Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7)

Flay

0
5 Sep 2005
1.091
0
36
52
Bergen
Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7 og DLA-NX9)

Javel .... lit gresk for meg dette.
Hvis man bruker hele bildebrikken (hvorfor man skule ikke det ?!?). Vil man få mindre høyde (1.9:1 kontra 16:9) uten geometri feil ?
Dvs at filmen i 2.40:1 vil vise i 2.40:0,94 ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Javel .... lit gresk for meg dette.
Hvis man bruker hele bildebrikken (hvorfor man skule ikke det ?!?). Vil ma gå mindre høyde (1.9:1 kontra 16:9) uten geometri feil ?
Dvs at filmen i 2.40:1 vil vise i 2.40:0,94 ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

De bruker samme 4K chip i pro og hjemmemarkedet både hos Sony og JVC. Er egentlig ingen fordel at de ikke kjøree native 4K ‘UHD’ da en jo mister litt av det tilgjengelige lyset i de pikslene som ikke er i bruk, evt får potensielt litt lavere skarphet om en skalerer om og bruker hele panelet. Dette er ingen stor greie i praksis altså, det lille en mister av lys ved å kjøre standard 3840 i bredden (og dermed pikselmappe 1:1) legger en knapt merke til...

Sent from my iPhone using Tapatalk

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
De bruker samme 4K chip i pro og hjemmemarkedet både hos Sony og JVC. Er egentlig ingen fordel at de ikke kjøree native 4K ‘UHD’ da en jo mister litt av det tilgjengelige lyset i de pikslene som ikke er i bruk, evt får potensielt litt lavere skarphet om en skalerer om og bruker hele panelet. Dette er ingen stor greie i praksis altså, det lille en mister av lys ved å kjøre standard 3840 i bredden (og dermed pikselmappe 1:1) legger en knapt merke til...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Apropos, har du høstet noe erfaring med Paladin DCR linsen fra Panamorph Lygren ?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Apropos, har du høstet noe erfaring med Paladin DCR linsen fra Panamorph Lygren ?

Nei, ettersom JVC N-serien er forsinket har det ikke blitt noe testing av den da det var mot disse den var tiltenkt benyttet... Første forsøk viste jo at den nok har litt av de typiske utfordringene som denne type linser ofte har; svært følsom for montering og med varierende grad av distortion. Så; status er foreløpig "pending"...

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Ok skjønner. Men tror du det blir å teste ut litt mer når N-serien kommer på plass, eller var det såpass mye "kompromiss" ved første forsøk at det ikke frister...

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Ok skjønner. Men tror du det blir å teste ut litt mer når N-serien kommer på plass, eller var det såpass mye "kompromiss" ved første forsøk at det ikke frister...

Vanskelig å si, NX9 som den ble kjapt testet mot, var en prototype der bl.a. anamorfisk stretch ikke virket, men leser jo at mange amerikanere er veldig fornøyd så en får vel bare se hva som lar seg gjøre når N-serien blir tilgjengelig. Nå støtter jo imidlertid også Sony VW-serien denne type stretch da, så kan jo fungere på en VW570 også, mulig fristelsen blir for stor til å teste på en slik en om N-serien lar vente på seg for lenge... :)

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Vanskelig å si, NX9 som den ble kjapt testet mot, var en prototype der bl.a. anamorfisk stretch ikke virket, men leser jo at mange amerikanere er veldig fornøyd så en får vel bare se hva som lar seg gjøre når N-serien blir tilgjengelig. Nå støtter jo imidlertid også Sony VW-serien denne type stretch da, så kan jo fungere på en VW570 også, mulig fristelsen blir for stor til å teste på en slik en om N-serien lar vente på seg for lenge... :)
Ja,ser også at det er flere som er super fornøyd med denne linsen på AVS, men viktig å snappe opp litt erfaringer fra den kritiske banden her inne også:) Men er nok ikke mange som har denne linsen i Norge hvis noen i det hele tatt, bortsett fra AVshop. Blir spennende å se om dere får dreis på denne når nye serien til JVC dukker opp:)

