Onkyo klubben

27 Nov 2008
6.334
0
36
Midas skrev:
Jeg har beskrevet litt hvordan det er gjort her: http://avforum.no/forum/showthread.php?p=1959071

Og ja, lytteposisjon er helt i bakkant. Jeg vet veldig godt at det er problematisk, men det er en av prisene å betale for ikke å ha et hus som er 1-2 meter lengre...

Jeg hadde tunet inn en brukbar lyd, men ikke perfekt, med Yamahaen og REW.

*edit* Det som overrasker meg mest med Audysseyen er at den tuller med mellomtone og diskanten. At den ikke får til bassen riktig fordi den måler i nærhet av bakvegg kan jeg forstå, men ikke diskanten. Det virker som den forsøker å kompensere vekk B&W's BBC dip!

Sett begge trådene.
Prøv å dra ut sofaen 30-50 cm ved måling. 1 meter som er anbefalt har enkelte påstått er for mye.
Sikkert motstandere her, men burde ikke skade å bare ta 1 måling på 30, 50 og 70 cm for å se om det utgjør noen forskjell. Der det blir best kan du utføre 8 målinger.
Husk at du må resette forsterkeren for hver gang du måler og håper du gjorde det de andre gangene også.

Å flytte sofaen 50 cm her utgjorde + 13 db på div frekvenser mellom 15 og 80 hz.
Bare det å åpne døra inn til kjøkkenet 10 cm utgjør + 4 db ved 30 hz.

Ser du har en høy skinnsofa. Denne vil sikkert avgi en god del refleksjoner når du måler. Akkurat som roddis sier over. Så mulig jeg ville tatt bort sofaen under måling. Og selvfølgelig bordet.
Avstanden fra gulvet og opp til mikrofon skal det også være en viss høyde på. Flageborg vet det der hvis du spør han.
På Audyssey sine sider så finner du hvor de forskjellige 8 punktene skal utføres.

2 Jun 2009
93
0
0
Ahh takker for svar :)! Ja eg får ta meg en litten vurdering på det siden du har JL og vett hva det bur i dem og har så mye info om Velodynen. Har hørt Velodynen men ikkje JL`en.

Men du anbefaller 2stk i steden for 1 sub når det kommer til det? Og da må eg importere rythmik`en siden den ikkje selges i norge?

Eg bur i ein leilighet med naboer både oppføre meg og på begge sider så eg må ta litt hensyn. Men når eg går i innkjøp nå av f.eks sub så er det litt framtidsretta så naboene får bare leve med det :p!

Sven1978 skrev:
Uten tvil hadde jeg valgt en sub fra Rythmik. Gjerne 2 også siden budsjettet er så høyt.
Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition
Den måler bedre enn Velodyne og de som har testet begge i Norge mener at Rythmik-en er hvertfall ikke dårligere.
Dette til en helt annen pris pga selvimport.
Jeg har 2 JL Audio Fathmom F113 selv, men har hatt Rythmik også. JL Audio er jo latterlig dyrt i forhold til Rythmik og Rythmik er sååå mye bedre til prisen.
Har hatt og testet mange subber. Ingen slår Rythmik til prisen.

Går ned til 12,5 hz ved -3db målt i friluft. Dypere enn både SVS og JL Audio.
Kan stilles på 14, 20 eller 28 hz som laveste frekvens.
Kan stilles på EQ for boost på f.eks 50 hz.
Kan stilles som low, medium eller high på stramhet.
Kunne gitt litt mer guffe på film, men fantastisk på musikk.
Er servostyrt som Velodyne DD-serien.
Rythmik er stoooort i USA, så dette er ikke noe JALL.
Anbefalt disse til mange og aldri fått en eneste dårlig tilbakemelding.
Pris/lyd er 10 av 10.

27 Nov 2008
6.334
0
36
2 er alltid bedre enn 1. Spesielt til musikk.
Personlig synes jeg trykkammer (lukka) subber er best til musikk, men husk at fra ca 40 hz og nedover så er en bassrefleks kasse med omtrent like forutsetninger ca 50 % mer effektiv. Fra 40 hz og oppover er de omtrent like i output. Trykkammersubben evner ofte å gå dypere siden bassreflekskassa ruller av bråere.
Med det mener jeg at uansett om det er JL Audio, Rythmik, Velodyne osv så har disse begrensinger mot en stor bassreflekskasse.
2 stk SVS PB12NSD maktet nesten like mye som mine 2 JL subber i output i denne stua. Da snakker vi 2 x 12 " med 650 watt effekt til sammen mot 2 x 13,5 " med 5000 watt effekt til sammen så ser du poenget.
Bare sier det så du ikke tror at 1 eller 2 slike vil rive ned blokka.
Til film er SVS (i bassrefleks) helt sjef til prisen. Som kombinert og spesielt til musikk så synes jeg Rythmik er fantastisk til prisen.

Men tør ikke å skrive mer om dette i en Onkyo tråd...Off topic ;-)

2 Jun 2009
93
0
0
Hehe ja blei litt det ja. Takker for all hjelp hvertfall :)!

Sven1978 skrev:
2 er alltid bedre enn 1. Spesielt til musikk.
Personlig synes jeg trykkammer (lukka) subber er best til musikk, men husk at fra ca 40 hz og nedover så er en bassrefleks kasse med omtrent like forutsetninger ca 50 % mer effektiv. Fra 40 hz og oppover er de omtrent like i output. Trykkammersubben evner ofte å gå dypere siden bassreflekskassa ruller av bråere.
Med det mener jeg at uansett om det er JL Audio, Rythmik, Velodyne osv så har disse begrensinger mot en stor bassreflekskasse.
2 stk SVS PB12NSD maktet nesten like mye som mine 2 JL subber i output i denne stua. Da snakker vi 2 x 12 " med 650 watt effekt til sammen mot 2 x 13,5 " med 5000 watt effekt til sammen så ser du poenget.
Bare sier det så du ikke tror at 1 eller 2 slike vil rive ned blokka.
Til film er SVS (i bassrefleks) helt sjef til prisen. Som kombinert og spesielt til musikk så synes jeg Rythmik er fantastisk til prisen.

