nye Bd disker med kornete bilde

15 Aug 2011
1.207
102
63
handler både 4k og vanlige bd disker, men stusser litt på de 2 siste filmene jeg såg på vanlig BD. Ad astra og Midway. ekstremt kornete bilde, mulig det skal være slik, men jeg irriterte meg så mye over bilde og forsøkte med alt av instillinger underveis for å få det bedre uten hell, ødela hele filmene:/
noen som kan bekrefte at bilde skal være slik på disse ? utstyr er som følger pana 820 bd spiller, yamaha cx5100 prosessor og jvc x5900 pj
satt på netflix etterpå og det var jo mindblowing for øynene iforhold....

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
På så nye filmer vil jeg anta det er sånn med overlegg. Her har de jo gode digitale kilder så å gi ut noe som ser bra/korrekt ut er jo ikke så vanskelig.

Mange eldre filmer på UHD er særdeles dårlige. Groundhog Day UHD discen er dårligere enn det værste på HBO. Sjukt kornete og pulserende lysstyrke. Andre Amblin titler lider av samme problem, om ikke like tydelig.

Det virker som en del eldre filmer bare scannet kjapt og rushes ut på dette formatet.

15 Aug 2011
1.207
102
63
Må teste litt ut ikveld, men siden bilde på avspilling på netflix appen er klart å pent så vil jeg ikke tro det kan ha noe med kabler eller kobling å gjøre.
er såpass dårlig bilde på disse 2 filmene jeg umuli kan tro det skal være slik, da blir det såfall vurdert om en skal gi seg på å kjøpe inn mer på ekte format.

27 Aug 2009
6.288
30
48
Begge disse filmene er filmet for å vises på kino.
Nå det er sagt, så er det nok sånn at det firmaet som gir ut Midway i Norge (og resten av Skandinavia?) som regel gir oss en «billig» utgave av filmen. I Norge med 5.1 lyd, i USA med Atmos eller DTS HD 7.1 lyd.
Hva de bruker som kilde for bildet vil jeg ikke spekulere i....
Filmet digitalt. Sjekk her:

Sent from my iPad using New Forum mobile app

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Må teste litt ut ikveld, men siden bilde på avspilling på netflix appen er klart å pent så vil jeg ikke tro det kan ha noe med kabler eller kobling å gjøre.
er såpass dårlig bilde på disse 2 filmene jeg umuli kan tro det skal være slik, da blir det såfall vurdert om en skal gi seg på å kjøpe inn mer på ekte format.

Er nok utelukkende en artistisk avgjørelse. Regner ikke med du har testa de samme filmene på netflix ?

Personlig liker jeg grain på de fleste filmer.

15 Aug 2011
1.207
102
63
Er nok utelukkende en artistisk avgjørelse. Regner ikke med du har testa de samme filmene på netflix ?

Personlig liker jeg grain på de fleste filmer.

Da burde det utgitt 2 typer av filmen, både med og uten grain:) personlig er hoppende pixler det verste jeg ser på skjermen.

Blir vel en smak sak dette, men jeg assosierer det utleukket med dårlig kvalitet og en tid som er forbi med dagens teknologi.

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Samma her. Hater grain. De burde ha gitt ut en kunstig clean versjon.

De uhd James Bond filmene tror jeg kanskje de har gjort noe sånn med. Sjukt cleane for alderen.

Merkelig hvordan mange mye nyere filmer ser vesentlig dårligere ut

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Da burde det utgitt 2 typer av filmen, både med og uten grain:) personlig er hoppende pixler det verste jeg ser på skjermen.

Blir vel en smak sak dette, men jeg assosierer det utleukket med dårlig kvalitet og en tid som er forbi med dagens teknologi.

Vet ikke om hoppende pixler er en god beskrivelse av film grain,. Størrelsen på grain er vel ofte forskjellig fra størrelsen på pixlene, samt at pixlene jo ikke beveger seg, men heller er godt festet på skjermen/shippen... ;)

Så BD versjonen av Midway nå i kveld, og synes ikke "film kornene" var skjemmende, selv om de jo var tydelige nok.

En film som Midway skal jo være fra WW2 så kanskje ikke så rart at de legger inn litt eldre lignende teknologi og inn litt kunstig film grain med vilje.
Andre særtrekk som Anamorfisk flare og andre lignende linsefeil er jo ofte med på å få frem storfilm og kinofølelsen på enkelte filmer, så det er mye å legge merke til hvis man skal sammenligne ny og gammel teknologi i nye direkte digital kamera filmede filmer.
Har tenkt litt på om kanskje CGI effektene blir litt bedre integrert og mer sømløst og troverdige også med en slik løsning de har gjort i Midway..

