nye Bd disker med kornete bilde

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Det er helt sinnsykt at man skal måtte være bevisst på hvor man skaffer filmene fra ass. Det er merkelig at de som utgir ikke er mer bevisst på kvaliteten i den konkurranse-situasjonen de har fått fra streamingtjenestene.

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Det er jo synd at det er slik fremdeles. For mer enn 30 år siden hadde jeg en norsk utgave av den siste James Bond filmen, tror det var Moonraker. Tilfeldigvis fikk jeg tak i en engelsk utgave av samme film.
Bildet var utrolig mye bedre, og lyden var HiFi lyd med Dolby Surround.
Noen burde ta en prat med Videomagasinet og spørre hvorfor det skal være sånn....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Dette er jo ikke noe nytt, og er grunnen til at jeg kjøper alt fra USA.

Det stammer tilbake til VHS med PAL og feil hastighet på HELE filmene, fullscreen 4:3 og norsk tekst (yuck), Laserdisc med samme problem og DVD hadde nok av issues.

Hadde jo håpet i sin tid at med bluray så ville det være slutt, men viste seg jo å fortsette, og nå også vel inn i 4k ?

Det være seg feil aspect ration fordi noen i europa synes de svarte strekene oppe og nede er sjenerende så de tar de bort, til sensur (som fremdeles forekommer), til forskjellige lydspor selv på engelsk.

Blu-ray.com har riktignok en tråd som detaljerer utgivelser som er bedre fra andre land enn USA, enten høyere bitrate lyd/bilde, klipping, extramateriale etc.

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Det er helt sinnsykt at man skal måtte være bevisst på hvor man skaffer filmene fra ass. Det er merkelig at de som utgir ikke er mer bevisst på kvaliteten i den konkurranse-situasjonen de har fått fra streamingtjenestene.

Jeg vil nå påstå at de kvalitetsforskjellene mellom forskjellige lands disc utgivelser femdeles er milevis foran streaming.

Hender jeg må ty til webrips av ex. netflix filmer som ikke er tilgjengelig på disc, og nesten samtlige ser ut som om de har slått av antialasing. Prøv en film med en karakter i tweedjakke, grøss og gru ;)

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Vel. De beste utgivelsene jeg har sett kommer fra disc. Men det gjør de værste også. 4K releasene til Apple holder jevnt over høy kvalitet, og alt jeg har sett derfra er langt bedre enn den amerikanske Groundhog Day discen, som er det absolutt værste jeg har sett. I tillegg er jo ikke streamingtjenestene låst til hverken bitrate eller codec, og kan øke kvaliteten over tid, i motsetning til dårlige discer som eventuelt må kjøpes på nytt.

Så jeg vet ikke ass.

«Anti-aliasing» effekten er jeg for øvrig godt kjent med fra Netflix. Men selv filmer med svært lav bitrate på disse tjenestene, som for eksempel Spencer Confidential, ser langt bedre ut enn dårlig scanna gamle filmer rusha til disc og fulle av grain.

Sist redigert:
21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Vel. De beste utgivelsene jeg har sett kommer fra disc. Men det gjør de værste også. 4K releasene til Apple holder jevnt over høy kvalitet, og alt jeg har sett derfra er langt bedre enn den amerikanske Groundhog Day discen, som er det absolutt værste jeg har sett. I tillegg er jo ikke streamingtjenestene låst til hverken bitrate eller codec, og kan øke kvaliteten over tid, i motsetning til dårlige discer som eventuelt må kjøpes på nytt.

Så jeg vet ikke ass.

«Anti-aliasing» effekten er jeg for øvrig godt kjent med fra Netflix. Men selv filmer med svært lav bitrate på disse tjenestene, som for eksempel Spencer Confidential, ser langt bedre ut enn dårlig scanna gamle filmer rusha til disc og fulle av grain.

4.5/5 på groundhog day 4k disc usa ser jeg. har ikke sett den, men det pleier jo stemme ganske greit med bilde reviews.

men hvis du anser grain som dårlig bilde så sliter du jo litt da ;)

jeg kritiserer ikke lyd og bildekvalitet når filmen er på jibberish, jeg bare gir selve filmen 0.5 av 5 :D

Samuel02

Medlem
22 Mai 2020
1
0
1
Tror ikke en skal basere seg på disse nordiske utgivelsene når en vurderer kvalitet.Kjøpte Midway UHD fra platekompaniet.Denne har Atmos på internasjonale utgivelser.Skulle se den,men der var det ikke Atmos!Bildet så ikke noe bra ut heller og det var tvungen tekst,noe jeg trodde forsvant med DVD.Orket ikke se den,sendte den i retur som feilvare. transfers paris airports
Bestillte den fra amazon.uk,så den på Lørdag,og det var andre boller.Bra bilde og fantastisk godt Atmos lydspor
eg husker denne versjonen av filmen veldig godt

15 Aug 2011
1.207
102
63
Såg siste star wars filmen igår på 4k, skiftet mellom ok bilde å meget kornete bilde gjennom hele filmen...
Så er fortsatt i stuss på bd spilleren om den gjør jobben? har en firecube og både sdr og 4k gjennom den er en fryd for øye, samme med netflix appen i bd spilleren.
men på ekte format er det sorgen...

13 Aug 2009
4.383
33
48
det stemmer, men forksjellen fra 4k via netflix appen og firecuben kontra ekte format på bd spilleren jeg stusser på.
bilde er jo til tider på høyde med en dårlig dvd...
Dette høres ikke riktig ut. Må være en innstilling eller noe med kompatibiliteten som komprimerer mer enn normalt.

13 Aug 2009
4.383
33
48
Dette høres ikke riktig ut. Må være en innstilling eller noe med kompatibiliteten som komprimerer mer enn normalt.
Må også legge til at det finnes variabel kvalitet hva gjelder både BD og 4k UHD BD, men aldri vært borti en 4k-disk som ser ut som en dvd. Det er tydelig at et ledd i kjeden forringer på veien.

2 Feb 2004
1.871
10
38
65
avforum.no
Den norske 4k UHD BD utgivelsen av Midway så ut som DVD.Så bare litt før jeg returnerte den og bestilte UK utgivelsen i steden.Siste Star Wars 4k UHD BD så veldig bra ut hos meg.(Sony 800M2-1080P PJ)

13 Aug 2009
4.383
33
48
Den norske 4k UHD BD utgivelsen av Midway så ut som DVD.Så bare litt før jeg returnerte den og bestilte UK utgivelsen i steden.Siste Star Wars 4k UHD BD så veldig bra ut hos meg.(Sony 800M2-1080P PJ)
Har denne selv og mener å huske at bilde ser ganske bra ut. At den mangler atmos på lydsiden er riktignok håpløst.

15 Aug 2011
1.207
102
63

har testa litt, men finner ikke ut av det. har bytta hdmi kabel, kjørt bilde rett i bd spiller og justert på det meste av instillinger i spilleren, men samme problem.
Siden bilde er bra på andre avspillinger må det jo ligge i spilleren , rart den leverer pent bilde på netflix appen. hadde en sony x800 før å den hadde jeg ikke dette problem med, men den mangler tone mapping som gjor mye filmer ble i overkant mørke.

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Tonemapping? Viser du 10 bits filmer på et 8 bits display? Det bør du i allefall styre unna med en gang.