Hvor mye "skade" en A-linse gjør for bildekvalitet avhenger vel ofte av hva slags optisk utgangspunkt projektoren har, og hvor godt selve A-linsen er laget og satt opp i forhold til dette.
Ville sånn sett vært mer skeptisk til å sette en A-linse foran Z1/NX9 linsa vs linsene på Nx5 og Nx7, da "skadepotensialet" blir større jo skarpere og bedre projektor linsa er.
Har dessverre ikke sett Paladin DCR linsa i aksjon selv, men hører vel med til de som fremdeles liker å bruke A-linser, og slik passiv optisk hardware er vel ofte mer tidløs, så lenge man fremdeles bruker projektor og lerret i hjemmekinoen.
Når det kommer til økt lysutbytte på Paladin DCR vs ISCO IIIL i 1.33x utgaven , så ligger nok noe av forklaringen at DCR linsa utnytter hele 17:9 brikke arealet, både lys og oppløsningsmessig, samt når A-linsa klemmer sammen vertikalt, så kan man oftere bruke det vid vinklede Zoom området i projektor objektivet, som gjerne sender gjennom mer lys vs tele som vel ofte horisontal strekk A-linser benytter. Det vil jo være lettere å se at lysstyrken økes når et allerede zoomet bilde blir presset sammen og blir lysere å se på, vs når man først gjør bilde mindre og strekker det ut igjen som horisontal strekk gjør. Brukes samme projektor zoom, så tipper jeg at ISCO 1.25x og Paladin DCR linsene, riktig satt opp slik at arealet der disse yter sitt beste, egentlig burde bli ganske likt på disse 4K projektorne.
Enkelte benyttet Horisontal strekk linser for å få fylt lerretet hvis projektoren ikke klarte det pga for kort kaste avstand sammen med for lite zoom område, det vil jo ikke fungere med slike Paladin DCR linser som klemmer sammen vertikalt, og trenger at projektoren klarer å først vise hele bildebredden alene.
En annen forskjell på Paladin DCR (prisme) linsene er vel måten de forvrenger geometrien i bildet (tønne formet, oppgitt til maks 0.005 x bilde diagonal på korteste kastelengde (for et 120" lerret, blir det vel 120x2.54x0.005~1.5 cm avvik)), og at de har et snevrere kasteavstands område der de yter sitt beste. ISCO A-linsene har puteformet forvrengning, noe som kan motvirkes med buet lerret, samt kan justere astigmatisme bedre ved forskjellig avstander slik at hele bildet blir like skarpt.
Det er vel hovedsakelig fleksibiliteten med linseminne i projektorne, samt mer lyssterke modeller som er mye av årsaken til at A-linser ikke er like aktuelt lenger.
Når det er sagt, så er jo en utnytting av hele brikke areal og oppløsning i projektoren for visning av 2,35:1 noe som kan gi et litt bedre utgangspunkt, og hvis A-linsa og strekk/tykk skalering ikke ødelegger mer enn det legger til, så det handler vel litt om følelser og opplevd kvalitet, og om det er verd prisen, når det er snakk om slike linser.