Har lest litt forskjellig kritikker av Midway, men må innrømme at jeg likte denne godt. Så forresten Perl Harbor (2001) forrige helg, og det var interessant å kunne sammenligne filmatiseringen av noen av de samme historiske hendelsene mellom disse.

Ellers til mye av den negative omtalen som Midway har fått, så skulle man nesten tro at noen av kritikkene tok feil av Midway og en annen ny utgivelse fra samme hendelsene som heter Dauntless: The Battle Of Midway (2019)
Dauntless: The Battle Of Midway er til gjengjeld helt uten film grain, men en mer over-prossesert greenscreen/CGI film en den skal man lete lenge etter, og mangel på grain kan ikke redde den filmen, selv om den har noen gode sider også.

En ting som jeg savner på nordiske BD utgivelser er hvordan de løser underteksting når det er flere språk i samme film.
Hadde vært ønskelig med et valg der det kun kom undertekster av det ene språket, og at man kunne velge litt mer rundt dette.
Foretrekker selv ofte engelsk importerte filmer pga dette.

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Da burde det utgitt 2 typer av filmen, både med og uten grain:)

Isåfall mener jeg at det første man må må bukt med er filmer på altslags jallaspråk, DET er mye verre enn litt grain :D

Obligatorisk engelsk versjon på ALLE filmer, og da merner jeg ekte dobbelt filma på engelsk, ikke bare dubba.

Så skal jeg heller være med på å støtte alle filmer uten grain i tillegg etterpå :D :D

• Haha
Reactions: ask4me2
27 Aug 2009
6.288
30
48
Det med språk=undertekster kommer an på hvor BD/4K er fabrikert, og om filmselskapet lager et opplag som skal distribueres over alle regioner, eller noen få regioner. Flere boksutgaver har undertekster som matcher det meste av alle regioner.
Og akkurat som det ikke finnes perfekt musikk så finnes det ikke perfekte bilder. De er laget av mennesker i den virkelige verden...bortsett fra CGI og Pixar....

15 Aug 2011
1.207
102
63
Vet ikke om hoppende pixler er en god beskrivelse av film grain,. Størrelsen på grain er vel ofte forskjellig fra størrelsen på pixlene, samt at pixlene jo ikke beveger seg, men heller er godt festet på skjermen/shippen... ;)

Så BD versjonen av Midway nå i kveld, og synes ikke "film kornene" var skjemmende, selv om de jo var tydelige nok.

En film som Midway skal jo være fra WW2 så kanskje ikke så rart at de legger inn litt eldre lignende teknologi og inn litt kunstig film grain med vilje.
Andre særtrekk som Anamorfisk flare og andre lignende linsefeil er jo ofte med på å få frem storfilm og kinofølelsen på enkelte filmer, så det er mye å legge merke til hvis man skal sammenligne ny og gammel teknologi i nye direkte digital kamera filmede filmer.
Har tenkt litt på om kanskje CGI effektene blir litt bedre integrert og mer sømløst og troverdige også med en slik løsning de har gjort i Midway..

Har lest litt forskjellig kritikker av Midway, men må innrømme at jeg likte denne godt. Så forresten Perl Harbor (2001) forrige helg, og det var interessant å kunne sammenligne filmatiseringen av noen av de samme historiske hendelsene mellom disse.

Ellers til mye av den negative omtalen som Midway har fått, så skulle man nesten tro at noen av kritikkene tok feil av Midway og en annen ny utgivelse fra samme hendelsene som heter Dauntless: The Battle Of Midway (2019)
Dauntless: The Battle Of Midway er til gjengjeld helt uten film grain, men en mer over-prossesert greenscreen/CGI film en den skal man lete lenge etter, og mangel på grain kan ikke redde den filmen, selv om den har noen gode sider også.

En ting som jeg savner på nordiske BD utgivelser er hvordan de løser underteksting når det er flere språk i samme film.
Hadde vært ønskelig med et valg der det kun kom undertekster av det ene språket, og at man kunne velge litt mer rundt dette.
Foretrekker selv ofte engelsk importerte filmer pga dette.

såg 1917 igår, heldivis uten grain. Fungerer utmerket å fortelle en historie som er over 100år gammel uten å måtte legge til et "dårlig" slør på bilde såfall:)

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Isåfall mener jeg at det første man må må bukt med er filmer på altslags jallaspråk, DET er mye verre enn litt grain :D

Obligatorisk engelsk versjon på ALLE filmer, og da merner jeg ekte dobbelt filma på engelsk, ikke bare dubba.

