Ny universial-fjernkontroll (ikke alt for dyr)

24 Sep 2003
745
0
0
Hei.

Trenger en universial fjernkontroll som skal styre:

-PC'en
-TV'en
-Xbox'en
-VCR'en
-Surround receiveren min, Sony STR DB-780
-NAD 515 CD-spilleren min, en litt gammel 5-platers karusell CD-spiller
(akuratt nå bruker jeg en Rotel, men han jeg låner den av kommer hjem fra seiltur neste uke, så nå må jeg levere den tilbake :( )
-Den kommende DVD-spilleren min, foreløpig ser det ut til at det blir Philips DVD963SA (muligens Harman/Kardon DVD 25)
-Den kommende projektoren min, foreløpig ser det ut til at det blir Panasonic PT-AE300

Mesteparten av det er vel ikke noe problem? (Hvis 8 enheter skulle bli for mye så er ikke alt like viktig)

Har tenkt litt på NAD HTR-2, er den bra?

nadhtr2.jpg
htr2big.jpg

Pris: 598,-

Kan noen fortelle meg hvilken versjonen klubben har?

Klikk på linken min og se den som er på NADelectronics.com i forhold til den på hifi-klubben. Er det noe forskjell utenom utsene?

Virker jo ganske grei da, overkommelig pris, bakgrunnslys, oversiktlige knapper, kan styre 8 enheter, innebygd støtte for alle NAD produkter (og det er jo bra da jeg ikke fikk med fjernkontroll til min NAD 515 da jeg kjøpte den brukt).

Har noen erfaringer med den?

Alternativer?

På forhånd takk for svar.

Mvh. "Megavolt"

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Jeg kjøpte min hos HiFi-klubben, og bruker den kun til andre merker enn NAD. :shock: Det tok litt tid å programmere, men den fungerer fint.

Den versjonen jeg fikk, er den til høyre i din posting. Så vidt jeg kan se, er knappene identiske på de to modellene. De horisontale stripene er IKKE knapper, men gir en beskyttelse mot tilfeldige knappetrykk hvis fjernkontrollen ligger opp ned og får belastning ovenfra. Dette kan spare batteriet hvis man har det litt rotete på bordet... Tror likevel de er så like at det ikke spiller noen rolle.

Det du ikke får i forhold til LCD-baserte programmerbare fjernkontroller, er fri konfigurering av tasteutseende. Jeg bruker den blant annet på TV og Satelittmottaker, der fargeknapper (rød, gul, grønn, blå) brukes både i menyer og Tekst-TV. En del andre spesialknapper er heller ikke representert (eject, TEXT, i, ? osv.) Det har ført til at jeg bruker klistrelapper rundt om på fjernkontrollen for å slippe å huske alle de rare spesialkonfigurasjonene mine. Ikke spesielt pent, men det funker. :)

Vil nok likevel gå for en LCD-basert fjernkontroll den dagen jeg bygger hjemmekinoen. Det er lett å glemme hvilket modus man er i, noe som ofte fører til kanalskift på TV istedenfor på satelittmottakeren og lignende morsomheter.

24 Sep 2003
745
0
0
Veldig bra og utfyllende svar, takker!

At du bruker den kun til andre merker enn NAD, er jo et veldig +. Det sier jo litt om mulighetene du har. Hadde ikke regna med at det skulle gå fort å prgramere inn 8 fjernkontroller heller :wink:

Nei forskjellen er vel ikke stor. Synes dog den til høyre er den stiligste, men det betyr mildt sagt veldig lite hvilken av de jeg får.

Litt småkjipt at ikke alle funksjoner er representert, men jeg kommer mest til å bruke den i hjemmekino-sammenheng og når jeg hører på musikk, så da er ikke det så farlig...

LCD-fjernkontroller er vel det beste, selv om jeg synes det er litt bedritent og sitte å trykke på noe som ligner på en PDA... Liker fysiske knapper bedre. Men når ting etterhvert blir veldig komplisert er det vel mye hendigere med en LCD-fjernkontroll.

Hadde tenkt ti å kjøpe den uansett. Ville bare vite folks erfaringer med den. Om den var bra, eventuelt dårlig til noe osv...