Har nå fått lekt meg med en N7 i en grei uke på ISE messen i Amsterdam, der den ble satt opp med en Panamorph DCR linse på et 3,5m bredt UltraWeave V6-lerret i Alcons demorommet. Alle mediefiler måtte "tone mappes on the fly" ettersom Egreat-spilleren ikke sender metadata. Sammenlignet med f.eks. Sony er det jo himmel og hav forskjell på tone mappingen på disse nye JVCene. Eksempelvis Ready Player One, som selv på en VW5000 fra Sony så ekstremt flat ut selv med HDR-slideren satt til max (+ max laser), var den full av dynamikk på JVCen, og helt uten utbrenning i hvitt selv med slideren på nesten max. Klart, noen klipp kunne tendere til å brenne ut litt i hvitt i forsøket på å gi litt ekstra "punch", og mange måtte ned til type +7-8 for å fungere, men folk var generelt veldig imponert over generelt trøkk og ikke minst skarphet, så det er tydelig at ting beveger seg i riktig retning for HDR på projeksjon.
Tror nok også at madVR med adaptiv tone mapping kan være skikkelig gromt for øvrig, så for folk som liker å tune litt ekstra skal en ikke se bort fra at det kan være en veldig god løsning. Samtidig er det etter mitt syn veldig viktig at HDR mappingen fungerer bra "ut av esken" for de 99% andre som ikke orker en HTPC... Spiller en av via Panasonic-spilleren der metadata er inkludert synes jeg stort sett JVCen ser ut til å takle det aller meste, men perfekt er det nok ikke da det jo er så ekstremt mange varianter av mastring på disse HDR filmene. Leser også at toppmodellen til Panasonic, UB9000, har fått en egen HDR mapping for projeksjon som de visstnok har utviklet i samarbeid med JVC. Litt rart kanskje å "dobbelt tonemappe", men det som da skjer er at Pannyen først mapper til et lavere nivå, og at JVCen dernest tar over og mapper det resterende (ned til enten 350 og 500 nits tror jeg det er snakk om). Har ikke testet hvordan det funker i praksis, men verdt å "sjekke ut" sikkert. Ser dessverre ikke ut som UB420 / 820 får denne projektor-modusen som UB9000 har fått, uten at det trenger å være så viktig...
Summa summarum er det vel uansett slik at HDR må være det aller drøyeste formatet som noen sinne er lansert med tanke på overall kompabilitet og stabilitet, makan til surr skal en lete lenge etter når det tar åresvis for proffe displayprodusenter å klare å vise materialet på en grei måte. Sony håper jeg virkelig gjør noe rundt dette snart, for testet igjen å kjøre HDR rett inn på en Sony, og selv med HDR slideren på maks er det jo helt totalt flatt, både i topp og bunn. Sonyene krever med andre ord en Panny eller tilsvarende, og da selv toppmodellene, for å kunne vise HDR, noe som jo er overraskende fra et selskap som tross alt er kjent for å være gode på nettopp prosessering. Samtidig sier det jo en del om HDR som format......