuten har Biltema mange andre kabler, også dedikerte høyttalerkabler, så det er rom for misforståelse. Det er elfa.se som har den for tiden, ja.

Jeg tror det beste vil være å kalle kabelen for grøftekabel. Den korekte betegnelsen er EKKJ Installasjonskabel, 4 ledere.

Lykke til! :D

Moho

0
24 Jan 2004
3.486
0
0
www.minhjemmekino.no
roffe skrev:
Virker som du har funnet linken til "grøftekabelen", også omtalt som "biltemakabelen", men jeg poster lenken til tråden her:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=715

Navnet "biltemakabelen" er litt misvisende siden Biltema ikke lenger forhandler denne kabelen. Dessuten har Biltema mange andre kabler, også dedikerte høyttalerkabler, så det er rom for misforståelse. Det er elfa.se som har den for tiden, ja.

Jeg tror det beste vil være å kalle kabelen for grøftekabel. Den korekte betegnelsen er EKKJ Installasjonskabel, 4 ledere.

Lykke til! :D

Dette var nyttig. :wink:

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Du spør også om flettestrømper. Grøftekabelen er ganske solid (13mm i diameter), men kanskje ikke så pen å se på. Den eneste flettestrømpen jeg har funnet er denne: Lenke til Flettestrømpe
Det er dimensjonen 10?20 mm som passer. Jeg vil anbefale Svart farge, jeg synes den grå ser litt kjip ut.

I tillegg kan det være pent å ha på en krympeslange i hver ende også:
Bilder av krympeslanger.

Men disse tingene er av kosmetisk art og har ingenting å si for lyden... ;)

Moho

0
24 Jan 2004
3.486
0
0
www.minhjemmekino.no
Nå har jeg sett litt her, og med den kunnskapen jeg har om kabler etc, ser jeg litt ut som et spørsmåltegn.

Jeg er fan av plug and play. Hva trengs av arbeid for å mekke til den grøftekabelen??

Er flettestrømpen noe jeg bare drar utenpå, og krympeslangen, krympes den av varme slik andre ting jeg har vært borti gjør?? Noen spesielle av de krympeslangene linken viser til som bør brukes, eller er det fritt frem??

Mye spørsmål, men jeg lærer jo også av det!

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Moho skrev:
Jeg er fan av plug and play. Hva trengs av arbeid for å mekke til den grøftekabelen??

Er flettestrømpen noe jeg bare drar utenpå, og krympeslangen, krympes den av varme slik andre ting jeg har vært borti gjør?? Noen spesielle av de krympeslangene linken viser til som bør brukes, eller er det fritt frem??
Mitt første råd vil være å kjøpe grøftekabelen først. Man trenger ikke de andre greiene for å få det til å lyde godt. Da får du vurdert stivheten, lyden og om du faktisk trenger å pynte på kabelen.

Hvis du skulle gå for flettestrømpe, så er det bare å dra den utenpå, ja. Ikke kapp til lengden før du har tredd den på, lengden på strømpen blir kortere desto tykkere kabelen er.

Hvis du vil bruke krympeslanger for å gjøre overgangen fra avmantlingen av ytterkappen og flettestrømpen penere, så velger du bare en dimensjon som passer i den fargen du skal ha. :D
Jeg har ikke så mye erfaring her (min erfaring med krympeslanger er fra sommerjobb i det lokale e-verket, og da med en del grovere dimensjoner). Uansett så gjøres krympingen med varmepistol, ja. ;) Ellers kan du også bruke Selvvulkaniserende teip, og da slipper du varmeproblemet (dene teipen er i grunn et ganske kult produkt... ;) )

Moho

0
24 Jan 2004
3.486
0
0
www.minhjemmekino.no
Lyden først ja.

Men på bildet av kabelen er det 3 stk dingser. (hva kaller man egentlig disse)

Jeg er jo da vant til å dytte én dings inn i forsterker og høytaler.

Skal man snekre sammen 3 dingser til 1 dings her da eller?

