nye Bd disker med kornete bilde

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Altså, colorering av filmer er en nitidig, manuel prosess. Det finnes ingen gode automatiserte løsninger for å redusere 10 bit til 8 bit farger. De løsningene som finnes bør i beste fall ses på som nødløsninger. å tonemappe en UHD Bluray for å spille av på et 8 bits display, blir ikke i nærheten av like bra som å bare spille av en vanlig bluray i stedet.

Jeg bruker tonemapping selv, fordi jeg har fem skjermer i huset hvor 2 av de fortsatt bare støtter 8 bit, og fordi jeg ikke gidder skaffe 2 eksemplarer av samme film. På et eller annet tidspunkt vil jeg jo oppgradere de to eldste skjermene uansett. Men om dette er den eneste ekjermen du benytter, eller eventuelt er hovedkjermen din, og den bare støtter 8 bits farger, så bør du sørge for at kilden du spiller av også er 8 bit.

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Okay. Så dette er 10 bit -> 10 bit, kun for å kompensere for lysstyrke?
Jeg tonemapper 10 bit - 8 bit og det er ikke noe å hoppe i taket for.

15 Aug 2011
1.207
102
63
Okay. Så dette er 10 bit -> 10 bit, kun for å kompensere for lysstyrke?
Jeg tonemapper 10 bit - 8 bit og det er ikke noe å hoppe i taket for.

ja det er kun for lysstyrke
For teste bd spilleren på et av tv skjermene i huset å se hvordan bilde blir her før jeg forsker videre tenker jeg.

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Litt OT kanskje ;)

Edit: da ble denne litt feil når de fjerna spam'en jeg kommenterte ;)

Sist redigert:

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Etter å ha hatt temaet for denne tråden litt i tankene når jeg har sett en del nye og eldre filmer i det siste, så sitter jeg igjen med konklusjonen av at bildekvaliteten på nyere BD plater heller er meget god og det ikke generelt går feil vei her.

Noe som kanskje kan påvirke sammenhengene litt her er hvordan man setter opp utstyret man ser BD og UHD BD platene sammen med. Har inntrykk av at enkelte spillere / TVer har bildeskarphet justeringene satt litt høyt satt som standard. Det vil ofte kunne fremheve at både naturlig filmgrain / høy iso støy eller kunstig tilsatt filmgrain til å bli enda mer fremhevet og tydelig. Er man plaget med filmkorn, prøv å slå av/juster sharpness ned til 0 og se om ikke det reduserer dette.

Mens man omhandler filmgrain, så er vel Shallow_sin "yndlings film" Mother! (ironi slutt) ;) av referansene til både over produksjon av film grain og overproduksjon av en en merkelig film opplevelse som helt klart når nye "høyder". (hvorfor i alle dager ble denne filmen laget??? ).

Sammenligner man f.eks med en film som Passengers fra samme perioden, så er vel det en ren nytelse i fravær av filmgrain.

Er enig i at filmer som AD ASTRA og Midway har litt filmgrain, men ser ikke graden av det som noe forstyrrende i disse.

Sist redigert:

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Inntrykket mitt er at jeg jevnt over opplever mindre grain på streaming enn på disc. Det kan tenkes prosessering er årsaken, da grain introduserer utfordringer for komprimeringen, og streamingtjenestene stort sett benytter lavere båndbredde. Ellers kan det tenkes årsaken er så enkel at filmene jeg ser på streaming er nyere. Uansett føler jeg meg tryggere på at kvaliteten er bra på titlene jeg streamer enn de jeg ser på disc.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Uansett føler jeg meg tryggere på at kvaliteten er bra på titlene jeg streamer enn de jeg ser på disc.

Dette finner jeg meget merkelig, men her kan nok preferanser og hvordan man pleier å se filmene, skjermhøyde vs sitte avstand osv spille inn.

Båndbredden i både lyd og bilde er ofte mye høyere på disk vs streaming.
At filmgrain blir "skadelidende" med hard båndbredde komprimering kan godt tenkes kan være en faktor, men macro blokking og et lite dynamisk lydspor er ofte det jeg legger merke til ved streaming. Bruker stort sett aldri streaming på projektor oppsettet pga dette, kun BD og UHD BD.

På TV oppsettet her går det greit med 4K HDR Netflix streaming, men ser godt et løft i bildekvalitet når det brukes fysiske medier også her....

Her er de forskjellige oppsettene jeg pleier å bruke.