Så skal jeg heller være med på å støtte alle filmer uten grain i tillegg etterpå :D :D

Hva mener du egentlig her? At alle ikke-amerikanske filmer, alt fra selskapreisen til Das Boot også bør spilles inn i engelspråklig versjon?
Eller at tyskerne i Inglorious Basterds skulle snakka engelsk? Er dette noe du seriøst kunne tenkt deg?

21 Mar 2005
9.658
109
63
47
Hva mener du egentlig her? At alle ikke-amerikanske filmer, alt fra selskapreisen til Das Boot også bør spilles inn i engelspråklig versjon?
Eller at tyskerne i Inglorious Basterds skulle snakka engelsk? Er dette noe du seriøst kunne tenkt deg?

Med hånda på hjertet ja.

Ser ikke filmer som ikke er på engelsk (eller jaffal hovedsakelig på engelsk)

De kan evt. gjøre som i Hunt For Red October, der de snakker noen linjer Russisk til å begynne med for å etablere språket, og så går over til engelsk med russisk aksent.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Det med språk=undertekster kommer an på hvor BD/4K er fabrikert, og om filmselskapet lager et opplag som skal distribueres over alle regioner, eller noen få regioner. Flere boksutgaver har undertekster som matcher det meste av alle regioner.
Og akkurat som det ikke finnes perfekt musikk så finnes det ikke perfekte bilder. De er laget av mennesker i den virkelige verden...bortsett fra CGI og Pixar....

Vet ikke helt om jeg forstod det du skriver om perfekt musikk eller bilder osv,

Er langt på vei enig og klar over det du skriver om BD utgivelser her classic46, men det var ikke helt det som var mitt poeng.

Poenget er at jeg synes undertekster (som krever at man flytter blikket mellom tekst og bilde) er meget forstyrrende for opplevelsen av bildet (ofte mer forstyrrende enn forstørrede filmkorn).og det hadde derfor vert ønskelig at man kunne velge å kun få oversatt det som blir fremført på japansk i Midway filmen uten å få oversatt resten av det som blir sagt på engelsk/amerikansk.. Regner med den Amerikanske utgivelsen på BD og 4K, har et valg for kun tekst oversettelsen av japansk på disken.

Litt tungvint å måtte lære seg japansk for å kunne se hele filmen uten teksting... :unsure: ;)

At BD disker bildemessing faktisk tar skade av å gå gjennom nordisk film "kompilering" finnes det jo noen eksempler på. Den nordiske utgivelsen av Ender's Game er et eksempel på dette.

29 Aug 2004
1.448
2
38
Med hånda på hjertet ja.

Ser ikke filmer som ikke er på engelsk (eller jaffal hovedsakelig på engelsk)

De kan evt. gjøre som i Hunt For Red October, der de snakker noen linjer Russisk til å begynne med for å etablere språket, og så går over til engelsk med russisk aksent.

Huff.Engelsk tale hadde seriøst ødelagt f.eks Dark (på Netflix). En tyskprodusert serie spilt inn i tyskland bør ha tysk tale, noe annet blir helt feil. Tenke seg til Derrick på engelsk? Eller Amélie? Helligbrøde.

• Like
Reactions: Ballis

Ballis

0
1 Jul 2007
4.011
30
48
Haha, ja det der er et spesielt ønske ass. Tror oppslutningen for det der er sånn passe begrensa, men for all del. Alternativer er alltid greit.

Uansett en avsporing ift. kornete bilder. Synes ikke grain har noe på skjermen å gjøre ass. Ikke engang om tematikken er historisk og skal forestille «gamle dager». Det værste er at jeg opplever enkelte nye UHD utgivelser har mer av dette enn tidligere versjoner og rett og slett er en nedgradering.

2 Feb 2004
1.871
10
38
65
avforum.no
Tror ikke en skal basere seg på disse nordiske utgivelsene når en vurderer kvalitet.Kjøpte Midway UHD fra platekompaniet.Denne har Atmos på internasjonale utgivelser.Skulle se den,men der var det ikke Atmos!Bildet så ikke noe bra ut heller og det var tvungen tekst,noe jeg trodde forsvant med DVD.Orket ikke se den,sendte den i retur som feilvare.
Bestillte den fra amazon.uk,så den på Lørdag,og det var andre boller.Bra bilde og fantastisk godt Atmos lydspor.

• Like
Reactions: PureHifi
27 Aug 2009
6.288
30
48
Det er jo synd at det er slik fremdeles. For mer enn 30 år siden hadde jeg en norsk utgave av den siste James Bond filmen, tror det var Moonraker. Tilfeldigvis fikk jeg tak i en engelsk utgave av samme film.
Bildet var utrolig mye bedre, og lyden var HiFi lyd med Dolby Surround.
Noen burde ta en prat med Videomagasinet og spørre hvorfor det skal være sånn....

• Like
Reactions: ask4me2