Men tør ikke å skrive mer om dette i en Onkyo tråd...Off topic ;-)

pøbb

0
31 Jul 2012
735
0
0
Ser onkyo gjør det ganske bra i lyd og bilde. E jo flott det. Blir bare mer og mer fornøyd med min, etter 1 års brukk ca. Men har tatt litt tid og lære seg å kjenne den. Kan ikke skjønne hvorfor ikke flere prøver onkyo på dali, jeg syns ikke det blir får skarpt i toppen. :)

Midas

0
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Min evaluering av 1010 fortsetter. Hva slags tull er det som skjer her da?

Bilde tatt av monitoren på main ut fra Onkyoen. Klar og tydelig postering. Onkyo er satt til direct på video og rapporterer 1080p både inn og ut.

attachment.php

Her er samme bilde tatt med _samme_ HDMI kabel fra PC til monitor. Ingen postering.

attachment.php

Vedlegg

• 2013-IMG-0809203059-AV.jpg
    2013-IMG-0809203059-AV.jpg
    125,2 KB · Sett: 296
  • 2013-IMG-0809203404-AV.jpg
    2013-IMG-0809203404-AV.jpg
    149,3 KB · Sett: 312

roddis

0
8 Aug 2005
3.466
0
36
Fikk tilbake min Onkyo fra rep for en uke siden, de byttet Hdmi kort. I dag har den startet å vase igjen, hadde trøbbel med å få slått den på. Og når jeg fikk den på klikker den innimellom med å bytte lydmodus helt av seg selv. Moro...

DaFy

0
9 Mai 2011
18
0
0
Hei! har ett problem med min TX-nr905 prøver å koble pc-en via forsterkern og så inn i tven, men får ikke noe signal hverken i tven eller forsterkern. alle hdmi innganger er prøvd. meget frustrerende noen ideer? Den driver også å tuller med Høyttaler utgangene, spiller kun i 2.1

Sist redigert:
27 Mar 2009
165
0
16
hei! jeg har on onkyo pr-sc886 som har begynnt å kødde... bildet fryser i tusen farger når jeg skifter mellom kanaler,noen ganger får jeg bare no signal og volum teksten på skjermen fryser. noen som har opplevt dette? hører her før jeg evt sender den inn på reklamasjon

Komlo

0
10 Sep 2010
8.067
0
36
Hei sveis! Eg prøver meg her, sjølv om forumet er rimeleg dødt for tida...

Eg har eit problem med at videosignalet mitt forsvinn støtt og stadig. dette er i hovudsak i menyar, men også under film, der lyden fortsatt er der. Spesielt somme menyar går skjermen i svart. Har opplevd det ein del tidlegare, men etter at eg fekk Darbeevision Darblet vart det mykje verre. Er dette hdmi kortet mitt som er gått til helv...?

Komlo

0
10 Sep 2010
8.067
0
36
No får eg kun eit sekund og to med bilete i slengen, men fortsatt lyd. Av ein eller anna grunn får eg bilete så lenge det er skjermsparar. Koplar eg ut darbleten er biletet tilbake.

Willms

0
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Har du prøvd å bytte HDMI-kabel? Hadde et liknende problem selv, og da var det kabelen som satt løst i kontakten. Byttet kabel og alt ble bra.

xilian

0
12 Des 2006
270
0
0
Rimelig sikker på at det er HDMI-kabelen ja. Ikke nødvendigvis dårlig kontakt, men dårlig kvalitet.
Har merket at det er stor forskjell på disse kablene, uten at jeg kan konstatere at de dyreste er best...

---

Ellers fikk jeg tidlig bursdag i går (evt. sen julegave) og gikk fra Onkyo TX-SR608 til Onkyo TX-NR828.
Håper det blir saker :)

Komlo

0
10 Sep 2010
8.067
0
36
Har testa med fleire forskjellige kablar.

Kvaliteten på kabelen har ingenting å sei. Der er det signal eller ikkje signal som gjeld.

xilian

0
12 Des 2006
270
0
0
Litt for enkelt å si at det er 0 og 1, for det er det jo ikke.
Jeg har flere kabler, og merker jo forskjell på disse. Den ene kabelen gir tidvis bilde + ymse forstyrrelser og den andre ikke.

Er jo samme på digitale sendinger. Det er jo ikke 100% 0 og 1 om du har bilde eller ei.

Men Biltema til 79,- kontra Monster til 1099,- ...vel.. tviler på at jeg merker særlig forskjell, hvis begge viser konstant bilde og alt ser greit ut.

5 Nov 2005
195
0
0
Vurderer å prøve å biampe min 1009 på mine Dali Suite 2.8(4ohm).....Vil jeg merke noe forskjell?Er det problem å biampe når det er 4ohms høyttalere?

pøbb

0
31 Jul 2012
735
0
0
Nei, mener det går bra å bi-ampe, må bare huske å sette den på det laveste ohm du får, og det er vel 6 ohm. Det er det værtfall på min 3009. Jeg merket god forskjell med og uten bi-amp på mine ikon7 mk2. Så her kjører vi med bi-amp ja:) NB husk å ta bort bruene på Terminalen på ht.