Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7)

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Nu har jeg lige fået hjælp af Gorm, med min gamle X7500, så den kan sætte til salg med ro i maven.

Køber en JVC N7 og køber den så den er kalibreret inden jeg får den. Ved ikke om dette er optimalt, men kan jo altid kalibreres om.

Mit spørgsmål går på kalibreringen. Skal de kalibrere den til 1080p SDR eller skal den kalibreres til 4K? Eller både og?

Mit udstyr er følgende:
Oppo 203 og HTPC med Madvr.
Kører både 1080p og 1080p opskalret til 4K og ren 4K. Når jeg kører 4K bruges HTPC med Madvr som så laver tonemappingen.

Lærred er et 4 meter bredt 2.39 dreamscreen V6 ultraweave.

Hvad er jeres råd her?
Når jeg snakket med Gorm om å kalibrere for HDR i tillegg, så anbefalte han å ikke gjøre det når en har ett stort lerret. P3 filteret (eller hva det nå heter) stjeler for mye av lyset.
Det er ikke oppløsningen det kalibrere i, men fargerommet. Så SDR eller HDR enkelt sagt. Siden du tonemapper så konverterer du jo fra HDR til SDR, og dermed heller ingen grunn til å kalibrere en ekstra HDR modus.

• Like
Reactions: Klaus.s

Gorm

0
13 Des 2002
40.114
102
63
55
Jessheim
Hvis du uansett skal kjøre tonemapping via MadVR, så trenger du ikke kalibrering for HDR. Skal du derimot bruke projektorens tonemapping, så er det jo greit å ha kalibrert denne også. Skal man få brukt p3 filteret i projektoren må dette gjøres ved å pre-tonemappe til 450 nits (Panasonic UB9000), og la projektoren tonemappe resten. Det er også viktig å tenke på lerretstørrelse, siden p3 filteret stjeler en del av lysstyrken. Alle de jeg har kalibrert for HDR til nå er gjort uten p3-filteret.

17 Jul 2017
21
4
3
Hvis du uansett skal kjøre tonemapping via MadVR, så trenger du ikke kalibrering for HDR. Skal du derimot bruke projektorens tonemapping, så er det jo greit å ha kalibrert denne også. Skal man få brukt p3 filteret i projektoren må dette gjøres ved å pre-tonemappe til 450 nits (Panasonic UB9000), og la projektoren tonemappe resten. Det er også viktig å tenke på lerretstørrelse, siden p3 filteret stjeler en del av lysstyrken. Alle de jeg har kalibrert for HDR til nå er gjort uten p3-filteret.

Tak for dit svar.

Har fået min nye JVC N7 nu og det er en rigtig lækker projektor.

Den er for kalibreret til BT709. Kan man med fordel lave en profil hvor den er kalibreret til noget SDR BT2020 så man udnytter WCG?

Hvis ja, og jeg nu vil lave sådan en profil uden kalibrering hvordan gøres det så rent praktisk?

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8

Bare skryt etter å ha oppgradert til ny firmware ser det ut som :)(y):D:D får ikke gjort det på min N7 før om ei uke, spennende ting dette her!!

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
ble vesentlig høyere viftestøy etter firmware update på min N7 på frame adapt HDR funksjonen....flere som har fått det?

Gorm

0
13 Des 2002
40.114
102
63
55
Jessheim
Fordi den kjører lampen på full effekt, og ikke gjorde det tidligere? Har ikke hørt noe forskjell i lysstyrke på de jeg har testet. Men den nye bildemodusen kjører default med full spenning

chrlod

0
14 Jun 2006
464
0
16
Stavanger
Et par spørsmål til dere som har testet de seneste JVC modellene:
Jeg planlegger comeback for hjemmekino, og skal i løpet av de neste mnd. bestemme ny projektor.

Jeg sikler mest på en N7, men det blir såfall en strekk av budsjettet og vil også bety noen kompromiss for øvrig utstyr (må handle meg alt utstyr). Rommet mitt er 3.4 x 5.8m batcave og jeg planlegger 129’’ lerret.
Jeg ser at N7 har dobbel native kontrast i forhold til N5. Er den opplevde forskjellen mellom disse markant? Sortnivå står høyt på prioriteringslisten min.

Hva blir viktigste pros/cons mellom N7 og X7900 om en ser bort fra native oppløsning?
Hvor mye betyr auto tone mapping i praksis? Regner med at minst 50% av innholdet blir strømmet innhold.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
Vel jeg har gått fra X9000 til N7 og det er voldsom forskjell, sortnivå i mine øyne ganske likt faktisk men klart skarphet er nå helt anna.om budsjettet blir strekt sånn i første omgang tror jeg du vil sette pris på akkurat den invisteringa frem i tid, hvis du er som meg og er kresen på bilde delen. Personlig vil jeg ALLTID
gå for ultra hd bluray plate. streaming fra netflix blir rett å slett for dårlig i sammenligning, med tanke på alt egentlig. lyd og bilde.
hvis du koster på deg en N7 bør du også heve nivået på kilden du mater inn på den...

chrlod

0
14 Jun 2006
464
0
16
Stavanger
Vel jeg har gått fra X9000 til N7 og det er voldsom forskjell, sortnivå i mine øyne ganske likt faktisk men klart skarphet er nå helt anna.om budsjettet blir strekt sånn i første omgang tror jeg du vil sette pris på akkurat den invisteringa frem i tid, hvis du er som meg og er kresen på bilde delen. Personlig vil jeg ALLTID
gå for ultra hd bluray plate. streaming fra netflix blir rett å slett for dårlig i sammenligning, med tanke på alt egentlig. lyd og bilde.
hvis du koster på deg en N7 bør du også heve nivået på kilden du mater inn på den...
Hvor stort lerret har du?
Er forskjellen mellom X9000 og N7 markant også på SDR-materiale? Merker du forskjell i skarphet også på strømmet 4K innhold?