(spørsmålet viser vil hva jeg kan og forstår av dette :oops: )

Vedlegg

• l337.jpg
    l337.jpg
    35,1 KB · Sett: 85

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Det du kaller "dingser" kaller jeg "ledere". Bildet viser 3-leder utgaven. Den kabelen som brukes som høyttalerkabel er 4-lederen. Det er to alternativer:

* Vanlig kobling: Man kobler sammen to og to ledere i hver ende (de samme i hver ende, selvfølgelig), og kobler til høyttaleren i ene enden og forsterkeren i andre enden.
* Bi-wiring: Man kobler sammen to og to ledere i forsterkerenden. I høyttalerenden bruker man ett par til diskant/mellomtone, og ett par til bassen.

Hvis jeg tar feil, så håper jeg Hi-Fil eller noen andre korrigerer meg, for jeg har ikke koblet denne konkrete kabelen selv.

Lykke til med koblingene/kablingene! :D

Moho

0
24 Jan 2004
3.486
0
0
www.minhjemmekino.no
roffe skrev:
Bildet viser 3-leder utgaven.

Det forklarer litt!

Og den vanlige koblingen du beskriver, er vel noe til og med jeg kan klare... kobler sammen to ledere i hver ende.. tvinner rundt hverandre, eller mer avanserte metoder????

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Moho skrev:
roffe skrev:

Det forklarer litt!

Og den vanlige koblingen du beskriver, er vel noe til og med jeg kan klare... kobler sammen to ledere i hver ende.. tvinner rundt hverandre, eller mer avanserte metoder????
Disse lederne er temmelig stive, så jeg er usikker på om de lar seg tvinne. Jeg ville nok vurdere å terminere endene med enten gaffelspader eller bananplugger. Da gjør du selve sammenkoblingen i festepunktene til gaflene/pluggene. Eller du kan koble direkte i høyttalerterminalene hvis du har solide skrutermineringer. Den fjærbelastede typen vil nok få litt problemer med stivheten i disse kablene. Hvis du har fjærbelastede/kneppekoblinger på høyttaler eller forsterker, så bør du nok bruke spesialterminering... Spør hvis du trenger dette, så skal jeg finne noe til deg.

Moho

0
24 Jan 2004
3.486
0
0
www.minhjemmekino.no
roffe skrev:
Moho skrev:
roffe skrev:

Det forklarer litt!

Disse lederne er temmelig stive, så jeg er usikker på om de lar seg tvinne. Jeg ville nok vurdere å terminere endene med enten gaffelspader eller bananplugger. Da gjør du selve sammenkoblingen i festepunktene til gaflene/pluggene.

Da har jeg vel det jeg trenger. Takk skal du ha!

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Moho skrev:
Jeg har skru-termineringer på både høytalere og forsterker. Fungerer vel i alle fall med bananplugger det?
Hvis de er solide, så kan du sikkert bare putte de to lederne som skal kobles sammen rett inn i hullet i skruterminalen og skru til skikkelig. :D Ellers fungerer selvfølgelig banaplugger også, men også her må du ha skikkelig tilskruing. Dra til alt du makter, ellers vil de stive lederne løsne lett igjen...

Hvis du har biwiringsmulighet på høyttalerne, så anbefaler jeg at du bruker det, så slipper du ihvertfall å koble sammen i den enden.

Thror

0
2 Nov 2003
1.493
0
36
home.no.net
En kompis bruker disse kablene sammen med billige bananer og det gir litt skarpe s'er, mye mindre fremtredene uten bananene. Selvfølgelig er slike plugger praktiske, men jo færre ledd jo bedre ;) Så jeg hadde vurdert uten bananer så sant det er mulig ;) Ellers bruker jeg denne kablen som innvendig kabling selv og er fornøyd :) Synes vi burde begynne å kalle den "Ekkj-kablen".

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Lederen er så stiv at det lønner seg å lodde. Jeg opplevde flere ganger at skruterminalene løsnet.

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Denne tråden har etterhvert fått så mange referanser til spesielle produkter et jeg måtte moderere den noe for at den ikke skulle gli over i gråsonen mot Produkt- og prisjakt. (Beklager at jeg overreagerte og flyttet hele tråden til å begynne med). Jeg har også endret overskriften litt, siden innholdet har handlet svært lite om Tara Labs-kabelen.

Tråden er nå tilbake i Kabler-kategorien, der den etter min mening hører hjemme. :D