24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Ja,ser også at det er flere som er super fornøyd med denne linsen på AVS, men viktig å snappe opp litt erfaringer fra den kritiske banden her inne også:) Men er nok ikke mange som har denne linsen i Norge hvis noen i det hele tatt, bortsett fra AVshop. Blir spennende å se om dere får dreis på denne når nye serien til JVC dukker opp:)

Disse linsene er alt for dyre for at jeg gidder å kjøpe inn for å teste og de er alt for vanskelige å selge hvis det skulle vise seg at man ikke liker resultatet, jeg solgte en Isco IV XL med Cineslide for 15000,- i sommer og den kombinasjonen hadde en veil pris på 155000,- når jeg kjøpte for 2-3 år siden. Ikke tror jeg helt på tallene da de sier at med 16x9 linsen skal gi 30% ekstra lys og 17x9 linsen 38%, men det kan godt hende jeg tar feil. Min Isco IV XL ga ca 18% mer i forhold til zoom og jeg trengte ikke mer lys til SDR i det hele tatt da jeg tok den ned og la den ut for salg for en tid tilbake. I disse HDR tider kunne jeg godt tenkt meg mer lys i 2.35:1 modus, men er ikke sikker på om jeg er villig til å betale prisen disse linsene koster.

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Disse linsene er alt for dyre for at jeg gidder å kjøpe inn for å teste og de er alt for vanskelige å selge hvis det skulle vise seg at man ikke liker resultatet, jeg solgte en Isco IV XL med Cineslide for 15000,- i sommer og den kombinasjonen hadde en veil pris på 155000,- når jeg kjøpte for 2-3 år siden. Ikke tror jeg helt på tallene da de sier at med 16x9 linsen skal gi 30% ekstra lys og 17x9 linsen 38%, men det kan godt hende jeg tar feil. Min Isco IV XL ga ca 18% mer i forhold til zoom og jeg trengte ikke mer lys til SDR i det hele tatt da jeg tok den ned og la den ut for salg for en tid tilbake. I disse HDR tider kunne jeg godt tenkt meg mer lys i 2.35:1 modus, men er ikke sikker på om jeg er villig til å betale prisen disse linsene koster.
Ja, klart, det blir fort litt sært med ekstra linse og de justeringer, skalering, pris, osv dette medfølger...Kan tenke meg at dette er nok ikke for alle, og at det kan være vrient å få solgt igjen. Jeg har aldri hatt en slik linse selv, og for å være helt ærlig trodde jeg linse var en greie som var på vei ut spesielt nå som 4K i projektor-verden er i ferd med å bli vanlig.
Det som gjør at en del over dammen har fattet interesse for denne "galskapen" igjen, tror jeg har mye med at Panamorph har funnet opp kruttet på "nytt"
I form av at Paladin linsene bruker en patentert løsning "0.75X vertical compression" som da vistnok skal ha vesentlig mindre lystap gjennom linsen sammenlignet med tradisjonelle scop-linser + at hvis man kjøper den dyreste linsen DCR får man benyttet alle pikslene på 4k panelene, de er vel eneste som tilbyr akkurat dette i dag. Problemet med DCR-linsen er vel at det ikke eksisterer allverdens med nødvendig prosessering/skalering på UHD spillere osv(JVC støtter ikke 16:9 skalering på sine 4k-projektorer) (Generelt skal vistnok linsene være meget ømfintlige å justere og einer seg kanskje ikke så godt til å flyttes frem og tilbake foran projektor, hvis jeg har forstått dette riktig:)

