OLED til 30K - Lurt eller dumt ?

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
Hei folkens !

Har lenge hatt lyst til og oppgradere TV\n i kjellerstua/hjemmekinoen, men det har liksom aldri blitt prioritert.
Etter en helg hos broren til samboeren min var det hakeslepp da tv\n ble skrudd på. Fy fader så bra bilde.
Det kan være dette var utløseren for å investere. Han hadde en Samsung OLED, men jeg noterte aldri hva modellnr var.

Kriterier:
MAKS 30 000,-
Må støtte Dolby vision
Må støtte 4k/120 hz
Må ha VRR og LMM
Minimum 70". Helst 77"-85"
(Har god kontroll på lyset i kjellerstua)

Virker som OLED "er greia" men at det også er dyrere tv. Virker som at 30K holder til mellomsjiktet.
Er det andre alternativet enn OLED som vil være smartere og gå for i denne prisklassen ?
Har funnet Philips OLED808 i 77" til 30K og den virker jo grei. (?)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
349
83
46
www.avforum.no
OLED er jo fantastisk bra på de aller fleste fronter, men mangler litt på lysstyrke vs. de nyeste LED-TVene. 4-serien fra LG er den siste i rekken derfra, og den har fått bedre lysstyrke enn tidligere, f.eks C4-modellen: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c4-oled. Anbefaler at du leser tester på skjermen du vurderer på Rtings.com, de har fine, objektive målinger av de viktigste parametrene.

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
OLED er jo fantastisk bra på de aller fleste fronter, men mangler litt på lysstyrke vs. de nyeste LED-TVene. 4-serien fra LG er den siste i rekken derfra, og den har fått bedre lysstyrke enn tidligere, f.eks C4-modellen: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c4-oled. Anbefaler at du leser tester på skjermen du vurderer på Rtings.com, de har fine, objektive målinger av de viktigste parametrene.
Det lover godt :) Er det noen forskjell på levetid på OLED mot LED tv ?
Har det mørkt og fint i kjellerstua. Har 2 små vinduer, men det er terrasse over dem så godt skjermet for sol.
Da er det ganske ikke noe å tenke på at OLED har litt manko på lysstyrke ?
ZXDK8X8.jpg

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
349
83
46
www.avforum.no
De varer "evig" både OLED og LED-TVer, hadde min siste LED-TV i 12 år før jeg byttet den ut med en Sony OLED, og den var "som ny". OLED´ene kan jo få innbrenning i noen ekstreme tilfeller, men de siste årene har de lagt inn masse greier for å unngå det, så det er neppe et problem.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
De varer "evig" både OLED og LED-TVer, hadde min siste LED-TV i 12 år før jeg byttet den ut med en Sony OLED, og den var "som ny". OLED´ene kan jo få innbrenning i noen ekstreme tilfeller, men de siste årene har de lagt inn masse greier for å unngå det, så det er neppe et problem.
Okei, den er god.
Jeg opplevde clouding på min nåværende TV etter under 2 år.. Så derfor jeg spurte om dette.
Kan selvfølgelig hende vi var uheldig under frakt som trigget dette..

Ser ikke OLED808 på den rtings siden. Får kanskje se etter andre alternativer. Mange som legger stor vekt på den siden der ser jeg.
Edit:
LG C4 er litt over i prisklasse i 77"- Ser C3 i 77" bare ligger noen få tusenlapper under C4..
Kanskje det kommer noen gode tilbud i.f.b.m sommer ol 🤞

Sist redigert:
  • Like
Reactions: lygren

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
Fått lest en hel del nå og det virker som at C3 et et godt alternativ for oss. Virker som at C4 er knepent bedre, men vil anta/håper C3 kommer tilbake til 26 990,- på kampanje. Da tror jeg ikke de 10k rettferdiggjør knepent bedre.
Hyggelig og se at rtings lister denne i topp 4 listen over best oled tv med tittelen best upper midrange.
Tror dette blir bra, hvis vi trykker på avtrekkeren da. Virker sånn.