65" TV oppsett med sitte avstand ca 3.5x bildehøyde ved 16:9 visning og 4.5x ved cinemascope visning

120" 2.35:1 4K e-shift Projector oppsett med sitte avstand ca 1.5 - 3x ved alt fra 4:3 til cinemascope visning (CIH)

92" CRT projektor oppsett med sitte avstand ca 2.5x bildehøyde ved 16:9 visning.

Sist redigert:

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Jeg vet ikke jeg ass. De beste 4K releasene jeg har er på disc, men jeg synes kvaliteten er veldig varierende. Synes streaming er mer konsistent. Mulig de de-noiser for å kunne komprimere hardere. Uansett liker jeg effekten det virker ha.

5 Des 2008
218
0
16
Hei ser at tråden er litt gammel men prøver for det...Etter og ha gått til innkjøp av en LG GX og en Panasonic UB 9000 håpet jeg og ha gleden og se noen filmer med blant Dolby Vision ,men ser blant veldig mange filmer jeg har sammenlignet med på https://www.blu-ray.com/ at de norske utgavene er det gjerne droppet Dolby Vision til min store irritasjon :/ blant annet på Midway som det tidligere har blitt snakket om ...hvorfor er det slik ,og er det noe som kommer til og forsettes med at vi får disse B utgavene?

27 Aug 2009
6.288
30
48
Som sagt før, en del «uavhengige» filmer kommer på samme selskap i Skandinavia, og de sparer penger på å barbere vekk best mulig lyd og bilde. Midway er på dette selskapet. Kjøp den og andre «uavhengige» fra Amazon UK eller USA, så får du «the real thing».
Sånn har det vært siden filmer kom som kjøpefilm på VHS.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

• Like
Reactions: Nemesis
2 Feb 2004
1.871
10
38
65
avforum.no
Som sagt før, en del «uavhengige» filmer kommer på samme selskap i Skandinavia, og de sparer penger på å barbere vekk best mulig lyd og bilde. Midway er på dette selskapet. Kjøp den og andre «uavhengige» fra Amazon UK eller USA, så får du «the real thing».
Sånn har det vært siden filmer kom som kjøpefilm på VHS.

Midway har vel heller ikke Atmos på den norske utgaven,i hvert fall ikke den jeg kjøpte på PK.

27 Aug 2009
6.288
30
48
Nå ser jeg på Midway fra Viasat Film på parabol.
Ingenting å si på bildekvaliteten. Akkurat sånn det skal være.
Min TV: snart 5 år gammel LG LED 4K.

2 Feb 2004
1.871
10
38
65
avforum.no
Nå ser jeg på Midway fra Viasat Film på parabol.
Ingenting å si på bildekvaliteten. Akkurat sånn det skal være.
Min TV: snart 5 år gammel LG LED 4K.

Jeg har ikke sett den på parabol,ingen Atmos der heller.Kjøpte den på UHD fra PK og bildet var elendig og ingen Atmos.De godtok faktisk retur selv om den var åpnet.;) Bestilte den fra amazon.uk,og det var andre boller.:cool:

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Ser ut som Midway er utgitt av "mislabel.dk" Blir helt tullete hvis man ikke kan stole på at utgivelser her i norden ikke klarer å levere forventet kvalitet, altså kvalitet på lik linje som over dammen.
Samtidig er det kanskje ikke helt lett å få et korrekt bilde på hvor store forskjeller det faktisk er på de enkelte titler, er dette et vanlig problem på 4k titler? Jeg bestiller fortsatt mye fysisk film og helst 4k, har som regel bestilt fra Platekompaniet, men kjenner at det blir brått slutt på det hvis det er slik at kvaliteten er bedre fra uk/usa-Amazon. Ser forøvrig at flere 4K titler fra USA har sonefri bluray-1080p, utgivelsen som følger med.

2 Feb 2004
1.871
10
38
65
avforum.no
Ser ut som Midway er utgitt av "mislabel.dk" Blir helt tullete hvis man ikke kan stole på at utgivelser her i norden ikke klarer å levere forventet kvalitet, altså kvalitet på lik linje som over dammen.
Samtidig er det kanskje ikke helt lett å få et korrekt bilde på hvor store forskjeller det faktisk er på de enkelte titler, er dette et vanlig problem på 4k titler? Jeg bestiller fortsatt mye fysisk film og helst 4k, har som regel bestilt fra Platekompaniet, men kjenner at det blir brått slutt på det hvis det er slik at kvaliteten er bedre fra uk/usa-Amazon. Ser forøvrig at flere 4K titler fra USA har sonefri bluray-1080p, utgivelsen som følger med.
Midway er så langt den eneste jeg har opplevd det på.Det jeg reagerte mest på var at den ikke hadde Atmos lydspor.