24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Ja, klart, det blir fort litt sært med ekstra linse og de justeringer, skalering, pris, osv dette medfølger...Kan tenke meg at dette er nok ikke for alle, og at det kan være vrient å få solgt igjen. Jeg har aldri hatt en slik linse selv, og for å være helt ærlig trodde jeg linse var en greie som var på vei ut spesielt nå som 4K i projektor-verden er i ferd med å bli vanlig.
Det som gjør at en del over dammen har fattet interesse for denne "galskapen" igjen, tror jeg har mye med at Panamorph har funnet opp kruttet på "nytt"
I form av at Paladin linsene bruker en patentert løsning "0.75X vertical compression" som da vistnok skal ha vesentlig mindre lystap gjennom linsen sammenlignet med tradisjonelle scop-linser + at hvis man kjøper den dyreste linsen DCR får man benyttet alle pikslene på 4k panelene, de er vel eneste som tilbyr akkurat dette i dag. Problemet med DCR-linsen er vel at det ikke eksisterer allverdens med nødvendig prosessering/skalering på UHD spillere osv(JVC støtter ikke 16:9 skalering på sine 4k-projektorer) (Generelt skal vistnok linsene være meget ømfintlige å justere og einer seg kanskje ikke så godt til å flyttes frem og tilbake foran projektor, hvis jeg har forstått dette riktig:)

Hvis de virkelig gir 30-38% mer lys og har ingen til få artifakter så kan jeg se verdien i de, men 80k for en Paladin DCR linse er relativt dyrt. Med Isco III L, 1.25X og IV XL linsene jeg har eid de siste 10 årene har det ikke vært mye artifakter, men de har hatt noe pincusion med min kasteavstand. Skarphets tap og chromatisk abberasjon har vært minimalt.

Eksterne linser vil alltid være en nisje og i lille Norge er interessen alt for liten til at man kan få igjen noe ved et brukt salg, så skulle jeg kjøpt en Paladin lnse nå måtte jeg vært 100% sikker på at dette er noe jeg vil bruke i lang tid fremover.:)

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Hvor mye "skade" en A-linse gjør for bildekvalitet avhenger vel ofte av hva slags optisk utgangspunkt projektoren har, og hvor godt selve A-linsen er laget og satt opp i forhold til dette.

Ville sånn sett vært mer skeptisk til å sette en A-linse foran Z1/NX9 linsa vs linsene på Nx5 og Nx7, da "skadepotensialet" blir større jo skarpere og bedre projektor linsa er.

Har dessverre ikke sett Paladin DCR linsa i aksjon selv, men hører vel med til de som fremdeles liker å bruke A-linser, og slik passiv optisk hardware er vel ofte mer tidløs, så lenge man fremdeles bruker projektor og lerret i hjemmekinoen.

Når det kommer til økt lysutbytte på Paladin DCR vs ISCO IIIL i 1.33x utgaven , så ligger nok noe av forklaringen at DCR linsa utnytter hele 17:9 brikke arealet, både lys og oppløsningsmessig, samt når A-linsa klemmer sammen vertikalt, så kan man oftere bruke det vid vinklede Zoom området i projektor objektivet, som gjerne sender gjennom mer lys vs tele som vel ofte horisontal strekk A-linser benytter. Det vil jo være lettere å se at lysstyrken økes når et allerede zoomet bilde blir presset sammen og blir lysere å se på, vs når man først gjør bilde mindre og strekker det ut igjen som horisontal strekk gjør. Brukes samme projektor zoom, så tipper jeg at ISCO 1.25x og Paladin DCR linsene, riktig satt opp slik at arealet der disse yter sitt beste, egentlig burde bli ganske likt på disse 4K projektorne.

Enkelte benyttet Horisontal strekk linser for å få fylt lerretet hvis projektoren ikke klarte det pga for kort kaste avstand sammen med for lite zoom område, det vil jo ikke fungere med slike Paladin DCR linser som klemmer sammen vertikalt, og trenger at projektoren klarer å først vise hele bildebredden alene.