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
Ellers ligger jo G3 på tilbud om dagen til litt over din grense:

G3 er vel modellen over C3.

Takk for tips :) !
Ja, G3 er modellen over. Etter hva jeg skjønner er største hovedforskjell at G3 har bedre lysstyrke, men tror ikke det gjør det
største utslaget for oss da vi har god kontroll på lyset. Om C3 kommer til 26 990,- igjen (Eller lavere for den saks skyld ) tror jeg ikke G3
er verdt de 6K. Når det er sagt skal jeg jaggu dobbeltsjekke forskjellene 1 gang til så jeg ikke evn.t har glemt noe vesentlig.

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
Tilbake til C3 vs G3. Virker som G3 er jevnt over hakket bedre, minus noen få punkter i.f.t sammenlikningen på rtings.
Så en "side by side" video på youtube i går kveld og da var det i mange scener klar forskjell, G3 har bedre farger. mens i noen få scener veldig/helt likt.
Ble enda mer vanskelig nå. Tror vi heller mot G3.

Noen her inne som har sett begge 2 live ?

Bar1

0
22 Mar 2007
1.296
4
38
Har sett begge "live" side ved side i butikk. Vanskelig å si om det var noen forskjell (med butikkens "oppblåste" innstillinger for lys/farge).
Det er vel først med C4 og G4 det er større forskjell (G4 har Alpha 11 prosessor), men klart, G3 er i teorien en bedre TV enn C3.
Har tv-stua god kontroll på lys, vil du ikke merke noen forskjell mellom C3 og G3. Jeg ville valgt den med lavest pris (eller beste tilbud).

Sist redigert:
  • Like

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
Har sett begge "live" side ved side i butikk. Vanskelig å si om det var noen forskjell (med butikkens "oppblåste" innstillinger for lys/farge).
Det er vel først med C4 og G4 det er større forskjell (G4 har Alpha 11 prosessor), men klart, G3 er i teorien en bedre TV enn C3.
Har tv-stua god kontroll på lys, vil du ikke merke noen forskjell mellom C3 og G3. Jeg ville valgt den med lavest pris (eller beste tilbud).
Skjønner. Det er egentlig grunnen til at jeg ikke har oppsøkt butikk selv, p.g.a innstillingene den typisk bruker..
Har god kontroll på lys ja. Var bare "så kvalm" den sammenlikningsvideoen jeg fant på youtube, men den kan jo være
kjøpt og betalt for alt jeg vet. Syntes dette er et vanskelig valg. Samboer har mest lyst på G3, men jeg er i tvil om den er verdt de ekstra pengene.
Uansett hvem vi velger av dem kommer vi til og bli svært fornøyd - blir jo en stor overgang fra qled med clouding problemer.

Årets modeller er ikke aktuelt p.g.a pris. Da må vi isåfall vente til neste år men da er man jo i samme situasjon m.t.p 2025 modellene.
Avventer over helga og følger med på priser kontinuerlig, så får vi se om vi trykker på knappen til Mandag, og ikke minst hvem av dem.
C3 er billigere, men G3 er satt ned mest 😅

• Like
Reactions: Bar1

Bar1

0
22 Mar 2007
1.296
4
38
C3 datt ned til 25K i natt. Slo til på det :)
Blir nok en s t o r oppgradering :cool:
Gratulerer med topp TV. Jeg gikk fra Samsung 55" LED (toppmodell rundt 2008) til C1 65" for noen år siden. Største oppgradering av TV i heimen gjennom tidene :)

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
612
270
63
34
Gratulerer med topp TV. Jeg gikk fra Samsung 55" LED (toppmodell rundt 2008) til C1 65" for noen år siden. Største oppgradering av TV i heimen gjennom tidene :)
Takk :)
Så morro ! Blir skikkelig spennende med OLED. Tror den første filmen vi prøver blir den nyeste Avatar filmen.
Meldt en god del regn denne uka, så krysser fingrene for at den kommer mens det fortsatt regner 🤞

• Like
Reactions: Bar1