Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7)

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
da tok nysgjerrigheten overhånd og jeg la inn ny firmware, hadde i forkant en kalibrert N7 PJ - gjort av avshop. hadde på forhånd tatt bilder av picture mode menyen,frame adapt HDR menyen,og color temp menyen. og la inn alle disse verdiene på nytt.
JA det er sikkert ikke nok, og er vel mere jeg skulle korrigert på og helt sikkert. men jobber litt i blinde her da jeg ikke er like dreven som de her inne som kan proffkalibrere.
det satt til sides så er det jo en klar oppgradering av bildet uavhengig av kalibreringa med theater optimizer satt til on,(mener jeg da) jeg valgte den til high. virker kanskje som litt vel mye lys styrke men så at jeg mista noen detaljer i mørke scener. er det rett oppfatta at det ble mere lys generelt i lyse parti eller er det bare meg? tips utover dette tas imot med takk, om det skulle være noen enkle ting jeg kan leke litt med og få mere ut av det

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
da tok nysgjerrigheten overhånd og jeg la inn ny firmware, hadde i forkant en kalibrert N7 PJ - gjort av avshop. hadde på forhånd tatt bilder av picture mode menyen,frame adapt HDR menyen,og color temp menyen. og la inn alle disse verdiene på nytt.
JA det er sikkert ikke nok, og er vel mere jeg skulle korrigert på og helt sikkert. men jobber litt i blinde her da jeg ikke er like dreven som de her inne som kan proffkalibrere.
det satt til sides så er det jo en klar oppgradering av bildet uavhengig av kalibreringa med theater optimizer satt til on,(mener jeg da) jeg valgte den til high. virker kanskje som litt vel mye lys styrke men så at jeg mista noen detaljer i mørke scener. er det rett oppfatta at det ble mere lys generelt i lyse parti eller er det bare meg? tips utover dette tas imot med takk, om det skulle være noen enkle ting jeg kan leke litt med og få mere ut av det

Ja, av det jeg har sett etter ny firmware, og da spesielt med high på theater optimizer, er at det absolutt er mer lys. Mulig det brenner litt ut her og der på high, men totalt sett synes jeg det så veldig bra ut...

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
forskjellen på å skru theater optimizer av og HDR på og level opp til 2 ?...syns jeg fikk noenlunde samme effekten

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
forskjellen på å skru theater optimizer av og HDR på og level opp til 2 ?...syns jeg fikk noenlunde samme effekten

Jeg opplevde mer lys fra theater optimizer, men forskjellen er sikkert ikke enorm... Var jo et godt system også før denne siste firmwaren.

Pol.arne

Medlem
23 Jan 2021
4
0
1
Hvordan er f eks n5 mot 7900 med madVR?
Disse har vel vært ute en liten stund nå, mens prisen er vel den samme. Den holder seg slik pga det ikke har kommet nye modeller? Ellers pleier vel noen år gamle ting gå ned i pris?

N5 med linseavstand fra 4m-6m, er den da innenfor lerret på 113"?

Vurderer pj, å da er n5 en kandidat. Sammen med en x7900 å madVR fra en kompis i Sverige. Blir en del billigere det fra Sverige, men frister noe med nytt utstyr. Å er det mye "kjas" med madVR?

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
lurer og på hvor mye en madvr maskin faktisk gjør for bildet, til den prisen så må det jo være natt å dag forskjell skal det svare seg med å bruker så mye penger på det tenker jeg da. Men N serien kan ikke slå feil for å si det sånn :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
madVR er veldig bra når det først fungerer, men selv etter mye fikling har jeg personlig ikke enda klart å få opp en godt fungerende løsning. Ser bra ut på noe, men på andre ting sliter den. Er du en racer på PC og har veldig god tålmodighet, samt er klar for å følge en 1000-siders madVR-tråd på AVSforum (som basically må leses fra ende til annen) er sikkert dette et godt system. Forskjellen til on-board prosesseringen i N-serien er heller ikke ekstremt stor, men noe bedre er det nok når det først er oppe å kjøre, som selvsagt bare skulle mangle når du kaster på så mye datakraft på prosesseringen.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
så neste spørsmål her..nå har jeg altså bare lagt inn ny firmware og lagt inn verdiene fra picture mode menyen,frame adapt HDR menyen,og color temp, og JA det ser bra ut. hva er det jeg går glipp av ved å ikke få kalibrert projektoren pånytt? Det er jo en betydelig kostnad og det er snakk om her, med frakt og alt..
jeg klarer jo å se forskjellen nå fra gammel til ny firmware. ville jeg pånytt sett den samme forskjellen med å fått den kalibrert? jeg tviler, men er vel litt som å banne i kirka det da

Pol.arne

Medlem
23 Jan 2021
4
0
1
så neste spørsmål her..nå har jeg altså bare lagt inn ny firmware og lagt inn verdiene fra picture mode menyen,frame adapt HDR menyen,og color temp, og JA det ser bra ut. hva er det jeg går glipp av ved å ikke få kalibrert projektoren pånytt? Det er jo en betydelig kostnad og det er snakk om her, med frakt og alt..
jeg klarer jo å se forskjellen nå fra gammel til ny firmware. ville jeg pånytt sett den samme forskjellen med å fått den kalibrert? jeg tviler, men er vel litt som å banne i kirka det da
Hva gjør den nye fw? Blir bilde bedre? Tonemapping som folk nevner?

Og hva trur folket om prisen på n-seeien, vil den gå ned noe i pris pga de er noen år nå?

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
som nevnt tidligere i tråden bare litt lengre opp så blir bildet bedre ja. ifra "blass" (i den grad det var det fra før av da) tilstand til mer klart. og mere lys i lyse scener. er bare å legge i handlekurv å bli ferdig med det:)

Pol.arne

Medlem
23 Jan 2021
4
0
1
He he. Er jo snakk om noen kr da.
Hadde kanskje håpet på en liten(stor😀) prisreduksjon siden de har vært ute en liten stund nå.....
Men er i tenkeboksen ja.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
He he. Er jo snakk om noen kr da.
Hadde kanskje håpet på en liten(stor😀) prisreduksjon siden de har vært ute en liten stund nå.....
Men er i tenkeboksen ja.
er litt som man ser på ting det der. mange kjøper biler til 1-2-300k uten å blunke. for å få en bedre kjøreopplevelse. her er valget om å betale litt for å få en enestående bildeopplevelse. (ja, jeg er entusiast) og liker altså ikke å sose bort penger på bil feks

Pol.arne

Medlem
23 Jan 2021
4
0
1
er litt som man ser på ting det der. mange kjøper biler til 1-2-300k uten å blunke. for å få en bedre kjøreopplevelse. her er valget om å betale litt for å få en enestående bildeopplevelse. (ja, jeg er entusiast) og liker altså ikke å sose bort penger på bil feks
Eller en båt som ikke kan brukes hele året, noe dette kan, så lenge strømregningen å huslånet er betalt 😀.
Å ser ikke ut som det er så mye nytt som kommer heller.
Å heller JVC enn Sony i tilfelle trur jeg. Sony sine paneler før i tiden mister vel noe av sine egenskaper. Håper de har fikset det med de nyere modellene. Men JVC er nok i førersete her, om det blir en.
Må jo ha en 4k spiller å da, å de beste der koster vel noen kr de å...