En annen forskjell på Paladin DCR (prisme) linsene er vel måten de forvrenger geometrien i bildet (tønne formet, oppgitt til maks 0.005 x bilde diagonal på korteste kastelengde (for et 120" lerret, blir det vel 120x2.54x0.005~1.5 cm avvik)), og at de har et snevrere kasteavstands område der de yter sitt beste. ISCO A-linsene har puteformet forvrengning, noe som kan motvirkes med buet lerret, samt kan justere astigmatisme bedre ved forskjellig avstander slik at hele bildet blir like skarpt.

Det er vel hovedsakelig fleksibiliteten med linseminne i projektorne, samt mer lyssterke modeller som er mye av årsaken til at A-linser ikke er like aktuelt lenger.
Når det er sagt, så er jo en utnytting av hele brikke areal og oppløsning i projektoren for visning av 2,35:1 noe som kan gi et litt bedre utgangspunkt, og hvis A-linsa og strekk/tykk skalering ikke ødelegger mer enn det legger til, så det handler vel litt om følelser og opplevd kvalitet, og om det er verd prisen, når det er snakk om slike linser.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48

Har vel et inntrykk av at de som skryter mest av disse Paladin DCR linsene på AVS, kanskje har litt egen interesse av slik reklame og har kontaktene og avslagene ved egne innkjøp på disse i orden. Mange av de over dammen har også forholdvis store bildeareal i hjemmekinoen, noe som kan nyte ekstra godt av den ekstra lysstyrken slike linser gir.

30 Des 2002
5.632
5
38
"we are moving forward with mass-production"

Spørsmålet er når den starter. Er den startet nå, starter den i midten av januar? Veldig vagt. Hadde de startet heller visst en dato, så hadde det stått i brevet. Hadde de visst når de første kunne leveres, så hadde det stått. Jeg tror det er stund før ett stort antall er tilgjengelig. Mulig de sender ut lite parti om en liten stund for å døyve markedet litt, og for å begrense skaden mest mulig.

13 Mai 2010
1.854
45
48
Detta går fort veitdu. De har mye å vinne her hvis de er kjappe, samt mye å tape hvis de er trege.Men en ting er sikkert nissen rakk ikke hente. :)

30 Des 2002
5.632
5
38
Detta går fort veitdu. De har mye å vinne her hvis de er kjappe, samt mye å tape hvis de er trege.Men en ting er sikkert nissen rakk ikke hente. :)

Det er enda mer å tape hvis de sender ut ett produkt som får problemer etter litt tid i bruk, noe de ikke ønsker. Så de er presset mellom to stoler her: få det fortest mulig ut, og samtidig kvalitetssikre det godt nok.

30 Des 2002
5.632
5
38
De som er ivrige etter å få de første eksemplarene må påberegne seg å være 'beta-testere' og forsøkskaniner for en mild sagt trang fødsel for denne nye produktlinjen.

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
De som er ivrige etter å få de første eksemplarene må påberegne seg å være 'beta-testere' og forsøkskaniner for en mild sagt trang fødsel for denne nye produktlinjen.

Kanskje, who knows. Men som plaster på såret frister hvertfall amerikanerne med kraftig rabattert "pre orders" En prisreduksjon fordi kunden går med på å stikke hode litt frem...

30 Des 2002
5.632
5
38
Kanskje, who knows. Men som plaster på såret frister hvertfall amerikanerne med kraftig rabattert "pre orders" En prisreduksjon fordi kunden går med på å stikke hode litt frem...

Det hjelper jo mye. Det er nok mange som har kjøpt Sony i USA i år.

Flay

0
5 Sep 2005
1.091
0
36
52
Bergen
Jeg kunne ikke venter, da kjøpt jeg en X5900 Fra Avbutikken kalibrert og med en Panasonic 420, til en fint pris. da venter jeg til generasjon 2 eller 3 av 4k projektor fra JVC.
Kanskje bare en vinn / vinn egentlig, Jeg får en godt projektor NÅ til en bra pris, og slippe barndoms sykdom fra de nye modeller.