Klart bluray er å foretrekke, men det er noe med enkelheten ved streaming. Jeg mistenker i en ellers travel hverdag at streaming fortsatt kommer til å være hovedtyngden av innholdet. Da Netflix, kjøp av innhold via AppleTV og noe innhold via PC.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
Hvor stort lerret har du?
Er forskjellen mellom X9000 og N7 markant også på SDR-materiale? Merker du forskjell i skarphet også på strømmet 4K innhold?

Klart bluray er å foretrekke, men det er noe med enkelheten ved streaming. Jeg mistenker i en ellers travel hverdag at streaming fortsatt kommer til å være hovedtyngden av innholdet. Da Netflix, kjøp av innhold via AppleTV og noe innhold via PC.

har 106 toms lerret, bare å bestille ultra hd plater på ebay det null stress, ligge litt i forkant så...tidligere utgitt der og- enn her i norge (glem vanlig bluray!). ja helt klart bedre på SDR innhold og. på N7 får du jo HDR til å funke på et vettugt vis og da popper jo de HDR mulighetene opp på netflix-såfremst at du har abbonnemanget til det. jeg kvier meg for enhver pris å se noe på netflix, det ødelegger bare total opplevelsen av en film det, hakking i bilde(ja jeg har ordentlige kabler osv) å elendig lyd neitakk... ultra hd er det man bør gå for-når man har projektoren for å vise det. alle de modellene under N5 er jo oppskalerings 4K- ikke native 4K. stor forskjell der....

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
Jeg har en N5 som har fungert knirkefritt med en Marantz AV7702mkII prosessor.
Fungerer også med en Marantz SR6010 receiver, testet i dag.
Satte inn en ny Marantz 8805 i går og får ikke bilde på JVC-en, ikke engang oppsettmenyen.
Med 8805 har jeg forsøkt fire forskjellige kabler, deriblant to aktive og to 48Gbps, ingenting hjelper.
Har resatt 8805 to ganger.
Har slått på 8805 og JVC i forskjellig rekkefølge.
Begge har stått helt frakoblet i mange timer for å bli nullstilt.
Alle kilder er frakoblet, tester kun med 8805 mot JVC.
Er det noen som bruker Marantz 8805 mot en av de nye JVC 4K prosjektørene?
Problemer?
Tips?

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Har du testet 8805 med en tv for å sjekke om det er 8805 som er problemet?
Mener å huske det er to hdmi modus på de nye jvc. Har du prøvd å forandre på den innstillingen? Husker ikke i farten hva den heter.

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
Har du testet 8805 med en tv for å sjekke om det er 8805 som er problemet?
Mener å huske det er to hdmi modus på de nye jvc. Har du prøvd å forandre på den innstillingen? Husker ikke i farten hva den heter.
Ja, 8805 funker mot en LG OLED55C9. Har testet med et par av de samme kablene jeg testet med i kinoen.
JVC-en funker med Marantz AV7702mkII og SR6010, men ikke med AV8805, merkelige greier.
Har ikke hørt om forskjellige HDMI modi på JVC....

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Ja, 8805 funker mot en LG OLED55C9. Har testet med et par av de samme kablene jeg testet med i kinoen.
JVC-en funker med Marantz AV7702mkII og SR6010, men ikke med AV8805, merkelige greier.
Har ikke hørt om forskjellige HDMI modi på JVC....
Hvilken hdmi inngang bruker du på JVC? Hvis det er HDMI 2, prøv å forandre på hdmi 2 edid settingen.
Tror ikke HDMI 1 har samme innstillingen.

Tor JH

0
22 Okt 2016
16
2
3
Hvilken hdmi inngang bruker du på JVC? Hvis det er HDMI 2, prøv å forandre på hdmi 2 edid settingen.
Tror ikke HDMI 1 har samme innstillingen.
Takk for tips.
Har testet mot N5, N7, LG OLED55C7 og LG OLED55C9 med 5-6 forskjellige kabler, ingenting nytter.
Den er sendt til reparasjon....

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Takk for tips.
Har testet mot N5, N7, LG OLED55C7 og LG OLED55C9 med 5-6 forskjellige kabler, ingenting nytter.
Den er sendt til reparasjon....

Dette hørtes da unektelig merkelig ut.

Hva er sendt på service ? Marantz el jvc ?

Siden n5 har funka fint med 2 andre forsterkere/preamper mener jeg..

Har HD1'en hengende i stua hvis du trenger låne i mellomtiden ;)