Midas skrev:Jeg har beskrevet litt hvordan det er gjort her: http://avforum.no/forum/showthread.php?p=1959071
Og ja, lytteposisjon er helt i bakkant. Jeg vet veldig godt at det er problematisk, men det er en av prisene å betale for ikke å ha et hus som er 1-2 meter lengre...
Jeg hadde tunet inn en brukbar lyd, men ikke perfekt, med Yamahaen og REW.
*edit* Det som overrasker meg mest med Audysseyen er at den tuller med mellomtone og diskanten. At den ikke får til bassen riktig fordi den måler i nærhet av bakvegg kan jeg forstå, men ikke diskanten. Det virker som den forsøker å kompensere vekk B&W's BBC dip!
Sett begge trådene.
Prøv å dra ut sofaen 30-50 cm ved måling. 1 meter som er anbefalt har enkelte påstått er for mye.
Sikkert motstandere her, men burde ikke skade å bare ta 1 måling på 30, 50 og 70 cm for å se om det utgjør noen forskjell. Der det blir best kan du utføre 8 målinger.
Husk at du må resette forsterkeren for hver gang du måler og håper du gjorde det de andre gangene også.
Å flytte sofaen 50 cm her utgjorde + 13 db på div frekvenser mellom 15 og 80 hz.
Bare det å åpne døra inn til kjøkkenet 10 cm utgjør + 4 db ved 30 hz.
Ser du har en høy skinnsofa. Denne vil sikkert avgi en god del refleksjoner når du måler. Akkurat som roddis sier over. Så mulig jeg ville tatt bort sofaen under måling. Og selvfølgelig bordet.
Avstanden fra gulvet og opp til mikrofon skal det også være en viss høyde på. Flageborg vet det der hvis du spør han.
På Audyssey sine sider så finner du hvor de forskjellige 8 punktene skal utføres.